Ficha disposicion pc

Texto h2

diari

ORDE 13/2011, de 20 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el text del reglament i plec de condicions de la Denominació d'Origen Protegida València i el seu consell regulador. [2011/6196]

(DOGV núm. 6531 de 30.05.2011) Ref. Base de dades 006316/2011

ORDE 13/2011, de 20 de maig, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el text del reglament i plec de condicions de la Denominació d'Origen Protegida València i el seu consell regulador. [2011/6196]
En l'Orde 14/2010, de 20 d'abril de 2010, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, es va aprovar el text del Reglament de la Denominació d'Origen Protegida València i el seu consell regulador de conformitat amb allò que s'establix en la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi.
Entre altres, en esta llei es definixen els consells reguladors com òrgans gestors dels vins de qualitat produïts en una regió determinada i se'ls reconeix personalitat jurídica pròpia de naturalesa pública o privada i amb plena capacitat d'obrar.
Este Reglament de la Denominació d'Origen València té concordança amb el Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'establixen normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana, així com amb el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.

D'acord amb la disposició transitòria tercera de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, en el termini d'un any des de la seua entrada en vigor, s'han d'adaptar els actuals reglaments dels òrgans de gestió.
Amb la finalitat d'adaptar-se a la nova normativa comunitària vitivinícola, aprovada en primer terme pel Reglament (CE) número 479/2008, de 29 d'abril de 2008, del Consell, pel qual s'establix l'organització comuna del mercat vitivinícola, es modifiquen els reglaments (CE) número 1493/1999, (CE) número 1782/2003, (CE) número 1290/2005 i (CE) número 3/2008, i incorporada al Reglament (CE) número 1234/2007, de 22 d'octubre de 2007, del Consell, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'establixen disposicions específiques per a determinats productes agrícoles (reglament únic per a les OCM), per mitjà del Reglament (CE) número 491/2009, de 25 de maig de 2009, del Consell, que modifica el Reglament (CE) número 1234/2007, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'establixen disposicions específiques per a determinats productes agrícoles, es considera necessari modificar el Reglament de la Denominació d'Origen Protegida València a la vista de la legislació esmentada, a l'efecte de dotar d'una regulació amb més concreció i més completa, una vegada rebudes i ateses les observacions tècniques formulades per instàncies competents sobre l'esmentada matèria, modificació que bàsicament se centra en: l'elaboració d'un plec de condicions que continga els aspectes indicats en l'article 1, apartat 11, secció I bis, subsecció I, de denominacions d'origen i indicacions geogràfiques en l'article 118 quater, relatiu al contingut de les sol·licituds de protecció i, concretament, en el seu apartat 2 on es reflectix quin ha de ser el seu contingut mínim. Sobre això, el contingut del Reglament de la DOP València necessita ser completat amb allò que s'ha indicat en l'apartat 2, punt b (les característiques organolèptiques) i amb el punt g (explicació detallada que confirme el vincle a què es fa referència en l'article 118 ter, apartat 1, lletra a, incís i o, si escau, l'article 118 ter, apartat 1, lletra b, incís i); l'esmentat document ha de ser facilitat per l'estat membre a la Comissió segons allò que s'ha indicat en l'article 118 septies, el qual l'incorporarà al registre previst en l'article 118 quindecies; les denominacions de vins a què es fa referència en l'apartat 1, de l'article 118 vicies (denominacions de vins protegides que hi ha) respecte de les quals no es presenta la informació a què es fa referència en l'apartat 2, a tot tardar, el 31 de desembre de 2011, perdran la protecció que brinda este reglament. La Comissió s'encarregarà de suprimir oficialment eixes denominacions del registre previst en l'article 118 quindecies.

Per tot allò que s'ha exposat, de conformitat amb allò que es disposa en la normativa comunitària, en particular en el Reglament (CE) número 491/2009, de 25 de maig de 2009, del Consell, que modifica el Reglament (CE) número 1234/2007, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'establixen disposicions específiques per a determinats productes agrícoles (reglament únic per a les OCM), i la seua normativa de desenvolupament, de conformitat amb la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi, i de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, a proposta del Consell Regulador de la Denominació d'Origen Protegida València i en l'exercici que em conferix la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,

ORDENE

Article únic. Aprovació del reglament i del plec de condicions
S'aproven el Reglament de la Denominació d'Origen València i el seu consell regulador, així com el plec de condicions, els textos del qual figuren com a annexos I i II d'esta orde.

DISPOSICIÓ ADDICIONAL

Única. Finques vitícoles veïnes de la província de València de cellers inscrits
Les finques vitícoles situades als paratges de Campillo, Estación, Casa Pino, Casa Pina, Mojón Blanco, Moleta, Molino Balsa, Prisioneros, Canto Blanco, La Venta Derramador, Montalbana, Casa Alberto, Escribanos, Escorredores, Capitanes, Pandos, Venta del Puerto, Torre Chica, Torre Grande, Casa Blanca, El Pleito, Herrasti i Casa Hondo, del terme municipal d'Almansa, i als paratges de Vega de Bogarra, Derramador i El Angosto, del terme municipal de Caudete, tots de la província d'Albacete i veïns de la de València, es consideraran zona de producció emparada per la Denominació d'Origen València exclusivament pel que fa a les parcel·les inscrites en el Registre Vitícola i explotades per socis de cooperatives o titulars de cellers inscrits en els registres del Consell Regulador que tradicionalment les han assignades a la producció de vins emparats per la Denominació d'Origen València.


DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

Primera. Veedors amb habilitació de l'administració general de l'Estat o de l'administració de la Generalitat Valenciana
Els veedors del Consell Regulador habilitats per l'Administració general de l'Estat o per l'Administració de la Generalitat Valenciana en el moment de l'entrada en vigor d'este reglament formaran part del cos d'auditors de l'òrgan de control per mitjà de la ratificació prèvia de l'habilitació per la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.

Segona. Competència per a qualificació dels vins entre l'entrada en vigor del reglament i l'obtenció de l'acreditació en la norma UNE-EN 45011 o norma que la substituïsca
Fins que el Consell Regulador no obtinga l'acreditació del compliment de la norma sobre els "Requisits generals per a entitats que realitzen la certificació de producte" (UNE-EN 45011 o norma que la substituïsca), per trobar-se en procés d'adaptació als criteris i principis d'esta, caldrà ajustar-se a allò que es disposa en l'article 25 del Reglament (CE) 607/2009.

Tercera. Cellers inscrits amb anterioritat a l'obtenció de l'acreditació en la norma de qualitat UNE-EN 45011 o la norma que la substituïsca

Els cellers que es troben inscrits en els registres del Consell Regulador en el període durant el qual este organisme es trobe en procés d'adaptació als criteris i principis de la norma sobre els "Requisits generals per a entitats que realitzen la certificació de producte" (UNE-EN 45011 o la norma que la substituïsca), i pendents, per tant, d'obtindre l'acreditació en la norma esmentada, mantindran durant tal període la condició d'inscrits, si bé a partir del moment en què el Consell Regulador obtinga l'acreditació esmentada, tal manteniment de la inscripció estarà condicionat al fet que en un termini de tres mesos sol·liciten al Consell Regulador la sol·licitud de renovació del certificat.


Quarta. Cellers inscrits fora de la zona de producció
Els cellers inscrits en el Registre d'Emmagatzemament, Embotellament i Criança situats fora de la zona de producció, a l'empara de reglaments anteriors, i atenent drets històrics, conservaran la inscripció mentres continue l'activitat per a la qual van ser autoritzats.


DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Queda derogada l'Orde 14/2010, de 20 d'abril, de la Conselleria d'Agricultura, Pesca i Alimentació, per la qual s'aprova el Reglament de la Denominació d'Origen Protegida València i el seu consell regulador, així com totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen a esta orde d'aprovació.

