Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE de 20 de desembre del 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula l'estatut dels usuaris de centres de Servicis Socials Especialitzats per a l'atenció de persones majors. [2005/14438]

(DOGV núm. 5174 de 11.01.2006) Ref. Base de dades 0135/2006

ORDE de 20 de desembre del 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula l'estatut dels usuaris de centres de Servicis Socials Especialitzats per a l'atenció de persones majors. [2005/14438]
La llei 5/1997 de la Generalitat Valenciana per la qual es regula el Sistema de Servicis Socials a la Comunitat Valenciana en el seu article 96 establix que els drets i els deures dels usuaris dels centres de servicis socials hauran de concretar-se en els reglaments de règim intern, respectant-se en tot cas els drets i les llibertats constitucionalment garantits. En l'article 97 assenyala com a obligacions dels usuaris, el compliment de les normes de convivència, el mutu respecte i la col·laboració amb el personal assistencial.

Per la seua banda, el Decret 91/2002 del Govern Valencià, sobre Registre dels Titulars d'Activitats d'Acció Social, i de Registre i Autorització de Funcionament dels Servicis i Centres d'Acció Social, a la Comunitat Valenciana, en l'article 43.e.3, establix amb caràcter general els drets dels usuaris dels centres de servicis socials que hauran d'estar garantits.
L'Orde de 4 de febrer del 2005, de la Conselleria de Benestar Social, per la qual es regula el règim d'autorització i de funcionament dels centres de servicis socials especialitzats per a l'atenció de persones majors, establix la tipologia de centres així com els requisits per a ser usuaris d'estos i el règim de participació dels usuaris en el funcionament del centre, tot derogant en esta matèria la regulació que es preveia en l'Orde de 29 de juny de 1987, de la Conselleria de Treball i Seguretat Social, sobre estatut dels centres de Tercera Edat i el seu Reglament Electoral.
Quant als centres especialitzats d'atenció als majors (CEAMS), l'Orde de la Conselleria de Treball i Assumptes Socials de 22 d'octubre de 1996, regula els requisits per a ser usuaris de tals centres, així com el règim de participació dels usuaris en el funcionament dels centres.
La present orde té com a objectiu complir el mencionat article 43.e.3 del Decret 91/2002 i garantir els drets individuals de cada un dels usuaris, tot preservant dits drets inclús de les possibles actuacions anòmales que altres usuaris pogueren cometre en detriment del funcionament normal del centre.
La integració de l'usuari en el centre i en l'entorn en què es troba, el respecte a la individualitat, intimitat i tracte personalitzat a tots i cada un dels usuaris i del personal del centre, constituïxen principis bàsics que han de disciplinar el funcionament dels centres d'atenció a persones majors en les seues diferents modalitats.

Els diversos aspectes que integren el contingut que es regula en la present orde, hauran de ser convenientment desenrotllats i adaptats a través dels respectius reglaments de règim interior, per a assegurar l'existència en cada centre dels ambients harmònics de convivència.

En virtut de tot això, a proposta de la Direcció General de Servicis Socials, i fent ús de les facultats que em conferix l'article 5.m de la mencionada Llei 5/1997, l'article 35 de la Llei 5/1983 del Govern Valencià, el Decret 120/2003, d'11 de juliol del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Benestar Social, i el Decret 91/2002, de 30 de maig del 2002, del Govern Valencià

ORDENE

Article únic
Per la present orde s'aprova l'estatut dels usuaris de centres de Servicis Socials Especialitzats per a l'atenció de persones majors de titularitat de la Conselleria de Benestar Social, i dels usuaris de centres privats o municipals que acorden aplicar tal estatut bé perquè així ho decidisquen lliurement o bé acceptant-lo com a condició per a adherir-se al programa de finançament de la Generalitat Valenciana l'Orde de convocatòria del qual així ho exigisca, amb el contingut que figura en l'annex a esta orde.

