LLEI 2/2019, de 6 de febrer, de la Generalitat, de reforma de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per a exigència de la forma escrita i per a la creació del registre d'operadors, contractes i relacions jurídiques agràries. [2019/1153]
(DOGV núm. 8482 de 08.02.2019) Ref. Base de dades 001284/2019
-
Anàlisi jurídica
Data d'entrada en vigor: 28.02.2019 Aquesta disposició afecta: Modifica: -
Anàlisi documental
Origen de disposició: Presidència de la Generalitat Grup temàtic: Legislació Matèries: Agricultura i alimentació Descriptors: Temàtics: arrendament rústic, Dret consuetudinari, règim d'explotació , Dret civil valencià, monografies
LLEI 2/2019, de 6 de febrer, de la Generalitat, de reforma de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per a exigència de la forma escrita i per a la creació del registre d'operadors, contractes i relacions jurídiques agràries. [2019/1153]
Sia notori i manifest a tots els ciutadans i totes les ciutadanes que les Corts han aprovat i jo, dacord amb el que estableixen la Constitució i lEstatut dAutonomia, en nom del rei, promulgue la llei següent:
PREÀMBUL
Lany 2013 saprovava la Llei 3/2013, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per a ajudar el sector agrari per la greu situació que estava passant respecte a la compravenda dels seus productes.
La llei semmarca en larticle 49.1.2a de lEstatut dautonomia, en relació amb la disposició transitòria tercera sobre el dret civil valencià, per a legislar sobre el dret consuetudinari i, com diu el mateix preàmbul de la llei, «amb la finalitat de positivitzar el costum» [sic] i dadaptar-la a les noves realitats socioeconòmiques i, en alguns casos, de protegir-la davant de determinades pràctiques abusives».
Seguint aquests principis, amb la llei es va donar cobertura a la venda a ull i al pes i a les figures del corredor, corredora, taxador i taxadora, a més de regular larrendament històric amb els «elements personals, reals i formals; el contingut dels drets i obligacions de cada una de les parts, el règim de transmissió i les diferents causes i conseqüències de determinació de larrendament», segons sexplica en el preàmbul de la llei.
Però les evidències del món del camp ens tornen a dir que, a pesar de la publicació de la llei, els abusos es continuen donant quan parlem de compravenda. El cas més paradigmàtic és el del món dels cítrics, encara que podria ser extrapolable a altres.
Com la part productora és la més dèbil del tracte de compravenda, la part compradora pressiona amb els preus, que poden arribar a estar per baix del cost de producció. En molts casos els costos de distribució i comercialització del producte passen a la part agrària, és a dir, a la persona que produeix el producte. Tot això es coneix com a «venda a resultes», pràctica prohibida actualment per la legislació autonòmica i estatal.
És cert que la llei, en la disposició addicional segona, sobre nul·litat dels pactes amb clàusules dindeterminació del preu especifica que «es reputaran nuls, per ser contraris a aquesta llei, els pactes pels quals lagricultor o agricultora persona física cedisca les facultats de disposició sobre la collita a canvi duna retribució inicialment indeterminada, ja sexpresse amb la clàusula a comercialitzar o qualsevol altra; i, en general, totes les formes i clàusules contractuals que facen suportar a lagricultor o lagricultora persona física els riscos de la comercialització de la collita en la qual no intervé», a més de fixar també com es regularà el preu cert del contracte en el cas que es done alguna de les circumstàncies descrites anteriorment.
Tanmateix, a pesar daixò, aquestes pràctiques es veuen afavorides per la possibilitat que la Llei 3/2013, de contractes i altres relacions jurídiques agràries, deixa de fer contractes verbals, si el pagament és al comptat, com podem comprovar en els articles 6, 7 i 8. Això, en molts casos, afavoreix la firma dels contractes una vegada pagada la producció a resultes, a causa del pes més gran de qui compra respecte a la part productora.
A més, hi ha la Llei 12/2013, de 2 dagost, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària, aprovada per les Corts Generals, de mesures per a millorar el funcionament de la cadena alimentària, aprovada només uns dies després de la llei que tractem, que en larticle 8 diu que «els contractes alimentaris shan de formalitzar per escrit», i, també, larticle 12 diu que les modificacions de les condicions contractuals estaran prohibides, excepte acord de les dues parts.
