Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

RESOLUCIÓ de 29 de juny de 2010, de les direccions generals d'Ordenació i Centres Docents, d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i Formació Professional i de Personal, per la qual es dicten i aproven instruccions per a l'organització i el funcionament en les escoles d'Educació Infantil de Segon Cicle i col·legis d'Educació Primària per al curs 2010-2011. [2010/7801]

(DOGV núm. 6307 de 09.07.2010) Ref. Base de dades 007808/2010

RESOLUCIÓ de 29 de juny de 2010, de les direccions generals d'Ordenació i Centres Docents, d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i Formació Professional i de Personal, per la qual es dicten i aproven instruccions per a l'organització i el funcionament en les escoles d'Educació Infantil de Segon Cicle i col·legis d'Educació Primària per al curs 2010-2011. [2010/7801]
La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació (BOE de 04.05.2006), determina la nova ordenació del sistema educatiu. Considerant que en el curs acadèmic 2010-2011 estan implantades, amb caràcter general, les ensenyances corresponents a l'Educació Infantil i l'Educació Primària, en compliment del Reial Decret 806/2006, de 30 de juny, pel qual s'establix el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu (BOE de 14.07.2006).
La Comunitat Valenciana ha publicat els decrets de currículum de les distintes ensenyances i hi ha introduït nous elements per a potenciar la qualitat educativa, el paper dels projectes educatius i el desenrotllament de l'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres. En aquests, s'establix la implantació, amb caràcter general, del Segon Cicle de l'Educació Infantil a partir del curs 2008-2009, del Primer Cicle de l'Educació Primària a partir del curs acadèmic 2007-2008, del Segon Cicle d'Educació Primària durant el curs 2008-2009, i del Tercer Cicle a partir del curs 2009-2010.
A banda del que s'ha dit anteriorment, la disposició transitòria onze de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, establix que en les matèries la regulació de les quals remet la dita llei orgànica a ulteriors disposicions reglamentàries i mentres estes no siguen dictades, seran aplicables, en cada cas, les normes d'este rang que ja ho eren fins a l'entrada en vigor de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig. Per tant, per a este curs acadèmic 2010-2011, continua aplicant-se, entre altres, i en el que no s'opose a una norma del mateix rang però dictada amb posterioritat, o de rang superior, el Decret 233/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis d'Educació Primària i l'Orde de 29 de juny de 1992.
Convé, per tant, dictar instruccions per al curs acadèmic 2010-2011 respecte a les mesures d'ordenació acadèmica, la coordinació docent, l'elaboració del Projecte educatiu i la Programació General Anual, els horaris lectius, i altres aspectes didàctics i organitzatius.
En virtut de les competències establides en el Decret 118/2007, de 27 de juliol, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria d'Educació (DOCV de 30.07.2007), estes direccions generals resolen:
Apartat únic
Aprovar les instruccions incloses en l'annex únic, a les quals s'haurà d'ajustar l'organització i el funcionament les escoles d'Educació Infantil de Segon Cicle i dels col·legis d'Educació Primària que, degudament autoritzats, impartisquen les dites ensenyances durant el curs acadèmic 2010-2011.
València, 29 de juny de 2010.- El director general d'Ordenació i Centres Docents: Rafael Carbonell Peris. La directora general d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional: Auxiliadora Hernández Miñana. El director general de Personal: David Barelles Adsuara.
ANNEX ÚNIC
1. PROJECTE EDUCATIU
1. L'equip directiu elaborarà el Projecte educatiu del centre i se'n responsabilitzarà de la redacció, d'acord amb les directrius establides pel consell escolar i amb les propostes realitzades pel claustre i les associacions de pares i mares d'alumnes. El Projecte educatiu serà aprovat i avaluat pel consell escolar, i una vegada s'aprove, serà publicat en el tauler d'anuncis del centre, havent-se d'entregar una còpia a les associacions de pares i mares d'alumnes.
2. El Projecte educatiu s'elaborarà partint de l'anàlisi prèvia de les necessitats específiques de l'alumnat i del context escolar, socioeconòmic, cultural i sociolingüístic del centre. L'elaboració i el contingut s'ajustaran al que disposa l'article 121 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i l'article 88 del Decret 233/1997, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis Educació Primària. Este inclourà:
- Valors, objectius i prioritats d'actuació, d'acord amb la identitat del centre i la consecució dels fins que establixen la Llei Orgànica 2/2006 d'Educació i la Llei d'Ús i Ensenyament del Valencià.
- La concreció dels currículums, una vegada aprovats pel claustre
- El tractament transversal de l'educació en valors en les diferents àrees, amb especial referència a l'educació en la convivència escolar, familiar i social, així com a la resolució de conflictes, respectant el principi de no-discriminació i d'inclusió educativa com a valors fonamentals.
- El Pla de convivència
- El Pla d'acció tutorial
- El Pla de normalització lingüística
- El Reglament de règim interior del centre
- El disseny particular del programa d'educació plurilingüe, programa experimental plurilingüe o programes d'educació bilingüe que aplique el centre.
- Les mesures d'atenció a la diversitat de l'alumnat
- Els criteris bàsics que han d'orientar:
· L'organització i funcionament del centre.
· La participació dels diversos estaments de la comunitat educativa.
· La coordinació amb els servicis del municipi, així com la possible utilització de les instal·lacions del centre, per part d'altres entitats per a realitzar activitats educatives, culturals, esportives o altres de caràcter social.
· La coordinació entre els projectes educatius dels centres d'Educació Primària i els d'Educació Secundària Obligatòria a fi que la incorporació de l'alumnat a l'Educació Secundària siga gradual i positiva.
· Les mesures de coordinació entre el Segon Cicle d'Educació Infantil i el Primer Cicle d'Educació Primària
· Les mesures organitzatives d'atenció educativa per a aquells alumnes que opten per no cursar ensenyances de Religió.
· Els mecanismes de cooperació entre les famílies o tutors legals i el centre per a millorar el rendiment acadèmic de l'alumnat.
3. El director o directora del centre adoptarà les mesures apropiades perquè el Projecte educatiu siga conegut i, si és el cas, consultat per tots els membres de la comunitat educativa.
4. Els centres de nova creació disposaran d'un període de dos cursos acadèmics per a realitzar el Projecte educatiu. La Programació General Anual del centre inclourà el calendari aproximat per a redactar l'esmentat Projecte educatiu.
5. Quan es considere necessari introduir modificacions en el Projecte educatiu, la modificació es farà a proposta del claustre i de les associacions de pares i mares. Una vegada presentada la proposta, el director o directora la comunicarà a tots els membres del consell escolar i convocarà una reunió d'este, no abans de transcorreguts 30 dies des de la data de la comunicació, per a procedir o no a la seua aprovació. En tot cas, les modificacions del Projecte educatiu hauran de ser aprovades abans que finalitze el tercer trimestre del curs i entraran en vigor al començament del curs següent.
1.1. Pla de convivència
1. Seran aplicables l'article 27 del Decret 39/2008; l'Orde de 31 de març de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula el Pla de Convivència dels centres docents (DOGV 10.05.2006), i l'Orde de 12 de setembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la notificació de les incidències que alteren la convivència escolar, emmarcada dins del Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència en els centres escolars de la Comunitat Valenciana (PREVI) (DOCV 28.09.2007).
2. L'equip directiu elaborarà el pla de convivència del centre, d'acord amb les directrius establides pel consell escolar i amb les propostes realitzades pel claustre i l'associació de pares i mares i l'assessorament, si és el cas, del psicopedagog o psicopedagoga que atenga el centre. El pla de convivència haurà de ser coherent amb la resta de documents de planificació del centre i servirà com a model d'actuació planificada que haurà d'incloure almenys els aspectes següents:
- Procediment d'actuació orientat a la prevenció i a aconseguir un adequat clima escolar en el centre.
- Model d'actuació respecte a l'alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten lleument la convivència escolar.
- Model d'actuació respecte a l'alumnat que presenta alteracions conductuals que dificulten greument la convivència escolar.
- Model d'actuació davant de situacions de possible assetjament escolar o bullying.
3. El pla de convivència serà aprovat i avaluat pel consell escolar. El seu desenrotllament és responsabilitat de tots els membres de la comunitat educativa en l'àmbit de les seues competències, i es durà a terme sota la coordinació de la direcció d'estudis. La comissió de convivència del consell escolar realitzarà el seguiment del pla de convivència i elaborarà trimestralment un informe que arreplegue les incidències produïdes en el dit període, les actuacions dutes a terme, els resultats aconseguits i les propostes de millora que considere oportuns.