DisposiciÓ transitÒria

Els centres objecte de la present orde disposaran d'un termini de tres mesos des de la seua entrada en vigor per a adaptar a esta els seus reglaments de règim interior.

DisposiciÓ derogatÒria

Queden derogats els articles 23, 24 i 27 de l'Orde de 29 de juny de 1987, de la Conselleria de Treball i Seguretat Social.

Disposicions finals

Primera
S'autoritza la Direcció General de Servicis Socials per a dictar les instruccions necessàries en aplicació, interpretació i desenrotllament del present estatut.

Segona
La present orde entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

València, 20 de desembre del 2005

La consellera de Benestar Social
Alicia de Miguel GarcÍa



ANNEX

ESTATUT DELS USUARIS DE CENTRES DE
SERVICIS SOCIALS ESPECIALITZATS PER A
L'ATENCIÓ DE PERSONES MAJORS.

Títol I
DRETS I DEURES DELS USUARIS

Capítol Primer
Dels drets dels usuaris

Article 1
A més dels drets que es reconeixen en l'article 43.e.3. del Decret 91/2002 del Govern Valencià, els usuaris tenen els següents drets:

a) Participar com a elector i poder ser elegit en els processos d'elecció del Consell d'Usuaris que es desenrotllen en el centre, excepte el que disposa el règim de sancions per este estatut.
b) Participar activament en les activitats que s'organitzen, tot col·laborant amb la seua experiència i coneixements, en la mesura de les seues possibilitats.
c) Formar part dels grups d'activitats que en el centre es constituïsquen.
d) Presentar suggeriments a la direcció del centre amb propostes de millora de servicis i d'activitats.
e) Tindre accés a tot tipus de publicacions i de llibres que es reben en el centre.
f) Formular reclamacions, per a les quals s'habilitaran els sistemes adequats a fi que puguen ser omplides i depositades pels usuaris i resoltes per la direcció del centre o si és el cas la direcció territorial corresponent.
g) En el cas de centres residencials, mantindre relacions amb els seus familiars i acostats, respectant les normes del centre tant els usuaris com els seus familiars.
h) A una atenció sense discriminació per raó d'edat, sexe, raça, religió, ideologia o qualsevol altra circumstància personal o social. Tenen dret al màxim respecte de la seua persona i a rebre un tracte correcte per part del personal i els altres residents o usuaris.
i) A rebre una informació clara i completa sobre l'organització del centre, les seues condicions i normatives del centre i tota la informació que siga rellevant per a la seua estada en este. Tenen dret igualment a ser informats de qualsevol canvi que puga originar-se en la dinàmica de funcionament del centre i que li afecten.

j) A estar informats de manera completa i a decidir la seua incorporació en estudis o investigacions clíniques, amb les degudes garanties, sabent que poden negar-se a això sense que açò represente cap classe de discriminació per part del personal del centre o l'entitat.

k) A conéixer els professionals del centre i dret a conéixer qui és la persona o persones a qui pot dirigir les seues preguntes o sol·licitar informacions sobre qüestions relacionades amb el centre, la seua organització, la seua estada en ell, i a ser rebut en horaris convenients per a ambdós parts.
l) A mantindre la seua vida cultural, social o política, salvaguardant en tot cas, el legítim pluralisme d'opinió.
m) A rebre tots els servicis que es presten en el centre en les condicions establides, acordades o convingudes entre l'usuari o tutor i el centre..
n) A considerar si és el cas com a domicili propi l'establiment residencial que l'acull, així com a exercir els seus drets individuals, amb especial al·lusió a l'exercici de la vida afectiva i la llibertat d'expressió, fent en tot cas un ús d'este conforme al que establisca el reglament de règim interior del centre.A la intimitat en el seu procés d'atenció, independentment de les condicions estructurals del centre.
o) A rebre la informació adequada i suficient sobre els programes i tractaments oportuns, incloent beneficis, desavantatges i possibles alternatives. Quan l'usuari no es trobe en condicions de rebre informació ni de prendre decisions, el centre consultarà el seu tutor o familiar designat a este efecte.
p) A conéixer la seua història sociosanitària.

