DECRET LLEI 10/2023, de 10 d'agost, del Consell, pel qual es redueix temporalment l'import de les taxes pròpias i preus públics de la Generalitat. [2023/8873]
(DOGV núm. 9661 de 14.08.2023) Ref. Base de dades 008597/2023
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 01.09.2023 Aquesta disposició afecta: Afecta: - LLEI 20/2017, de 28 de desembre, de la Generalitat, de taxes. [2017/12159]
- LLEI 10/1997, de 16 de desembre, de la Generalitat Valenciana, de Taxes per Inspeccions i Controls Sanitaris d'Animals i Productes.
- LLEI 1/1999, de 31 de març, de la Generalitat Valenciana, de Tarifes Portuàries. [1999/3162]
- LLEI 2/2014, de 13 de juny, de Ports de la Generalitat. [2014/5603]
Aquesta disposició està afectada per: Afectada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda, Economia i Administració Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Taxes i preus públics Descriptors: Temàtics: llista de preus, preu autoritzat , monografies
DECRET LLEI 10/2023, de 10 d'agost, del Consell, pel qual es redueix temporalment l'import de les taxes pròpias i preus públics de la Generalitat. [2023/8873]
EXPOSICIÓ DE MOTIUS
I
La invasió dUcraïna per part de Rússia el 24 de febrer de 2022 ha tingut greus conseqüències des del punt de vista econòmic en làmbit europeu, estatal i, en particular, a la Comunitat Valenciana.
Aquest conflicte bèl·lic ha produït un gran increment dels costos energètics, i ha tensionat el nivell general de preus a través del gas natural, els carburants i els aliments, la qual cosa ha suposat laugment generalitzat de costos de les matèries primeres i dels béns intermedis, afegit al que ja es produïa a conseqüència dels colls de botella en les cadenes de producció causats per les friccions generades per la recuperació econòmica després de la pandèmia.
Dacord amb lindicador avançat elaborat per lInstitut Nacional dEstadística, la inflació anual estimada de lIPC el juliol de 2023 és del 2,3 %. Aquest indicador proporciona un avanç de lIPC que, en cas de confirmar-se, suposaria un augment de quatre dècimes en la seua taxa anual.
Daltra banda, la taxa de variació estimada de la inflació subjacent (índex general sense aliments no elaborats ni productes energètics) augmenta en tres dècimes, fins al 6,2 %.
Així, la persistència de les pressions a lalça sobre els preus dels aliments, les matèries primeres i els béns intermedis, juntament amb la incertesa lligada a la duració de la guerra, continua afectant de manera particular la renda disponible de les llars, que continuen tenint dificultats per a atendre les seues despeses essencials, especialment les més vulnerables.
Per tot això, es considera que les raons dinterés general que van justificar lextraordinària i urgent necessitat de procedir a laprovació del Decret llei 2/2022, de 22 dabril, del Consell, per a la reducció temporal de limport de les taxes pròpies i preus públics de la Generalitat, i del Decret llei 19/2022, de 30 de desembre, del Consell, pel qual es redueix temporalment limport de les taxes pròpies i preus públics de la Generalitat, subsisteixen en lactualitat.
Per aquest motiu, el present decret llei té per objecte establir novament la reducció temporal de limport de les taxes pròpies i preus públics exigits per la Generalitat i els seus organismes autònoms per al període comprés entre l1 de setembre i el 31 de desembre de 2023.
II
El decret llei sestructura en una part expositiva i una part dispositiva conformada per tres articles, una disposició addicional i dues disposicions finals.
En larticle primer es fixa lobjecte de la norma, el propòsit de la qual és laprovació de mesures dirigides, en primer lloc, a reduir de manera temporal limport de les taxes pròpies i dels preus públics de la Generalitat i dels seus organismes autònoms.