4. La direcció del centre docent comunicarà a la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, per la via d'urgència, els incidents que suposen violència exercida sobre persones i/o béns, i que, per la seua naturalesa i/ o conseqüències perjudiquen la convivència en el centre, produïda tant en el centre com en l'entorn, i també durant l'exercici d'activitats extraescolars programades pel centre o la utilització dels servicis de menjador i transport.
1.2 Pla d'acció tutorial
1. Serà elaborat per la comissió de coordinació pedagògica amb l'assessorament del servici psicopedagògic escolar, o gabinet autoritzat, i s'hi establiran els criteris generals que hauran d'orientar la labor de tots els mestres tutors i mestres tutores al llarg del curs escolar.
2. El pla haurà de tenir en compte les característiques i la situació personal de cada alumne o alumna i la necessitat específica de suport educatiu, per a la qual cosa preveurà els criteris de coordinació dels tutors i tutores amb tots els professionals de suport del servici psicopedagògic escolar, o gabinet autoritzat.
3. Així mateix, hauran de planificar-se les activitats d'informació i assessorament acadèmic a l'alumnat, especialment quan hagen de prendre decisions davant de distintes opcions educatives, i les que afavorisquen la màxima adaptació i participació de l'alumnat en el centre, especialment del procedent d'un altre nivell educatiu o de nou ingrés, així com les que faciliten el desenrotllament personal de l'alumne o alumna i la seua integració en el grup-classe.
4. En la planificació d'activitats s'han de preveure, igualment, aquelles que facen possible la necessària coordinació entre les famílies i el professorat.
1.3. Pla de normalització lingüística
1. El Pla de normalització lingüística figura dins del Projecte educatiu del centre i inclourà els apartats següents:
- Objectius.
- Actuacions en cadascun dels àmbits d'intervenció: en l'administratiu i social, acadèmic o de gestió pedagògica, interacció didàctica i interrelació amb l'entorn sociofamiliar.
- Temporalització.
- Criteris d'avaluació del pla.
2. La proposta, a l'equip directiu, del disseny del Pla de normalització lingüística serà elaborada per la comissió de coordinació pedagògica, que tindrà en consideració les propostes per a la seua elaboració o modificació realitzades pel claustre. Per a l'elaboració i seguiment del pla, els centres podran disposar de les orientacions i el suport tècnic dels assessors d'àmbit lingüístic de la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents.
3. El Pla de normalització lingüística haurà de ser aprovat pel consell escolar.
1.4. Reglament de règim interior
1. El Reglament de règim interior és una norma interna que inclou el conjunt d'objectius, principis, drets, responsabilitats i normes pels quals es regula la convivència de tots els membres de la comunitat educativa.
2. Els centres docents elaboraran el seu reglament de règim interior, que haurà d'incloure, entre altres, les normes que garantisquen el compliment del pla de convivència. Així mateix, podrà incorporar els aspectes següents:
- L'organització que faça possible la participació de tots els membres de la comunitat educativa.
- L'organització i repartiment de responsabilitats no definides per la normativa vigent.
- Els procediments d'actuació del consell escolar i, si és el cas, les comissions que es constituïsquen en el seu si per a agilitzar-ne el funcionament.
- L'organització dels espais del centre.
- Les normes per a l'ús de les instal·lacions, recursos i altres servicis educatius del centre.
3. D'acord amb la Instrucció 1/2010 de la Subsecretaria de la Conselleria d'Educació, sobre l'ús adequat dels espais públics i dels taulers d'anuncis en l'àmbit de la Conselleria d'Educació, els reglaments de règim interior dels centres docents tindran en compte i s'adaptaran, si és el cas, a allò que s'ha disposat en la dita Instrucció, especialment en referència a què:
- En tots els centres existiran un o més taulers d'anuncis i cartells oficials.
- En els taulers s'arreplegaran els cartells, actes i comunicacions de la Conselleria d'Educació, així com d'altres organismes oficials, i dels òrgans de govern del centre.
- S'habilitarà un tauler d'anuncis a disposició de les associacions d'alumnes i les associacions de pares i mares d'alumnes, la gestió de les quals correspondrà a les esmentades associacions, sent responsables de la seua ordenació i organització.
- Correspondrà a la direcció del centre, en l'àmbit de les seues competències, garantir l'ús adequat dels taulers. La gestió dels taulers correspondrà a la Secretaria del centre.
4. Les associacions de mares i pares podran elaborar propostes de modificació del Reglament de règim interior.
5. El Reglament de règim interior dels centres públics serà revisat i autoritzat per la conselleria competent en matèria d'educació.
1.5. Programes d'educació plurilingüe
1.5.1 Programa d'educació bilingüe enriquit
1. El programa d'educació bilingüe enriquit es regula en l'Orde de 30 de juny de 1998, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual s'establixen els requisits bàsics, criteris i procediments per a aplicar en els centres educatius un programa d'educació bilingüe enriquit per la incorporació precoç d'una llengua estrangera, com a llengua vehicular, des del Primer Cicle de l'Educació Primària (DOGV 14.07.1998).
2. Els centres podran incorporar, des del Primer Cicle d'Educació Primària, un programa d'educació bilingüe, integrant una llengua estrangera amb caràcter vehicular en els seus aprenentatges. La introducció haurà d'incloure's com un nou disseny particular del programa que ampliarà el que ja tenia autoritzat el centre.
3. El programa s'implantarà gradualment, curs a curs, en els centres que obtinguen la dita autorització fins a la finalització de l'ensenyança bàsica.
4. El procediment per a l'aprovació del disseny particular del programa s'iniciarà amb l'aprovació del claustre i del consell escolar del centre. El dit disseny es remetrà a la Direcció Territorial d'Educació corresponent abans del període d'admissió d'alumnes, per a l'emissió d'informe per part de la Inspecció Educativa. Tota la documentació presentada pel centre i l'informe mencionat es tramitarà, en el termini d'un mes, a la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents per a la seua aprovació.
5. En cas que es produïsquen modificacions al disseny particular del programa, una vegada aprovat, els tràmits per a la nova aprovació seran els mateixos que els esmentats anteriorment.
1.5.2. Programa d'educació plurilingüe en Educació Infantil
1. D'acord amb la Resolució de 30 juliol de 2008, de la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents i de la Direcció General de Personal, per la qual s'establixen els requisits bàsics, criteris i procediments per a aplicar en els centres educatius un programa d'educació plurilingüe que permeta fomentar una primera aproximació a la llengua anglesa en el Segon Cicle de l'Educació Infantil (DOCV de 21.08.2008), els centres degudament autoritzats per a impartir el Segon Cicle d'Educació Infantil, aplicaran des d'este cicle un programa d'educació plurilingüe que permeta fomentar una primera aproximació a la llengua anglesa.
2. El programa d'educació plurilingüe en el Segon Cicle de l'Educació Infantil suposarà la introducció de la llengua anglesa a partir del nivell de 4 anys, per mitjà d'un tractament metodològic i didàctic integrat propi i singular d'este programa.
3. Els centres que tinguen autoritzada l'aplicació del programa d'educació plurilingüe des de l'etapa d'Educació Infantil, podran incrementar el nombre d'hores vehiculades en anglés a tres hores setmanals, sempre que no implique augment de plantilla en el centre. La vehiculació de continguts en llengua anglesa es distribuirà en sessions de 30 minuts.
4. Els centres que vullguen aplicar el curs 2010-2011 el programa d'educació plurilingüe en l'Educació Infantil hauran de presentar els documents següents:
a) Instància de sol·licitud.
b) Cronograma de la proporció de les àrees no lingüístiques que es vehicularan en cada una de les llengües: valencià, castellà i anglés (annexos I, II, III i IV de la Resolució de 30 de juliol de 2008).
c) Acord del claustre i acord del consell escolar del centre.
5. Amb caràcter extraordinari, els centres que apliquen el programa d'educació plurilingüe des del Segon Cicle d'Educació Infantil elaboraran el disseny particular del programa d'educació plurilingüe abans de l'inici del procés d'admissió d'alumnes corresponent al curs 2011-2012.
1.5.3. Programa d'educació plurilingüe en Educació Primària
1. En l'Educació Primària, la disposició addicional primera del Decret 111/2007, de 20 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Primària en la Comunitat Valenciana, establix que la Conselleria d'Educació podrà autoritzar la implantació de programes d'educació plurilingüe, que permetrà als centres docents impartir una part de les àrees del currículum en llengua estrangera, sense que això supose modificació dels aspectes bàsics del currículum regulats en el Reial Decret 1513/2006, de 7 de desembre.
1.5.4. Programa experimental plurilingüe en centres educatius públics d'Educació Infantil i Educació Primària
1. Per mitjà de l'Orde de 19 de maig de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual s'establix l'organització, estructura i funcionament d'un programa experimental plurilingüe en la Comunitat Valenciana (DOCV de 12.06.2009), es regula un model d'intervenció educativa que possibilite el domini simultani del valencià, castellà i anglés per part de l'alumnat que participa en este programa experimental.
