LLEI 9/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, de Regulació dels Procediments d'Emergència Ciutadana en l'Administració de la Comunitat Valenciana [2016/8740]
(DOGV núm. 7911 de 07.11.2016) Ref. Base de dades 008298/2016
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 08.11.2016 Aquesta disposició està afectada per: Corregida per: Modificada per: - LLEI 3/2020, de 30 de desembre, de la Generalitat, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i d'organització de la Generalitat 2021. [2020/11362]
- LLEI 7/2023, de 26 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera, i d'organització de la Generalitat. [2023/13136]
-
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Benestar social Descriptors: Temàtics: monografies
LLEI 9/2016, de 28 d'octubre, de la Generalitat, de Regulació dels Procediments d'Emergència Ciutadana en l'Administració de la Comunitat Valenciana [2016/8740]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans que Les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que establixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la Llei següent:
PREÀMBUL
I
En el marc en què es configura lordenament jurídic espanyol, pel que fa al dret administratiu, i més concretament al procediment administratiu, la norma bàsica en la matèria no és altra que la Llei 30/1992, del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú (LRJ-PAC, dara en avant). És significativa la seua exposició de motius en tant que afecta les bases del procediment administratiu i les competències de les comunitats autònomes, que estableix:
«Larticle 149.1.18 de la Constitució distingeix entre les bases del règim jurídic de les administracions públiques, que han de garantir a ladministrat un tractament comú davant seu; el procediment administratiu comú, sense perjudici de les especialitats derivades de lorganització pròpia de les comunitats autònomes, i el sistema de responsabilitat de totes les administracions públiques.
La delimitació del règim jurídic de les administracions públiques sengloba en lesquema bases més desplegament que permet a les comunitats autònomes dictar les seves pròpies normes sempre que sajusten a les bases estatals. Tanmateix, respecte al procediment administratiu comú i al sistema de responsabilitat de les administracions públiques, encara que la seua formulació jurídica siga la manifestació expressa i la traducció pràctica per als ciutadans de laplicació regular del mateix règim jurídic, la Constitució les considera una competència normativa plena i exclusiva de lEstat.»
Lesmentada llei arreplega la distribució constitucional de distribució de competències i regula el procediment administratiu comú, daplicació general a totes les administracions públiques, i fixa les garanties mínimes de la ciutadania respecte de lactivitat administrativa. Aquesta regulació no esgota les competències estatals o autonòmiques destablir procediments específics ratione materiae que hauran de respectar, en tot cas, aquestes garanties. La Constitució estableix també la competència de les comunitats autònomes per a establir les especialitats derivades de la seua organització pròpia, però a més, com ha assenyalat la jurisprudència constitucional, no es pot dissociar la norma substantiva de la norma de procediment, per la qual cosa també ha de ser possible que les comunitats autònomes dicten les normes de procediment necessàries per a laplicació del seu dret substantiu, perquè el que reserva a lEstat no és tot procediment, sinó només aquell que haja de ser comú i haja estat establert com a tal. La regulació dels procediments propis de les comunitats autònomes haurà de respectar sempre les regles del procediment que, perquè és competència exclusiva de lEstat, integra el concepte de procediment administratiu comú.
Respecte a la regulació que realitza la LRJ-PAC sobre la tramitació dels procediments administratius, larticle 50, referit a la tramitació durgència, disposa:
«1. Quan ho aconsellen raons dinterès públic es pot acordar, dofici o a petició de la persona interessada, laplicació al procediment de la tramitació durgència, per la qual es redueixen a la mitat els terminis establerts per al procediment ordinari, tret dels relatius a la presentació de sol·licituds i recursos.
2. No es pot interposar cap recurs contra lacord que declare laplicació de la tramitació durgència al procediment.»
La motivació en laplicació dofici del procediment durgència per a la tramitació dels expedients administratius ve aconsellada per raons dinterès públic. Raons dinterès públic que poden també ser determinades a través duna norma que, de forma genèrica, aplique la tramitació durgència de determinats procediments qualificats per una llei demergència ciutadana.
