ORDE 3/2013, de 24 de juny, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es crea la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana (RedMIVA). [2013/7062]
(DOGV núm. 7062 de 08.07.2013) Ref. Base de dades 006704/2013
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 09.07.2013 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria Sanitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Sanitat Descriptors: Temàtics: salut pública, política sanitària, malaltia infecciosa, control sanitari , monografies
ORDE 3/2013, de 24 de juny, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es crea la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana (RedMIVA). [2013/7062]
Les malalties transmissibles continuen sent hui en dia un dels principals problemes de salut de la Comunitat Valenciana. Per a afrontar este problema la Conselleria de Sanitat va desenrotllar el Sistema Bàsic de la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública (Orde de 4 de març de 1997, Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, DOCV núm. 2983), que orienta i definix la política sanitària davant de malalties transmissibles.
Esta concepció de la vigilància va ser incorporada en el marc normatiu de la Comunitat Valenciana amb laprovació del Decret 16/1997, de 28 de gener, del Govern Valencià, pel qual es crea la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública (DOCV 2927), i amb laprovació del Decret 15/2010, de 15 de gener, del Consell, pel qual es regula el Sistema dInformació en Salut Pública (DOCV 6187). En el Decret 16/1997 sestablix, com un dels elements de la Xarxa, el sistema bàsic que integra la notificació obligatòria de malalties, la notificació de situacions epidèmiques i els brots i la informació microbiològica, i és de compliment obligatori per a la Xarxa Sanitària de la Comunitat Valenciana, independentment de la titularitat.
La informació associada al funcionament de la RedMIVA, així com els seus tractaments, estan previstos en el fitxer depidemiologia, el responsable del qual és la Conselleria de Sanitat, tal com figura en lOrde 11/2011, de 21 doctubre, de la Conselleria de Sanitat, per la qual es creen i suprimixen diversos fitxers de caràcter personal.
Per això, tenint en compte que la Generalitat té assumides les competències destudi, la vigilància i lanàlisi epidemiològica dels processos que incidixen positivament o negativament en la salut humana (Reial Decret 278/1980, de 25 de gener, sobre transferència de competències de ladministració de lEstat al Consell del País Valencià en matèria dactivitats molestes, insalubres, nocives i perilloses, cultura i sanitat, Boletín Oficial del Estado, BOE núm. 0044), i que esta Conselleria té atribuïdes, dins de la Comunitat Valenciana, estes competències, i segons el que establix larticle 28 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,
ORDENE
Article 1 . Creació de la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana
La direcció general amb competència en matèria de salut pública crea la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana (RedMIVA), que sintegra dins del Sistema Bàsic de la Xarxa Valenciana de Vigilància en Salut Pública, la qual formarà part del Sistema dInformació en Salut Pública arreplegat en la Llei 4/2005, de 17 de juny, de Salut Pública de la Comunitat Valenciana (DOCV 5034).
Article 2. Objectius de la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana (RedMIVA)
Els centres sanitaris amb laboratori són els que integren la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana, segons larticle 5 del Decret 16/1997 de Generalitat Valenciana.
Els objectius de la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana són cobrir les necessitats informatives epidemiològiques de resultats microbiològics de malalties infeccioses importants per a la salut pública realitzats en servicis sanitaris de la Comunitat Valenciana, i proporcionar informació epidemiològica de validesa contrastada sobre malalties infeccioses, afavorir lanàlisi dels factors associats a la seua presentació i proveir indicadors que possibiliten la situació a la Comunitat Valenciana en comparació amb altres territoris.
Article 3. Activitats de la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana
La Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana desenrotlla les activitats següents:
1. Gestionar la informació epidemiològica sobre malalties infeccioses. Normalitzar la informació i ferramentes informàtiques dacord amb pautes homologades internacionalment. Arreplegar, processar, integrar i analitzar la informació periòdicament. Comparar i avaluar la informació disponible.
2. Coordinar-se amb els servicis i les unitats de la Conselleria de Sanitat que intervenen o actuen en matèria de malalties infeccioses a la Comunitat Valenciana.
3. Coordinar-se amb els servicis i unitats de la Conselleria de Sanitat que intervenen o actuen en matèria de desenrotllament o adaptació de les ferramentes informàtiques corporatives que siguen necessàries per a la realització de les seues funcions.
4. Coordinar-se amb els servicis i unitats de la Conselleria de Sanitat que intervenen o actuen en matèria dinformació poblacional
5. Coordinar-se amb altres sistemes i registres díndole semblant ubicats fora de làmbit de la Comunitat Valenciana.
Article 4. Activitats dels centres que integren la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana:
Subministrar la informació que sobre la matèria els siga requerida per la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana, atendre les seues indicacions i facilitar les activitats que el sistema necessite realitzar amb vista al bon funcionament.