Per tant, ja hi ha un marc, en aquest cas estatal, que obliga a firmar contractes escrits. Amb això es pot evitar la pràctica de compra «a resultes», que és molt més fàcil amb contractes verbals.
A pesar daixò, pensem que no seria prou, a la vista de la situació actual, per a evitar els abusos que pateixen molts productors i moltes productores agrícoles quan venen els seus productes, ja que, si no hi ha un registre dels contractes fets, aquests es poden simular després del pagament sense que shaja acordat una quantia prèviament. Per això, caldria crear un registre de contractes de compravenda agrícoles que guarde constància dels contractes firmats per les dues parts per a evitar que hi haja abusos i perquè shi puga recórrer per a demostrar incompliments de contractes.
Aquest registre també tindrà com a objecte aportar al sector una major transparència i informació de preus de tal manera que, mitjançant aquesta reforma, es crea una base de preus real i diària de les transaccions de productes agrícoles que redundarà en una major seguretat jurídica per al sector.
També hi ha una mesura molt demanada pel sector agrícola que és que aparega en el contracte de compravenda la data o les dates, segons els casos, de recol·lecció o darreplega de la producció, a més de la data en què sefectuarà el pagament.
Aquesta última data, la de pagament, és important per a evitar la compra «a resultes» i es regula en la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual sestableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, en la disposició final segona. En la modificació de la Llei 7/1996, de 15 de gener, dordenació del comerç detallista, larticle 17.3 determina que «els ajornaments de pagament de productes dalimentació frescs i dels peribles no excediran en cap cas trenta dies».
Amb aquestes últimes mesures sevitaria que la collita quede un temps excessiu en la planta i que es produïsquen majors costos a la part productora, de la mateixa manera que assegura el bon treball del producte fins a recol·lectar-lo.
Article 1
Es modifiquen els apartats 1 i 2 de larticle 6 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«Article 6. Pagament del preu
1. El preu serà pagat al comptat i qualsevol altra modalitat dabonament de les quantitats pactades haurà de figurar de manera expressa en el contracte de loperació.
2. El contracte serà sempre escrit i sentendrà perfeccionat quan les parts que presten el seu consentiment el firmen. [
]»
Article 2
Es modifica larticle 7 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«Article 7. Pagament per mitjà defectes canviaris
Si la part venedora ha acceptat efectes canviaris en pagament del preu, llevat que hi haja un pacte exprés en contra, la data del seu venciment o realització ha de ser anterior a la recol·lecció.»
Article 3
Es modifica larticle 8 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«Article 8. Elements formals
1. En el contracte figuraran, en els termes que reglamentàriament es determinen, com a mínim, el tipus de compravenda, les persones venedores i compradores, així com si actuen en representació, de tal manera que queden reflectits en el contracte el responsable últim de loperació, la data del document, la data del pagament, la determinació de lhort o partida, amb la seua referència cadastral i referència SIGPAC, el tipus, varietat o classe del producte de què es tracte, la quantitat calculada o pactada, el preu, la data límit de recol·lecció o collita del producte, si la recol·lecció serà realitzada pel comprador i si la collita està o no assegurada.
2. Per a la validesa del pacte dajornament del pagament del preu acordat, necessàriament haurà daparèixer aquesta circumstància en el contracte així com la data de pagament, que no podrà ser posterior a trenta dies després de firmar-lo.
3. Els contractes de compravenda semetran, com a mínim, per triplicat. Un exemplar serà per a qui ven, un altre per a qui compra i el tercer per al Registre dOperadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries. La formalització del contracte haurà de realitzar-se abans de linici de les prestacions que hi tinguen origen.
4. Si en el contracte es pacta un ajornament del pagament del preu, la part venedora o persona que el represente o en qui delegue, haurà demetre, després de la recepció del pagament, un o més vals de pagament que faran plena prova de la seua efectiva entrega per la part contractant. De la mateixa manera, en tot cas, la part compradora, o la seua representació o delegació, hauran demetre un o més vals de recol·lecció, que faran plena prova del compliment del contracte. Aquests últims hauran demetres, almenys, després de cada jornada de recol·lecció i shi assenyalarà, en particular, si sha finalitzat o no larreplega total de la collita. Els vals han dincloure la referència al contracte.