2. En este programa, els centres, des de la seua autonomia pedagògica, podran experimentar programes d'educació plurilingüe, impartint una part de les àrees del currículum en llengua estrangera, segons els mínims del disseny particular del programa indicats en l'article 4 de l'esmentada Orde de 19 de maig de 2009, i prenent com a referents curriculars el Decret 38/2008, de 28 de març, pel qual s'establix el currículum del Segon Cicle d'Educació Infantil en la Comunitat Valenciana, i el Decret 111/2007, de 20 de juliol, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Primària.
1.6. Programes d'educació bilingüe
1. En els municipis de predomini lingüístic valencià, que figuren en l'article 35 de la Llei 4/1983, d'Ús i Ensenyament del Valencià, tots els centres aplicaran un o més programes d'educació bilingüe. Estos programes seran els següents:
- Programa d'Ensenyança en Valencià. En les poblacions de predomini lingüístic valencià, els centres amb un nombre d'alumnat majoritàriament valencianoparlants podran adoptar, quan les condicions sociolingüístiques del context ho permeten, el Programa d'Ensenyança en Valencià, que comportarà l'ús del valencià, com a llengua base d'aprenentatge en la majoria del tram d'escolarització obligatòria.
- Programa d'Immersió Lingüística. Els centres amb un nombre d'alumnat majoritàriament no valencianoparlants, situats en els territoris de predomini lingüístic valencià, podran adoptar el Programa d'Immersió Lingüística, en el qual, a partir de l'opció voluntària de les famílies i del respecte a la llengua habitual de l'alumnat, estos, a través d'una metodologia específica, puguen aconseguir el domini de les dues llengües oficials així com dels continguts de la resta d'àrees.
- Programa d'Incorporació Progressiva. En els centres ubicats en les poblacions de predomini lingüístic valencià, es podrà adoptar també el Programa d'Incorporació Progressiva, en el qual la llengua base d'aprenentatge serà el castellà.
2. El Projecte educatiu inclourà el disseny particular de cada un dels programes d'educació bilingüe que aplique el centre, en les poblacions de predomini lingüístic valencià que figuren en l'article 35 de la Llei 4/1983, d'Ús i Ensenyament del Valencià.
3. Els centres de les poblacions de predomini lingüístic castellà, que figuren en l'article 36 de la mateixa llei i que vullguen incorporar-se a un programa d'educació bilingüe, hauran de partir de la voluntat prèviament manifestada pels pares, mares o tutors legals i de les possibilitats organitzatives dels centres.
4. El disseny particular del programa d'educació bilingüe és la concreció i contextualització d'este a la realitat particular de cada centre i, al mateix temps, constituïx el conjunt de decisions prèvies per a l'elaboració dels documents d'organització i de gestió educativa. El disseny particular del programa d'educació bilingüe inclourà:
a) Els objectius generals del currículum de l'etapa, contextualitzats atenent la realitat educativa del centre i les exigències del mateix programa.
b) La proporció de l'ús del valencià i del castellà com a llengües vehiculars.
c) L'horari de les diferents àrees, en els diferents cicles, respectant els mínims establits en la normativa vigent (este punt només serà prescriptiu per als centres que apliquen el Programa d'Immersió Lingüística.)
d) Els moments i la seqüència d'introducció sistemàtica de la lectoescriptura en valencià i castellà.
e) El tractament metodològic de les diferents llengües: castellà, valencià i llengua estrangera.
f) La previsió d'actuacions amb l'alumnat de nova incorporació al sistema educatiu valencià i que necessita una atenció específica per a suplir la baixa competència lingüística d'estos en alguna de les llengües oficials.
5. Tots els centres elaboraran el disseny particular de cada un dels programes d'educació bilingüe que apliquen.
6. L'expedient per a l'autorització dels programes d'ensenyança en valencià o d'immersió lingüística podrà iniciar-se per part del centre o per la voluntat manifestada dels pares, mares o tutors legals. A més, la Conselleria d'Educació, cada curs i a proposta de la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents, determinarà en quins altres centres s'haurà d'iniciar qualsevol d'estos dos programes, així com també el Programa d'Incorporació Progressiva. Per a la determinació d'estos centres es tindran en compte les característiques sociolingüístiques i sociopedagògiques. Esta proposta es comunicarà al consell escolar del centre i al consell escolar municipal corresponent, amb antelació a l'inici del procés anual d'admissió d'alumnes.
7. El disseny particular de cadascun dels programes d'educació bilingüe que desitge aplicar el centre, serà aprovat pel consell escolar i remés a la corresponent Direcció Territorial d'Educació abans del 31 de gener del curs anterior al de la seua aplicació. Acompanyaran a la sol·licitud d'autorització, la certificació de l'acta de la sessió extraordinària del consell escolar en què s'haja aprovat, així com una anàlisi de la situació sociolingüística de l'entorn i un informe sobre la realitat lingüística de l'alumnat.
8. La Direcció Territorial d'Educació resoldrà les sol·licituds del disseny particular del Programa d'Incorporació Progressiva. Per a esta autorització serà prescriptiu un informe conjunt elaborat per l'assessoria d'àmbit lingüístic de la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents i per la Inspecció d'Educació. Una vegada aprovat el disseny, este informe serà remés a la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents.
9. Els dissenys particulars del Programa d'Ensenyança en Valencià i del d'Immersió Lingüística, després que la Inspecció d'Educació hi haja emés un informe, seran remesos a la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents per a la seua aprovació, si és procedent.
10. Per a l'elaboració del disseny particular del Programa d'Educació Bilingüe, els centres podran sol·licitar la col·laboració tècnica de l'assessoria d'àmbit lingüístic de la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents.
11. Quan se sol·licite el canvi de Programa d'Incorporació Progressiva a Programa d'Ensenyança en Valencià o Programa d'Immersió Lingüística per iniciativa dels centres, la sol·licitud haurà d'efectuar-se amb anterioritat al 31 de gener. La sol·licitud haurà de resoldre's amb antelació a l'inici del procés anual d'admissió d'alumnes.
12. El disseny particular dels centres que apliquen el Programa d'Incorporació Progressiva del valencià inclourà entre les àrees no lingüístiques, com a mínim, l'àrea de Coneixement del Medi Natural, Social i Cultural, impartida en valencià a partir del tercer curs de l'Educació Primària.
13. Si els pares, mares o tutors legals desitgen que l'alumne reba un tractament lingüístic diferent del que el centre aplica segons el seu disseny particular, ho manifestaran en un termini de 30 dies a partir de l'inici de les classes. Esta sol·licitud es farà individualment i per escrit a la direcció del centre perquè esta adopte les mesures oportunes. Des del dia 1 de setembre fins als 30 dies posteriors a l'inici de les classes, els centres exposaran en el tauler d'anuncis els dissenys particulars del programa que aplique el centre.
14. Quan es vullga modificar el disseny particular del programa se seguiran els mateixos tràmits que per a la seua autorització, iniciant el procés durant el curs anterior al de la seua aplicació.
15. En els programes d'educació bilingüe, tot el material escolar de les àrees que utilitzen el valencià com a llengua vehicular estarà en valencià.
16. Els pares, mares o tutors legals podran sol·licitar l'exempció de l'ensenyança del valencià en els termes que indica l'article 24 de la Llei 4/1983, d'Ús i Ensenyança del Valencià.
2. PROGRAMACIÓ GENERAL ANUAL
2.1. Normes generals
1. Les escoles d'Educació Infantil de Segon Cicle i els col·legis d'Educació Primària elaboraran al principi de cada curs acadèmic una Programació General Anual, que arreplegarà tots els aspectes relatius a l'organització i el funcionament del centre, incloent-hi els projectes, el currículum, les normes i els plans d'actuació acordats i aprovats.
2. La Programació General Anual facilitarà el desenrotllament coordinat de totes les activitats educatives, el correcte exercici de les competències dels distints òrgans de govern i de coordinació docent i la participació de tots els sectors de la comunitat escolar.
3. Pel que fa als seus continguts, caldrà ajustar-se al que disposa l'article 93 del Decret 233/1997, pel qual s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis d'Educació Primària. La PGA inclourà:
- Els criteris pedagògics per a l'elaboració de l'horari de l'alumnat.
- El Projecte educatiu i les seues modificacions.
- El programa anual d'activitats extraescolars i servicis complementaris.
- La situació del procés d'aplicació del disseny particular del programa d'educació pluringüe o bilingüe en el centre.
- El calendari de reunions dels òrgans de govern del centre.
