ORDE 12/2014, de 9 de juliol, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per a la determinació del procediment i els criteris d'aplicació de la millora voluntària de l'acció protectora de la Seguretat Social. [2014/7133]
(DOGV núm. 7328 de 30.07.2014) Ref. Base de dades 006879/2014
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 31.07.2014 Aquesta disposició afecta: Desenvolupa o complementa: - DECRET-LLEI 6/2012, de 28 de setembre, del Consell, de desplegament i aplicació de les disposicions incloses en el títol I i disposicions concordants del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir l'estabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat. [2012/9040]
- LLEI 6/2013, de 26 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a l'exercici 2014 [2013/12444]
Aquesta disposició està afectada per: Modificada per: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Conselleria d'Hisenda i Administració Pública Grup temàtic: Legislació Matèries: Funció pública Descriptors: Temàtics: funcionari, seguretat social, assegurança de malaltia, accident laboral, baixa per malaltia, baixa per maternitat, malaltia infecciosa, malaltia mental, salari, cirurgia, violència sexual , monografies
ORDE 12/2014, de 9 de juliol, de la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, per a la determinació del procediment i els criteris d'aplicació de la millora voluntària de l'acció protectora de la Seguretat Social. [2014/7133]
PREÀMBUL
Per mitjà de larticle 9 del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir lestabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat, precepte amb caràcter bàsic, sha procedit a uniformar el règim de les prestacions econòmiques en la situació dincapacitat temporal de tot el personal al servici de les administracions públiques.
En compliment del manament contingut en larticle 9 esmentat, es va dictar larticle 6 del Decret Llei 6/2012, de 28 de setembre, del Consell, de desplegament i aplicació de les disposicions incloses en el títol I i les disposicions concordants del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir lestabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat.
Per la seua banda, la disposició addicional vint-i-set de la Llei 6/2013, de 26 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2014, completa larticle 6 mencionat, en el sentit de fixar els conceptes retributius que, en tot cas, en quedaven exclosos a lefecte destablir el complement retributiu a percebre, i habilita la conselleria amb competències en matèria dhisenda perquè desplegue el precepte esmentat i establisca el procediment per a la seua aplicació.
En virtut del que sha exposat, esta orde es dicta en desplegament de larticle 6 mencionat i de la disposició addicional referenciada. Quant a làmbit subjectiu desta, cal destacar que la seua aplicació respecte del personal al servici de lAdministració de Justícia es deriva del que preveu larticle 504.5 de la Llei Orgànica 6/1985, d1 de juliol, del Poder Judicial. En relació amb este personal, es requeria que el Consell General del Poder Judicial emetera un informe preceptiu dacord amb el que disposa larticle 561 de la llei orgànica esmentada, informe que sha emés amb data 18 de febrer de 2014, en el qual es considera que el règim de lorde resulta íntegrament daplicació a este personal en làmbit de la Comunitat Valenciana, atés que resultar de lexercici duna competència reconeguda en el marc legal vigent.
Finalment, esta orde ha sigut negociada amb la representació sindical, de conformitat amb el que establix larticle 37.1 de la Llei 7/2007, de 12 dabril, de lEstatut Bàsic de lEmpleat Públic, i en virtut del que disposa larticle 28 de la Llei 5/1983, del Consell, i de larticle 9.1 de la Llei 10/2010, de 9 de juliol, dOrdenació i Gestió de la Funció Pública.
En virtut de les habilitacions legals establides en la disposició final quarta del Decret Llei 6/2012, de 28 de setembre, en la disposició addicional vint-i-set de la Llei 6/2013 i en larticle 504.5 de la Llei Orgànica 6/1985, d1 de juliol, del Poder Judicial, i dacord amb el Consell Jurídic Consultiu:
ORDENE
Article 1. Objecte i àmbit daplicació
1. Lobjecte desta orde és regular els criteris daplicació de la millora voluntària de lacció protectora de la Seguretat Social en els processos dincapacitat temporal i determinar les condicions i el procediment per al seu reconeixement.
2. Làmbit daplicació desta orde correspon al previst en larticle 6 del Decret Llei 6/2012, de 28 de setembre, del Consell.