5. El val de pagament contindrà, en els termes que reglamentàriament es determinen, la data demissió, la referència al contracte de compra a què està vinculat, les mencions necessàries que acrediten el pagament efectiu del preu i, si nhi ha, la identitat del corredor o corredora, i haurà de ser firmat, en tot cas, per la part venedora, persona que la represente o en qui delegue, o pel seu corredor o corredora.
6. El val de recol·lecció estarà formalitzat per triplicat per a distribuir entre la part compradora, venedora i la persona que exercisca la funció de corredora; i contindrà, en els termes que reglamentàriament es determinen, la data demissió, la referència al contracte de compra a què està vinculat, les mencions necessàries per a acreditar el seu compliment i, si nhi ha, la identitat del corredor o la corredora i haurà de ser firmat, en tot cas, per la part compradora, persona que la represente o en qui delegue, o pel seu corredor o corredora.»
Article 4
Sincorporen dos títols, a continuació del Títol IV, en el text de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«TÍTOL V
Registre doperadors, contractes
i altres relacions jurídiques agràries
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 55. Creació del Registre dOperadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries
Es consideraran operadors les persones físiques i jurídiques que en lexercici de les seues actuacions es troben compreses en làmbit objectiu daquesta llei, i, per tal dinscriures en el registre, es depositarà la fiança que es determine reglamentàriament.
Es crearà el Registre dOperadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries segons es determine reglamentàriament, que en tot cas serà públic i obligatori en el cas dels operadors. Sen podrà acordar la gestió amb terceres entitats de dret públic, sense que, en aquest cas, tinga costos per a les parts del contracte agrari.
Article 56. Necessitat de registre dels contractes
Tots els contractes que es regulen en aquesta llei hauran de ser registrats, junt amb una còpia dels vals que en porten causa, en el Registre dOperadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries de la manera com es determine reglamentàriament i amb el dipòsit duna còpia de cada contracte.
Article 57. Funcions
Sense perjudici de qualsevol altra funció que se li atribuïsca reglamentàriament, les funcions del Registre dOperadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries són les de custodiar els contractes, lliurar còpia del contracte signat per les parts en conflicte, als tribunals de justícia o als organismes darbitratge que puguen crear-se, i establir els mecanismes per a arribar a acord entre les parts en conflicte.
Aquest registre també tindrà com a objecte, amb la informació que aporten els contractes agraris registrats, aportar al sector una major transparència i informació de preus i fer pública una base de preus real i diària de les transaccions de productes agrícoles.
Article 58
Correspondrà a les parts el deure de conservar tota la documentació, en suport electrònic o en paper, relacionada amb els contractes que se celebren en el marc del que disposa aquesta llei, durant un període de cinc anys.
CAPÍTOL II
Article 59. Foment de larbitratge i la mediació en làmbit dels contractes que regula la llei
1. Ladministració de la Comunitat Valenciana promourà i impulsarà la inclusió en els contractes que regula aquesta llei de clàusules que permeten la resolució de controvèrsies sobre la interpretació i el compliment daquesta, mitjançant fórmules alternatives o complementàries a làmbit jurisdiccional, com larbitratge o la mediació, de conformitat amb la normativa vigent en la matèria.
2. Es crea la Junta dArbitratge i Mediació per a les compravendes agràries, com a òrgan col·legiat adscrit a la conselleria en matèria dagricultura, que tindrà competències per a exercir funcions darbitratge i mediació dirigides a la resolució de les qüestions litigioses que sorgisquen en relació amb els contractes esmentats.
3. Reglamentàriament sestabliran la constitució, la composició, el funcionament i lorganització de la Junta dArbitratge i Mediació per a les compravendes agràries, els membres de la qual seran nomenats pel titular de la conselleria competent en matèria dagricultura basant-se en criteris de mèrit i capacitat en el sector agrari.
4. Si les parts han pactat expressament en el contracte la clàusula de submissió arbitral o bé lhan acordat amb posterioritat, poden acudir a la Junta dArbitratge per a les compravendes agràries, dacord amb el que estableix la normativa estatal vigent en matèria darbitratge.
5. De la mateixa manera, si les parts han pactat expressament el sotmetiment a mediació de les controvèrsies o quan de manera voluntària així ho decidisquen, poden accedir a la Junta de Mediació per a les compravendes agràries, amb la finalitat daconseguir un acord de conformitat amb el que establisca la normativa estatal vigent en matèria de mediació en assumptes civils i mercantils.