En aquest sentit, pot portar-se a col·lació larticle 13 de la Constitució espanyola de 1812, que obria el capítol III dedicat al govern dient: «Lobjecte del govern és la felicitat de la nació. Ja que la finalitat de tota societat política no és altra que el benestar dels individus que la componen». Article que, lamentablement, no va ser incorporat a la Constitució vigent.
II
Larticle 49.1.1.ª de lEstatut dautonomia de la Comunitat Valenciana (EACV) estableix que són competències de la Generalitat «lorganització de les seues institucions dautogovern, en el marc del propi Estatut». En el punt 3.r del primer apartat del mateix article es disposa que són competències exclusives de la Generalitat : «normes processals i de procediment administratiu derivades de les particularitats del dret substantiu valencià o de les especialitats de lorganització de la Generalitat».
Per la seua banda larticle 9 de lEstatut, en lapartat primer, estableix que «sense perjudici del que disposa la legislació bàsica de lEstat, una llei de les Corts regularà el dret a una bona administració»; i el segon apartat indica que «tots els ciutadans tenen dret que les administracions públiques de la Generalitat tracten els seus assumptes de forma equitativa i imparcial i en un termini raonable i a gaudir de serveis públics de qualitat». Finalment, larticle 50 de lEstatut estableix que «en el marc de la legislació bàsica de lEstat i, si és el cas, en els termes que la mateixa establisca, correspon a la Generalitat el desplegament legislatiu i lexecució del règim jurídic i sistema de responsabilitat de ladministració de la Generalitat».
Aquesta llei es dicta a partir de la competència a la Comunitat Valenciana en matèria de procediment administratiu (article 49.1.3.ª de lEstatut), així com en els títols competencials establerts en larticle 49.1 de lEstatut referits a les matèries substantives el procediment de les quals es veu afectat, com ara, entre altres, les següents: ordenació del territori i del litoral, urbanisme i habitatge (9.ª), serveis socials (24.ª), joventut (25.ª), promoció de la dona (26.ª), institucions públiques de protecció i ajuda de menors, joves, emigrants, tercera edat, persones amb discapacitat i altres grups o sectors necessitats de protecció especial, inclosa la creació de centres de protecció, reinserció i rehabilitació (27.ª).
III
Per la seua banda, larticle 10 de lEstatut estableix que la Generalitat defendrà els drets socials dels valencians i valencianes, ja que constitueixen un fonament cívic del progrés econòmic, cultural i tecnològic de la comunitat. En el seu apartat tercer, disposa que lactuació de la Generalitat se centrarà de forma prioritària «en els àmbits següents: defensa integral de la família; els drets de les situacions dunió legalitzades; protecció específica i tutela social del menor; la no-discriminació i drets de les persones amb discapacitat i les seues famílies a la igualtat doportunitats, a la integració i a laccessibilitat universal en qualsevol àmbit de la vida pública, social, educativa o econòmica; larticulació de polítiques que garantisquen la participació de la joventut en el desenvolupament polític, social, econòmic i cultural; participació i protecció de les persones majors i dels dependents; assistència social a les persones que patisquen marginació, pobresa o exclusió i discriminació social; igualtat de drets dhomes i dones en tots els àmbits, en particular en matèria docupació i treball; protecció social contra la violència, especialment de la violència de gènere i actes terroristes; drets i atenció social dels immigrants amb residència a la Comunitat Valenciana».
Lapartat quart del mateix article assenyala que la Generalitat, dins de les seues competències i per mitjà de la seua organització jurídica, «promourà les condicions necessàries perquè els drets socials dels ciutadans valencians i dels grups i col·lectius en què sintegren siguen objecte duna aplicació real i efectiva.»
