DECRET 7/2024, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP). [2024/156]
(DOGV núm. 9765 de 12.01.2024) Ref. Base de dades 000382/2024
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 13.01.2024 Aquesta disposició afecta: Deroga: - DECRET 116/2013, de 6 de setembre, del Consell, pel qual es modifica el Reglament de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP), aprovat pel Decret 6/2008, de 18 de gener, del Consell. [2013/8706]
- DECRET 6/2008, de 18 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP). [2008/668]
Desenvolupa o complementa: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Educació, Universitats i Ocupació Grup temàtic: Legislació Matèries: Organització de l'administració Descriptors: Temàtics: organització administrativa, administració regional , monografies, Agencia Valenciana d'Avaluació i Prospectiva
DECRET 7/2024, de 9 de gener, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de l'Agència Valenciana d'Avaluació i Prospectiva (AVAP). [2024/156]
Preàmbul
LAVAP, com a entitat de dret públic sotmesa al dret privat, té la finalitat de garantir la qualitat i lexcel·lència dels sistemes valencians deducació superior, de ciència i dinnovació mitjançant lavaluació, lacreditació i la prospectiva. La funció que té encomanada requerix un model organitzatiu que garantisca la independència, lobjectivitat, lexcel·lència i la transparència de lAVAP com mitjà per a aconseguir el reconeixement internacional i impulsar el desenvolupament regional de la Comunitat Valenciana.
La Llei 5/2006, de 25 de maig, de la Generalitat, de creació de lAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva (AVAP), va ser modificada per la Llei 14/2007, de 26 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat; per la Llei 1/2013, de 21 de maig, de mesures de reestructuració i racionalització del sector públic empresarial i fundacional de la Generalitat, i per la Llei 8/2022, de 29 de desembre, de mesures fiscals, de gestió administrativa i financera i dorganització de la Generalitat, amb lobjectiu daconseguir lacreditació europea de lAgència i aparéixer en la llista dagències de qualitat universitària certificades.
Pel Decret 6/2008, de 18 de gener, del Consell, es va aprovar el primer reglament de lAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva (AVAP). Posteriorment, el Decret 116/2013, de 6 de setembre, del Consell, va modificar el Reglament de lAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva.
En la tramitació desta norma shan respectat els principis de bona regulació que preveu larticle 129 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.
En relació amb el principi de necessitat i eficàcia, les normes contingudes en el present reglament tenen com a objectiu dotar lAVAP duna estructura de funcionament i organització flexible i autònoma per al compliment dels seus fins, fonamentalment mitjançant lassignació de funcions a cadascun dels seus òrgans i el desenvolupament del règim dactuació juridicoadministratiu, tot això a partir dels pressupostos de la llei de creació.
Així mateix, es complixen els principis de proporcionalitat i eficàcia, ja que qüestions bàsiques com són lorganització i el funcionament han de ser desenvolupades per un decret.
Igualment, complix el principi de seguretat jurídica, perquè el contingut és coherent amb la resta de normativa de lAVAP, així com amb lordenament jurídic autonòmic i nacional.
En aplicació del principi de transparència, shan definit els objectius desta norma i es garantix la transparència en totes les activitats administratives i el compliment de les obligacions de bon govern per part dels responsables públics de lAVAP. Ateses les previsions establides en la Llei 1/2022, de 13 dabril, de transparència i bon govern de la Comunitat Valenciana, es preveu que lAVAP disposarà dun portal web, en el qual es publicarà informació actualitzada sobre lactivitat de lentitat; serà un portal públic la informació del qual estarà disponible per a la ciutadania.
La present normativa té per objecte adaptar lestructura i organització de lAVAP als canvis que suposen la capacitat de realització de noves tasques a partir de la incorporació de lAVAP al registre dagències europees EQAR i les actualitzacions de les normatives estatals daplicació de la gestió de la qualitat en leducació superior a la Comunitat Valenciana.
En este context, el concepte de qualitat té una definició en evolució permanent dacord amb els nous requeriments i exigències del concepte, per la qual cosa el reglament recull la necessitat de flexibilitzar la creació i la transformació de comissions tècniques diferents en funció de les necessitats que vagen sorgint.
LAVAP, en totes les actuacions tècniques, seguix els estàndards i les guies per a lassegurament de la qualitat en lEspai Europeu dEducació Superior (ESG), que representen el marc europeu per a lassegurament intern i extern de la qualitat universitària.
Per tot això, a proposta del conseller dEducació, Universitats i Ocupació, dacord amb el que establixen els articles 18.f, 28.c i 43 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, dacord amb el Comité de Direcció de lAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva, i conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, després de la deliberació prèvia del Consell en la reunió del dia 9 de gener de 2024,
DECRETE
Títol I
Disposicions generals
Article 1. Naturalesa
1. LAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva (AVAP), creada per la Llei 5/2006, de 25 de maig, de la Generalitat, és una entitat de dret públic sotmesa al dret privat, de les previstes en larticle 2.3.a de la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions.
2. LAVAP, amb personalitat jurídica i patrimoni propis i plena capacitat dobrar per al compliment dels seus fins, queda adscrita a la conselleria competent en matèria duniversitats.