Capítol Segon
Dels deures dels usuaris

Article 2
Són deures dels usuaris :
a) Complir el present estatut i el reglament de règim interior del centre.
b) Complir els acords i les instruccions emanades de la Direcció del centre.
c) Utilitzar les instal·lacions del centre adequadament, conforme a les normes d'ús.
d) Guardar les normes de convivència, higiene i respecte mutu tant en el centre com en qualsevol altre lloc on es realitzen les activitats organitzades.
e) Abonar puntualment els servicis, preus públics o prestacions econòmiques que normativa o contractualment s'estipulen.
f) Col·laborar al màxim en el compliment de les normes internes del centre, i respectar les condicions d'admissió, estada i eixida del centre, recollides en la reglamentació o contracte.
g) Col·laborar en la vida quotidiana del centre i en el seu autoatenció, segons les seues capacitats.
h) Respectar l'ideari del centre.
i) Tractar amb el màxim respecte al personal del centre i als altres usuaris. Tot usuari té el deure de respectar la intimitat, el repòs i la tranquil·litat dels altres usuaris.
j) Si és el cas, acatar i complir les resolucions sancionadores fermes per infraccions comeses en la condició d'usuari i previstes en el present estatut.
k) Deure de firmar el document pertinent, en el cas de negar-se a les actuacions sanitàries propostes, especialment en cas de proves diagnòstiques, actuacions preventives i tractaments d'especial rellevància per a la salut de l'usuari. En tal document haurà d'expressar-se amb claredat que l'usuari ha quedat prou informat de les situacions que poden derivar-se'n i que rebutja els procediments suggerits.


Títol II
RÈGIM DE VISITES I EIXIDES EN CENTRES ESIDENCIALES.

Article 3. Règim de visites
1. Les visites als usuaris es realitzaran en l'horari i les condicions determinades en cada centre, atenent si és el cas les circumstàncies que concórreguen en l'usuari.
2. Els visitants han de comunicar la seua entrada i eixida al personal del servici de consergeria del centre i respectar en tot moment les llibertats i els drets que assistixen a tots els residents, en especial la seua privacitat i intimitat.
3. Les visites s'ajustaran si és el cas a les prescripcions facultatives a què estiguen sotmesos els residents, consultant, en cas de dubte, amb el personal del centre.
En el cas de residents assistits, hauran de comunicar a este personal tant el desplaçament de tals residents a altres zones del centre, com si és el cas l'eixida i la previsió de tornada.
4. El centre podrà limitar de forma motivada, justificada i expressa, les visites de familiars.
5. En el cas de visites a presumptes incapaços amb autorització judicial d'internament i a incapacitats, la visita haurà d'ajustar-se al que disposa la resolució judicial o si no n'hi ha a allò que s'ha disposat pel tutor o representant legal de l'usuari o la usuària, respectant en tot cas les mesures d'atenció que adopte el centre.

Article 4. Eixides
1. El règim d'entrades i eixides de residents en els centres residencials serà lliure, havent de comunicar-se l'eixida al centre i sense perjuí del que disposen els apartats següents.
2. Els usuaris han de respectar els horaris que, si és el cas, es determinen en el reglament de règim interior del centre o per la Direcció d'este
3. Les absències de duració continuada superiors a huit hores hauran de ser comunicades a la Direcció del centre amb caràcter previ.
4.Amb independència de la naturalesa i duració de les eixides, aquells usuaris i usuàries amb control d'infermeria continuat, hauran de ser informats prèviament pels professionals a càrrec seu sobre la conveniència o no de l'eixida. No obstant, la decisió última i la responsabilitat sobre esta correspondrà a l'usuari o la usuària, si tinguera plenitud de facultats, o en cas contrari, al seu tutor o familiar responsable de l'eixida.