Atenent aquesta normativa autonòmica i en virtut de larticle 50 LRJ-PAC, una llei autonòmica pot declarar dinterès públic determinats procediments administratius i, per tant, que siga possible aplicar dofici el procediment durgència en la seua tramitació, per mitjà de la seua declaració de procediment demergència ciutadana, a lefecte de la reducció dels terminis en la tramitació dels expedients. La declaració dinterès públic en la tramitació daquests procediments estaria fonamentada en el reconeixement de drets i prestació de serveis públics essencials, mínims i de caràcter vital per a les valencianes i els valencians als quals afecten. La declaració daquests procediments administratius demergència social no sols implica la seua urgència en la reducció dels terminis en la tramitació, sinó que, en conseqüència, implica ladequació en la dotació de recursos humans i materials als departaments administratius encarregats de la seua tramitació.
Per tot això, la tramitació urgent dels procediments administratius declarats demergència ciutadana per aquesta llei autonòmica, es justifica tant en el que preveu larticle 50 LRJ-PAC, i també en la consideració que la Comunitat Valenciana té les competències suficients en matèria de procediment administratiu per a dictar una norma amb rang de llei que establisca dofici la tramitació durgència en els procediments administratius de competència autonòmica. És també daplicació a les administracions locals quan actuen com a entitat col·laboradora amb la Generalitat en la prestació dels serveis públics.
IV
Una vegada es produïsca el reconeixement del procediment demergència ciutadana, perquè afecta els serveis públics essencials per als ciutadans i ciutadanes al referir-se a prestacions vitals per a les persones, hauran destar subjectes en la seua tramitació a les especificitats següents: urgència en el còmput de terminis en el procediment administratiu; amb prioritat en lautorització del gasto; dotació de recursos humans i materials en els departaments encarregats de la seua tramitació; i es prestarà la màxima col·laboració entre administracions públiques implicades en la tramitació dels procediments administratius esmentats.
La finalitat daquesta norma és establir un conjunt de mesures de caràcter urgent i extraordinari que senumeren a continuació:
a) Pal·liar els efectes de les polítiques dausteritat i contenció del gasto i donar cobertura a les necessitats creixents de caràcter social en segments de població especialment vulnerables.
b) Generar mecanismes eficaços i avaluables que permeten agilitzar la tramitació dels procediments administratius que es defineixen demergència ciutadana en els termes daquesta llei.
c) Assegurar els recursos humans suficients per a la gestió i tramitació dels procediments declarats demergència ciutadana.
d) Atendre amb promptitud i celeritat les necessitats bàsiques de persones, famílies i col·lectius susceptibles despecial protecció com és el cas de les persones menors, les persones majors i les que es troben en situació dexclusió social o en risc destar-hi.
DISPOSICIONS GENERALS
Article 1. Objecte
Aquesta llei té per objecte definir el concepte de procediment demergència ciutadana i establir un conjunt de mesures de caràcter urgent i extraordinari eficaces destinades a:
Atendre les necessitats bàsiques de persones, famílies i col·lectius susceptibles despecial protecció com és el cas de les persones menors, les persones majors i les que es troben en situació dexclusió social o en risc destar-ho.
Dotar de recursos humans suficients per a la gestió i la tramitació dels procediments demergència a través de les reorganitzacions administratives pertinents que asseguren leficàcia i leficiència daquests procediments.
Dotar de recursos econòmics suficients per a la gestió i tramitació dels procediments demergència ciutadana.
Generar mecanismes eficaços que permeten agilitar la tramitació dels procediments demergència.
Article 2. Definició de procediment demergència ciutadana
1. Es defineixen com a procediments demergència ciutadana aquells destinats al desenvolupament duna vida digna i que són gestionats per ladministració de la Generalitat, els seus organismes autònoms, les entitats que la integren i per les administracions locals quan hi intervinguen com a entitats col·laboradores de la Generalitat.