Article 2. Règim jurídic
1. LAVAP es regirà pel que sestablix en la Llei 5/2006, de 25 de maig, de creació de lAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva, en el present reglament de funcionament i en altres disposicions que la despleguen, pel que es disposa en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública instrumental i subvencions, i pel dret privat i la resta de lordenament jurídic que siga aplicable.
2. En lexercici de les potestats administratives que tinga atribuïdes, lAVAP subjectarà lactivitat pròpia a les normes del dret públic, especialment a la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques, i a la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, i les disposicions de desplegament, així com les altres normes aplicables a lacompliment de les seues funcions.
3. La contractació de lAVAP es regirà per les previsions que sobre este tema es contenen en la legislació vigent sobre contractes del sector públic per a esta mena dens.
Article 3. Fins i funcions
1. A lAVAP li correspondran, en làmbit del Sistema Valencià dEducació Superior, les funcions generals següents:
a. Lacreditació i lavaluació de les institucions universitàries i del professorat i altres activitats afins.
b. Lavaluació de programes tecnològics, dinvestigació i dinnovació.
c. La prospectiva i lanàlisi de les noves demandes tecnològiques, científiques i universitàries dutilitat per a la Comunitat Valenciana.
2. Així mateix, correspondran a lAVAP les funcions específiques següents:
a. Lacreditació i avaluació de les activitats docents, investigadores i de gestió del professorat universitari, dels ensenyaments oficials i els seus plans destudis, dels ensenyaments conduents a lobtenció de títols propis, de les activitats docents, investigadores i de gestió dels departaments universitaris i àrees i àmbits de coneixement, de les activitats, els programes, els serveis i la gestió dels centres universitaris propis o adscrits i dels centres que impartisquen ensenyaments amb sistemes educatius estrangers, i dels programes, activitats i serveis del Sistema Universitari Valencià.
b. La proposta de mesures de millora de la qualitat dels serveis que presten les universitats valencianes, especialment el de la docència i la investigació.
c. Lavaluació prèvia de lactivitat, exigida per la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari, per a la contractació de les figures de professorat contractat en què siga procedent.
d. La valoració prèvia dels mèrits individuals docents, investigadors i de gestió del professorat, lligats a lassignació singular i individual dels complements retributius addicionals que sestablisquen.
e. Lavaluació del professorat de les universitats privades en possessió del títol de doctor o doctora.
f. Facilitar la informació relativa al seu àmbit dactuació que a este efecte li requerisquen els consells socials, les universitats i les administracions públiques, i especialment la relativa per a la creació o supressió densenyaments i centres que hagen de ser autoritzats per la Generalitat.
g. Informar les propostes de lAdministració educativa de creació o reconeixement duniversitats i de creació, modificació o supressió de centres i ensenyaments.
h. Fomentar lexcel·lència de leducació superior de la Comunitat Valenciana mitjançant la qualitat, la transparència, la comparació, la cooperació i la competitivitat de les seues institucions educatives en làmbit nacional i internacional.
i. Proposar els objectius de qualitat per al Sistema Universitari Valencià a lefecte del seu finançament per part de lAdministració i quantificar el seu grau de compliment mitjançant indicadors.
j. Proposar i establir, si és el cas, a petició del departament competent en matèria duniversitats, un sistema dinformació de suport a la coordinació, la millora i el seguiment del Sistema Universitari Valencià.
k. La valoració independent de la qualitat del servei públic realitzat per leducació superior, a lefecte de facilitar la informació sobre esta a la societat, a les administracions públiques i a les mateixes universitats.
l. Lavaluació i el foment de la relació entre la universitat i lempresa quant a demanda formativa, necessitats dinvestigació científica i desenvolupament tecnològic.
m. Lavaluació de projectes i sol·licituds de subvenció, així com dels seus resultats, en els termes previstos per la Llei 5/2006, de 25 de maig, de la Generalitat, de creació de lAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva.
n. Lavaluació de la investigació, del desenvolupament i de la transferència de tecnologia de programes propis de la Generalitat, dinstituts dinvestigació i daltres activitats dinvestigació científica, desenvolupament tecnològic i dinnovació empresarial. Igualment, desenvoluparà totes les funcions específiques que li puguen correspondre en aplicació de la legislació estatal i autonòmica en matèria deducació superior, universitats, de foment i coordinació de la investigació científica, desenvolupament tecnològic i innovació.
3. LAVAP, en lexercici de les funcions de garantia de la qualitat de leducació superior a la Comunitat Valenciana, actua amb objectivitat i independència tècnica i professional, sense rebre instruccions de les administracions públiques o daltres institucions pel que fa al compliment dels objectius propis.
4. En lexercici dels fins i les funcions propis, lAVAP podrà realitzar recomanacions dàmbit general quan es dirigisquen als agents que componguen els sistemes deducació superior, de ciència i innovació, i de manera particular quan es dirigisquen a les diferents administracions o departaments competents en les matèries que el concernixen.
