Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

DECRET 112/1998, d'1 de setembre, del Govern Valencià, pel qual es regula el preu públic pel servici de menjador prestat pels centres d'ensenyament infantil de la Generalitat Valenciana. [1998/A7415]

(DOGV núm. 3321 de 02.09.1998) Ref. Base de dades 1940/1998

DECRET 112/1998, d'1 de setembre, del Govern Valencià, pel qual es regula el preu públic pel servici de menjador prestat pels centres d'ensenyament infantil de la Generalitat Valenciana. [1998/A7415]
El Decret 73/1991, de 13 de maig, del Govern Valencià, establix el règim general aplicable als preus públics de la hisenda de la Generalitat Valenciana i, concretament, el procediment que ha de seguir-se per a la fixació i aprovació de les seues quanties. L'article 3.1 del dit decret atribuïx al Govern Valencià la competència per a establir la relació de béns, els servicis i les activitats susceptibles de ser retribuïts mitjançant preus públics, a proposta de l'actual Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública i de cadascuna de les conselleries que els presten o de les quals depenguen els organismes o ens corresponents.
En compliment del mandat del citat article 3.1, el Decret 227/1991, de 9 de desembre, del Govern Valencià, va determinar els béns, els servicis i les activitats susceptibles de ser retribuïts mitjançant preus públics i establix una relació posteriorment modificada pel Decret 159/1992, de 28 de setembre, del Govern Valencià, igualment. A l'empara del primer dels citats decrets, que en el segon guió del punt 5 del seu annex es referia a la prestació de servicis en guarderies infantils, s'han succeït distintes normes que han anat regulant el preu públic exigible per este concepte. Fins al Decret 151/1996, de 30 de juliol, inclòs este, que va ser desenrotllat per Ordre de 17 de setembre de 1996, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, totes estes normes tenien una vigència anual, és a dir, referida al curs escolar del qual regulaven el preu, i no mencionaven en el text cap dels aspectes substantius del preu públic, un aspecte essencial per a la seua correcta configuració. El Decret 215/1997, de 30 de juliol, la norma més recent en esta matèria, va suposar una inflexió d'esta tendència, ja que va efectuar una regulació integral del preu públic amb clara vocació de permanència. A més a més, va regular, com era habitual fins llavors, tant els servicis de menjador com els d'ensenyament prestats als centres d'ensenyament infantil de la Generalitat Valenciana.
D'altra banda, la Llei 12/1997, de 23 de desembre, de Taxes de la Generalitat Valenciana, atribuïx caràcter de taxa a la remuneració dels servicis d'ensenyament prestats en este tipus de centres. De conformitat amb això, refon la relació de béns, servicis i activitats susceptibles de ser retribuïts mitjançant preus públics, a través de dos de les seues disposicions, l'addicional sisena, que dóna nova redacció a l'annex del Decret 227/1991, i la derogatòria, el número 1 de la qual deroga, en el seu tercer guió, el Decret 159/1992. La nova relació contempla com a susceptibles de ser retribuïts mitjançant un preu públic, entre altres, els servicis de manutenció prestats als centres docents dependents de la Generalitat Valenciana, entre els quals cal entendre que s'inclou, doncs, el servici de menjador dels centres d'ensenyament infantil. Així mateix, la citada Llei 12/1997 deroga, a través del quint guió del seu apartat 2.5, el Decret 215/1997, excepte en allò que fa referència al servici de menjador.
Per tant, el règim jurídic d'este preu públic es troba contingut actualment en una norma derogada parcialment, la qual cosa aconsella promulgar un nou decret que arreplegue el principi de regulació integral del preu, propi d'aquella, i tinga l'estabilitat a què es referia el penúltim paràgraf de la part expositiva del Decret 215/1997.
Per tot el que antecedix, segons allò que s'ha establit en l'article 3.2.a del citat Decret 73/1991, de 13 de maig, vist l'informe favorable de la Direcció General de Tributs i Patrimoni de la Conselleria d'Economia, Hisenda i Administració Pública, a proposta del conseller de Cultura, Educació i Ciència, i prèvia deliberació del Govern Valencià, en la seua reunió del dia 1 de setembre de 1998,
DECRETE
Article 1. Objecte
L'objecte d'este decret és regular el règim jurídic aplicable al preu públic del servici de menjador que presten els centres d'ensenyament infantil de la xarxa de centres de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència.
Article 2. Pressupost de pagament
El pressupost de pagament del preu públic és la prestació pels centres a què es referix l'article anterior del servici de menjador.
Article 3. Obligats al pagament
1. Són subjectes obligats al pagament del preu públic els pares dels alumnes dels centres a què es referix l'article 1 d'este decret i, en general, les persones al càrrec de les quals es troben aquells alumnes.
2. Quan l'alumne es trobe a càrrec de més d'una persona, totes elles respondran solidàriament del pagament del preu públic.
Article 4. Quanties
1. El preu públic s'exigirà en funció de la renda de la unitat familiar de què forme part l'alumne i del nombre de fills de la mateixa, conforme a allò que s'ha disposat en el següent quadre de tarifes, on el tipus de gravamen, situat en la intersecció de les distintes files i columnes, ve expressat en pessetes per alumne i mes:
(SMI = Salari mínim interprofessional per a majors de 18 anys corresponent a l'any natural anterior a aquell en què s'efectue la matrícula, comptabilitzant-se a estos efectes 14 mensualitats).
2. A efectes d'aplicació del quadre de tarifes de l'apartat anterior, es tindran en compte les següents regles:
1.a Constituïxen modalitats d'unitat familiar les següents:
a) La formada pels cònjuges no separats legalment i els fills menors de 18 anys, així com els majors d'edat, sempre que, en qualsevol d'ambdós casos, convisquen amb ells, i, en el segon, siguen menors de 26 anys i no perceben cap tipus d'ingrés.
b) La formada pel pare i la mare, o un d'ells, i els fills a què es referix l'apartat a anterior.
A estos efectes s'equipararan a la unitat familiar aquelles situacions de fet en què el pare o la mare convisca amb una tercera persona no vinculada amb l'alumne per raó de parentiu, sempre que este convisca amb els dos.
Procedirà també la dita equiparació en aquelles altres en què l'alumne convisca amb persona o persones, qualsevol que siga el vincle o parentiu d'estes entre si i d'estes amb aquell, excepte quan el dit alumne es trobe en règim de acolliment familiar, de conformitat amb allò que s'ha disposat en la normativa de la Conselleria de Benestar Social; en este cas s'entendrà que la unitat familiar està formada per tots aquells alumnes que gaudisquen del mateix acolliment.
c) La formada pels fills assenyalats en l'apartat a anterior, quan no existisca pare ni mare ni, en general, altres persones amb què aquells convisquen.
2.a Per renda de la unitat familiar s'entendrà, per a cada curs escolar, la suma de les bases liquidables, a efectes de l'impost sobre la renda de les persones físiques, dels distints membres de la mateixa corresponent a l'any natural anterior al de matrícula.
3.a El nombre de fills serà el que la unitat familiar tinga el dia d'inici del període de matrícula.
A estos efectes s'equipararan als fills aquells menors que es troben en alguna de les situacions a què es referix la regla 1.a de l'apartat 2 del present article en què no existisca pare o mare.
4.a Els aspectes a què es referixen les regles precedents d'este apartat seran justificats per les persones obligades a pagar el preu públic durant el mes de setembre de cada any, a requeriment dels centres, del següent mode:
- La composició de la unitat familiar i el nombre de fills de la mateixa, mitjançant una còpia compulsada del Llibre de Família.
- La renda de la unitat familiar, mitjançant una còpia del corresponent Model 101, degudament segellat per l'entitat on s'haja presentat amb detall de tots els seus fulls, inclòs el document d'ingrés o devolució. Cal afegir-hi una declaració responsable, subscrita per tots els obligats al pagament, que els fills menors de 26 anys que convisquen amb ells manquen de cap renda, així com que cap membre de la unitat familiar no té més rendes que les declarades. No obstant això, si no hi haguera hagut obligació de declarar, la còpia del citat Model 101 serà substituïda pel corresponent certificat negatiu, expedit per l'Agència Estatal d'Administració Tributària.
El centre comprovarà tota la documentació presentada i podrà sol·licitar a les persones obligades al pagament tots els aclariments que sobre la mateixa estime que calen i efectuar tots els requeriments d'esmena dels defectes i omissions que s'hi advertixen, i, si és procedent, realitzarà les liquidacions complementàries que calguen.
La falta d'acreditació en temps i forma de la renda de la unitat familiar determinarà l'aplicació, per a cada nombre de fills, de la tarifa corresponent al màxim tram de renda. Igualment, la falta d'acreditació, també en temps i forma, del nombre de fills de la unitat familiar, determinarà l'aplicació, per a cada tram de renda, de la tarifa corresponent a un fill.
5.a Cal descomptar:
a) Els dies compresos en els períodes de vacances de Nadal i Pasqua.
b) Els períodes d'almenys 15 dies hàbils consecutius en els quals l'alumne no assistisca al centre per causa de malaltia, després del previ avís al centre pels obligats al pagament.
c) Els dies del mes de setembre durant els quals l'alumne no assistisca al centre per
indicació d'este últim, amb motiu de l'entrada progressiva de l'alumnat.
Article 5. Exigibilitat i pagament
1. L'obligació de pagament del preu públic naixerà quan tinga lloc el començament efectiu de la prestació del servici, això és, a l'inici del curs escolar.
2. Cadascuna de les mensualitats del preu públic s'abonarà en els 10 primers dies del mes corresponent. A estos efectes, el primer mes de pagament serà setembre de l'any d'inici del curs i l'últim, juny de l'any següent. El centre realitzarà les liquidacions corresponents a cada mes en els 10 últims dies del mes anterior, mitjançant la utilització del corresponent model d'ingrés, que els obligats al pagament hauran d'arreplegar al centre i abonar en qualsevol de les entitats col·laboradores que en el dit model s'indiquen. Una vegada abonada la mensualitat, els obligats al pagament presentaran al centre una còpia degudament segellada de l'exemplar per a l'administració.
3. La baixa de l'alumne durant el curs produirà efectes a partir del primer dia del mes següent a aquell en què haja tingut lloc.
4. Si el pagament no es realitza dins del termini de les mensualitats del preu públic, la prestació del servici de menjador s'interromprà immediatament, sense dret al reintegrament de les quantitats que s'hagueren abonat fins a eixe moment.
DISPOSICIO DEROGATORIA
Queda derogat el Decret 215/1997, de 30 de juliol, del Govern Valencià, pel qual es regulen els preus públics que ha de percebre la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència per la prestació de servicis en centres d'ensenyament infantil del servici de menjador.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Autoritzacions
S'autoritza el conseller de Cultura, Educació i Ciència per a dictar totes les disposicions que resulten necessàries en ordre al desenrotllament d'allò que es disposa en este decret.
Segona. Entrada en vigor
El present decret entrarà en vigor l'endemà que es publique en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 1 de setembre de 1998
El president de la Generalitat Valenciana,
EDUARDO ZAPLANA HERNANDEZ-SORO
El conseller de Cultura, Educació i Ciència,
FRANCISCO E. CAMPS ORTIZ

linea
Mapa web