- El calendari d'avaluació i entrega de la informació als pares, mares i tutors legals.
- Els aspectes organitzatius del calendari de reunions i entrevistes amb els pares, mares i tutors legals.
- Una memòria administrativa que inclourà el document d'organització del centre, l'estadística de principi de curs, i la situació d'instal·lacions i de l'equipament.
- Les activitats de formació permanent i de perfeccionament que afecten el professorat.
2.2. Elaboració i aprovació de la PGA
1. L'equip directiu coordinarà l'elaboració de la Programació General Anual del centre i es responsabilitzarà de la seua redacció, d'acord amb els criteris adoptats pel consell escolar, les propostes del claustre, i de les associacions de pares i mares.
2. El director o directora del centre establirà el calendari per a la redacció coordinada de la Programació General Anual.
3. La Conselleria d'Educació facilitarà a tots els centres el model de PGA a través de mitjans telemàtics (a través d'ITACA). El centre haurà de cerciorar-se de la correcta gravació de les dades en l'aplicació. Els centres docents tindran l'obligació d'omplir tots els camps de la PGA. En cas que el centre no dispose de la infraestructura necessària per a omplir la PGA a través d'ITACA, omplirà la mateixa per mitjà de l'aplicació informàtica disponible per als centres en la pàgina web de la Conselleria d'Educació (), i haurà de remetre a la Direcció Territorial d'Educació el fitxer informàtic generat.
4. La Programació General Anual, amb un informe previ del claustre de professors, serà aprovada pel consell escolar del centre. L'aprovació d'esta pel consell escolar s'efectuarà en el termini de 30 dies a partir de l'inici del període lectiu. En cas que el consell escolar no l'aprove en el dit termini, el dit òrgan elaborarà un informe sobre els aspectes que requerixen la seua modificació per a l'aprovació, i requerirà l'equip directiu perquè en el termini de 15 dies procedisca a tramitar les dites modificacions. El consell escolar respectarà sempre tots aquells aspectes docents que són competència del claustre.
5. Una vegada aprovada la Programació General Anual, un exemplar d'esta quedarà en la secretaria del centre a disposició dels membres de la comunitat educativa, se'n remetrà un altre exemplar a la Direcció Territorial d'Educació dins dels 15 dies de la seua aprovació, i s'entregarà una còpia a cada sector dels representats en el consell escolar.
6. La Inspecció d'Educació comprovarà si la Programació General Anual s'adequa al que establixen les disposicions vigents i emetrà el dictamen corresponent.
7. La Programació General Anual obliga tots els membres de la comunitat educativa. El director o directora i la direcció d'estudis vetlaran pel seu compliment. Quan no es respecte allò que s'ha establit, el primer prendrà les mesures pertinents i, si és el cas, ho comunicarà al consell escolar i a la Inspecció d'Educació, si és procedent.
8. Al finalitzar el curs, el consell escolar, el claustre i l'equip directiu, avaluaran el grau de compliment de la Programació General Anual i els resultats de l'avaluació i promoció de l'alumnat. Les conclusions més rellevants seran arreplegades en una memòria que es remetrà a la Direcció Territorial d'Educació 10 dies després de finalitzar les activitats lectives, per a ser analitzada per la Inspecció Educativa.
2.3. Horari general del centre
1. L'horari general del centre i l'horari lectiu seran proposats per l'equip directiu, oït el claustre i traslladat al consell escolar per a la seua aprovació.
2. En l'horari general del centre s'hauran de respectar almenys els criteris següents:
a) L'horari general del centre haurà de respondre a les necessitats del seu alumnat, a les condicions de l'entorn i als condicionants que ambdues situacions produïxen diàriament, especialment les derivades de la coordinació de les rutes del transport escolar.
b) L'interval entre les sessions de matí i vesprada serà, almenys, de dues hores, si és possible.
c) La sessió de la vesprada no podrà tindre una duració inferior a dues hores, si és possible.
d) El pati de l'alumnat d'Educació Primària tindrà una duració de mitja hora diària i se situarà en les hores centrals de la jornada lectiva del matí.
e) En el cas de l'alumnat d'Educació Infantil de Segon Cicle, el temps de recreació es distribuirà entre les sessions de matí i vesprada i serà de 45 minuts al dia, situant el període de recreació d'ambdós sessions en les hores centrals d'estes.
f) L'horari d'Educació Física no haurà de coincidir amb la primera sessió de la vesprada.
3. L'horari general del centre fixarà les hores i les condicions en què el centre romandrà obert. Així mateix, establirà la duració i distribució de les sessions docents.
4. La direcció d'estudis elaborarà l'horari personal dels docents, d'acord amb els criteris aprovats pel claustre de professors.
5. El director comunicarà a la Direcció Territorial d'Educació l'horari general i el lectiu aprovats pel consell escolar per al curs següent. La Inspecció Educativa comprovarà si els horaris s'adeqüen al que establixen les disposicions vigents, si respecten els criteris establits en la normativa vigent i emetrà el dictamen corresponent. A la vista del dictamen de la Inspecció, la direcció territorial els autoritzarà o bé els remetrà al centre per a la seua revisió.
6. Quan un centre sol·licite modificar l'horari general o l'horari lectiu per al curs següent, els nous horaris proposats seran aprovats, si és el cas, pel consell escolar abans d'acabar l'any acadèmic en curs i se sol·licitarà l'autorització d'estos a la Direcció Territorial d'Educació corresponent.
7. Les reunions del claustre de professors, les sessions d'avaluació i les de coordinació dels equips de cicle, se celebraran una vegada finalitzat el període lectiu per a l'alumnat, en un horari que permeta l'assistència de tots els components i el temps necessari per al tractament de les qüestions que es prevegen. L'assistència a estes reunions és obligatòria per al professorat membre dels distints òrgans o equips. Les reunions del consell escolar se celebraran en el dia i hora que permeta l'assistència de tots els sectors representats en este.
8. La Direcció Territorial d'Educació podrà unificar, quan concórreguen circumstàncies especials, derivades de l'organització del transport escolar o altres factors que ho justifiquen, el calendari general dels centres d'una localitat, barri o zona.
2.4. Programacions didàctiques
1. En el Segon Cicle d'Educació Infantil, les programacions didàctiques comprendran tots els continguts de les distintes àrees i es desenrotllaran a través d'unitats globalitzades i respectant els ritmes de joc, treball i descans de l'alumnat, de conformitat amb l'article 7.2 b) del Decret 38/2008, de 28 de març, del Consell, pel qual s'establix el currículum del Segon Cicle de l'Educació Infantil en la Comunitat Valenciana.
2. En l'Educació Primària, per a l'elaboració de les programacions didàctiques i la concreció del currículum, es tindran en compte els principis generals i pedagògics, definits en l'article 2 del Decret 111/2007, de 20 de juliol, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Primària en la Comunitat Valenciana. Cada cicle constituïx la unitat de programació i avaluació en l'Educació Primària.
3. En el marc de l'ordenament educatiu de l'Educació Primària, la programació didàctica serà elaborada per els mestres i les mestres que integren l'equip de cicle atenent la necessària coordinació entre els cursos que el componen així com entre les diferents àrees que l'integren. Les programacions didàctiques, inclouran, com a mínim:
a) La formulació dels objectius per cicle de cada una de les àrees i la seua contribució al desenrotllament de les competències bàsiques.
b) Les decisions de caràcter general sobre la metodologia per a l'ensenyança i l'aprenentatge de la lectura i escriptura, el temps de dedicació diària en totes les àrees a la lectura, així com el disseny i l'aplicació de les estratègies de comprensió lectora, expressió oral i expressió escrita.
c) Els materials curriculars i la incorporació de les tecnologies de la informació i la comunicació, en el treball d'aula, per a totes les àrees.
d) La identificació dels coneixements i aprenentatges bàsics necessaris perquè l'alumnat assolisca una avaluació positiva.
e) La metodologia didàctica i els materials i recursos didàctics seleccionats en funció d'aquella.
f) Els procediments i instruments per a l'avaluació de l'aprenentatge de l'alumnat.
g) Les mesures de reforç i d'atenció a l'alumnat amb necessitat d'específica de suport educatiu o amb necessitats de compensació educativa.
h) La proposta d'activitats complementàries i extraescolars.
i) Els procediments que permeten valorar l'ajust entre el disseny, el desenrotllament i els resultats de les programacions didàctiques.
2.5. Llibres de text i la resta de materials curriculars.
1. D'acord amb la disposició addicional quarta de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'exercici de l'autonomia pedagògica, correspon als òrgans de coordinació didàctica dels centres públics adoptar els llibres de text i la resta de materials que hagen d'utilitzar-se en el desenrotllament de les diverses ensenyances.