5. Per al compliment de les funcions pròpies, lAVAP podrà:
a. Promoure lestabliment de vies de finançament amb lInstitut Valencià de Finances, així com amb altres institucions públiques o privades; amb este fi, pot formalitzar els oportuns convenis o acords de cooperació i, en general, realitzar qualsevol altra classe dactivitat econòmica o financera sense més limitació que el que es disposa en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic, en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions, en la normativa pressupostària de la Generalitat Valenciana, i en altres disposicions que en esta matèria siguen aplicables.
b. Constituir i participar en societats mercantils i entitats sense ànim de lucre lobjecte de les quals estiga relacionat amb els fins de lAVAP, siguen públiques o privades.
c. Concedir subvencions corrents i de capital, en els termes i amb els requisits previstos en la normativa aplicable.
d. Col·laborar amb les diferents administracions públiques, universitats i altres ens públics i privats sense ànim de lucre.
e. Establir acords de col·laboració amb altres agències espanyoles i estrangeres, així com participar en les xarxes internacionals dagències similars.
f. Realitzar qualsevol altra activitat que contribuïsca a la consecució dels objectius de lAVAP.
Article 4. Principis
Per al compliment dels seus fins i funcions, lAVAP actuarà segons els principis dindependència, competència científica i tècnica, seguretat jurídica, objectivitat, excel·lència i transparència, i dacord amb els estàndards i les directrius internacionals dassegurament de la qualitat.
Article 5. Cooperació
1. LAVAP, en lexercici de les funcions pròpies, promourà la participació de la comunitat universitària, científica i tecnològica valenciana en el millor desenvolupament de les seues funcions, però mantindrà una independència rigorosa en els seus processos davaluació i presa de decisions. Especialment, comptarà amb la col·laboració de les universitats, instituts dinvestigació, instituts tecnològics, cambres, col·legis professionals, organitzacions empresarials, sindicats, fundacions i associacions relacionades amb la seua funció.
2. Les diferents administracions i entitats públiques podran delegar o encomanar a lAVAP, en làmbit de les atribucions pròpies, la gestió de lexercici de determinades competències, de conformitat amb el que sestablix en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
TÍTOL II
Òrgans de govern i assessorament
Article 6. Òrgans
1. Els òrgans rectors de lAVAP seran la Presidència, el Comité de Direcció i la Direcció General.
2. LAVAP comptarà, així mateix, com a òrgans de caràcter consultiu amb un consell assessor i amb una comissió destudiants.
Article 7. La Presidència
1. La Presidència de lAVAP correspondrà a la persona titular de la conselleria competent en matèria duniversitats.
2. Corresponen a la Presidència les atribucions següents:
a. Exercir la representació superior i govern de lAVAP en totes les relacions desta amb entitats públiques i privades.
b. Convocar, presidir i moderar les sessions del Comité de Direcció, i dirimir, si és el cas, els empats amb vot de qualitat i, en general, en relació amb lòrgan esmentat, lexercici de les funcions genèriques atribuïdes a les presidències dels òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d1 doctubre, del règim jurídic del sector públic.
c. Emetre les resolucions dexecució dels programes de lAVAP.
d. Qualssevol altres que normativament li puguen ser atribuïdes.
e. En general, i de manera àmplia, totes les que procuren el millor desenvolupament dels fins de lAVAP i que no siguen expressament atribuïdes a cap altre òrgan desta.
Article 8. El Comité de Direcció
1. El Comité de Direcció és lòrgan col·legiat de govern i de control de lAVAP.
2. Al Comité de Direcció li correspon exercir, sense altres limitacions que les establides en la legislació vigent i sense perjudici de les atribucions del seu president, totes les facultats i els poders, en general, que siguen necessaris per a complir els seus fins i, en particular:
a. Definir les directrius generals i línies dactuació de lAVAP.
b. Aprovar, a proposta de la direcció general de lAVAP, el pla anual dactivitats de lentitat.
c. Aprovar i elevar, al departament dadscripció, lavantprojecte de pressupost de lAVAP.
d. Aprovar els estats dexecució del pressupost, la memòria i els comptes anuals.
e. Aprovar la plantilla, lorganització funcional i el règim de retribució de tot el personal propi de lentitat, dins de les limitacions legals i pressupostàries i sense perjudici de les competències atribuïdes a altres òrgans de la Generalitat.
f. Laprovació de les convocatòries de proves dadmissió per a la selecció del personal propi al servei de lAVAP.
g. Aprovar la proposta del reglament de lAVAP.
h. Informar el nomenament i cessament de la persona que ocupa la direcció general de lAVAP.
3. El Comité de Direcció ha destar integrat per:
a. La Presidència, que serà la persona que exercisca la Presidència de lAVAP.
b. Vicepresidència: la persona que exercisca la secretaria autonòmica competent en matèria deducació superior.
c. Vocalies socials: la Presidència de lAVAP, a proposta de la Direcció General, designarà per un període de tres anys els vocals socials següents:
i. Dos representants de les institucions deducació superior.
ii. Una persona en representació dels consells socials de les universitats públiques valencianes.
iii. Un representant empresarial o professional.
iv. Tres persones expertes en matèria deducació superior, ciència i innovació.
v. Una persona estudiant, triada per la Comissió dEstudiants.
d. Vocalies de la Generalitat:
i. La persona titular de la sotssecretaria de la conselleria a la qual estiga adscrita lAVAP.
ii. Les persones titulars de les direccions generals, o si és el cas, lòrgan directiu corresponent, competents en educació superior, ciència, pressupostos i sector públic.
e. Secretaria: la persona titular de la Direcció General de lAVAP, qui sabstindrà del seu dret a vot en els temes en els quals es valore la seua gestió.
f. Una persona representant de lAdvocacia General de la Generalitat, que assistirà a les sessions amb veu però sense vot.