Article 2. Prestacions econòmiques en els supòsits dincapacitat temporal
1. La millora voluntària de lacció protectora del règim general i dels règims especials de la Seguretat Social afecta tant els processos per incapacitat temporal per contingències comunes (malaltia comuna i accident no laboral), com els processos dincapacitat temporal per contingències professionals (malaltia professional i accident laboral), en els termes i les condicions previstos en els apartats 1 i 2 de larticle 6 del Decret Llei 6/2012, de 28 de setembre.
2. Per al personal adscrit als règims especials de la Seguretat Social, la prestació econòmica reconeguda en cada un dels supòsits anteriors es mantindrà fins a arribar a la data en què se li aplique el subsidi establit en cada règim especial dacord amb la seua normativa. En tot cas, la quantitat a percebre pels funcionaris adscrits als règims especials de la Seguretat Social gestionats pel mutualisme administratiu en situació dincapacitat temporal per contingències comunes haurà de respectar la previsió continguda en larticle 9.5 del Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per a garantir lestabilitat pressupostària i de foment de la competitivitat.
3. En el cas que en el mes anterior a linici de la incapacitat temporal el treballador no haguera percebut cap retribució, es prendran com a referència, per al càlcul de la prestació econòmica, les retribucions del mateix mes de linici desta.
Article 3. Regularització de les quanties percebudes en la situació dincapacitat temporal
Les quanties percebudes pel personal durant la situació dincapacitat temporal seran, si és el cas, objecte de regularització en la nòmina del mes següent, a fi dadequar la seua percepció efectiva als percentatges assenyalats en els apartats a i b de larticle 6.1 del Decret Llei 6/2012, de 28 de setembre.
Article 4. Tractament de les recaigudes
Quan la situació dincapacitat temporal estiga interrompuda per períodes intermedis dactivitat i, dacord amb la normativa reguladora de la Seguretat Social, es considere una situació dincapacitat temporal sotmesa a un únic termini màxim, la persona interessada tindrà dret a continuar amb el complement que li corresponga en relació amb la incapacitat temporal de què deriva la recaiguda.
Article 5. Supòsits en contingències comunes complementats fins al cent per cent de les retribucions percebudes
1. Amb independència que lempleat afectat estiga acollit al règim general o especial de la Seguretat Social, es complementarà, durant tot el període dincapacitat, fins al cent per cent de les retribucions que van disfrutar en cada moment quan la situació dincapacitat temporal derive de contingències comunes i es produïsca algun dels supòsits següents:
a) Hospitalització, inclosa la domiciliària i lhospital de dia, que responga a activitats assistencials compreses en la Cartera Comuna Bàsica de Servicis Assistencials del Sistema Nacional de Salut.
b) Intervenció quirúrgica que responga a activitats assistencials compreses en la Cartera Comuna Bàsica de Servicis Assistencials del Sistema Nacional de Salut.
c) Situacions de violència de gènere.
d) Malaltia comuna durant lestat de gestació, encara que no donen lloc a una situació de risc durant lembaràs.
e) Malalties infectocontagioses que donen lloc a laplicació de les mesures a què es referix la Llei Orgànica 3/1986, de 14 dabril, de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública, o que es prescriga el seu aïllament per part de lòrgan competent en matèria de salut pública com a conseqüència de la declaració i/o estudi duna malaltia de declaració obligatòria.
f) Els trastorns següents diagnosticats per psiquiatria: processos el diagnòstic dels quals correspon a algun dels codis CIE-9-EM compresos entre el 290 i el 298 (els dos inclosos); 300.3; 307.1 o 307.51 (o els seus equivalents de la CIE-10) i que es tracta dun trastorn mental greu dacord amb els criteris comunament acceptats de les guies de pràctica clínica en psiquiatria.
2. Iniciada una situació dincapacitat temporal en què amb posterioritat concorreguera algun dels supòsits de lapartat anterior, i sempre que corresponga a un mateix procés patològic i no haja existit interrupció en este, es complementaran des de linici el cent per cent de les retribucions que es van disfrutar en cada moment.
Article 6. Procediment per al reconeixement de les situacions arreplegades en larticle 5
1. El procediment per al reconeixement de la millora voluntària al cent per cent de les retribucions en els supòsits de larticle anterior siniciarà per mitjà de sol·licitud de la persona interessada.