Títol III
PREMIS, INFRACCIONS I SANCIONS

Capítol Primer
Dels premis

Article 5
El Consell d'Usuaris del Centre podrà proposar davant dels directors territorials que corresponga la concessió de "menció honorífica" a favor d'aquells usuaris que per la seua especial dedicació a este, consideren mereixedors de tal distinció.
La proposta es resoldrà degudament a la vista de les raons i justificacions argumentades pel Consell d'Usuaris.

Capítol Segon
De les infraccions o actuacions anòmales dels usuaris.

Article 6
Les infraccions o les actuacions anòmales dels usuaris en els centres o en les activitats exercides per estos es classificaran en lleus, greus i molt greus.

Article 7
Són infraccions lleus:
a) Irregularitats en l'observació de les prescripcions contingudes en el present Estatut, que no tinguen transcendència directa sobre els drets de les persones, de la seua salut i la seua seguretat.
b) Alterar les normes de convivència i respecte mutu, creant en el centre situacions de malestar de caràcter lleu.
c) Incomplir les instruccions donades pels responsables de la Direcció del centre per al bon desenrotllament de les activitats organitzades.
d) Utilitzar inadequadament les instal·lacions i l'equipament del centre o pertorbar les seues activitats.

Article 8
Són infraccions greus:
a) La reiteració de faltes lleus, des de la tercera comesa
b) Alterar les normes de convivència de forma habitual, creant situacions de malestar de caràcter greu en el centre.
c) No comunicar l'eixida del centre quan esta supose absentar-se'n durant més de huit hores.
d) Demora injustificada de tres mesos en el pagament de la quota, estada o servici.
e) Utilitzar aparells o ferramentes no autoritzades per les normes del centre.
f) Promoure i participar en altercats, baralles, baralles de qualsevol tipus, amb usuaris i/o personal del centre, sempre que no es deriven danys greus a tercers.
g) Faltar al respecte o insultar el personal del centre, a la direcció del centre, o a la resta d'usuaris o a visitants.
h) Falsejar o ocultar dades, en relació amb el gaudi de qualsevol prestació o servici.
i) No acatar ni complir les sancions fermes imposades per la comissió d'infraccions de caràcter greu o molt greu.

Article 9
Són infraccions molt greus:
a) La reiteració de faltes greus, des de la tercera comesa.
b) Agressions físiques o maltractaments psicològics greus a altres usuaris o personal del centre o a tercers que estigueren en el centre.

c) Ser condemnat per assetjament sexual a usuaris o empleats del centre.
d) Demora injustificada de més de tres mesos en el pagament de la quota, estada o servici.
e) No comunicar l'absència del centre quan esta és superior a tres dies.
f) Falsejar o ocultar declaracions o aportar dades inexactes i que siguen rellevants en relació amb la condició d'usuari.
g) Sostraure béns o deteriorar intencionadament qualsevol classe d'aparells o objectes del centre, d'altres usuaris o del personal del centre.

Capítol Tercer
De les sancions

Article 10
1. Sense perjuí de les altres responsabilitats a què hi haguera lloc, les sancions que es podran imposar als usuaris que incórreguen en algunes de les faltes mencionades en l'apartat anterior seran les següents:
a) Per infraccions lleus:
1r. Amonestació verbal privada
2n. Amonestació individual escrita
3r. Prohibició del dret al gaudi de servicis lúdics i de participació en activitats del centre fins a 2 mesos.
b) Per infraccions greus:
1r. Suspensió de la condició d'usuari de per un temps no superior a sis mesos.
2n. Prohibició del dret al gaudi de servicis lúdics i de participació en activitats del centre durant un temps entre dos fins a sis mesos.