Estes activitats sefectuaran dacord amb lestipulat en la Llei 4/2005, de Salut Pública de la Comunitat Valenciana.
Article 5. Responsable del compliment
Lobligació del compliment de les activitats de la Xarxa de Vigilància Microbiològica recaurà sobre el director metge dels centres sanitaris amb laboratori, ja que es tracta dels centres que integren la dita xarxa.
Article 6. Garantia de confidencialitat
Dacord amb allò que sha regulat en la Llei 14/1986, General de Sanitat, en larticle 10.3, i en el Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual saprova el reglament de desplegament de la Llei Orgànica 15/1999, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, en els articles 7 a 11, la Conselleria de Sanitat, a través de la direcció general amb competències en salut pública garantirà la confidencialitat de la informació, i assegurarà, a més, que lús es limitarà a lestrictament declarat.
Article 7. La comunicació de dades de caràcter personal
La Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana estarà obligada al compliment dallò que sha estipulat en larticle 66 de la Llei 4/2005, de Salut Pública de la Comunitat Valenciana. Pel que fa a les dades de caràcter personal, únicament seran comunicades amb lobjecte de garantir la salut dels habitants de la Comunitat Valenciana, així com amb fins històrics, estadístics o científics en làmbit de la salut pública.
La comunicació de dades de caràcter personal estarà subjecta a la legislació en matèria de protecció de dades de caràcter personal; per això sestablix el procediment de solicitud, tractament, i comunicació de dades de caràcter sanitari del sistema dinformació de la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana (RedMIVA) en els termes següents:
1. Lusuari de dades. Es considera usuari de les dades aquelles persones o institucions que projecten realitzar un treball de caràcter científic, tenint una orientació dinvestigació per a generar publicacions en làmbit científic, de gestió o per a la vigilància en salut pública. Usuari intern: professionals del sistema sanitari amb accés autoritzat al sistema RedMIVA per a incorporar dades, realitzar consultes i gestió destes. Usuari extern: qualsevol altre professional o institució no considerat usuari intern, però que projecta realitzar un treball de caràcter científic.
2. La fase de solicitud de les dades. El peticionari, persona física o jurídica, omplirà el formulari corresponent, en el qual solicitarà les dades necessàries dels registrats en la RedMIVA. Quan la petició la realitze una institució sempre haurà de constar un usuari responsable. Els usuaris externs, a més domplir la solicitud, hauran dannexar amb caràcter obligatori la documentació que es requerisca segons la normativa vigent sobre estudis clínics i estudis dinvestigació, als efectes davalar la utilització científica i donar suport a la seua solicitud. A més podran afegir la documentació que consideren convenient. Els canals de la solicitud poden ser, a través de la intranet de la Conselleria de Sanitat o presentant el formulari de solicitud en el Registre dEntrada de la Conselleria de Sanitat, o de qualsevol altre registre, dacord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
La solicitud de dades sajustarà al Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual saprova el reglament de desplegament de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.
3. La fase de validació. La Comissió de la RedMIVA, constituïda a este efecte, sencarregarà de la recepció de les solicituds, registre i autorització destes.
La desagregació de les dades la realitzarà sempre el Departament de Salut. En el procés dautorització sempre es podrà instar el solicitant perquè presente la documentació complementària necessària. La Comissió de la RedMIVA es reserva el dret de no autoritzar una comunicació de dades en funció de la situació dalerta sanitària i de les repercussions negatives, que esta comunicació de dades pogueren tindre per a la salut pública. El resultat de lautorització inicial de la solicitud es comunicarà al solicitant. En el cas de ser autoritzada, passarà a la fase dextracció i preparació de les dades per a la comunicació destes. En el cas de ser desestimada sinformarà dels motius.
4. La fase dextracció, preparació i entrega de dades. Quan lextracció de les dades solicitades puga realitzar-se des de les ferramentes dexplotació dinformació del sistema, el tècnic gestor del sistema durà a terme la dita recuperació de dades, i les prepararà per a la comunicació, i les remetrà als solicitants i tancarà la petició. Quan lextracció de dades requerisca duna actuació informàtica, el gestor del sistema traslladarà la dita tasca als tècnics corresponents i queda a lespera de rebrels per a procedir a la remissió al solicitant i al tancament de la petició. La comunicació de dades de RedMIVA a usuaris externs i a projectes dinvestigació amb finançament suposarà una indemnització per a compensar els costos.
Tant les dades agregades com les de caràcter personal, tindran garantia de seguretat, i confidencialitat, gràcies al tractament dencriptació de dades utilitzant una clau de treball, en el cas que les dades de caràcter personal necessiten ser tractades de manera individualitzada per temes de salut pública.