DISPOSICIÓ FINAL

Única. Entrada en vigor
Sense perjudici de les disposicions transitòries, el reglament annex a esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

València, 20 de maig de 2011

La consellera d'Agricultura, Pesca i Alimentació,
MARITINA HERNÁNDEZ MIÑANA


ANNEX I

REGLAMENT DE LA DENOMINACIÓ D'ORIGEN PROTEGIDA VALÈNCIA I DEL SEU CONSELL REGULADOR

Capítol I. Àmbit de protecció
Article 1. Nivell de protecció
Article 2. Àmbit de protecció
Article 3. Òrgans competents
Article 4. Emblema de la denominació d'origen
Capítol II. Consell Regulador i competències
Article 5. Naturalesa jurídica
Article 6. Àmbit de competència
Article 7. Relació amb altres consells
Article 8. Seu
Article 9. Funcions
Article 10. Estructura, organització i funcionament
Article 11. Règim electoral
Article 12. El Ple
Article 13. El funcionament del Ple i comissions
Article 14. El President
Article 15. El secretari general
Capítol III. Registres
Article 16. Tipus de registres
Article 17. Registre de Cellers
Article 18. Registre de Cellers d'Emmagatzemament
Article 19. Registre de Cellers d'Envelliment
Article 20. Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i Envasament, i Registre d'Embotelladors i Envasadors
Article 21. Separació d'operacions
Article 22. Vigència d'inscripcions
Capítol IV. Drets i obligacions
Article 23. Drets
Article 24. Obligacions
Article 25. Exclusivitat
Article 26. Etiquetatge
Article 27. Circulació de productes
Article 28. Comercialització
Article 29. Declaracions
Capítol V. Finançament i règim comptable
Article 30. Finançament
Article 31. Règim comptable
Capítol VI. Òrgan de control i certificació
Article 32. Naturalesa jurídica
Article 33. Composició i norma d'actuació
Article 34. El Comité de Parts
Article 35. Manual de qualitat
Capítol VII. Els incompliments del Reglament del Consell
Article 36. Règim sancionador
Article 37. Infraccions i sancions
Article 38. Expedients sancionadors
Article 39. Pèrdua d'ús de la denominació d'origen

CAPÍTOL I
Àmbit de protecció

Article 1. Nivell de protecció
D'acord amb allò que es disposa en el Reglament (CE) número 491/2009, de 25 de maig de 2009, del Consell, que modifica el Reglament (CE) número 1234/2007, pel qual es crea una organització comuna de mercats agrícoles i s'establixen disposicions específiques per a determinats productes agrícoles (reglament únic per a les OCM); la Llei 24/ 2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi; i la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana; i en el Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, així com les seues respectives normes de desenvolupament, queden protegits amb la Denominació d'Origen València els vins de qualitat que tenen les condicions establides en este reglament i complixen en la seua producció, elaboració, criança i envelliment tots els requisits exigits en este i en la legislació vigent que els siga aplicable.

Article 2. Àmbit de protecció
1. La protecció atorgada per la Denominació d'Origen és la prevista en l'article 18 i concordants de la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi, en l'article 36 i següents de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, i en la resta de la legislació aplicable, i s'estén a l'expressió "València".

2. Segons allò que es preveu en la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi, queda prohibit l'ús en altres vins de noms, marques, termes, expressions i signes que, per la seua similitud fonètica o gràfica amb el terme "València", puguen induir a confondre'ls amb els que són objecte d'esta reglamentació, fins i tot, en el cas que vagen precedits dels termes "tipus", "estil", "embotellat a", "amb celler a" i altres d'anàlegs.
3. Les marques, noms comercials o raons socials que facen referència als noms geogràfics protegits per a este nivell, Denominació d'Origen València, únicament podran usar-se en vins amb dret a este, sense perjudici d'allò que es preveu en la normativa comunitària.


Article 3. Òrgans competents
La defensa de la Denominació d'Origen, l'aplicació del seu reglament, la vigilància del seu compliment i també el foment i control de la qualitat dels vins emparats queden encomanats al Consell Regulador de la Denominació d'Origen València, sense perjudici de la competència de les altres administracions públiques en els seus àmbits respectius.


Article 4. Emblema de la denominació d'origen
El consell regulador adoptarà i registrarà un emblema com a símbol de la Denominació d'Origen València emparada per este reglament.


CAPÍTOL II
Consell Regulador i competències

Article 5. Naturalesa jurídica
1. El Consell Regulador és una corporació de dret públic sense ànim de lucre, de les regulades per mitjà del Decret 222/2007, de 9 de novembre, del Consell, pel qual s'establixen normes relatives als consells reguladors o òrgans de gestió de les denominacions de qualitat de la Comunitat Valenciana i, per tant, dotada de personalitat jurídica pròpia i de plena capacitat d'obrar per al desenvolupament de les seues finalitats, que pot realitzar qualsevol classe d'actes de gestió i administració, amb caràcter general subjecta la seua activitat al dret privat, excepte en les actuacions que impliquen l'exercici de potestats o funcions públiques, en què s'ha de subjectar al dret administratiu.
2. Els actes realitzats pel Consell Regulador en actuacions subjectes al dret administratiu, en exercici de potestats públiques, es poden recórrer davant del superior jeràrquic a què estan adscrits, tret de les decisions sobre la certificació o desqualificació de productes a l'efecte de garantir la independència en la presa de decisions de l'òrgan de control i certificació.

Article 6. Àmbit de competència
El seu àmbit de competència, sense perjudici d'allò que s'establix en l'article 9, estarà determinat:
a) En l'àmbit territorial, per la zona de producció i criança respectiva.
b) Quant als productes, pels protegits per la Denominació d'Origen en qualsevol de les seues fases de producció, elaboració, criança, emmagatzemament, circulació i comercialització.
c) Quant a les persones, per les persones físiques o jurídiques inscrites en els diferents registres previstos en este reglament.

Article 7. Relació amb altres consells
Des del seu vessant socioeconòmic de defensa dels interessos del sector, el Consell Regulador pot estar facultat per a promoure o afavorir els acords col·lectius interprofessionals entre viticultors i cellerers inscrits en els seus registres, federar-se amb altres consells o òrgans de gestió dels vins amb denominació de qualitat, constituir fundacions i associacions, i participar en entitats i empreses tant públiques com privades, d'acord amb allò que es preveu en l'article 16.2 del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.

Article 8. Seu
La seu del Consell Regulador estarà situada a la ciutat de València, i es poden establir les delegacions o sucursals que s'estime convenient per a la consecució de les seues finalitats.

Article 9. Funcions
1. La finalitat del Consell Regulador és la certificació, representació i defensa dels vins emparats, la investigació i el desenvolupament de mercats i la promoció respecte a estos, així com complir o fer complir este reglament, i es proposen a este efecte les disposicions que siguen necessàries.
2. El Consell Regulador, com a entitat de gestió, ha d'exercir les funcions següents:
a) Elaborar i proposar a la conselleria corresponent el seu reglament, i les seues possibles modificacions.
b) Proposar els plecs de condicions en què es continguen totes les especificacions i requeriments tècnics dels productes protegits, així com els procediments pels quals es regiran les actuacions del Consell Regulador, els quals estaran a disposició de totes les persones físiques o jurídiques inscrites en els registres del Consell Regulador.

c) Orientar la producció, elaboració i qualitat dels vins protegits i promocionar i informar els consumidors sobre la Denominació d'Origen València i, en particular, sobre les seues característiques específiques de qualitat.
d) Vetlar pel prestigi de la denominació d'origen en el mercat, així com pel compliment d'este reglament i evitar el seu ús indegut, i es podrà denunciar qualsevol ús incorrecte davant dels òrgans administratius i jurisdiccionals competents.
e) Establir, per a cada campanya, els rendiments, límits màxims de producció qualificable, de transformació, o qualsevol altre aspecte de conjuntura anual que puga influir en estos processos, tot això d'acord amb criteris de defensa i millora de la qualitat i dins dels límits fixats pel plec de Condicions.
f) Qualificar cada anyada o collita i establir els requisits que han de complir les etiquetes dels vins en l'àmbit de les seues competències, així com gestionar el distintiu de qualitat, etiquetatge i contraetiquetatge. Expedir si és procedent l'autorització corresponent.
g) Organització, gestió i administració dels registres definits en este reglament i aquells que siguen determinats per la legislació vigent.

h) Elaborar estadístiques de producció, elaboració i comercialització dels productes protegits, per a ús intern i per a la seua difusió i general coneixement.
i) Establir i gestionar les quotes obligatòries a què fa referència l'article 31 d'este reglament i la resta de drets d'acord amb la legislació vigent per al finançament del Consell Regulador, d'acord amb allò que es disposa en este reglament.
j) Proposar els requisits mínims de control a què s'ha de sotmetre cada operador inscrit en totes i cada una de les fases de producció, elaboració i comercialització dels vins emparats per la denominació d'origen i, si escau, els de control per a la concessió inicial i per al manteniment del certificat.
k) Col·laborar amb les autoritats competents en matèria de vitivinicultura i, en particular, en el manteniment del Registre Vitícola.
l) Expedir, amb un informe previ vinculant de l'Òrgan de Control i Certificació, els certificats d'origen i de producte, bolles de garantia o qualsevol altre tipus de document justificatiu de la condició de producte protegit.
m) Elaborar els pressupostos i comptes anuals que s'han d'aprovar en la forma que determine la legislació vigent.
n) Crear, elaborar i mantindre actualitzats els censos electorals de viticultors i de cellers.
o) Constituir el panel de tast del Consell Regulador i coordinar el seu desenvolupament.
p) Regir i gestionar l'activitat del seu nivell de protecció.
q) Organitzar i dirigir els servicis del Consell Regulador.
r) Administrar i gestionar els ingressos i fons, i ordenar els pagaments.
s) Contractar, en règim laboral al personal necessari per al compliment de les seues funcions.
t) Informar l'òrgan o l'entitat que en cada moment tinga atribuïdes les funcions en la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació de les incidències que en la producció i mercat es produïsquen, així com remetre la documentació esmentada en l'apartat 3r, de l'article 8, del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 5/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.

u) L'organització dels processos d'elecció dels respectius òrgans rectors.
v) Vetlar per les garanties al consumidor i lluitar contra el frau, en l'àmbit de les seues competències.
w) Emetre les circulars per mitjà de les quals s'informe els inscrits de les decisions adoptades pel Consell Regulador en l'exercici de les seues funcions i de conformitat amb el reglament vigent, sempre que estes afecten una col·lectivitat d'individus, així com mantindre un registre públic i permanent d'estes.
3. El Consell Regulador, com a entitat de certificació, exercirà la funció de certificació de compliment per part dels cellers del Reglament de la Denominació d'Origen València, d'acord amb els criteris i els principis de la norma UNE-EN 45011 o norma que la substituïsca.