El Comité de Direcció estarà compost per un màxim de setze membres amb dret a vot, i esta composició haurà dajustar-se a la presència equilibrada de dones i homes.
4. El Comité de Direcció actuarà en ple o en la Comissió Permanent. La Comissió Permanent estarà constituïda pels membres següents del Comité de Direcció:
a) La persona titular de la Direcció General de lAVAP, que presidirà la Comissió.
b) Una persona representant de les universitats valencianes, triada entre ells pels dos membres deste grup del Comité de Direcció.
c) Una persona representant dels consells socials de les universitats públiques valencianes.
d) Tres persones expertes en matèria deducació superior, ciència i innovació.
e) Una persona estudiant, triada per la Comissió dEstudiants.
f) Una persona tècnica de lAVAP, que actuarà com a secretària, amb veu però sense vot.
5. El Ple del Comité de Direcció es reunirà de manera ordinària, almenys, una vegada a lany.
6. La Comissió Permanent tindrà les funcions que li siguen atribuïdes pel Comité de Direcció, a qui informarà de la seua activitat. Es reunirà a petició de la Presidència o de la majoria dels seus membres, amb la periodicitat necessària per al bon funcionament de lAgència.
Resoldrà els recursos administratius que resulten procedents dacord amb la legislació general, interposats contra les resolucions i els actes jurídics dictats per la Direcció General en lexercici de les seues atribucions, per a posar fi a la via administrativa.
7. El funcionament del Comité de Direcció sadequarà al que sestablix per als òrgans col·legiats en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
8. Cessament.
a. El cessament com a membre dels òrgans col·legiats de lAgència sacordarà amb subjecció als mateixos tràmits que els establits per al seu nomenament.
b. Els membres que ho siguen a conseqüència del càrrec que exercixen cessaran quan cessen en el càrrec del qual deriva el seu nomenament.
c. En la resta dels supòsits, els membres cessaran per alguna de les causes següents:
a) Per renúncia, defunció o incapacitat.
b) Per decisió de lòrgan competent per a la seua designació o nomenament.
Article 9. La Direcció General
1. La persona titular de la Direcció General coordina lactivitat de lAVAP i assumix la representació plena del Comité de Direcció en relació amb lexecució dels acords que adopte este òrgan.
La persona titular de la Direcció General haurà de tindre competència professional reconeguda i la integritat necessàries per al bon exercici de les funcions de lAgència; serà nomenada i cessada per decret del Consell, a proposta del conseller o consellera al departament de la qual estiga adscrita lAgència.
2. Són atribucions de la Direcció General les següents:
a. Assumir la representació ordinària, ladministració i la gestió de lAVAP.
b. Dirigir el funcionament general de lAVAP i del seu personal, organitzant, impulsant, coordinant i inspeccionant els seus serveis i dependències.
c. Assumir la direcció tècnica i metodològica de les accions que lAVAP ha de dur a terme.
d. Executar els acords del Comité de Direcció.
e. Elaborar el pla anual dactivitats, lavantprojecte de pressupost de lAVAP i la memòria dactivitats.
f. Formular els comptes anuals de lexercici.
g. Subscriure contractes, acords i convenis en nom de lAVAP i, en general, totes les facultats en matèria de contractació administrativa i de dret privat.
h. Elaborar la proposta de plantilla de personal de lAVAP, dacord amb les limitacions legals i pressupostàries.
i. Lautorització i la disposició de les despeses, i la liquidació i lordenació dels pagaments.
j. Exercir la representació de lAVAP en accions i recursos.
k. Dictar les resolucions i els actes jurídics que li competixen en lexercici del càrrec i, especialment, resoldre els procediments dacreditació i avaluació del professorat, així com, en general, en les altres funcions que li siguen delegades.
l. La gestió del patrimoni propi de lAVAP.
m. Les que li siguen delegades pels òrgans de govern de lAVAP, dacord amb larticle 9 de la Llei 40/2015, d1 doctubre, de règim jurídic del sector públic.
n. Les funcions dadministració i gestió no expressament designades a altres òrgans de lAVAP.
Article 10. El Consell Assessor
1. El Consell Assessor és lòrgan consultiu que col·labora amb lAVAP en el desenvolupament de les estratègies pròpies, en la definició i la millora dels procediments, així com en lelaboració dels plans dactuació, per a garantir la qualitat de les activitats de lAgència.
El Consell Assessor no estarà sotmés a dependència jeràrquica i exercirà funcions consultives sobre els assumptes que li sotmeta la persona titular de la Direcció General de lAVAP.
2. El Consell Assessor de lAVAP estarà compost per deu membres:
a. La Presidència, que exercirà una persona experta en avaluació i acreditació de la qualitat universitària, avaluació de programes dR+D+I i prospectiva.
b. Quatre persones expertes en avaluació i acreditació de la qualitat universitària.
c. Quatre persones expertes en avaluació de programes dR+D+I.
d. Una persona representant del personal tècnic de lAVAP, que realitzarà les funcions de secretaria del Consell Assessor.