3r. Trasllat forçós del resident al domicili familiar o si és el cas a un altre centre, per un període no superior a dos mesos.
4t. Suspensió del finançament públic de l'estada en el centre on s'haguera comés la infracció per un termini no superior a dos mesos.

c) Per infraccions molt greus:
1r. Suspensió de la condició d'usuari de CEAM per un període de més de sis mesos i fins a cinc anys.
2n. Pèrdua de la condició d'usuari del CEAM en què s'haguera comés la infracció i la inhabilitació per a pertànyer a qualsevol altre centre de la Conselleria de Benestar Social per un període de fins a cinc anys.
3r. Trasllat definitiu al domicili familiar o si és el cas a un altre centre.
4t. Suspensió de la concessió de finançament de la Conselleria de Benestar Social per a l'estada de l'usuari en centres de servicis socials especialitzats d'atenció a persones majors fins a un màxim d'un any.
5t. Inhabilitació per a obtindre finançament de la Conselleria de Benestar Social per a estades en centres de servicis socials especialitzats d'atenció per a persones majors en un període de fins a dos anys.

2. Els usuaris sancionats per infraccions greus o molt greus no podran participar com elegibles en els processos electorals que tinguen lloc en el centre mentres no quede complida o prescrita la sanció.

3. La prescripció de les infraccions i les sancions es regirà pel que disposa la Llei 30/92 del Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú

Article 11
El caràcter disciplinari de les sancions no exonerarà de les possibles responsabilitats civils o penals.

Article 12. Graduació de les sancions.
Qualificades les infraccions, les sancions es graduaran en atenció a la intencionalitat o negligència, a les circumstàncies personals, a la gravetat o transcendència dels fets, a l'existència de violència de gènere, i a les mostres de penediment i consegüent reparació dels danys de tota índole que haja pogut produir.


Article 13. Reiteració i reincidència
Es produïx reiteració i reincidència quan el responsable de la falta haja sigut sancionat mitjançant una resolució ferma per la comissió d'una altra falta de la mateixa naturalesa en el termini d'un any en el cas de les lleus, dos anys per a la greus i cinc anys per a les molt greus, a comptar des que haguera resultat ferm aquella altra falta anterior.

Títol IV
EXPEDIENTS SANCIONADORS

Article 14
El procediment sancionador s'ajustarà al que disposa la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú, i en la normativa de desplegament que regula el relatiu a l'exercici de la potestat sancionadora.
Article 15. Incoació.
La iniciació de l'expedient sancionador es durà a terme d'esta manera:
a) Per infraccions lleus. Els expedients sancionadors per faltes lleus seran iniciats pel director del centre per pròpia iniciativa, a petició raonada del Consell d'Usuaris o per denúncia. En l'acord d'incoació es nomenarà instructor.
b) Per infraccions greus o molt greus. Els expedients sancionadors per faltes greus o molt greus seran iniciats pels directors territorials de la Conselleria de Benestar Social per pròpia iniciativa, a petició raonada del director del centre o del Consell d'Usuaris, per ordes d'un superior o per denúncia.

Article 16
1. Resolució. Els expedients per infraccions lleus seran resolts pel director del centre observant les normes del procediment i arxivant-se en l'expedient personal de l'usuari. Contra la resolució cap recurs d'alçada davant del director territorial en el termini d'un mes.

2. Els expedients per infraccions greus i molt greus seran resolts pel director territorial de la Conselleria de Benestar Social . Contra la resolució cap recurs d'alçada davant de la Direcció General de Servicis Socials en el termini d'un mes.

Article 17
En el cas d'usuaris de centres privats i municipals, la iniciació i resolució dels expedients sancionadors correspondrà al director del centre, sense ulterior recurs administratiu, excepte en aquells expedients motivats per alguna de les infraccions previstes en els articles 8.d, 8.h, 9.d, i 9.f en què la sanció que s'ha d'imposar siga alguna de les previstes en l'article 10.b.4, c.4, o 5t, aplicant-se a tals expedients el règim previst en els article 15.b i 16.2 de la present Orde.

linea
Mapa web