Article 10. Estructura, organització i funcionament
1. El Consell Regulador s'estructura en els òrgans següents:
a) L'Òrgan de Gestió del Consell Regulador.
b) L'Òrgan de Control del Consell Regulador.
2. L'Òrgan de Gestió del Consell Regulador estarà constituït per:

a) El president
b) El vicepresident, triat entre els vocals de la mateixa manera que el president.
c) El secretari general.
d) El Ple.
e) La Comissió Permanent.
f) El/la directora/a general competent en matèria de qualitat agroalimentària, o qui este/a designe formarà part del Ple, amb veu però sense vot, en qualitat de representant de la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.
A més de l'estructura esmentada, l'òrgan de gestió compta amb un panel de tast per a l'anàlisi sensorial dels vins de la Denominació d'Origen València que actua d'acord amb els principis de la norma UNE-EN ISO/IEC 17025 o norma que la substituïsca.
3. L'Òrgan de Control estarà constituït per:
a) La Direcció de Certificació
b) El cos d'auditors.
c) El Comité de Parts.
4. El Consell Regulador ha de comunicar a la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació de la Generalitat Valenciana la seua composició, i també les modificacions que es puguen produir.

5. Per al compliment de les seues finalitats, el Consell Regulador comptarà amb el personal necessari d'acord amb les plantilles aprovades i que figuren dotades en el seu pressupost.
El Consell Regulador pot contractar personal adequat per a efectuar treballs extraordinaris sempre que tinga dotació pressupostària aprovada per a este concepte.
A tot el personal del Consell Regulador li serà aplicable la legislació laboral, i es podrà regir per les mateixes normes establides en el conveni col·lectiu del personal laboral al servici de la Generalitat Valenciana per mitjà dels procediments d'adhesió o extensió de convenis recollits en la normativa corresponent, i sense perjudici d'allò que poguera derivar de la seua pròpia negociació col·lectiva. En cap cas el personal del Consell Regulador tindrà la consideració de personal al servici de l'Administració de la Generalitat. A més caldrà ajustar-se a allò que es preveu en l'article 18 del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.

6. En tot allò no establit en este reglament respecte al funcionament del Ple i de la Comissió s'aplicarà supletòriament allò que s'ha establit per als òrgans col·legiats en la normativa reguladora del règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.


Article 11. Règim electoral
1. El sistema electoral es regirà per principis de representació democràtica, representativitat dels interessos econòmics dels diferents sectors que integren els vins amb denominació d'origen, representació paritària dels sectors i autonomia de gestió i organització dels processos electorals d'elecció dels òrgans gestors. Les normes i el procediment d'elecció seran establits per norma de règim interior del Consell Regulador, en el marc de la convocatòria electoral disposada per la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació de la Generalitat Valenciana.

2. Els censos electorals estaran integrats pels titulars inscrits en els registres, segons es detalla:
- Cens A: constituït per viticultors inscrits en el Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana, que siguen socis de cooperatives o societats agràries de transformació inclosos en la zona de producció emparada per la Denominació d'Origen València.
- Cens B: constituït per viticultors inscrits en el Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana, no inclosos en el cens A.
- Cens C: constituït per titulars jurídics de cellers no inscrits en el Registre d'Instal·lacions d'Embotellament del Consell Regulador.

- Cens D: constituït per titulars jurídics de cellers inscrits en el Registre d'Instal·lacions d'Embotellament del Consell Regulador.
3. La designació dels vocals del Consell Regulador es realitzarà d'acord amb la normativa vigent. Seran triats per un període de quatre anys, i poden ser reelegits.
4. En el termini de quinze dies a partir de la votació, el Consell Regulador en funcions celebrarà la seua última sessió plenària amb la finalitat de donar possessió dels seus càrrecs als vocals electes del nou Consell Regulador. En la mateixa sessió, el president en funcions cridarà els nous vocals electes que, amb la presentació prèvia de les seues credencials o nomenament per les institucions, prendran possessió dels seus càrrecs. El termini per a la presa de possessió dels vocals serà com a màxim d'un mes, comptador des de la data de la seua designació.
5. Les persones triades, bé directament o perquè representen una entitat, han d'estar vinculades als sectors que representen, bé directament o perquè són directius de societats que es dediquen a les activitats que han de representar. No obstant això, una persona física o jurídica inscrita en diversos registres no podrà tindre representació doble.

6. La Junta Electoral o l'òrgan que assumisca eixes funcions rebutjarà les propostes de nomenament que recaiguen en persones les activitats de les quals no corresponguen al sector que han de representar, i en este cas hauran de procedir a una nova designació de la manera establida.
7. Una vegada constituït el nou Ple del Consell Regulador, els vocals electes realitzaran les propostes per a l'elecció del nou president del Consell.
8. En tot allò no previst serà aplicable supletòriament la legislació electoral valenciana i, si no n'hi ha, la legislació sobre règim electoral general.

Article 12. El Ple
1. Els membres de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador a què es fa referència en l'article 10.2 es reuniran en Ple i en comissions.
2. El Ple estarà constituït per:
a) Deu vocals, en representació del sector vitícola, titulars de vinyes inscrites en el Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana i que pertanyen a la zona de producció emparada per la Denominació d'Origen, dels quals huit representaran el cens A, mentre que dos representaran el cens B.
Dels huit vocals representants del cens A, un correspondrà a la subzona Alt Túria, tres a la subzona Clariano, tres a la subzona Valentí i un a la zubzona Moscatell. Dels dos vocals del cens B, un correspondrà a la subzona Clariano i l'altre a la subzona Alt Túria.

b) Deu vocals, en representació del sector vinícola, titulars de cellers inscrits en els respectius registres del Consell Regulador, dels quals dos representaran el cens C, mentre que huit representaran el cens D.

Dels dos vocals representants del cens C, com a mínim, un correspondrà a un celler la comercialització de vi del qual supere els quatre milions de litres anuals, o si no n'hi ha, s'aproxime més a esta xifra que la resta de cellers del cens, esta xifra es calcula d'acord amb la mitjana de les últimes quatre campanyes anteriors a la data de la convocatòria electoral.
Dels huit vocals representants del cens D, tres vocals correspondran a cellers cooperatives o SAT; tres vocals correspondran a cellers exportadors no cooperatives la comercialització de vi dels quals supere els quatre milions de litres anuals, o si no n'hi ha, s'aproximen més a esta xifra que la resta de cellers del cens, l'esmentada xifra es calcularà d'acord amb la mitjana de les últimes quatre campanyes anteriors a la data de la convocatòria electoral; i dos vocals correspondran a cellers no compresos en cap dels tipus anteriors.
c) El/la directora/a general competent en matèria de qualitat agroalimentària, o qui este/a designe formarà part del Ple, amb veu però sense vot, en qualitat de representant de la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.
3. Per cada un dels càrrecs de vocals no tècnics del Consell Regulador es designarà un suplent, triat de la mateixa manera que el titular.

4. Produirà una vacant el vocal que durant el període de vigència del seu càrrec siga sancionat amb caràcter ferm per infracció greu en les matèries que regula este reglament, així com el vocal que represente una entitat que durant l'esmentat període haja sigut sancionada amb caràcter ferm per una infracció greu en les matèries que regula este reglament; a petició pròpia o de l'entitat que el va proposar, i una vegada acceptada la seua dimissió pel Ple o efectuada, si escau, la comunicació per aquella entitat proponent; per absència injustificada a tres sessions consecutives o cinc alternes; o per produir una vacant en els registres de la Denominació d'Origen Protegida València.
5. Totes les actuacions a què es fa esment en este article quedaran previstes en normes de règim intern del Consell Regulador.