2. L'edició i adopció dels llibres de text i la resta de materials no requeriran l'autorització prèvia de l'administració educativa. En tot cas, estos hauran d'adaptar-se al rigor científic adequat a les edats de l'alumnat i al currículum aprovat per cada administració educativa. Així mateix, hauran de reflectir i fomentar el respecte als principis, valors, llibertats, drets i deures constitucionals, així com als principis i valors arreplegats en la Llei Orgànica 2/2006 i en la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere, als quals ha d'ajustar-se tota l'activitat educativa.
3. La supervisió dels llibres de text i altres materials curriculars constituirà part del procés ordinari d'inspecció que exercix l'administració educativa sobre la totalitat d'elements que integren el procés d'ensenyança i aprenentatge, que ha de vetlar pel respecte als principis i valors continguts en la Constitució i al que disposa la LOE.
4. La relació dels llibres de text i la resta de materials curriculars, seleccionats en cada centre per l'òrgan competent per a la utilització per l'alumnat, s'haurà d'exposar en el tauler d'anuncis abans del 30 de juny del curs anterior. Segons el que establix l'article 76.11 del Decret 233/1997, de 2 de setembre, s'haurà d'informar les associacions de mares i pares sobre els llibres de text i els materials didàctics adoptats pel centre.
5. Amb caràcter general, els llibres de text i la resta de materials curriculars adoptats no podran ser substituïts per altres durant un període mínim de quatre anys, des de la data de la seua adopció. Excepcionalment, quan la programació docent ho requerisca, la substitució abans del termini mencionat haurà de ser autoritzada per la direcció territorial corresponent, amb un informe previ de la Inspecció Educativa.
6. En l'elaboració i utilització de materials curriculars, el professorat haurà d'atindre's al que disposa l'article 32 de la Llei de Propietat Intel·lectual (Text refós aprovat per Reial Decret Legislatiu 1/1996, de 12 d'abril, modificat per la Llei 23/2006, de 7 de juliol), referent a la cita i il·lustració de l'ensenyança.
2.6. Situació anual del procés d'aplicació del disseny particular de cada un dels programes d'educació bilingüe que aplique el centre i del Pla de normalització lingüística.
D'acord amb el que establix l'article 93, apartat 2.5, del Decret 233/1997, els centres faran constar en la Programació General Anual:
- Les decisions organitzatives del curs escolar per a posar en marxa el disseny particular de cada un dels programes d'educació bilingüe que aplique el centre.
- Els criteris d'assignació del professorat que garantisquen la continuïtat del programa o programes d'educació bilingüe que aplique el centre.
- L'avaluació del Pla anual de normalització lingüística del curs anterior.
- Les activitats per a estendre l'ús administratiu i social del valencià previstes en el Pla de normalització lingüística, que hauran de ser concretades cada curs acadèmic en un pla anual.
2.7. Activitats extraescolars i complementàries. Servicis complementaris
1. Les activitats extraescolars i complementàries i els servicis complementaris que programen els centres s'inclouran en la Programació General Anual. L'equip directiu elaborarà un programa anual d'activitats seguint les directrius del consell escolar, a l'aprovació del qual seran sotmeses. El dit programa arreplegarà les propostes del claustre, dels equips de cicle i dels representants de pares i mares de l'alumnat.
2. Les activitats extraescolars i complementàries i els servicis complementaris que s'incloguen en la Programació General Anual seran organitzats i realitzats pel centre, per associacions col·laboradores, o en col·laboració amb l'ajuntament; no discriminaran cap membre de la comunitat educativa i no tindran ànim de lucre. Si les activitats i els servicis generen despeses de neteja i manteniment, serà necessària l'autorització prèvia de la corporació local corresponent.
3. El programa anual d'activitats extraescolars i servicis complementaris podrà incloure:
- Les activitats i servicis culturals.
- Els viatges d'estudi i els intercanvis escolars que es pretenen realitzar.
- Les activitats esportives i artístiques que es fan dins i fora del recinte escolar.
- L'organització, el funcionament i l'horari de la biblioteca.
- Totes les altres que es consideren convenients.
4. Al finalitzar el curs, l'equip directiu inclourà en la memòria de final de curs l'avaluació de les activitats realitzades.
5. L'organització i el funcionament del servici complementari de menjador escolar es regirà segons el que disposa l'Orde 47/2010, de 28 de maig, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el servici de menjador escolar en els centres educatius no universitaris de titularitat de la Generalitat (DOCV 07.06.2010).
2.8. Memòria administrativa
L'equip directiu elaborarà la memòria administrativa que s'incorporarà a la Programació General Anual. Esta inclourà el document d'organització del centre, l'estadística de principi de curs i la situació de les instal·lacions i de l'equipament. Així mateix, podrà incloure totes les altres informacions relatives als recursos humans i materials del centre que puguen ser d'interès.
2.9. Servicis psicopedagògics escolars
Els servicis psicopedagògics escolars de sector organitzaran la seua intervenció i elaboraran el seu pla d'activitats i memòria per al curs 2010-2011, segons les instruccions que a este efecte elabore la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional. El pla d'activitats i la memòria del servici psicopedagògic escolar o del gabinet psicopedagògic escolar autoritzat en cada centre s'annexarà en la programació general de cada un d'estos.
3. COORDINACIÓ DOCENT
3.1. Equips de cicle
1. Els equips de cicle, que agruparan tot el professorat que impartisca docència en el cicle, són els òrgans bàsics encarregats d'exercir les funcions de coordinació docent que establix l'article 78 del Decret 233/1997, sota la supervisió de la direcció d'estudis.
2. Cada un dels equips de cicle estarà dirigit per un coordinador o coordinadora. Els coordinadors de cicle hauran de ser mestres que impartisquen docència en el cicle, exerciran el seu càrrec durant dos cursos acadèmics i podran cessar en les seues funcions al terme del seu mandat o si es produïx alguna de les circumstàncies previstes en l'article 81 del Decret 233/1997. Seran designats pel director o directora, a proposta de l'equip de cicle. Les seues funcions són les que disposa l'article 80 del Decret 233/1997.
3. L'assistència a les reunions dels equips de cicle serà obligatòria per a tots els seus membres. Seran convocades pel coordinador o la coordinadora. El calendari de reunions i el programa d'activitats dels equips de cicle s'inclourà en la Programació General Anual. De totes les reunions, el coordinador o coordinadora elevarà l'acta corresponent.
4. Abans de la finalització de les activitats lectives que determine el calendari escolar, els equips de cicle elaboraran una memòria de les activitats realitzades, que contindrà l'avaluació del curs i les propostes de millora per al curs següent.
3.2. Comissió de coordinació pedagògica
1. En les escoles d'Educació Infantil i en els col·legis d'Educació Primària existirà una comissió de coordinació pedagògica que estarà integrada pel director o directora, que serà el seu president o presidenta; el cap o la cap d'estudis; els coordinadors de cicle, i, si és el cas, la persona especialista d'orientació educativa del servici psicopedagògic escolar o gabinet autoritzat i un mestre o mestra d'Educació Especial (Pedagogia Terapèutica), si n'hi haguera. Actuarà com a secretari o secretària de la comissió la persona de menor edat.
2. Les atribucions de la Comissió de coordinació pedagògica són les que establix l'article 83 del Decret 233/1997.
3. El calendari de reunions i el programa d'activitats de la Comissió de coordinació pedagògica s'inclourà en la Programació General Anual. Les reunions seran convocades pel president de la comissió.
3.3. Tutoria
1. La tutoria i l'orientació de l'alumnat formarà part de la funció docent. Cada grup d'alumnes tindrà un tutor o tutora. Podrà ser tutor o tutora qui impartisca diverses àrees del currículum. El tutor o la tutora serà designat pel director o la directora, a proposta de la direcció d'estudis, d'acord amb els criteris establits pel claustre. Els tutors o tutores seran, preferentment, mestres amb destí definitiu en el centre.
2. Les funcions que exerciran els tutors són les indicades en l'article 85 del Decret 233/1997.
3. La direcció d'estudis coordinarà el treball dels tutors i tutores, mantenint per a això les reunions periòdiques necessàries.
4. El tutor o tutora informarà per escrit, després de cada sessió d'avaluació, els pares, mares o tutors legals de l'alumnat sobre el procés educatiu dels seus fills i filles. Així mateix, cada tutor o tutora es reunirà amb els pares, mares o tutors legals de l'alumnat del seu grup, almenys, una vegada al trimestre per a tractar assumptes d'interés general; s'entrevistarà particularment amb ells per invitació pròpia o quan així li ho sol·liciten per a tractar assumptes que afecten els seus fills i filles.