2. La sol·licitud es dirigirà a lòrgan que tinga assignades les competències en matèria de recursos humans de la seua conselleria o entitat corresponent i sadjuntarà la documentació següent:
a) Còpia del comunicat mèdic de baixa expedit pel facultatiu autoritzat.
b) En el supòsit dhospitalització, convencional, domiciliària o en hospital de dia, junt amb el comunicat de baixa es presentarà el corresponent justificant de lhospital, omplit pel Servici dAdmissió o equivalent.
c) En el supòsit dintervenció quirúrgica, junt amb el comunicat de baixa es presentarà el justificant expedit pel Servici dAdmissió o equivalent que sha realitzat la intervenció quirúrgica.
d) Tant en els supòsits dhospitalització com en els dintervenció quirúrgica que es duguen a terme en centres públics es considerarà que responen a activitats assistencials compreses en la Cartera Comuna Bàsica de Servicis Assistencials del Sistema Nacional de Salut. Quan es produïsquen en centres no públics serà necessari acreditar-ne la inclusió en la cartera mencionada per mitjà del certificat emés per la unitat corresponent del centre esmentat.
e) En els supòsits de víctimes de violència de gènere, a més daportar-se el document citat en lapartat a anterior, en virtut del que establix larticle 19.2 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, Integral contra la Violència sobre la Dona en làmbit de la Comunitat Valenciana, lacreditació es realitzarà dacord amb el que establixen els apartats 1 i 2 de larticle 9 de la llei esmentada.
f) En processos dincapacitat temporal iniciats durant lestat de gestació, a més daportar-se el document esmentat en lapartat a anterior, haurà dacreditar-se per mitjà dun informe mèdic lestat de gestació.
g) Per al supòsit de malalties infectocontagioses, serà suficient el document que semeta pels centres de salut pública en el marc del que preveu la Llei Orgànica 3/1986, de 14 dabril, de Mesures Especials en Matèria de Salut Pública, que prescriga el seu aïllament com a conseqüència de la declaració i/o estudi duna malaltia de declaració obligatòria.
h) En el supòsit previst en lapartat f de larticle 5 desta orde haurà daportar-se un informe del facultatiu especialista en psiquiatria en el qual es justifique que el procés dincapacitat temporal es deriva del que preveu lapartat mencionat.
3. Lòrgan que tinga assignades les competències en matèria de recursos humans de la conselleria o entitat corresponent, una vegada rebudes les sol·licituds, comprovarà els aspectes assenyalats, i es dictarà la resolució que corresponga en relació amb la procedència o improcedència de la millora retributiva.
Si de la comprovació de la documentació aportada es planteja alguna qüestió sanitària rellevant sobre el compliment dels supòsits arreplegats en esta orde, se sol·licitarà un informe a la secció dinspecció de servicis sanitaris corresponent.
Una vegada emesa la resolució, es notificarà a la persona interessada i, si és el cas, es procedirà a incloure en nòmina la proposta corresponent.
DISPOSICIÓ ADDICIONAL
Única. Retribucions a percebre
Dacord amb el que establix la disposició addicional vint-i-set de la Llei 6/2013, de 26 de desembre, de Pressupostos de la Generalitat per a lexercici 2014, a lefecte del càlcul del complement retributiu a què es referix esta orde, les retribucions percebudes en el mes anterior exclouen, en tot cas, els retards de qualsevol concepte retributiu, les gratificacions o indemnitzacions, la productivitat variable, així com les pagues extraordinàries i el component compensatori del complement específic. Quant a la percepció de les retribucions no excloses de manera expressa, caldrà ajustar-se al que disposa la normativa aplicable i inclouran, en tot cas, aquells conceptes retributius que percebera cada sector de personal, en els processos dincapacitat temporal, amb anterioritat a la publicació del Decret Llei 1/2012, de mesures urgents per a la reducció del dèficit a la Comunitat Valenciana.
DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA
Única. Regulació de processos dincapacitat temporal iniciats amb anterioritat a lentrada en vigor desta orde
El que disposa la present orde resultarà aplicable a les situacions dincapacitat temporal que shagueren iniciat des de l1 doctubre de 2012. Amb efectes des deixa mateixa data, saplicarà també a tots aquells processos en vigor que shagueren iniciat amb anterioritat a la data esmentada.
DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA
Única
Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o inferior que soposen al que disposa este decret.
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Entrada en vigor
Esta orde entrarà en vigor lendemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.
València, 9 de juliol de 2014
El conseller dHisenda i Administració Pública,
JUAN CARLOS MORAGUES FERRER