Article 13. El funcionament del Ple i comissions
1. El Ple es reunirà quan el convoque el president, bé per iniciativa pròpia o a petició d'una quarta part dels vocals.
2. Les sessions del Ple del Consell Regulador es convocaran amb tres dies d'antelació, almenys, i s'ha d'adjuntar a la citació l'orde del dia per a la reunió, prèviament assenyalat. En cas de necessitat, quan així ho requerisca la urgència de l'assumpte a judici del president, se citarà els vocals per telegrama, fax o un altre mitjà tècnic que deixe constància de la seua recepció, amb vint-i-quatre hores d'anticipació, com a mínim. En tot cas, el Ple del Consell quedarà vàlidament constituït quan estiguen presents la totalitat dels seus membres i així ho acorden per unanimitat.
3. Quan un titular no puga assistir ho notificarà al Consell Regulador, i serà substituït pel vocal suplent.
4. Els acords del Ple del Consell Regulador s'adoptaran per majoria de membres presents. Perquè els acords es consideren vàlids serà necessari que estiguen presents més de la mitat d'aquells que componguen el Ple. El president tindrà vot de qualitat.
5. Per a resoldre qüestions de tràmit o en aquells casos en què s'estime necessari, es podrà constituir una comissió permanent que estarà formada pel president, secretari i, com a mínim, tres vocals titulars designats pel Ple. En la sessió en què s'acorde la constitució de l'esmentada Comissió Permanent s'acordaran també les missions específiques que li competixen i funcions que ha d'exercir.
6. El Ple de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador podrà establir les comissions que crega oportunes per a resoldre assumptes concrets de la seua especialitat. Les resolucions que adopten les comissions seran comunicades al Ple.
7. El Ple designarà un secretari del Ple que tindrà les funcions següents:
a) Preparar els treballs del Ple i comissions, així com tramitar l'execució dels seus acords.
b) Assistir a totes les sessions del Ple i comissions amb veu però sense vot.
c) Cursar les convocatòries, estendre les actes.
d) Custodiar els llibres i documents del Consell.
e) Expedir els certificats, excepte el certificat de compliment del reglament per part dels cellers.
El secretari del Ple dóna suport tècnicament i administrativament al president i l'assessora en dret exercint les seues funcions amb objectivitat i imparcialitat.
El càrrec de secretari del Ple serà compatible amb el càrrec de secretari general.
8. Corresponen al Ple totes aquelles funcions no encomanades específicament en este reglament a un altre òrgan del Consell Regulador.


Article 14. El President
1. Serà nomenat pel titular de la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació de la Generalitat Valenciana a proposta del Ple.
2. El seu nomenament serà publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
3. El president té la representació legal de la Denominació d'Origen València i presidix habitualment tots els seus òrgans.
4. El president té encomanades les funcions següents:
a) La representació legal del Consell Regulador, inclosos els supòsits de procediments judicials. Esta representació podrà ser delegada de manera expressa en el vicepresident, en els casos que siga necessari.

b) Fer complir i complir les disposicions legals i reglamentàries, de caràcter general i específiques d'aplicació al Consell Regulador.

c) Administrar els ingressos i els fons del Consell Regulador, i ordenar-ne els pagaments. L'ordenació dels pagaments, que es faran amb la firma mancomunada del president i del secretari general.
d) Convocar i presidir les sessions del Ple del Consell Regulador; esmentar l'orde del dia de les sessions, sotmetre a la decisió d'este els assumptes de la seua competència i ordenar l'execució dels acords adoptats.
e) Proposar al Ple la contractació, suspensió i renovació del personal del Consell Regulador, amb l'assessorament i els informes previs que es requerisquen.
f) Procurar la publicació dels acords que adopte el Consell Regulador de coneixement necessari per a tots els operadors inscrits, i remetre a la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació còpia d'estos acords per a la seua publicació i compliment general, sense perjudici de remetre els altres que, per la seua rellevància i importància, hagen de ser coneguts per l'administració competent. Així com informar els organismes superiors de les incidències que en la producció i en el mercat es produïsquen.
g) Elaborar informes verbals o escrits al Consell per al seu estudi i aprovació, tenint en compte per a això els informes complementaris d'assessors que estime pertinents.
h) Les altres funcions que el Consell acorde o que li encomane la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.
5. La duració del mandat del president serà de quatre anys, i podrà ser reelegit.
6. El president cessarà per expiració del termini del seu mandat, per pèrdua de confiança o a petició pròpia, i una vegada acceptada la seua dimissió pel Ple de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador i ratificada l'esmentada acceptació per la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació.
7. En el cas de cessament o defunció, el Ple de l'Òrgan de Gestió del Consell Regulador, en el termini d'un mes, proposarà a la conselleria competent en matèria d'agricultura i alimentació de la Generalitat Valenciana la designació de nou president, el mandat del qual serà només pel temps que li reste al president anterior. Les sessions del Consell Regulador en què s'estudie la proposta de nou president seran presidides pel vicepresident.

Article 15. El secretari general
1. El Consell Regulador tindrà un secretari general que tindrà com a comeses específiques les següents:
a) Els assumptes relatius al règim interior de la Denominació d'Origen, tant del personal com administratius.
b) L'organització i la direcció, seguint les directrius generals marcades pel Consell Regulador, dels servicis administratius i tècnics del Consell, del funcionament dels quals serà responsable davant del Ple del Consell Regulador.
c) La gestió econòmica del Consell Regulador, elaborarà els avantprojectes de pressupost i la memòria anual.
d) La confecció de la informació tècnica sol·licitada pel Consell Regulador.
e) Emetre els certificats d'origen a sol·licitud de les persones físiques o jurídiques inscrites, una vegada rebuts els dictàmens de l'Òrgan de Control i Certificació i verificada la informació que es troba en els registres del Consell Regulador.
f) Les funcions que li encomane el president relacionades amb els assumptes de la competència del Consell Regulador.

CAPÍTOL III
Registres

Article 16. Tipus de registres
1. El Consell Regulador gestionarà els registres següents:
a) Registre de Vinyes.
b) Registre de Cellers d'Elaboració.
c) Registre de Cellers d'Emmagatzemament.
d) Registre de Cellers d'Envelliment.
e) Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i Envasament, i Registre d'Embotelladors i Envasadors.
2. Es consideraran inscrites en el Registre de Vinyes totes aquelles parcel·les inscrites al seu torn en el Registre Vitícola de la Comunitat Valenciana, ubicades en la zona de producció i plantades amb varietats autoritzades en este reglament.
3. Les peticions d'inscripció en els registres a què es fa referència en les lletres b, c, d i e, de l'apartat primer d'este article es dirigiran al Consell Regulador, i caldrà d'adjuntar-hi les dades, els documents i els comprovants que en cada cas siguen requerits per les disposicions i normes vigents i en els impresos que dispose el Consell Regulador.
4. La sol·licitud d'inscripció donarà lloc a la sol·licitud de certificació, excepte per al Registre de Vinyes, i suposarà l'acceptació de les condicions establides pel Consell Regulador per al procés de certificació del producte emparat per la Denominació d'Origen.
5. Els òrgans competents del Consell Regulador denegaran les inscripcions que no s'ajusten als preceptes del Reglament i al plec de Condicions.
6. La inscripció en estos registres no eximix els interessats de l'obligació d'inscriure's en aquells registres que, amb caràcter general, estiguen establits i, en especial, en el Registre Vitícola, en el Registre de Sanitat, en el d'Establiments Agroalimentaris i en el d'Envasadors de Vi, si escau, cosa que caldrà acreditar prèviament a la inscripció en els registres del Consell.
7. Totes les actuacions a què es fa esment en este article quedaran previstes en normes de règim intern del Consell Regulador, i seran d'acord amb la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.


Article 17. Registre de Cellers
1. Els òrgans competents del Consell Regulador denegaran les inscripcions que no s'ajusten als preceptes del Reglament i plec de Condicions.
2. En el Registre de Cellers d'Elaboració s'han d'inscriure totes aquelles instal·lacions de vinificació situades en la zona de producció en què es vinifique raïm i most procedent de vinyes inscrites, els vins produïts de les quals puguen optar a la denominació d'origen, i que complisquen tots els requisits establits en la legislació vigent.
3. La inscripció es realitzarà d'acord amb els formats vigents en el sistema de qualitat del Consell Regulador.

Article 18. Registre de Cellers d'Emmagatzemament
En el Registre de Cellers d'Emmagatzemament s'han d'inscriure tots aquells cellers ubicats en la zona de producció emparada per la DO València que es dediquen a la recepció de vins emparats per la Denominació d'Origen València en envasos superiors a 60 litres. La inscripció es realitzarà d'acord amb els formats vigents en el sistema de qualitat del Consell Regulador.

Article 19. Registre de Cellers d'Envelliment
1. En el Registre de Cellers d'Envelliment s'han d'inscriure tots aquells situats en la zona de producció i que es dediquen a la criança de vins amb la denominació d'origen.
2. La inscripció es realitzarà d'acord amb els formats vigents en el sistema de qualitat del Consell Regulador.

Article 20. Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i Envasament, i Registre d'Embotelladors i Envasadors
1. En el Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i Envasament s'han d'inscriure totes les persones físiques o jurídiques ubicades en la zona de producció de la Denominació d'Origen València que disposen de les instal·lacions fisicomecàniques corresponents degudament registrades, embotellen o envasen per compte propi o alié i realitzen amb finalitats comercials la introducció dels productes previstos en este reglament, en recipients de capacitat igual o inferior a 60 litres.