5. Els tutors i tutores comptaran amb l'assessorament del servici psicopedagògic escolar o gabinet psicopedagògic autoritzat, d'acord amb el pla d'acció tutorial del centre i en col·laboració amb el coordinador o coordinadora de cicle, sota la direcció de la caporalia d'estudis. Esta última convocarà almenys tres reunions conjuntes durant el curs i totes les que siguen necessàries per a realitzar adequadament esta funció.
3.4. Altres funcions de coordinació
1. D'acord amb els criteris establits pel claustre, els mestres i les mestres que no hagen sigut designats tutors o tutores podran ser nomenats per la direcció del centre, a proposta de la direcció d'estudis, per a exercir altres tasques necessàries per a l'organització i el bon funcionament del centre i per a l'aprofitament màxim, si és el cas, dels mitjans audiovisuals i les tecnologies de la informació i la comunicació.
2. La direcció d'estudis especificarà les dites tasques i les responsabilitats que s'assumixen en estes, d'acord amb els criteris establits pel claustre.
3. El director o directora del centre efectuarà la proposta del coordinador de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC), entre els funcionaris docents en servici actiu i amb destí definitiu en el centre, o si no n'hi ha, entre els docents no definitius que tinguen la formació i disponibilitat adequada. Es designarà un mestre amb la formació i experiència suficient en l'ús de les TIC.
4. PERSONAL DOCENT
4.1. Horari del personal docent
La distribució i adequació de l'horari, l'horari dels òrgans unipersonals i de govern i el compliment de l'horari per part dels mestres i les mestres es troba regulada en el bloc II (horari del personal docent) de l'annex I de l'Orde de 29 de juny de 1992, de la Conselleria d'Educació (DOGV núm. 1826, de 15 de juliol de 1992).
4.2. Distribució horària per a les especialitats
1. La distribució de les hores disponibles dels mestres i les mestres, dins de les 25 hores lectives, es realitzarà de manera que s'assegure l'atenció de les àrees curriculars dels diferents cursos i grups d'alumnat.
2. Per a la distribució de les hores disponibles, haurà de tindre's en compte:
- la plantilla del centre,
- l'adscripció del professorat als diferents llocs de treball,
- les habilitacions de cada un dels mestres i les mestres,
- la disponibilitat de tots els mestres i les mestres del centre,
- el caràcter orientatiu dels horaris setmanals legals que els regulen,
- la possibilitat d'agrupaments de l'alumnat per a determinades àrees i l'organització general del centre.
4.2.1. Especialitat de llengua estrangera
1. Els centres docents la dotació de professorat dels quals siga prou per a impartir dos idiomes estrangers, com a única opció, sempre que això no impedisca l'atenció a les altres àrees curriculars i el professorat adscrit a estos llocs de treball estiga habilitat, proposaran a l'alumnat l'elecció d'un d'estos. En tot cas, s'exigirà a l'alumnat continuïtat en l'opció triada fins que finalitze les ensenyances del nivell. Els directors i directores informaran els pares, mares o tutors legals de les opcions existents.
2. Els grups podran constituir-se amb un mínim de 10 alumnes i sempre que no comporte augment de professorat ni en el moment de la constitució ni en un futur. En este cas, s'especificarà quin és l'idioma estranger pel qual s'opta majoritàriament i quin el minoritari.
3. Quan les disponibilitats horàries del professorat adscrit a l'àrea de llengua estrangera no cobrisquen les necessitats existents i hi haja en el centre altres mestres habilitats en esta especialitat, s'assignarà a estos les hores que corresponguen.
4.2.2 Especialitat d'Educació Física
Quan les disponibilitats horàries del professorat adscrit a l'àrea d'Educació Física no cobrisquen les necessitats existents i hi haja en el centre altres mestres habilitats en esta especialitat, s'assignarà a estos les hores que corresponguen.
4.2.3. Especialitat de Música
Els mestres i les mestres adscrits al lloc de treball de Música atendran prioritàriament les necessitats derivades de la impartició d'estes ensenyances en els cursos d'Educació Primària. Els mestres i les mestres habilitats en esta especialitat que no estiguen adscrits a esta especialitat, una vegada atés el curs o àrea a què estiguen adscrits, es faran càrrec de les necessitats no cobertes en Educació Primària.
4.2.4. Especialitats d'Educació Especial: Pedagogia Terapèutica i Audició i Llenguatge
Els especialistes de Pedagogia Terapèutica i Audició i Llenguatge en centres educatius amb unitats autoritzades, atendran prioritàriament les necessitats de l'alumnat amb necessitats educatives especials i duran a terme les funcions següents:
- Participar com a membre en la Comissió de coordinació pedagògica.
- Coordinar amb qui exercisca les funcions d'orientació en el centre i els tutors i les tutores, per mitjà de l'horari establit a este efecte, la detecció, valoració i seguiment de l'alumnat amb necessitats educatives especials.
- Col·laborar amb els tutors i les tutores en l'elaboració de les adaptacions curriculars.
- Intervindre directament amb l'alumnat amb necessitats educatives especials, avaluant el procés d'aprenentatge, junt amb el tutor o tutora i els altres mestres.
- Informar i orientar els pares, mares o tutors legals de l'alumnat amb què intervé per a aconseguir la major col·laboració en el procés d'ensenyança aprenentatge.
4.2.5 Especialitat d'Educació Infantil
1. L'assignació de tutories per al Segon Cicle de l'Educació Infantil serà realitzada per la direcció del centre, a proposta de la direcció d'estudis, d'acord amb els criteris establits pel claustre.
2. En els centres en què el nombre de mestres siga superior al d'unitats, les funcions de la mestra o el mestre sense tutoria seran explicitades per l'equip de cicle d'acord amb els criteris següents:
a) Serà un membre de l'equip de cicle i com a tal participarà i prendrà decisions en la concreció dels currículums, en l'elaboració de programacions, en l'elecció del material de desenrotllament curricular, així com en el procés d'avaluació de cicle.
b) Atendrà el grup d'alumnat d'Educació Infantil en els casos d'absència del mestre tutor o la mestra tutora.
c) Recolzarà totes les unitats del cicle, i especialment, durant el primer mes del curs escolar, en el període d'adaptació de l'alumnat dels grups de 3 anys.
d) Col·laborarà amb les mestres i els mestres tutors en les activitats de xicotet grup i en l'atenció individualitzada de l'alumnat, així com en les activitats col·lectives del cicle: activitats fora del recinte escolar, tallers i altres.
e) Podrà exercir, com la resta dels tutors i tutores, les tasques de coordinació de cicle.
f) Substituirà, si és el cas, la mestra coordinadora o el mestre coordinador de cicle a fi que puga complir les funcions de coordinació de cicle.
3. Els mestres i les mestres d'Educació Infantil podran ser assessorats, en la seua labor docent, per mestres d'altres especialitats quan les ensenyances impartides ho requerisquen.
5. ENSENYANCES
5.1. Educació Infantil
5.1.1. Currículum i continguts educatius
El currículum del Segon Cicle de l'Educació Infantil s'arreplega en el Decret 38/2008, de 28 de març, del Consell, pel qual s'establix el currículum del Segon Cicle de l'Educació Infantil a la Comunitat Valenciana (DOCV 03.04.2008).
5.1.2. Avaluació i informació a les famílies
1. Pel que fa a l'avaluació, els documents oficials de l'historial educatiu dels xiquets i xiquetes i la informació a les famílies, caldrà ajustar-se al que disposa l'Orde de 24 de juny de 2008, de la Conselleria d'Educació, sobre l'avaluació en l'etapa d'Educació Infantil (DOCV 25.07.2008).
2. L'avaluació del procés d'aprenentatge de les xiquetes i dels xiquets es realitzarà en termes qualitatius, expressant puntualment els progressos efectuats i, si és el cas, les mesures complementàries adoptades per a l'alumnat que ho requerisca.
3. Donades les característiques d'esta etapa educativa, i, al no tindre caràcter ni de promoció ni de qualificació per a l'alumnat, la dita avaluació serà eminentment formativa.
5.1.3. Incorporació a l'etapa i entrevista amb les famílies
1. Previ a l'inici del curs, fetes públiques les llistes de les xiquetes i dels xiquets admesos per al curs següent en el Primer Cicle o en el primer curs del Segon Cicle d'Educació Infantil, l'equip docent i la direcció del centre convocaran les persones que tinguen la pàtria potestat o tutela de les xiquetes i dels xiquets a una reunió en què figuraran com a punts de l'orde del dia el funcionament del centre i els aspectes que es consideren necessaris sobre la col·laboració i participació de les famílies.