3. Les persones integrants del Consell Assessor seran designades pel Comité de Direcció de lAVAP, a proposta de la Direcció General. La duració de la designació serà de dos anys, renovable per períodes de la mateixa duració. Les vacants es cobriran segons el mateix procediment.
4. Les persones expertes del Consell Assessor triaran entre estes la persona que ocuparà la Vicepresidència del Consell Assessor i que substituirà la Presidència en cas dabsència o malaltia.
5. En cas dabsència o malaltia de la persona representant del personal tècnic de lAVAP, realitzarà les funcions de secretaria una persona tècnica de lAVAP que designe la Direcció General.
En cas dabsència o malaltia i, en general, quan concórrega alguna causa justificada de qualsevol altre membre del Consell Assessor, este podrà delegar el seu dret en un altre membre del Consell.
6. La condició de persona integrant del Consell Assessor és personal i no podrà delegar-se en persones diferents de les recollides en este article.
7. Les persones integrants del Consell Assessor subscriuran el codi ètic de lAVAP, i es comprometran a complir amb els principis dindependència, objectivitat, excel·lència i transparència. Així mateix, tindran dret a rebre de lAVAP la informació i el suport necessaris per al compliment de les seues funcions en el Consell.
8. La composició del Consell Assessor haurà dajustar-se a la presència equilibrada de dones i homes.
Article 11. La Comissió dEstudiants
1. La Comissió dEstudiants és lòrgan consultiu, format per representants de les persones estudiants de totes les universitats valencianes, que col·labora amb lAVAP, principalment en la promoció i la difusió entre lestudiantat de les activitats davaluació per a lassegurament de la qualitat universitària a la Comunitat Valenciana que du a terme lAVAP.
2. La Comissió dEstudiants de lAVAP estarà composta per:
a. La Presidència, o càrrec anàleg, del màxim òrgan de representació estudiantil (MORE) de cada universitat del Sistema Universitari Valencià. Dentre estos, selegirà qui exercirà la Presidència de la Comissió dEstudiants.
b. Una persona estudiant per cada universitat del Sistema Universitari Valencià amb més de 10.000 persones matriculades (en equivalència a temps complet en titulacions oficials inscrites en el Registre duniversitats, centres i títols RUCT). La seua designació correspondrà al MORE.
c. Una persona representant del personal tècnic de lAVAP designada per la Direcció General de lAVAP i que realitzarà les funcions de secretaria de la Comissió.
3. La Direcció General de lAVAP assistirà regularment com a persona convidada per a informar sobre les activitats de lAgència.
4. En cas dabsència o malaltia de la persona que exercisca la presidència del MORE, serà substituïda pel membre del seu equip en la seua universitat que esta haja designat.
En cas dabsència o malaltia de lestudiant titular designat pel MORE de la seua universitat, serà substituït per lestudiant suplent designat pel MORE.
En cas dabsència o malaltia de la persona representant del personal tècnic de lAVAP, realitzarà les funcions de secretaria el membre del personal tècnic de lAVAP que designe la Direcció General de lAVAP.
5. La condició de membre de la Comissió dEstudiants és personal i no podrà delegar-se en persones diferents de les recollides en este article.
6. La totalitat de membres de la Comissió dEstudiants que ho siguen per raó del seu càrrec cessaran en el moment en què deixen dexercir el càrrec que comporta la seua pertinença al Comité i seran substituïts per les persones que passen a exercir-los.
7. Les persones que exercixen la categoria de titular i suplent designats pel MORE de cada universitat cessaran en el moment en què deixen dexercir la condició dalumnat en la seua universitat o la seua designació siga revocada per lòrgan que els va proposar. En els dos casos, el MORE procedirà a la designació de les noves persones integrants.
8. Les persones integrants de la Comissió dEstudiants subscriuran el codi ètic de lAVAP i es comprometran a complir amb els principis dindependència, objectivitat, excel·lència i transparència. Així mateix, tindran dret a rebre de lAVAP la informació i el suport necessaris per al compliment de les seues funcions en el Consell.
9. La composició de la Comissió dEstudiants haurà dajustar-se a la presència equilibrada de dones i homes.
TÍTOL III
Estructura organitzativa
Article 12. Serveis administratius i de gestió
1. Per a donar suport administratiu i de gestió a les diferents activitats tècniques de lAVAP, dependran de la Direcció General de lAVAP els serveis següents:
a) Servei de Qualitat de lEducació Superior.
b) Servei dInternacionalització, Ocupabilitat i Prospectiva.
c) Servei dAvaluació de la Investigació i la Innovació.
d) Servei de Gestió Econòmica, Personal i Regulació Normativa.