2. En el Registre d'Embotelladors i Envasadors s'han d'inscriure les persones físiques o jurídiques ubicades en la zona de producció emparada per la Denominació d'Origen València que efectuen o facen efectuar per compte seu l'embotellament o l'envasament, sense que l'esmentada inscripció els incorpore al cens d'instal·lacions d'embotellament i envasament, a l'efecte de representació en el Consell Regulador.

Article 21. Separació d'operacions
1. En els cellers inscrits en els diferents registres es podrà realitzar l'elaboració, l'emmagatzemament o la manipulació de raïm, mostos i vins no emparats per la Denominació d'Origen València, sempre que estes operacions es realitzen de forma separada de les referides als vins amb dret a esta i que es garantisca el control de tals processos. A este efecte, el Consell Regulador establirà les mesures de control que considere necessàries.
2. Serà necessari que els processos de producció implantats permeten la perfecta separació dels vins procedents de raïm emparat d'aquells que no tinguen esta circumstància, de manera que queden els dos en tot moment perfectament identificats.

Article 22. Vigència d'inscripcions
1. Per a la vigència de les inscripcions en els registres corresponents serà indispensable complir, en tot moment, els requisits que imposa este reglament, i estar al dia en el pagament de les quotes corresponents.

2. Els inscrits han de comunicar al Consell Regulador qualsevol variació substancial que afecte les dades subministrades en la inscripció quan esta es produïsca. L'Òrgan de Control i Certificació podrà efectuar les inspeccions necessàries per a comprovar la veracitat de les dades registrals.

CAPÍTOL IV
Drets i obligacions

Article 23. Drets
1. Totes les persones físiques o jurídiques que tinguen inscrites en els registres indicats en l'article 16 les seues vinyes o instal·lacions poden produir raïm amb destinació a l'elaboració de vins emparats o elaborar, emmagatzemar, embotellar i criar vins que hagen de ser protegits per esta.
2. Només es pot aplicar la Denominació d'Origen València als vins procedents de cellers inscrits en els registres corresponents que hagen sigut produïts i elaborats d'acord amb les normes exigides per este reglament i el plec de Condicions, i que tinguen les condicions enològiques que han de caracteritzar-los i superen el procés de certificació.

3. El dret a l'ús de la Denominació d'Origen València en propaganda, publicitat, documentació, etiquetes o qualsevol altre element de la presentació dels productes és exclusiu de les persones físiques o jurídiques inscrites en els registres corresponents del Consell Regulador.

4. Pel mer fet de la inscripció en els registres corresponents, les persones físiques o jurídiques queden obligades al compliment de les disposicions d'este reglament, així com estar al corrent de pagament de les quotes de pertinença i altres drets obligatoris que els corresponga segons l'article 29 d'este reglament, tant de caràcter general com els addicionals per prestació de servicis especials.


Article 24. Obligacions
Les persones físiques o jurídiques que tinguen inscrits cellers en els registres corresponents perquè han superat el procés de certificació estan obligades al seu manteniment i, per tant, al compliment de les disposicions d'este reglament, i poden tindre emmagatzemats els seus mostos o vins només en els locals inscrits.

Article 25. Exclusivitat
1. El nom geogràfic emparat per la Denominació d'Origen València només pot utilitzar-se en noms comercials, raons socials i marques per aquells operadors que produïsquen, elaboren o venguen vins qualificats amb Denominació d'Origen València.
2. Les marques, símbols, emblemes, llegendes publicitàries o qualsevol altre tipus de propaganda que s'utilitzen aplicats als vins qualificats amb denominació d'origen que es regula en este reglament no poden ser utilitzats de manera simultània en cap cas, ni tan sols pels mateixos titulars, en la comercialització d'altres vins o begudes derivades de vi, únicament es poden utilitzar en la comercialització de vins de qualitat amb un nivell de protecció de DOP o IGP.


Article 26. Etiquetatge
1. La designació, presentació i etiquetatge dels vins s'ha d'ajustar a allò que es disposa en la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, el Decret 8/2007, de 19 de gener, pel qual s'aprova el Reglament de l'esmentada Llei, la normativa de la Unió Europea i la normativa bàsica estatal.
2. En les etiquetes de vins embotellats ha de figurar obligatòriament de forma destacada el nom de la Denominació d'Origen València, a més de les dades, que amb caràcter general, es determinen en la legislació vigent.
3. La indicació d'altres termes, en particular els relatius a les subzones, varietat, edat i criança, s'ajustarà a les disposicions d'este reglament.
4. Abans de la posada en circulació dels etiquetatges, el Consell Regulador els autoritzarà i verificarà a l'efecte només la indicació correcta de la llegenda VALÈNCIA DENOMINACIÓ D'ORIGEN d'acord amb la legislació vigent, i emetrà, per tant, l'esmentada autorització sobre la base d'eixe exclusiu particular i advertint el sol·licitant que l'autorització ho és sense perjudici del deure de compliment de la normativa relativa als drets de propietat industrial i als requisits sobre designació, denominació, presentació i protecció dels productes vitivinícoles, així com de qualsevol altra normativa que siga aplicable.

5. Qualsevol que siga el tipus d'envàs en què s'expedisquen els vins per al consum anirà proveït de la identificació de garantia, constituïda per bolles o contraetiquetes numerades, expedides o autoritzades pel Consell Regulador, que hauran de ser col·locades en el celler, d'acord amb les normes que es determinen i sempre de manera que no permeta una segona utilització.
6. Totes les entitats inscrites en el Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i en el Registre d'Embotelladors estan obligades a portar un llibre de control de contraetiquetes en què es reflectiran les entrades i eixides de les contraetiquetes expedides i autoritzades pel Consell Regulador. Es podran utilitzar sistemes i tecnologies de la informació, sempre que s'establisquen mesures de seguretat i protecció.

7. El Consell Regulador podrà fer obligatori que a l'exterior dels cellers inscrits i en lloc destacat figure una placa que al·ludisca a la condició de celler inscrit en el Consell Regulador.

Article 27. Circulació de productes
Tota expedició de raïm, most o vi emparada per la Denominació d'Origen València que circule entre cellers ha d'anar proveïda de la documentació d'acompanyament corresponent, establida en la legislació vigent, i remetre'n un exemplar al Consell Regulador.


Article 28. Comercialització
1. Poden comercialitzar vi quallificat amb Denominació d'Origen València els cellers inscrits que complisquen els requisits establits en este reglament i plec de Condicions.
2. La comercialització a granel i l'embotellament de vins emparats per la Denominació d'Origen es realitzarà de manera que puga ser controlada pel Consell Regulador, en coherència amb la traçabilitat i el procediment de certificació establida.
3. En el cas de l'expedició de vins a granel, el Consell Regulador establirà les mesures de control que estime pertinents per a garantir el compliment dels requisits establits en el Reglament i plec de Condicions.

Article 29. Declaracions
1. Les declaracions de productes elaborats, diferenciant-los segons el tipus de producte, així com la declaració d'existències de campanyes anteriors, es confeccionaran segons les normes generals vigents en l'àmbit de la Unió Europea, de l'Estat i la mateixa legislació autonòmica, i hauran de presentar-se davant de l'òrgan competent de l'Administració en el termini legalment establit.
2. S'ha de presentar en el Consell Regulador una còpia de les declaracions a què es fa referència en el número anterior en el termini d'un mes des de la finalització del termini legal de presentació d'estes davant de l'administració competent.
3. Les entitats inscrites en el Registre de Cellers presentaran dins dels vint primers dies de cada mes declaració d'eixides de productes produïdes en el mes anterior.
4. De conformitat amb la legislació vigent, les declaracions a què es fa referència en este article són d'efectes merament estadístics, i per això no poden facilitar-se ni publicar-se sinó en forma numèrica, sense cap referència de caràcter individual.

CAPÍTOL V
Finançament i règim comptable

Article 30. Finançament
1. El finançament de les obligacions del Consell Regulador s'efectuarà amb els recursos següents:
a) Les quotes de caràcter obligatori establides pel Consell Regulador, d'acord amb la lletra h, de l'apartat 2, de l'article 26 de la Llei 24/2003, de 10 de juliol, de la Vinya i el Vi; i l'article 44 de la Llei 2/2005, de 27 de maig, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, que són les següents:
a.1) Quota sobre plantacions de vinya inscrita.
a.2) Quota sobre productes emparats.
a.3) Quota per expedició de certificats d'exportació.
a.4) Quota per emissió de contraetiquetes.
La quantificació de les esmentades quotes serà fixada mitjançant un acord del Ple del Consell Regulador i, si escau, revisada anualment per acord de l'esmentat òrgan de govern.
b) Les tarifes de certificació.
c) Les subvencions, els llegats i els donatius que es reben.
d) Els béns que constituïxen el seu patrimoni i els productes i les vendes d'este.
2. En el cas d'impagament de quotes, previ requeriment del Consell Regulador que no siga degudament atés podrà donar lloc a la pèrdua temporal de l'ús de la Denominació d'Origen.
3. El Consell Regulador garantirà, en tot cas, a l'Òrgan de Control adscrit a este els recursos econòmics necessaris per a l'exercici de les seues funcions de certificació.