2. La incorporació de l'alumnat del primer curs del Segon Cicle de l'Educació Infantil es realitzarà en grups de cinc alumnes per dia, (primer dia 5 alumnes; segon dia se sumen cinc als del dia anterior, per la qual cosa el grup és de 10 alumnes; tercer dia s'incorporaran cinc més als deu anteriors, i així successivament fins a completar el grup-classe). La prioritat en l'entrada dels alumnes i les alumnes en els primers dies d'activitat escolar es farà tenint en compte els criteris següents:
- Existència de germans matriculats en el centre.
- Necessitats familiars: horari de treball del pare i de la mare.
- Qualsevol altra circumstància que obligue a valorar la prioritat de l'entrada del xiquet o xiqueta a l'escola.
3. Durant el mes de setembre serà realitzada, exclusivament per les tutores o tutors de les xiquetes i dels xiquets que inicien l'escolaritat en el Primer i en el Segon Cicle, l'entrevista inicial amb els pares i mares. Una vegada emplenat el model d'entrevista, formarà part de l'historial educatiu de l'alumnat. El calendari d'avaluació i d'entrega d'informació als pares, mares i tutors legals es realitzarà en la dita entrevista inicial.
4. Amb una periodicitat almenys trimestral i amb un llenguatge senzill i fàcil d'interpretar, s'elaborarà un informe per a les famílies que s'ajustarà als continguts desenrotllats al llarg del trimestre; el dit informe reflectirà el progrés aconseguit per la xiqueta o xiquet, i, si és procedent, les mesures educatives complementàries que s'hagen adoptat. El model d'informe figurarà en el Projecte educatiu
5.1.4. Continguts educatius en l'Educació Infantil
1. Els continguts educatius de l'Educació Infantil s'organitzaran en àrees corresponents a àmbits propis de l'experiència i del desenrotllament infantil, i s'aplicaran per mitjà d'unitats globalitzades que tinguen interés i significat per a les xiquetes i per als xiquets.
2. Els mètodes de treball es basaran en les experiències, les activitats que es realitzen al voltant dels aprenentatges i el joc, i es desenrotllaran en un ambient d'afecte i confiança per a potenciar la seua autoestima i integració social.
3. Els continguts s'organitzaran d'acord amb les àrees següents:
- El coneixement de si mateix i autonomia personal.
- El medi físic, natural, social i cultural.
- Els llenguatges: comunicació i representació
4. La distribució de temps i ritmes d'activitat escolar s'establirà de forma flexible i inclourà activitats que permeten respectar els ritmes d'aprenentatge, joc i descans de les xiquetes i els xiquets.
5.1.5. Ensenyances de Religió
En Educació Infantil, cabrà atindre's al que establix la disposició addicional única del Reial Decret 1630/2006, de 29 de desembre, i en la disposició addicional única del Decret 38/2008, de manera que no supose cap discriminació rebre o no les dites ensenyances.
5.2. Ensenyances d'Educació Primària
5.2.1. Currículum
El Decret 111/2007, de 20 de juliol, del Consell, establix el currículum de l'Educació Primària a la Comunitat Valenciana. (DOCV 24.07.2007)
5.2.2. Horari escolar
1. Es definix en l'Orde de 28 d'agost de 2007, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula l'horari de l'Educació Primària. (DOCV 07.09.2007).
2. L'horari lectiu per al desenrotllament del currículum d'Educació Primària constarà de 25 sessions setmanals, que inclouran el temps de recreació, considerat part integrant del procés d'ensenyança i aprenentatge en esta etapa.
3. Cada centre docent establirà un període de descans diari en la jornada lectiva del matí, preferentment entre les hores centrals, que respondrà a les necessitats del seu alumnat. Este període serà com a màxim de 30 minuts i respectarà la proporcionalitat entre les àrees.
5.2.3. Avaluació i promoció
1. Pel que fa a l'avaluació i promoció de l'alumnat, així com als documents oficials del procés d'avaluació, caldrà ajustar-se al que disposa l'Orde de 13 de desembre de 2007, de la Conselleria d'Educació, sobre avaluació en Educació Primària (DOCV 19.12.2007).
2. L'ompliment dels documents oficials d'avaluació s'efectuarà d'acord amb el que disposa la Resolució de 5 de març de 2008, de la Direcció General d'Ordenació i Centres Docents, per la qual es dicten instruccions per a formalitzar els documents bàsics d'avaluació i s'establix el procediment de sol·licitud d'assignació del número d'historial acadèmic per a Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria (DOCV 14.03.2008).
5.2.4. Avaluació diagnòstica
1. En el marc de l'avaluació del sistema educatiu, la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, establix en l'article 21 que al finalitzar el Segon Cicle de l'Educació Primària els centres realitzaran una avaluació de diagnòstic de les competències bàsiques aconseguides pel seu alumnat. A la Comunitat Valenciana, l'avaluació diagnòstica tindrà lloc al llarg del tercer trimestre del curs 2010-2011, i queda regulada per l'Orde d'11 d'abril de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula l'avaluació diagnòstica en l'ensenyança bàsica de la Comunitat Valenciana (DOGV 11.05.2006).
2. L'objecte de l'avaluació diagnòstica és comprovar el grau d'adquisició de les competències bàsiques del currículum corresponent a l'Educació Primària.
3. Este procés, coordinat per la Direcció General d'Avaluació, Innovació i Qualitat Educativa i de la Formació Professional, avaluarà durant este curs les competències següents:
- Tractament de la informació i competència digital.
- Competència en comunicació lingüística.
- Competència matemàtica.
4. L'equip directiu de cada centre organitzarà, coordinarà i garantirà la correcta aplicació i correcció de les proves, planificant i prenent les mesures oportunes perquè el professorat implicat puga realitzar estes tasques.
5. Esta avaluació tindrà un caràcter informatiu i orientador per als centres, el professorat, l'alumnat i les seues famílies i no tindrà efectes acadèmics per a l'alumnat. Cada un dels centres rebrà un informe sobre els seus resultats en l'avaluació diagnòstica. El dit informe haurà de ser comunicat tant al claustre de professors com al consell escolar del centre, i serà el punt de partida per a la posada en marxa de plans de millora.
6. La Inspecció Educativa supervisarà tot el procés de l'avaluació diagnòstica en la forma que es determine reglamentàriament.
7. Els òrgans de govern i els òrgans de participació en el control i gestió així com els distints sectors de la comunitat educativa col·laboraran en l'avaluació diagnòstica dels centres.
5.2.5. Ensenyances de Religió
Respecte a les ensenyances de Religió en Educació Primària, caldrà ajustar-se al que disposa la disposició addicional primera del Reial Decret 1513/2006, de 7 de desembre, i la disposició addicional segona del Decret 111/2007, de 20 de juliol. Els centres docents, de conformitat amb els criteris que determine la conselleria competent en matèria d'educació, desenrotllaran mesures organitzatives perquè l'alumnat, les mares pares o tutors del qual no hagen optat per les ensenyances de religió, reba la deguda atenció educativa, de manera que l'elecció d'una o altra opció no supose cap discriminació.
5.2.6. Premis extraordinaris i menció honorífica en l'etapa
Quant a la possibilitat d'atorgar la menció honorífica a l'alumnat l'esforç del qual meresca ser reconegut ateses les seues característiques personals o socials, així com l'adjudicació dels premis extraordinaris al rendiment acadèmic d'Educació Primària, caldrà ajustar-se al que disposa l'Orde 59/2010, de 2 de juny, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula la menció honorífica i la convocatòria dels premis extraordinaris al rendiment acadèmic d'Educació Secundària Obligatòria de la Comunitat Valenciana a partir del curs 2009-2010 (DOCV 11.06.2010).
6. ALUMNAT
6.1. Drets i deures de l'alumnat
És d'aplicació el Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis (DOCV 09.04.2008).
6.2. Reclamació de qualificacions
Caldrà ajustar-se al que establix l'Orde de 23 de gener de 1990, de la Conselleria de Cultura i Educació, per la qual es regula l'exercici del dret de reclamació de qualificacions estimades incorrectes en els nivells d'ensenyances no universitàries (DOGV de 7 de febrer) i en la Resolució de 23 de gener de 1990, de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa, per la qual s'establix el procediment i els terminis per a exercir el dit dret (DOGV de 7 de febrer). El tutor o tutora haurà d'informar l'alumnat del seu grup explícitament del contingut de l'orde i resolució mencionades.
6.3. Alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o de compensació educativa
1. Per al dit alumnat, seran aplicables les disposicions següents:
- Decret 39/1998, de 31 de març, del Govern Valencià, d'ordenació de l'educació per a l'atenció de l'alumnat amb necessitats educatives especials (DOGV de 17 d'abril).
- Orde 16 de juliol de 2001, per la qual es regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials escolaritzat en centres d'Educació Infantil (Segon Cicle) i Educació Primària (DOGV 17.09.2001).