En larticle segon sestableix una bonificació del deu per cent de les taxes contingudes en les següents disposicions: Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes; Llei 10/1997, de 16 de desembre, de taxes per inspeccions i controls sanitaris danimals i els seus productes; Llei 1/1999, de 31 de març, de tarifes portuàries, i Llei 2/2014, de 13 de juny, de ports de la Generalitat, amb efectes des de l1 de setembre fins al 31 de desembre de 2023, ambdós inclusivament.
Així mateix, en larticle tercer es fa extensiva aquesta bonificació del 10% a les taxes i preus públics en matèria deducació dependents de la Conselleria dEducació, Universitats i Ocupació per al curs escolar 2023/2024.
Així mateix, saprova un descompte del 10% sobre la quantia a abonar pels preus públics que siguen exigibles en lesmentat període.
Atés el principi de coherència normativa, se nexclouen les taxes per serveis acadèmics universitaris, lestabliment dels quals es regeix per la seua normativa específica i en la qual ja sha establit una reducció daquestes exaccions per la prestació de serveis acadèmics universitaris per al curs 2023/2024.
Finalment, la disposició final primera habilita el Consell per a adoptar totes les disposicions que siguen necessàries per al desplegament i execució del present decret llei, i la disposició final segona determina que la seua entrada en vigor es produirà l1 de setembre de 2023.
III
Larticle 1.3-2 de la Llei 20/2017 disposa, en coherència amb el principi de legalitat que regeix en làmbit tributari, que en les taxes regulades en aquesta no saplicaran més exempcions o beneficis tributaris que els que estiguen expressament previstos en aquesta o shi introduïsquen per qualsevol altra disposició amb rang de llei.
Tractant-se dun decret llei, és preceptiu indicar que no afecta lordenament de les institucions bàsiques de lEstat, els drets i les llibertats dels ciutadans regulats en el títol I de la Constitució, el règim de les comunitats autònomes ni el dret electoral general, i que, a la vista del que sha exposat, hi concorren les circumstàncies dextraordinària i urgent necessitat determinades en larticle 44.4 de lEstatut dAutonomia de la Comunitat Valenciana com a pressupost habilitant per a recórrer a linstrument jurídic del decret llei.
La urgència es justifica en la necessitat de posar fre a lactual situació econòmica derivada de múltiples factors externs que espenten els preus a lalça, ho requereix laprovació de mesures urgents per a pal·liar els seus efectes i evitar que la pujada adquirisca caràcter estructural, perquè la dilació en el temps de la seua adopció podria generar perjudicis negatius sobre la renda real i lús de les valencianes i valencians.
Correspon al Consell la realització dun judici polític o doportunitat i necessitat, així com sobre la conjuntura i la motivació de procedir a la utilització de linstrument del decret llei. En aquest sentit, es consideren degudament acreditats els motius doportunitat per a ladopció daquesta norma, la finalitat de la qual és abordar de manera immediata lenorme impacte econòmic i social provocat per la inflació sobre el teixit productiu i la capacitat econòmica de les famílies valencianes.
La justificació de la utilització del decret llei com a instrument normatiu se sosté en una àmplia jurisprudència del Tribunal Constitucional, que ha establit la seua utilització com a solució duna situació concreta que, dins dels objectius de lòrgan emissor, i per raons difícils de preveure, requereix una acció normativa immediata en un termini més breu que el que es necessita per la via normal o pel procediment durgència per a la tramitació parlamentària de les lleis.
Igualment, la jurisprudència del Tribunal Constitucional ha donat suport a laprovació de disposicions de caràcter socioeconòmic mitjançant linstrument normatiu del decret llei en aquells casos en què saprecie una motivació explícita i raonada de la necessitat i urgència de la mesura.
IV
Dacord amb el que es disposa en la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, lelaboració daquesta norma sha efectuat dacord amb els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
Respecte al principi deficiència, la norma no genera càrregues administratives per a la ciutadania ni costos indirectes per a dur a terme el mandat legal al qual està subordinada; per contra, redueix aquestes càrregues en làmbit tributari.