Article 31. Règim comptable
El Consell Regulador portarà una comptabilitat ordenada i adequada a la seua activitat que es regirà pels principis de veracitat, claredat, exactitud, responsabilitat i publicitat.

CAPÍTOL VI
Òrgans de control i certificació

Article 32. Naturalesa jurídica
1. De conformitat amb allò que s'establix en la Llei 2/2005, de 27 de maig, de la Generalitat, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, i en el capítol VII, del Decret 8/2007, de 19 de gener, les labors de control i certificació les durà a terme el Consell Regulador a través d'un òrgan de control i certificació l'actuació del qual es realitzarà de forma separada de la gestió de la Denominació d'Origen.
2. Les actuacions de l'Òrgan de Control es realitzaran d'acord amb allò que es disposa en la Norma EN 45011 o norma que la substituïsca.

Article 33. Composició i norma d'actuació
1. L'Òrgan de Control i Certificació estarà constituït per:
a) La Direcció de Certificació.
b) Un cos d'auditors.
c) El Comité de Parts, el qual vetlarà per la participació de totes les parts significativament interessades en el desenvolupament de les polítiques i els principis relacionats amb el contingut i funcionament del sistema de certificació i supervisarà l'actuació de la Direcció de Certificació y del cos d'auditors.
2. La Direcció de Certificació (comité, grup o persona) amb responsabilitat executiva haurà de definir i documentar la seua política de qualitat. El sistema de qualitat estarà documentat pel manual de qualitat i els procediments.
3. El personal tècnic del cos d'auditors es proveirà d'acord amb els paràmetres establits en el manual de qualitat i en el procediment específic per a la qualificació i supervisió de l'actuació del personal tècnic, d'acord amb allò que es preveu en el capítol VII del Decret 8/2007, de 19 de gener, del Consell.
4. L'Òrgan de Control es regirà pel manual de qualitat, així com pels procediments generals i específics establits d'acord amb la norma UNE-EN 45011 o la norma que la substituïsca. A més, confeccionarà el manual de qualitat, així com els procediments, formats, instruccions tècniques i la resta de documents propis del sistema de certificació d'acord amb allò que s'establix en la norma UNE-EN 45011 o la norma que la substituïsca, els quals hauran de ser degudament ratificats pel Comité de Parts.

Article 34. El Comité de Parts
1. És un òrgan col·legiat independent del Ple del Consell Regulador la funció essencial del qual és la d'exercir la supervisió de les actuacions de certificació que desenvolupe l'Òrgan de Control, vetlar per la participació de totes les parts significativament interessades en el desenvolupament de les polítiques i els principis relacionats amb el contingut i el funcionament del sistema de certificació.
2. El Comité de Parts haurà d'estar lliure de qualsevol pressió comercial, financera o de qualsevol altre tipus que puga influir en les seues decisions, i amb la finalitat de garantir la representació i l'equilibri dels interessos afectats.

Article 35. Manual de qualitat
1. La normativa d'actuació de l'Òrgan de Control quedarà recollida en un manual de qualitat que serà de coneixement general i estarà a disposició de tots els operadors inscrits en els diversos registres de la Denominació d'Origen.
2. El manual de qualitat descriurà, de manera general, el sistema de funcionament del Consell Regulador pel que fa al compliment dels requisits de la norma UNE-EN 45011 o la norma que la substituïsca.

CAPÍTOL VII
Els incompliments del Reglament del Consell

Article 36. Règim sancionador
Les obligacions de les persones interessades, les facultats dels/les inspectors/es, auditors/es, i totes les actuacions que siga necessari desenvolupar en matèria d'expedients sancionadors s'atindran a allò que es disposa en la Llei 2/2005, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana; en els preceptes bàsics de la Llei 24/2003, de la Vinya i el Vi; en la Llei 30/1992, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i Procediment Administratiu Comú; en el Reial Decret 1398/93, de 4 d'agost, pel qual s'aprova el Reglament del Procediment per a l'exercici de la potestat sancionadora; i en este reglament.


Article 37. Infraccions i sancions
Les infraccions de la Denominació d'Origen i la seua classificació són les tipificades en el capítol III, del títol IV, de la Llei 2/2005, d'Ordenació del Sector Vitivinícola, i se sancionaran i es graduaran segons allò que es disposa en esta amb el règim jurídic allí establit.

Article 38. Expedients sancionadors
1. Correspon a la conselleria competent en matèria d'agricultura la titularitat de la potestat sancionadora per les infraccions tipificades en la Llei 2/2005, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana.
2. Per part de la conselleria competent en matèria d'agricultura es mantindrà informat el Consell Regulador del desenvolupament de la instrucció dels expedients sancionadors relacionats amb els vins protegits, així com de les resolucions d'estos, tant si són incoats com a conseqüència de les actuacions de l'Òrgan de Control i Certificació, per petició o denúncia formulada pel Consell, o incoats d'ofici per la conselleria competent en matèria d'agricultura.

3. Quan el Consell Regulador s'assabente de qualsevol presumpte incompliment de la normativa vitivinícola, inclòs este reglament, ha de denunciar-ho davant de l'òrgan competent de la conselleria competent en matèria d'agricultura.
4. En els casos en què la presumpta infracció concernisca a l'ús indegut de la Denominació d'Origen i això implique una falsa indicació de procedència, o cause perjudici o desprestigi, el Consell Regulador, sense perjudici de les actuacions i sancions administratives que puga adoptar l'autoritat competent respecte d'això, podrà acudir als tribunals, i exercirà les accions civils i penals que siguen procedents.

Article 39. Pèrdua d'ús de la Denominació d'Origen
En compliment de l'article 67 de la Llei 2/2005, d'Ordenació del Sector Vitivinícola de la Comunitat Valenciana, aquelles persones físiques o jurídiques inscrites que incomplisquen de forma greu els preceptes d'este reglament poden perdre temporalment o definitivament l'ús de la Denominació d'Origen.


ANNEX II

PLEC DE CONDICIONS DE LA DENOMINACIÓ
D'ORIGEN PROTEGIDA VALÈNCIA

PLEC DE CONDICIONS DENOMINACIÓ D'ORIGEN VALÈNCIA

1. NOM QUE S'HA DE PROTEGIR
Denominació d'Origen València.

2. DESCRIPCIÓ DEL VI
a) La menció "primer de collita o de l'any" s'ha d'aplicar a vins negres, blancs i rosats que siguen collits en els deu primers dies de la verema i embotellats dins dels trenta dies següents a la seua finalització, serà obligatori indicar en l'etiqueta la collita.

b) La menció "vi rosat" es podrà aplicar als vins rosats amb un grau alcohòlic adquirit mínim de 9,5% vol.
c) La menció "vi negre" es podrà aplicar als vins negres amb un grau alcohòlic adquirit mínim de 9,5% vol.
d) La menció "vi blanc" es podrà aplicar als vins blancs amb un grau alcohòlic volumètric adquirit mínim de 9% vol.
e) La menció "vi licorós" es podrà aplicar als vins amb un grau alcohòlic adquirit no inferior a 15% vol.
A més podran ser "mistela de Moscatell de València", podrà substituir o complementar la menció "vi licorós Moscatell de València", perquè fa referència al mètode d'elaboració tradicional d'este vi licorós. Només podrà ser utilitzada en aquells casos en què el raïm procedisca de la varietat Moscatell d'Alexandria.
f) La menció "vi escumós aromàtic de qualitat" s'ha d'aplicar a aquells vins escumosos, el vi base dels quals s'obté a partir del most de raïm o most de raïm parcialment fermentat procedent de les varietats de raïm autoritzades per l'annex II, del R (CE) 606/2009, de la Comissió, i este plec de condicions.
g) La menció "vi petit València" s'ha d'aplicar als vins que poden tindre o no sucre residual i compten amb característiques especials quant a la seua tècnica d'elaboració natural, i amb un grau alcohòlic total mínim permés de 9% vol., per al seu ús com a vi jove.
h) La menció "vi d'agulla" s'ha d'aplicar al producte obtingut a partir de vi amb un grau alcohòlic adquirit no inferior a 7% vol.
Qualsevol que siga la modalitat d'envelliment, la graduació alcohòlica adquirida serà, com a mínim, per als vins negres de 12 graus d'alcohol volumètric adquirit.


a) Característiques analítiques








a) Características analíticas




b) Característiques organolèptiques:

TIPUS DE VI
No han de presentar sensacions d'oxidació en cap dels seus caràcters, excepte les derivades del seu envelliment correcte i, en este cas, han de presentar les característiques cromàtiques i gustatives pròpies de l'esmentada maduració.
No han de presentar defectes organolèptics en aroma, sabor i color que no siguen esmenables enològicament.
Els vins disposats per al consum tindran les característiques següents:

BLANCS
Color: predominen els tons grocs.
Nas: net i de bona intensitat, dominen les sensacions de fruita.