2. Tindran la consideració de procediments demergència ciutadana els inclosos en lannex daquesta llei i els que es puguen establir en un futur per raons dinterès general mitjançant una llei.
Article 3. Tramitació durgència del procediment
1. Els procediments declarats demergència ciutadana per raons dinterès públic establerts en aquesta llei es tramitaran amb caràcter durgència. A aquest efecte sentenen reduïts a la mitat els terminis màxims establerts per a resoldre i notificar el corresponent procediment, excepte per a la presentació de sol·licituds i recursos.
2. En els procediments declarats demergència ciutadana dels establerts en lannex que reconeguen un dret subjectiu per als seus sol·licitants, hauran dentendres estimades les sol·licituds una vegada transcorregut el termini màxim establert en aquesta llei, sense perjudici de lobligació de ladministració de resoldre expressament.
3. Els titulars dels òrgans titulars competents per raó de la matèria dels diferent procediments qualificats demergència ciutadana, seran els responsables de vetlar per laplicació de la tramitació durgència, i també els titulars dels òrgans en qui sen delegue la tramitació.
Article 4. Provisió de mitjans materials, humans i econòmics
1. Ladministració de la Generalitat, els seus organismes autònoms i de la resta dentitats integrants del sector públic de la Generalitat vetlaran per ladequada dotació de recursos materials, econòmics i personals als diferents departaments responsables de la tramitació o resolució dels procediments declarats demergència.
Així mateix, ladministració de la Generalitat i de les diputacions provincials, mitjançant el finançament adequat, vetlaran perquè els municipis que actuen com a entitats col·laboradores puguen complir amb els termes establerts en larticulat daquesta llei i que es comprometen al pagament de les ajudes necessàries.
2. La provisió de llocs adscrits a aquelles unitats on es tramiten procediments qualificats demergència ciutadana serà preferent a lefecte de la cobertura de vacants, substitucions i creació de places.
Article 5. Limitació de modificacions pressupostàries
1. Durant lexercici pressupostari no podrà realitzar-se cap modificació que supose una reducció dels imports consignats en els crèdits que figuren en els estats de gastos de ladministració de la Generalitat, els seus organismes autònoms i la resta dentitats integrants del sector públic de la Generalitat destinats al finançament de les prestacions vinculades als procediments declarats demergència ciutadana per aquesta llei.
2. No obstant això, podran autoritzar-se transferències de crèdit entre partides de despesa amb la mateixa finalitat. A aquest efecte, les conselleries proponents de modificació pressupostària hauran daportar informe específic sobre el compliment del que disposa aquest apartat, és a dir, que estiguen destinats al finançament de les prestacions vinculades als procediments declarats demergència ciutadana per aquesta llei.
3. Sentendran excloses de les previsions establertes en aquest article les partides destinades a sufragar gastos en matèria educativa i sanitària, com així mateix aquells altres supòsits o matèries en què així es declare mitjançant un decret del Consell.
Article 6. Priorització
1. Tindran caràcter prioritari, i es tramitaran també amb reducció dels terminis a la mitat, lautorització dels crèdits en aquells procediments declarats demergència per aquesta llei.
Article 7
Els formularis de sol·licituds i resolucions formulades a lempara dels procediments declarats demergència per aquesta llei hauran destar redactats en un llenguatge clar i intel·ligible. Es reduirà al màxim la documentació que han daportar els sol·licitants.
DISPOSICIONS ADDICIONALS
Primera. De les plantilles pressupostàries i de recursos humans
El Consell, a proposta de la conselleria competent en matèria dadministracions públiques, en el termini màxim de sis mesos des de laprovació daquesta llei i previ diagnòstic i estudi de les necessitats de personal facilitades per les conselleries competents per raó de la matèria, realitzarà la planificació dels recursos humans en els departaments que gestionen procediments declarats demergència ciutadana a fi de garantir ladequada dotació de recursos personals per al compliment daquesta llei.