2. Al Servei de Qualitat de lEducació Superior li correspon lacompliment de les funcions següents:
a. La gestió dels procediments de verificació, seguiment i acreditació dels ensenyaments oficials i els seus plans destudis.
b. La gestió dels procediments per a lacreditació institucional dels centres universitaris.
c. La gestió dels informes previs a la creació o el reconeixement duniversitats i a la creació, modificació o supressió de centres i ensenyaments, previstos en la Llei 4/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de coordinació del sistema universitari valencià.
d. La tramitació dels procediments dinforme previ a lautorització de centres universitaris a lestranger i de centres estrangers a la Comunitat Valenciana.
e. La gestió i tramitació administrativa dels procediments davaluació prèvia o emissió dinforme de lactivitat, exigida per la Llei orgànica 2/2023, de 22 de març, del sistema universitari, per a la contractació de les figures de professorat contractat en què siga procedent.
f. La gestió dels procediments de valoració prèvia dels mèrits individuals docents, investigadors i de gestió del professorat lligats a lassignació singular i individual dels complements retributius addicionals que sestablisquen.
g. La tramitació dels recursos administratius que sinterposen davant de les resolucions de la Direcció General de lAVAP en els procediments dacreditació i avaluació del professorat.
h. Lavaluació per a la millora de la garantia de qualitat de les universitats valencianes, mitjançant la realització dauditories dels sistemes de gestió de qualitat de les universitats que integren el Sistema Universitari Valencià.
3. Al Servei dInternacionalització, Ocupabilitat i Prospectiva li correspon lacompliment de les funcions següents:
a. Promoure la internacionalització de lAVAP amb la incorporació en diferents xarxes mundials i facilitar-ne el desenvolupament posterior.
b. La realització destudis sobre la relació entre la universitat i lempresa quant a demanda formativa, necessitats dinvestigació científica, desenvolupament tecnològic i innovació.
c. La realització destudis relacionats amb el futur, la millora de leficàcia i leficiència dels sistemes valencians duniversitats, ciència i innovació.
d. La proposta dobjectius de qualitat per al Sistema Universitari Valencià a lefecte del seu finançament per part de lAdministració i quantificar el seu grau de compliment mitjançant indicadors.
e. La participació en projectes internacionals i nacionals els resultats dels quals puguen ser rellevants per als fins anteriors.
f. La proposta i lestabliment, si és el cas, dun sistema dinformació de suport a la coordinació, millora i seguiment del Sistema Universitari Valencià.
4. Al Servei dAvaluació de la Investigació i la Innovació li correspon lacompliment de les funcions següents:
a. La gestió i la tramitació dels informes previs a lautorització dinstituts universitaris dinvestigació, juntament amb la tramitació del procediment per a la seua avaluació periòdica prevista en larticulat de la Llei 4/2007, de 9 de febrer, de la Generalitat, de coordinació del sistema universitari valencià.
b. La gestió tècnica, administrativa i econòmica dels procediments davaluació de projectes, beques i ajudes per a investigació, el desenvolupament i la transferència de tecnologia de programes propis de la Generalitat, i daltres activitats dinvestigació científica, desenvolupament tecnològic i dinnovació empresarial.
c. Lelaboració dinformes en les matèries deducació superior, recerca i desenvolupament i transferència de tecnologia.
5. Al Servei de Gestió Econòmica, Personal i Regulació Normativa li correspon lacompliment de les funcions següents:
a. La gestió econòmica i pressupostària de lAgència i lelaboració del balanç i el compte de pèrdues i guanys.
b. Lelaboració de la proposta davantprojecte de pressupost de lAVAP, així com la gestió del corresponent o corresponents programes pressupostaris, i lelaboració de la informació sobre el seu estat dexecució, en relació amb el grau de compliment tant dels objectius com de les línies dactuació i projectes.
c. Lelaboració del pla anual dactivitats i de la memòria de gestió de lAVAP.
d. La tramitació, en coordinació amb la resta de serveis de lAgència, dels contractes i convenis de col·laboració amb entitats públiques i privades en assumptes de competència de lAVAP.
e. La coordinació de la informació corporativa que apareix en la pàgina web de lAgència, en col·laboració amb les àrees tècniques desta.
f. Actuar com a unitat administrativa amb responsabilitat en matèria de transparència, accés a la informació pública de lAVAP i dades obertes.
g. La coordinació de les actuacions i el seu seguiment en matèria de protecció de dades, així com la coordinació de la gestió dels sistemes dinformació de lAVAP.
h. Lorganització de larxiu i del registre general de documents de lAVAP.
i. La gestió del patrimoni de lAVAP i la tramitació dexpedients dadquisició, arrendament, cessió o posada a la disposició dimmobles a favor de lAgència, així com portar linventari de béns mobles de les seues dependències administratives.
j. La tramitació dels expedients relacionats amb la gestió de personal de lAVAP i lelaboració de la seua plantilla.
Article 13. Personal de lAVAP
1. Les places del personal de lAVAP es dotaran del personal funcionari que li siga adscrit respectant les previsions de la Llei 4/2021, de 16 dabril, de la Generalitat, de la funció pública valenciana, la gestió de la qual correspondrà a la conselleria competent en matèria de funció pública. A més, serà aplicable el codi de conducta, els principis de selecció i laccés a locupació pública de les persones amb discapacitat en el marc establit per a les entitats de dret públic, per la normativa reguladora del sector públic i fundacional de la Generalitat.
2. Les direccions de servei de lAgència seran ocupades per personal funcionari de lAdministració de la Generalitat, i el seu nomenament sefectuarà de conformitat amb el sistema de provisió de llocs establit en la legislació de la funció pública valenciana.
3. A més, lAVAP podrà comptar amb personal laboral propi, necessari per al compliment de les seues funcions, el qual es regirà per les normes de dret laboral que siguen aplicables.
Article 14. Llocs de treball i retribucions
1. Lestabliment i modificacions posteriors de la plantilla i de la relació de llocs de treball tindrà en compte els principis deficiència, economia i racionalització dels recursos.