Conforme amb el principi de proporcionalitat, sestableix una regulació imprescindible per a la consecució dels objectius estrictament assenyalats, tenint en compte que no simposen mesures restrictives de drets, o menors obligacions a les persones destinatàries.
En aplicació del principi de seguretat jurídica, sha garantit la coherència del text amb la resta de lordenament jurídic autonòmic, atés que els canvis que sintrodueixen en el nostre ordenament, com que tenen rang legal, necessiten incorporar-shi a través duna norma digual rang.
Quant al principi de transparència, com que que es tracta dun decret llei promogut per raons dextraordinària urgència de caràcter econòmic i social, sha prescindit en la seua elaboració del tràmit de consulta, audiència i informació pública, dacord amb el que es disposa en lapartat 4 de larticle 133 de la Llei 39/2015.
En la tramitació del decret llei sha seguit el procediment establit i shan emés els informes preceptius.
Per tot el que sha exposat, en virtut del que disposen els articles 18.d i 28.c de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de la Generalitat, del Consell; a proposta de la consellera dHisenda, Economia i Administració Pública, prèvia deliberació del Consell en la reunió de 10 dagost de 2023,
DECRETE
Article 1. Objecte i finalitat
Aquest decret llei té per objecte laprovació de diverses mesures dirigides a reduir temporalment limport de les taxes pròpies i dels preus públics de la Generalitat i dels seus organismes autònoms.
Article 2. Reducció temporal de limport de les taxes i preus públics de la Generalitat i dels seus organismes autònoms
1. Serà aplicable una bonificació del 10% sobre les taxes generades durant el període comprés entre el dia 1 de setembre i el 31 de desembre de 2023, ambdós inclosos, regulades en les disposicions següents:
a) Llei 20/2017, de 28 de desembre, de taxes, amb lexcepció de les regulades en el capítol III del seu títol XIV en matèria densenyament universitari.
b) Llei 10/1997, de 16 de desembre, de taxes per inspeccions i controls sanitaris danimals i els seus productes.
c) Llei 1/1999, de 31 de març, de tarifes portuàries, amb lexcepció de la tarifa G-5 i la tarifa E-3 quan es reporte per subministraments destinats a embarcacions esportives i de recreació.
d) Llei 2/2014, de 13 de juny, de ports de la Generalitat, amb lexcepció de la taxa per instal·lacions nauticoesportives.
2. Serà aplicable un descompte del 10% de la quantia a abonar pels preus públics que es generen en el període comprés entre el dia 1 de setembre i el 31 de desembre de 2023, ambdós inclosos.
3. La bonificació a què fa referència lapartat 1 saplicarà:
En les taxes regulades mitjançant tipus de quantia fixa, fins a la quantitat que resulte daplicar el coeficient 0,9 a limport de la quota íntegra generada.
En les taxes restants, sobre la quota resultant de minorar la quota íntegra amb les bonificacions, deduccions, millores i contraprestacions que hi siguen aplicables.
Article 3. Bonificació temporal de limport de les taxes i preus públics en matèria deducació per al curs 2023/2024
La reducció temporal del 10 % de les taxes i preus públics prevista en el present decret llei serà aplicable per a les taxes i preus públics dependents de la Conselleria dEducació, Universitats i Ocupació fins a la finalització del curs escolar 2023/2024.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Clàusula de no despesa
Lexecució i el desplegament daquest decret llei no podran tindre incidència en la dotació dels capítols de despesa del pressupost de la Generalitat i, en tot cas, hauran de ser atesos amb els mitjans personals i materials pressupostats.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació normativa
Es faculta el Consell per a adoptar totes les disposicions siguen necessàries per al desplegament i execució del present decret llei.
Segona. Entrada en vigor
Aquest decret llei entrarà en vigor l1 de setembre 2023.
València, 10 dagost de 2023
El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT
La consellera dHisenda, Economia
i Administració Pública,
RUTH MARÍA MERINO PEÑA