Segona. Informació a les Corts Valencianes
1. El Consell remetrà anualment a les Corts un informe sobre la situació i lestat de la tramitació dels procediments declarats demergència ciutadana per aquesta llei.
2. Linforme remés a les Corts arreplegarà: volum de gasto pressupostat i compromés; volum de pagaments executats derivats de les obligacions reconegudes i efectivament abonades i justificades; nombre dexpedients tramitats; estat de tramitació i temps de resolució dels procediments; i també els temps utilitzats entre lordenació formal i material del pagament i el seu abonament.
Tercera. Qualificació daltres procediments
La llei de pressuposts podrà qualificar altres procediments amb el mateix caràcter en funció de les necessitats econòmiques i socials reals, i que sentendran inclosos en lannex daquesta llei. La conselleria competent per raó de la matèria remetrà la proposta a la conselleria competent en matèria pressupostària amb el seu avantprojecte destat de gastos.
DISPOSICIONS FINALS
Primera. Habilitació al Consell
En un termini no superior a tres mesos, shabilita el Consell perquè aprove les normes reglamentàries i adopte els acords que siguen necessaris per a lexecució del que preveu aquesta llei.
Segona. Habilitació a conselleries
1. La conselleria competent en matèria dhisenda, dins de les disponibilitats pressupostàries, habilitarà els crèdits necessaris i realitzarà les modificacions pressupostàries oportunes per al compliment del que preveu aquesta llei, sense que puguen suposar un increment dels crèdits ni variació en la natural econòmica del gasto.
2. La conselleria competent en matèria dadministració pública adoptarà les mesures necessàries en lassignació de personal per al compliment del que preveu aquesta llei, sense que puguen suposar un increment dels crèdits ni variació en la natura econòmica del gasto.
Tercera. Entrada en vigor
Aquesta llei entrarà en vigor lendemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.
València, 28 doctubre de 2016
El president de la Generalitat
XIMO PUIG I FERRER
ANNEX
Procediments administratius declarats demergència ciutadana
Tindran la consideració de procediments demergència ciutadana els següents:
Punt 1
a) Ajudes demergència social
b) Prestacions econòmiques per acollida de menors en les modalitats dacollida durgència, temporal, permanent; així com acollida en família extensa i en família acollidora
c) Ajudes de menjador escolar als centres educatius no universitaris de titularitat de la Generalitat i privats concertats, quan es tracte de sol·licituds formulades fora dels terminis establerts en les convocatòries respectives i el motiu siga econòmic o de renda
d) Ajudes per a llibres de text, quan les sol·licituds es formulen fora dels terminis assenyalats en les corresponents convocatòries i els motius siguen econòmics o de renda
e) Ajudes econòmiques a dones víctimes de violència de gènere
f) Ajudes econòmiques i indemnitzacions per causa de mort
g) Ajudes individualitzades per al desenvolupament personal, per a persones amb discapacitat
h) Procediments dobtenció del certificat de discapacitat
i) Programes ajudes per a la tercera edat i programes ajudes per a persones amb Alzheimer, Parkinson i altres malalties neurodegeneratives
j) Assessorament a dones víctimes de violència de gènere. En aquest cas, els terminis per a presentar assessorament no podran superar les 24 hores.
k) Ajudes a programes de serveis socials especialitzats per a persones amb discapacitat, dirigides a la integració en làmbit sociolaboral
l) Ajudes destinades a la integració sociolaboral de persones en situació o risc dexclusió social
Punt 2
Renda garantida de ciutadania. Es respectaran els terminis i en els termes de la Llei 9/2007, de 12 de març, de la Generalitat, de renda garantida de ciutadania de la Comunitat Valenciana.
Punt 3
Ajudes econòmiques a la dependència. Es respectaran els terminis i en els termes de la Llei 39/2006, de 14 de desembre, de promoció de lautonomia personal i atenció a les persones en situació de dependència.