2. El personal funcionari de la Generalitat que obtinga destinació en lAVAP per mitjà dels sistemes de provisió establits en la legislació de la funció pública mantindrà la mateixa relació jurídica, els drets i les obligacions que tenia fins al moment de la seua incorporació.
3. La contractació de personal laboral propi es realitzarà, si és el cas, dacord amb els principis de publicitat, igualtat, mèrit i capacitat.
4. Al personal laboral propi de lAVAP li podrà ser aplicable el conveni col·lectiu vigent per al personal laboral de la Generalitat si decidix adherir-se a este.
TÍTOL IV
Règim econòmic
Article 15. Recursos econòmics
LAVAP disposarà dels recursos econòmics següents per al compliment dels seus fins:
a) Les dotacions corresponents dels pressupostos de la Generalitat.
b) Els ingressos ordinaris i extraordinaris generats per lexercici de les seues activitats.
c) El rendiment de les taxes i els preus públics generats en lexercici de les funcions pròpies, de conformitat amb el que es disposa en la disposició addicional quarta de la llei de creació de lAVAP.
d) Els productes i les rendes del seu patrimoni.
e) Els crèdits, els préstecs, els emprèstits i altres operacions que puga concertar.
f) Les subvencions, les herències, els llegats, les donacions i qualsevol altra aportació voluntària de les entitats o organismes públics i privats, i dels particulars.
g) La resta dels ingressos de dret públic o privat que li corresponguen dacord amb la normativa vigent.
h) Qualssevol altres recursos que li puguen ser atribuïts.
Article 16. Patrimoni
El patrimoni de lAVAP estarà integrat pels béns i drets que li siguen adscrits o cedits per la Generalitat o qualsevol altra administració pública, així com els que adquirisca per qualsevol títol. LAVAP gaudirà dautonomia per a la gestió del seu patrimoni, i quedarà subjecta a lordenament jurídic privat en matèria dadquisicions patrimonials i a la resta de lordenament jurídic que siga aplicable.
Article 17. Règim pressupostari
El règim pressupostari, economicofinancer, de comptabilitat, dintervenció i de control financer aplicable a lAVAP serà el que sestablix, per a esta mena dentitats, en la Llei 1/2015, de 6 de febrer, dhisenda pública, del sector públic instrumental i de subvencions. Lavantprojecte de pressupost, una vegada aprovat, es remetrà a la conselleria a la qual estiga adscrita lAVAP, per a la seua posterior elevació a la conselleria competent en matèria dhisenda, a lefecte daprovació i integració en el pressupost de la Generalitat.
TÍTOL V
Gestió de les activitats tècniques
Article 18. Comissions de lAVAP
1. Per a complir les funcions tècniques pròpies i facilitar la flexibilitat de lorganització de lAgència, lAVAP pot crear comissions permanents o temporals. Per a lexercici de les seues funcions, les comissions tècniques de lAVAP actuen en els seus àmbits respectius amb les garanties adequades dindependència tècnica i professionalitat.
2. Les comissions permanents seran nomenades per la Presidència de lAVAP, a proposta de la Direcció General, per un període de tres anys renovable.
3. Les comissions temporals seran nomenades per la Direcció General de lAVAP i la seua actuació quedarà vinculada a la duració del treball que sha de realitzar.
4. En funció del perfil de les funcions que sassignen a les diferents comissions temporals i permanents que es puguen crear, lAVAP definirà els requisits que hauran de complir les persones que formen part destes quant a lactivitat docent i/o investigadora.
5. La composició de les comissions permanents o temporals haurà dajustar-se a la presència equilibrada de dones i homes.
Article 19. Avaluadores i avaluadors
1. Per a realitzar cadascuna de les funcions davaluació que té assignades lAVAP, se seleccionaran persones expertes que intervindran de manera anònima durant el procediment davaluació i que, com a norma general, no exerciran la seua activitat a la Comunitat Valenciana.
2. El procés de selecció dels avaluadors i avaluadores atendrà principis digualtat, mèrit i capacitat.
3. En funció del perfil de lavaluació que es vaja a realitzar, lAVAP definirà els requisits de les persones expertes que participen en estes avaluacions quant a activitat docent o investigadora.
Article 20. Compensació per assistències o informes
1. Les persones integrants de les comissions i altres persones expertes que intervinguen en les activitats tècniques davaluació no tindran la consideració de personal propi de lAVAP.
2. El règim de les indemnitzacions i dietes que els corresponga percebre com a compensació per la pertinença a estos òrgans es fixarà per la Direcció General de lAVAP, amb informe previ favorable de la conselleria competent en matèria dhisenda.
Article 21. Codi ètic
1. A fi de complir amb els fins i principis de lAVAP i de garantir la coherència i confiança en tots els seus actes, sestablirà un codi ètic de lAgència que serà daplicació a tots els seus membres i persones col·laboradores.
2. El contingut deste codi determinarà els compromisos i el comportament de les persones que siguen membres i col·laboradores de lAVAP en qüestió de confidencialitat, objectivitat, honestedat, integritat i conflicte dinteressos.