5. La fase de registre i arxivament de la documentació. Es crearà un registre en suport informàtic que emmagatzemarà tota la documentació de la solicitud, lautorització, lextracció, la preparació i lentrega de dades; el dit registre quedarà integrat dins del fitxer, com una de les mesures de seguretat, i no constituirà un nou fitxer independent. Els documents rebuts en suport paper hauran de ser escanejats i inclosos en el dit registre. Una còpia de les dades cedides, en el seu suport, junt amb el justificant de recepció, serà traslladada al Registre, perquè siga degudament arxivada i custodiada durant 5 anys, dacord amb el Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual saprova el reglament de mesures de seguretat dels fitxers automatitzats que continguen dades de caràcter personal.
6. El compromís de confidencialitat i ús de les dades.
a) La recepció de les dades sacompanyarà de lacceptació del compromís del seu ús, únicament i exclusivament per als fins que es comuniquen.
b) El solicitant de la informació es responsabilitza de gestionar les dades assegurant la confidencialitat, seguretat i integritat destes, i en limitarà lús a la finalitat per a la qual es comuniquen i de conformitat amb el que establix el Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre.
c) Com a depositari desta informació, el solicitant es compromet a no difondre-la a tercers sense permís exprés i per escrit de la direcció general amb competències en matèria de salut pública, així com a no utilitzar-la per a fins diferents dels solicitats, i es responsabilitza de la gestió dels fitxers de dades facilitades, dacord amb Reial Decret 1720/2007, de 21 de desembre, pel qual saprova el reglament de desplegament de la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.
d) A fi de respectar la propietat intelectual de les dades, el solicitant assumix el compromís denviar a la direcció general amb competències en matèria de salut pública còpia dels treballs, estudis i investigacions, abans de fer-se públics en qualsevol mitjà, i a referir en estos, la font de dades utilitzada.
e) Lusuari responsable de la solicitud es comprometrà a eliminar les dades proporcionades una vegada conclosa la investigació o conclòs el període establit en el disseny del projecte dinvestigació. En el cas de necessitat de pròrroga del termini haurà de presentar un escrit motivat de solicitud dampliació temporal davant de la Comissió de la RedMIVA en el qual haurà de constar nou termini de finalització de lestudi. Si la solicitud és denegada comportarà la destrucció obligatòria de les dades.
f) No es podrà utilitzar la informació amb fins comercials, ni podran superar els límits imposats per la normativa vigent en matèria de protecció de dades, i és responsable qui solicita la informació.
g) Lincompliment de qualsevol de les obligacions assenyalades en el punt anterior o daquelles que foren incloses en lautorització daccés a la informació, constituirà causa de revocació i de les accions legals que es consideren oportunes.
Article 8. La Comissió de la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana
La Conselleria de Sanitat designarà els membres de la Comissió de la RedMIVA que dependrà de la persona titular de la direcció general amb competències en salut pública, i que sencarregarà dassessorar i vetlar pel compliment de totes aquelles activitats conduents a assegurar el bon funcionament de la Xarxa.
La Comissió de la RedMIVA estarà format per:
1. La persona titular de la direcció general amb competències en salut pública o persona en qui delegue, actuarà com a president de la Comissió.
2. Dos representants de la direcció general amb competències en salut pública. Sobre un destos recaurà el nomenament de secretari de la Comissió.
3. Set representants dels servicis de microbiologia dels hospitals de lAgència Valenciana de Salut.
Els membres de la Comissió seran nomenats i cessats pel conseller de Sanitat, a proposta de la persona titular de la direcció general amb competències en salut pública.
El nomenament tindrà validesa per un període de 4 anys, i poden renovar-se i, fins i tot, ser ampliat el nombre de membres del grup, sempre que persistisquen les condicions que van donar lloc al nomenament i per períodes semblants.
El règim de funcionament de la Comissió satindrà al que establix el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.
Article 9. Funcions de la Comissió de la Xarxa de Vigilància Microbiològica de la Comunitat Valenciana
Les funcions de la Comissió de la RedMIVA seran les següents:
a) Participar en la presa de decisions per al desenrotllament i seguiment de laplicació de la RedMIVA de manera que es complisquen els seus objectius.
b) Avaluació de les solicituds de dades.
c) Elaboració dun informe que incloga lacceptació o el rebuig de les solicituds dinformació, el motiu destes i els aclariments que es consideren oportuns.
d) Coneixement i vistiplau dels treballs dinvestigació abans de fer-se públics
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Incidència econòmica
La implantació i el posterior desenrotllament desta orde no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent per raó de la matèria, i, en tot cas, haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria esmentada.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació
Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o dun rang inferior soposen a la present orde.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Esta orde entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 24 de juny de 2013
El conseller de Sanitat,
MANUEL LLOMBART FUERTES