Boca: bona acidesa, frescos i afruitats. Bona persistència.

BLANCS AMB FUSTA
Color: poden arribar a tonalitats característiques del procés d'elaboració i/o criança.
Nas: bona fruita però amb les notes clàssiques que aporta la fusta al conjunt del vi.
Boca: amable, equilibrada i amb llarg postgust.

ROSATS
Color: tonalitats rosa.
Nas: net i intens on predominen les aromes afruitades.
Boca: bona acidesa, franc i equilibrat. Afruitat i amb bona persistència.

NEGRES
Color: de bona intensitat.
Nas: de bona intensitat i càrrega de fruita. Net i agradable.
Boca: abundant, amb bon equilibri i estructura. Llarg postgust.

NEGRES AMB FUSTA
Color: de bona intensitat habitualment dominat pels tons coberts excepte en els de llarga criança que presenten característiques cromàtiques pròpies de l'esmentada elaboració.
Nas: equilibrat entre fruita i fusta, intens, net i agradable.
Boca: ben estructurada, llarg postgust i bones sensacions retronasals.

VI LICORÓS
Color: tonalitats pròpies de les varietats.
Nas: de bona intensitat, és molt intens i característica quan procedix del raïm Moscatell.
Boca: dolça i golosa, equilibrada i de potent postgust.

VI ESCUMÓS AROMÀTIC DE QUALITAT
Color: tonalitats pròpies del vi base, amb bambolles fines i persistents.
Nas: net i intens amb aromes pròpies de la varietat.
Boca: amb bona acidesa i intensitat. Fresc i amb bona integració del carbònic.

VI D'AGULLA
Color: tonalitats pròpies del vi base.
Nas: net i intens amb aromes pròpies de la varietat.
Boca: fresca, afruitada i intensa, i amb bona integració del carbònic.

1. PRÀCTIQUES ENOLÒGIQUES ESPECÍFIQUES
Elaboració i rendiment de transformació:
S'aplicaran pressions adequades per a l'extracció del vi i la seua separació de les brises, de manera que el rendiment no siga superior a 82 litres de most o 76 litres de vi per cada 100 quilograms de raïm. Les fraccions de vi obtingudes per pressions inadequades no podran en cap cas ser destinades a l'elaboració de vins protegits.
Els envasos de fusta utilitzats en els processos d'envelliment han de ser de roure i amb una capacitat màxima de 600 litres, sense perjudici dels límits de volum establits per la normativa vigent per a la utilització de determinades mencions tradicionals.

2. DEMARCACIÓ DE LA ZONA GEOGRÀFICA
La zona de producció emparada per la Denominació d'Origen Protegida València està constituïda pels terrenys ubicats en la província de València compresos en les subzones i termes municipals que a continuació s'esmenten:
a) Subzona Alt Túria: Alpuente, Aras de los Olmos, Benagéber, Calles, Chelva, La Yesa, Titaguas i Tuéjar.
b) Subzona Valentí: Alborache, Alcublas, Andilla, Bétera, Bugarra, Buñol, Casinos, Cheste, Chiva, Chulilla, Domeño, Estivella, Gestalgar, Godella, Godelleta, Higueruelas, Llíria, Losa del Obispo, Macastre, Montserrat, Montroy, Náquera, Paterna, Pedralba, Picanya, Real, Riba-roja de Túria, Torrent, Turís, Vilamarxant, Villar del Arzobispo i Yátova.
c) Subzona Moscatell de València: Catadau, Cheste, Chiva, Godelleta, Llombai, Montroy, Montserrat, Real, Torrent, Turís i Yátova.
d) Subzona Clariano: Atzeneta d'Albaida, Agullent, Albaida, Alfarrasí, Anna, Aielo de Malferit, Aielo de Rugat, Ayora, Barx, Bèlgida, Bellreguard, Bellús, Beniatjar, Benicolet, Benigánim, Benissoda, Benisuera, Bicorp, Bocairent, Bolbaite, Bufali, Castelló de Rugat, Carrícola, Chella, Enguera, Fontanars dels Alforins, Guardamar de la Safor, la Font de la Figuera, Guadasequies, la Llosa de Ranes, Llutxent, Moixent, Montaverner, Montesa, Montitxelvo, l'Olleria, Ontinyent, Otos, el Palomar, Pinet, la Pobla del Duc, Quatretonda, Ráfol de Salem, Rugat, Salem, Sempere, Terrateig, Vallada i Xàtiva.

A estes zones cal sumar les superfícies vitícoles integrades en paratges situats a la província d'Albacete veïns de la província de València, que són les que es mostren a continuació.
Les superfícies vitícoles situades en els paratges de Campillo, Estación, Casa Pino, Casa Pina, Derramador, Montalbana, Casa Alberto, Escribanos, Escorredores, Capitanes, Pandos, Venta del Puerto, Torre Chica, Torre Grande, Casa Blanca, El Pleito, Herrasti i Casa Hondo, del terme municipal d'Almansa, i en els paratges de Vega de Bogarra, Derramador i El Angosto, del terme municipal de Caudete, tots de la província d'Albacete i veïns de la de València, es consideraran també zona de producció emparada per la Denominació d'Origen València.

Així mateix, atesa la continuïtat edàfica, proximitat geogràfica i analogies climàtiques i enològiques, es considera també zona de producció l'ocupada pels terrenys situats en els següents termes municipals, per a les varietats previstes en este reglament:
Zona Utiel-Requena: Camporrobles, Caudete de las Fuentes, Fuenterrobles, Requena, Siete Aguas, Sinarcas, Utiel, Venta del Moro i Villargordo del Cabriel.
Zona Alacant: Alcalalí, Alfafara, Algueña, Beneixama, Benissa, Biar, Castalla, Elda, Gata de Gorgos, el Fondó de les Neus, Hondón de los Frailes, Ibi, la Romana, Llíber, Monòver, i la seua partida el Manyar, Onil, Petrer, el Pinós, Salinas, Sax, Teulada, Tibi, Villena i Xaló.
A l'efecte de preservar la identitat de la Denominació d'Origen Utiel-Requena i de la Denominació d'Origen Alacant, la superfície que s'aculla a la Denominació d'Origen València, dins dels termes municipals de les zones Utiel-Requena i Alacant, no podrà superar el 30 per cent de la superfície total de la protegida per aquelles.

Els cellers d'elaboració i criança han d'estar enclavats en la zona de producció que s'ha indicat anteriorment.

3. RENDIMENT DE PRODUCCIÓ, MÀXIM PER HECTÀREA

La producció màxima admesa per hectàrea és de 120 q de raïm per a les varietats blanques, i de 91 q per a les negres. Estos límits poden ser modificats en determinades campanyes pel Consell Regulador, per raons tècniques i/o de qualitat del raïm a iniciativa pròpia o a petició dels viticultors interessats, efectuada amb anterioritat a la verema, els assessoraments i la comprovació necessaris previs, en este cas esta modificació no podrà superar el 25% dels límits esmentats.


4. VARIETAT O VARIETATS DE RAÏM DE VINIFICACIÓ
L'elaboració dels vins es realitzarà exclusivament amb raïm de les varietats autoritzades següents:
a) Blanques: Chardonnay, Gewürztraminer, Macabeu, Malvasia, Marseguera, Moscatell d'Alexandria, Moscatell Gra Menut, Planta Fina de Pedralba, Planta Nova, Pedro Ximénez, De Riesling, Sauvignon Blanc, Sémillon Blanc, Tortosí, Verdejo, Verdill i Viognier.
B) Negres: Boval, Bonicaire, Cabernet Sauvignon, Cabernet Franc, Forcallat Negre, Garnatxa, Graciano, Malbec, Mandó, Marselan, Mencia, Merlot, Monestrell, Carinyena, Petit Verdot, Pinot Noir, Sirà, Ull de Llebre o Tempranillo i Tintorer.