3. Laprovació del codi ètic de lAVAP es realitzarà pel Comité de Direcció.
Article 22. Protecció de dades
1. El tractament de dades personals que es faça en compliment desta norma shaurà dajustar al que disposa el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.
2. LAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva serà responsable de les activitats de tractament contingudes en la present norma, i garantirà:
a) Laplicació dels principis de protecció de dades que regula larticle 5 del Reglament (UE) 2016/679.
b) El compliment del deure dinformar previst en els articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679, pel que fa a totes les persones interessades amb dades que siguen objecte de tractament de les activitats regulades en este decret.
c) Ladopció de mesures díndole tècnica i organitzativa que siguen necessàries i apropiades per a garantir un nivell de seguretat adequat al risc, i assegurar, en tot cas, la confidencialitat, la seguretat i la integritat de les dades, així com les conduents a fer efectives les garanties, les obligacions i els drets reconeguts en el règim jurídic de protecció de dades. Estes mesures es correspondran amb les que establix lEsquema Nacional de Seguretat.
3. En relació amb els òrgans i les comissions regulats en esta norma, les dades de les persones que els integren seran tractats de conformitat amb el que es disposa en la normativa vigent en matèria de protecció de dades, dacord amb els principis relatius al tractament i amb el deure dinformar les persones interessades. Així mateix, les persones que formen part de lòrgan tindran el deure de confidencialitat de la informació que coneguen en el desenvolupament de les seues funcions.
Les entitats que, segons el que es preveu en la present norma, proposen persones per a ser membres dels òrgans regulats en esta, hauran de proporcionar a estes prèviament la informació sobre protecció de dades, dacord amb lobligació derivada dels articles 13 i 14 del Reglament (UE) 2016/679.
4. Les persones afectades per les diferents activitats de tractament podran exercir els seus drets daccés, rectificació i supressió de dades, així com de limitació o oposició del tractament, quan siga procedent, davant de la conselleria responsable.
5. Les comunicacions de dades que es realitzen a conseqüència de la col·laboració entre administracions públiques es realitzaran dacord amb les normes amb rang de llei aplicables.
6. Tota la informació relativa als tractaments de les dades de caràcter personal previstos en esta norma es trobaran disponibles en el Registre dactivitats de tractament de la conselleria responsable.
7. En els casos en els quals sincloga, en la publicació dels acords o altres actes dels òrgans previstos en esta norma les dades de part o la totalitat dels seus integrants, només es facilitaran les dades personals necessàries per a la identificació destos i la seua localització professional, tal com establix larticle 19 de la Llei orgànica 3/2018, de 5 de desembre, de protecció de dades personals i garantia de drets digitals. En cas que alguna destes persones es trobe en una situació despecial protecció es valorarà la conveniència de no donar publicitat a les seues dades. Així mateix, en la publicació de dades es complirà amb el que es disposa en la disposició addicional 7a de la llei orgànica esmentada, i així queda prohibit mostrar el nom i els cognoms de manera conjunta amb el número complet del document nacional didentitat, número didentitat destranger, passaport o document equivalent.
Article 23. Col·laboració externa
1. LAVAP podrà participar i cooperar, dins de les seues disponibilitats pressupostàries, amb actuacions i programes davaluació i qualitat en leducació superior. A este efecte, pot establir acords de coordinació, dintercanvi dexperiències i de reconeixement mutu amb altres agències o organismes davaluació, de qualsevol àmbit geogràfic, que tinguen atribuïdes competències o funcions en este mateix àmbit dactuació.
2. LAVAP pot subscriure convenis i contractes amb entitats estrangeres en compliment dels seus objectius i funcions. Podrà, així mateix, participar en convocatòries nacionals i europees per a la realització destudis i anàlisis relacionats amb les seues funcions de prospectiva.
Article 24. Publicitat
1. Per a impulsar la transparència i la rendició de comptes del seu funcionament, lAVAP publicarà amb caràcter anual una memòria de les activitats realitzades.
2. A lefecte de facilitar informació a la societat, a les administracions públiques i als agents dels sistemes inclosos en làmbit de lAVAP, sarbitraran mesures de difusió i publicitat dels resultats obtinguts en lacompliment de la seua labor; sobservaran les restriccions disposades en el present reglament i en lordenació normativa vigent en matèria de confidencialitat. Com a regla general, les dades es publicaran agregades, i saplicarà en cas contrari el règim de protecció de dades de caràcter personal.
Article 25. Garantia de qualitat
Per a garantir leficàcia i leficiència del funcionament de lAVAP dacord amb el que sestablix reglamentàriament, i per a obtindre el reconeixement extern en els àmbits nacional i internacional, sestablirà un sistema de garantia de qualitat que regularà tant la seua gestió interna com el desenvolupament de les seues funcions. Este sistema de garantia de qualitat se sotmetrà periòdicament a certificació externa.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única. Derogació normativa
Queda derogat el Decret 6/2008, de 18 de gener, del Consell, pel qual saprova el Reglament de lAgència Valenciana dAvaluació i Prospectiva, així com totes les disposicions del mateix rang o inferior que soposen al present decret del Consell.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Este decret del Consell entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.
València, 9 de gener de 2024
El president de la Generalitat,
CARLOS MAZÓN GUIXOT
El conseller dEducació, Universitats i Ocupació,
JOSÉ ANTONIO ROVIRA JOVER