- Orde d'11 de novembre de 1994, de la Conselleria d'Educació i Ciència, per la qual s'establix el procediment d'elaboració del dictamen per a l'escolarització dels alumnes amb necessitats educatives especials (DOGV de 18.01.95).
- Orde de 15 de maig de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual s'establix el model d'informe psicopedagògic i el procediment de formalització (DOGV 31.05.2006).
- Orde de 14 de juliol de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regulen les condicions i el procediment per a flexibilitzar, excepcionalment, la duració del període d'escolarització obligatòria dels alumnes i les alumnes que tenen necessitats educatives especials derivades de condicions personals de sobredotació intel·lectual (DOGV 05.08.1999).
- Orde de 4 de juliol de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació, per la qual es regula l'atenció a l'alumnat amb necessitats de compensació educativa (DOGV 17.07.2001).
- Orde de 21 de novembre de 2006, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es determinen els criteris i procediments per a l'atenció hospitalària i domiciliària de l'alumnat que requerisca compensació educativa en Educació Primària i Educació Secundària Obligatòria (DOGV 26.12.2006).
2. D'acord amb la Llei 8/2008, de 20 de juny, de la Generalitat, dels drets de salut de xiquets i adolescents (DOCV 26.06.2008), en l'article 10, perquè els menors escolaritzats, amb problemes mèdics crònics que necessiten atenció sanitària, puguen seguir el seu procés escolar amb la major normalitat possible, cada centre educatiu s'adscriurà al centre de salut més pròxim des d'on se li facilitarà, d'acord amb la valoració de les necessitats, l'atenció sanitària específica que siga necessària. L'adscripció dels centres educatius d'ensenyança obligatòria als centres de salut es regula per mitjà de l'Orde de 29 de juliol de 2009, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es desenrotllen els drets de salut de xiquets i adolescents en el medi escolar (DOCV 14.08.2009). En l'article 4 s'indica que durant el mes de setembre de cada curs escolar, el director del centre educatiu facilitarà al coordinador mèdic del centre de salut un llistat de l'alumnat escolaritzat afectat per malalties cròniques.
6.4. Alumnat estranger
1. Per a l'admissió i matriculació de l'alumnat estranger s'haurà de tindre en compte el que s'establix en la Resolució de 9 de febrer de 2005, del director general d'Ensenyament, per la qual es dicten instruccions per a l'aplicació de la Llei Orgànica 4/2000, d'11 de gener, i del Reial Decret 2393/2004, de 30 de desembre, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seua integració social en el sistema educatiu (DOGV 23 de febrer de 2005).
2. La instrucció primera.1 de la Resolució de 26 de febrer de 2003, de les direccions generals de Centres Docents i d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, per la qual es dicten instruccions per a l'aplicació de l'Orde d'Educació, Cultura i Esports 3305/2002, de 16 de desembre, sobre homologació i convalidació de títols i estudis estrangers d'educació no universitària (DOGV 03.03.2003), mantindrà la seua vigència per a la incorporació d'alumnat estranger entre l'1 de setembre i el 30 de març. No obstant això, quan la incorporació es produïsca després del 30 de març, la valoració inicial serà prèvia a la incorporació de l'alumnat al seu grup-aula, ja que pot resultar aconsellable incorporar-lo a un altre grup de menor edat per a reforçar el seu aprenentatge lingüístic en l'últim trimestre del curs i facilitar la seua incorporació al seu grup d'edat al curs següent.
3. És preceptiva l'avaluació al juny d'este alumnat. Si bé, per desconeixement de la llengua vehicular de l'ensenyança podrà no ser avaluat al llarg del curs acadèmic. En este supòsit, en l'expedient acadèmic i en la informació a les famílies dels resultats de l'avaluació es farà constar esta circumstància.
7. MATRÍCULA
1. D'acord amb el Decret 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances de règim general, la matriculació de l'alumnat en un centre públic o privat concertat suposarà respectar el Projecte educatiu del centre i el caràcter propi, si és el cas, sense perjuí dels drets reconeguts a l'alumnat i a les seues famílies.
2. Els centres docents públics i privats concertats estan obligats a mantindre escolaritzat l'alumnat fins al final de l'ensenyança obligatòria, excepte el canvi de centre produït per voluntat familiar o per aplicació de la normativa sobre convivència dels centres docents en l'apartat que regula els drets i deures de l'alumnat.
7.1. Documents de matrícula
1. D'acord amb l'Orde de 27 d'abril de 2007, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària de la Comunitat Valenciana (DOCV 02.05.2007), per a la formalització de la matrícula, a més de la sol·licitud presentada al seu dia, s'aportaran:
a) El llibre de família o, si no n'hi ha, una certificació de la inscripció de naixement lliurada pel Registre Civil. Esta documentació haurà d'acreditar que l'alumne complix els requisits d'edat establits en els articles 12 i 16 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.
A este efecte, es comprovarà que l'alumne o alumna complix o complirà el requisit de l'edat exigida, abans de que finalitze l'any natural en què s'inicia el curs acadèmic a què pretén accedir.
b) Quan es tracte d'alumnat procedent d'un altre centre, presentarà la certificació de baixa del centre anterior amb expressió de la seua situació acadèmica. La documentació aportada haurà d'acreditar que l'alumne o alumna complix els requisits acadèmics exigits per l'ordenament jurídic vigent per al nivell educatiu i curs a què pretén accedir. Esta certificació serà lliurada pel centre d'origen i s'ajustarà al model vigent, i hi constaran els estudis que realitza o ha realitzat l'alumne en eixe any acadèmic.
c) En el moment d'efectuar la matrícula, o amb anterioritat a l'inici del curs escolar, en el primer curs d'Educació Infantil o Educació Primària, l'alumnat o els seus representants legals hauran de presentar l'Informe de Salut de l'Escolar publicat per Orde de 27 de febrer de 2002 de la Conselleria de Sanitat (DOGV 27.03.2002).
2. En l'ensenyança obligatòria, en el cas que en el moment de la matrícula no es puga aportar tota la documentació requerida, es podrà efectuar la matrícula, condicionada a la posterior entrega de l'esmentada documentació, exceptuant la documentació que certifique la situació acadèmica.
7.2. NIA
1. L'Orde de 29 d'abril de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regula el número identificatiu de l'alumnat de la Comunitat Valenciana (NIA) (DOCV 02.06.2009), regula l'assignació d'un número d'identificació personal (NIA) a cada alumna i alumne, per a facilitar la gestió dels processos referents a la documentació de l'alumnat al llarg de la seua vida escolar.
2. El NIA l'assignarà la Conselleria d'Educació, seguint el procediment indicat en l'article 4 de l'Orde de 29 d'abril de 2009, i es farà constar en tota la documentació oficial en què es necessite identificar un alumne o alumna.
3. Els centres docents emetran per a cada alumna i cada alumne, una targeta que servirà com a document acreditatiu del número d'identificació de l'alumnat.
8. COL·LEGIS RURALS AGRUPATS
Per al desenrotllament dels aspectes relacionats amb l'organització i el funcionament del Reglament Orgànic i Funcional de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis d'Educació Primària en els col·legis rurals agrupats caldrà ajustar-se a allò que s'ha disposat en:
- L'Orde de 15 de maig de 1997, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula la constitució de col·legis rurals agrupats d'Educació Infantil i Primària a la Comunitat Valenciana (DOGV 04.07.1997).
- L'Orde de 10 de maig de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual s'adapten les normes contingudes en el Reglament Orgànic i Funcional de les escoles d'Educació Infantil i dels col·legis d'Educació Primària als col·legis rurals agrupats (DOGV 16.06.1999).
CONSIDERACIONS FINALS
1. Este annex de la present resolució serà aplicable, per al curs acadèmic 2010-2011, en els centres docents públics de la Comunitat Valenciana que, degudament autoritzats, impartisquen ensenyances d'Educació Infantil de Segon Cicle i d'Educació Primària. Pel que fa als centres privats concertats, l'annex d'esta resolució s'aplicarà, amb caràcter supletori, únicament en els apartats relatius a les ensenyances, alumnat i matrícula.
2. Els centres d'Educació Primària que transitòriament impartisquen primer i segon curs de l'Educació Secundària Obligatòria durant el curs 2010-2011, es regiran segons el que establix la present resolució, que es completarà quant a les ensenyances amb la normativa vigent.
3. La direcció de cada centre complirà i farà complir el que establix esta resolució i adoptarà les mesures necessàries perquè el seu contingut siga conegut per tots els membres de la comunitat educativa.
4. La Inspecció Educativa vetlarà pel compliment del que establix esta resolució.
5. Les direccions territorials d'Educació resoldran, en l'àmbit de la seua competència, els problemes que sorgisquen de l'aplicació de la present resolució.

linea
Mapa web