5. VINCLE AMB LA ZONA GEOGRÀFICA
a) Informació detallada de la zona geogràfica, inclosos els factors humans i naturals, pertinents des del punt de vista del vincle

La presència del vi a València data de temps molt antics, així amb anterioritat a l'arribada dels romans, el cultiu de la vinya i l'enologia en terres valencianes s'evidencia en els nombrosos objectes trobats que fan referència al vi.
Però és durant la romanització quan la viticultura i el comerç del vi adquiriren una gran importància. Les freqüents troballes d'àmfores vinateres en aigües pròximes a la ciutat de València posen de manifest la intensa activitat comercial d'alguns punts del litoral valencià des d'on s'exportava vi cap a altres fronteres.
També nombroses exaltacions de poetes musulmans parlant del vi i les seues excel·lències juntament amb objectes com copes, gerres i ceràmica trobats en diverses localitats de València donen fe de la importància de la viticultura valenciana durant el domini àrab.
En els segles posteriors, l'activitat vitícola seguirà estenent-se i adquirint major força. En l'actualitat el cultiu de la vinya a València representa la principal font de riquesa per a una important part de la seua població agrícola.
Clima, sòl i Sol mediterranis units a una matèria primera privilegiada fan possible l'elaboració d'uns vins amb una gran personalitat i qualitat excel·lent.
La Denominació d'Origen València oferix una gran diversitat de climes i paisatges. Dominada per la influència del mediterrani trobem des de climes clarament continentals fins a altres molt més suaus de clara influència marina.
Esta diversitat fa que, en la nostra Denominació d'Origen, es troben en tot tipus d'ecosistemes i situacions de cultiu. Muntanya, vessant, vall, planura, etc., motiu pel qual va ser necessari crear les diferents subzones que definixen les nostres quatre àrees de producció:
- Alt Túria, muntanyós i de clima extrem. La vinya està plantada a 1000 m d'altitud i hi ha una diferència tèrmica considerable entre la nit i el dia.
- Valentí, de clima més suau. La vinya està plantada entre els 250 i 500 m.
- Moscatell de clara influència marina. Vinya cultivada a 250 m d'altitud, amb clima suau i influenciat per les brises del mediterrani.
- Clariano on s'alternen valls i les muntanyes. La vinya cultivada a 700 m d'altitud i trobem un clima extrem.
b) Informació detallada sobre la qualitat o les característiques del producte degudes fonamentalment o exclusivament al medi geogràfic
Les especials característiques de la nostra zona de producció i el llegat històric que aporten les seues diferents subzones, fan la nostra DO molt particular i diversa quant als mètodes d'elaboració i als vins produïts.
La diversitat de paisatges oferix uns vins diferents depenent d'on estiga situada la vinya.
Les diferents subzones ens oferixen els vins següents:
- Alt Túria on predominen els blancs.
- Valentí on es produïxen blancs i negres amb més cos i alcohol.

- Moscatell on es produïx un òptim desenvolupament de la varietat Moscatell Romà o d'Alexandria gràcies a la influència marina.
- Clariano on es produïxen uns negres de gran qualitat.
c) Una descripció del nexe causal entre la informació a què es fa referència en el punt 1 i la informació a què es fa referència en el punt 2
L'última dècada ha marcat l'inici d'una evolució en el vi valencià que l'ha transformat totalment i que no ha deixat de donar els seus fruits:
- El coneixement exhaustiu del potencial enològic de les nostres varietats tradicionals.
- La incorporació al sector de nous cellers amb excel·lents professionals al capdavant amb l'objectiu comú de la qualitat, que experimenten amb noves pràctiques enològiques i criances en els vins, tant blancs com negres.
Gràcies a tot, en la Denominació d'Origen València podem trobar un interessant ventall de vins: excel·lents i delicats blancs a l'Alt Túria, aromàtics en Moscatell, nobles i estructurats quan passen per bóta. Frescos i afruitats rosats. Els negres poden ser jóvens i vius, amb curtes o llargues maduracions i, per descomptat, sense oblidar els nostres únics vins licorosos Moscatell o misteles de Moscatell.


6. REQUISITS APLICABLES PEL CONSELL REGULADOR

Varietats de vinya
Les varietats de vinya que no figuren entre les esmentades en l'apartat 6 han de ser eliminades de les parcel·les de vinya destinades a la producció dels vins amb la Denominació d'Origen València.

Verema i normes de campanya
El Consell Regulador podrà determinar la data d'inici de la verema i acordar normes sobre el ritme de recol·lecció, com també sobre el transport del raïm al celler, i totes les altres mesures complementàries que considere convenients per a millorar la qualitat.

Nivells de producció
Els límits establits en l'apartat 5 poden ser modificats en determinades campanyes pel Consell Regulador, a iniciativa pròpia o a petició dels viticultors interessats, efectuada amb anterioritat a la verema, els assessoraments i comprovacions necessaris previs. En cas que la modificació es produïsca, esta no podrà superar el 25% dels límits esmentats.


Definició de partida
Es considerarà partida de vi, el vi de característiques uniformes i traçabilitat comprovada, el volum del qual no supere els 5.000 hectolitres, llevat que el vi estiga contingut en un únic depòsit i este siga de capacitat superior, en què la partida podrà arribar al volum equivalent a la capacitat d'este.
En els cellers inscrits en els diferents registres es podrà realitzar l'elaboració, l'emmagatzemament o la manipulació de raïm, mostos i vins no emparats per la Denominació d'Origen València, sempre que les esmentades operacions es realitzen de forma separada de les referides als vins amb dret a esta i que es garantisca el control d'estos processos. A este efecte, el Consell Regulador, a través del seu Òrgan de Control, establirà les mesures de control que estime necessàries.
Aquells cellers inscrits en el Registre d'Emmagatzemament, Embotellament i Criança situats fora de la zona de producció, a l'empara d'anteriors reglaments i tenint en compte drets històrics, conservaran la inscripció mentre subsistisca l'activitat per a la qual van ser autoritzats.
Els cellers efectuaran la qualificació de totes les partides de vi, per a la qual cosa prendran, partida a partida, les oportunes mostres i efectuaran sobre estes una anàlisi fisicoquímica i un examen organolèptic per mitjà del tast.
Els vins que hagen sigut qualificats han de mantindre les qualitats fisicoquímiques i organolèptiques definides en este plec de condicions, i en el cas que es constate alguna alteració d'estes en detriment de la seua qualitat seran desqualificats pel celler.
Així mateix, serà desqualificat qualsevol producte obtingut per la mescla amb un altre prèviament desqualificat.

Separació de produccions
Serà condició indispensable per a la inscripció d'un celler en el registre corresponent que els seus processos de producció implantats permeten la perfecta separació dels vins procedents de raïm emparat d'aquells que no gaudisquen d'esta circumstància, i quedaran ambdós en tot moment perfectament identificats.

Etiquetatge
1. En les etiquetes de vins embotellats figurarà obligatòriament de forma destacada el nom de la Denominació d'Origen València, a més de les dades que, amb caràcter general, es determinen en la legislació vigent.
2. La comercialització dels vins davall dels noms de les subzones d'Alt Túria, Valentí, Clariano i Moscatell queda limitada exclusivament als vins elaborats amb raïm produït en la corresponent subzona de producció i en cellers enclavats en l'àmbit de la Denominació d'Origen Protegida València. Els vins produïts a partir de raïm de diferents subzones o la mescla de vins d'estes subzones poden únicament ser comercialitzats davall del nom de València. Es poden utilitzar els noms de les varietats emparades per este reglament en els vins que hagen sigut elaborats exclusivament amb estes.

3. La indicació d'altres termes, en particular els relatius a les varietat, edat i criança, s'ajustarà a allò que es disposa en este plec de condicions.
4. Abans de la posada en circulació dels etiquetatges, el Consell Regulador els autoritzarà verificant a este efecte només la correcta indicació de la llegenda VALÈNCIA DENOMINACIÓ D'ORIGEN d'acord amb la legislació vigent, i emetrà, per tant, l'esmentada autorització sobre la base d'eixe exclusiu particular i advertint al sol·licitant que l'autorització ho és sense perjudici del deure de compliment de la normativa relativa als drets de propietat industrial i als requisits sobre designació, denominació, presentació i protecció dels productes vitivinícoles, així com de qualsevol altra normativa que fóra d'aplicació.

5. Qualsevol que siga el tipus d'envàs en què s'expedisquen els vins per al consum anirà proveït de la identificació de garantia, constituïda per bolles o contraetiquetes numerades, expedides o autoritzades pel Consell Regulador, que han de ser col·locades en el celler, d'acord amb les normes que es determinen i sempre en la forma que no permeta una segona utilització.
6. Per als vins que tinguen les indicacions presentades en l'apartat B, el Consell Regulador pot aprovar contraetiquetes específiques i autoritzar la seua menció en les etiquetes.
7. Totes les entitats inscrites en el Registre d'Instal·lacions d'Embotellament i en el Registre d'Embotelladors estan obligades a portar un llibre de control de contraetiquetes en el qual es reflectiran les entrades i les eixides de les contraetiquetes expedides i autoritzades pel Consell Regulador. Es podran utilitzar sistemes i tecnologies de la informació, sempre que s'establisquen mesures de seguretat i protecció.
8. El Consell Regulador adoptarà i registrarà un emblema com a símbol de la Denominació d'Origen.

7. ESTRUCTURA DE CONTROL
Per a l'àmbit de la Denominació d'Origen València es constituïx en el si del seu Consell Regulador un òrgan de control i certificació que tindrà la funció essencial de certificar tot el que siga procedent per al compliment, per part dels cellers, del plec de Condicions de la Denominació d'Origen València, d'acord amb els principis i criteris de la norma UNE-EN 45011, i es proporciona d'esta manera als operadors condicions de competència lleial i es garantix la deguda protecció als consumidors.

Consell Regulador dels Vins de la Denominació d'Origen València

Domicili: carrer de Quart, número 22
46001 València
Província: València
País: Espanya
Tel.: 963 910 096
Fax: 963 910 029
Adreça electrònica: .
Web: .

linea
Mapa web