TÍTOL VI
Poder sancionador
CAPÍTOL I
Disposicions generals
Article 60. Principis generals
1. Als efectes daquesta llei són considerades infraccions administratives lleus, greus i molt greus les tipificades en els articles següents.
2. La instrucció de la causa penal davant els tribunals de justícia o la incoació dexpedient dinfracció de les normes de defensa de la competència suspendran la tramitació de lexpedient administratiu sancionador que haja estat incoat pels mateixos fets.
3. Seran daplicació a les infraccions recollides per aquesta llei les regles i els principis sancionadors continguts en la Llei 40/2015, d1 doctubre, de Règim Jurídic del Sector Públic.
4. En cap cas es podran imposar dues o més sancions pels mateixos fets i en funció dels mateixos interessos públics protegits, si bé hauran dexigir-se les altres responsabilitats que es deduïsquen daltres fets o infraccions concurrents.
5. Les persones de qualsevol naturalesa jurídica que disposen o tinguen obligació de disposar dinformació o documentació que puga contribuir a lesclariment de la comissió de les infraccions tipificades en aquesta llei o a la determinació de labast de la gravetat daquestes, tenen el deure de col·laborar amb les autoritats de la Generalitat competents en matèria de contractes i altres relacions jurídiques agràries. A aquest efecte, dins dels terminis establits, facilitaran la informació i els documents que els siguen requerits per lautoritat competent en lexercici de les seues funcions.
Article 61. Obligacions dels interessats
1. Les persones físiques i jurídiques que en lexercici de les seues actuacions es troben compreses en làmbit objectiu daquesta llei estaran obligades a complir el seu contingut i les previsions de la seua normativa de desplegament. Estaran obligades, igualment, a consentir la realització de visites dinspecció i a conservar, en condicions que permeten la comprovació, per un temps mínim de cinc anys, els contractes i restants documents que es preveuen en aquesta llei.
2. Així mateix, estaran obligades, a requeriment dels òrgans competents o de la inspecció, a subministrar qualsevol classe dinformació sobre les transaccions efectuades, com també a exhibir la documentació que servisca de justificació daquestes transaccions i a facilitar que nobtinguen la còpia o reproducció.
Article 62. Facultats dinspecció
1. Les facultats dinspecció en relació amb les matèries objecte daquest títol correspondrà als inspectors i les inspectores de la conselleria competent en matèria dagricultura.
2. Lactuació de la inspecció tindrà com a fi el control del compliment del que disposa aquesta llei. Per això, se la faculta per a realitzar les comprovacions que corresponga, bé com a conseqüència de les denúncies per incompliments que els siguen presentades, bé a causa dirregularitats constatades en lexercici de les seues funcions que suposen incompliments del que disposa aquesta llei. De la mateixa manera, sels faculta per a instruir el procediment sancionador corresponent i per a formular, si escau, la proposta de resolució que procedisca.
3. Així mateix, les persones inspectores podran accedir a les explotacions, els locals i les instal·lacions i a la documentació industrial, mercantil i comptable de les persones que inspeccionen, quan ho consideren necessari en el curs de les seues actuacions, que, en tot cas, tindran caràcter confidencial.
4. En lexercici de les funcions de control i inspecció, el personal que tinga atribuïdes aquestes facultats, de conformitat amb el que estableix aquest article i que reunisquen les condicions requerides, tindran el caràcter dagent de lautoritat, amb els efectes previstos en larticle 77.5 de la Llei 39/2015, d1 doctubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques. A més, podran sol·licitar el suport necessari de qualsevol altra autoritat, com també de les forces i cossos de seguretat.
5. Les inspectores i els inspectors estaran obligats a complir el deure de secret professional i el seu incompliment podrà donar lloc a lexigència de les responsabilitats legals pertinents.
CAPÍTOL II
Infraccions i sancions
Article 63. Infraccions en matèria de contractació agrària
1. Són infraccions lleus en matèria de contractació agrària les següents:
a) No formalitzar per escrit els contractes agraris a què es refereix aquesta llei.
b) No incloure els extrems que com a mínim han de contenir els contractes agraris.
c) Incomplir les obligacions de conservació dels documents.
d) Exigir pagaments addicionals, sobre el preu pactat en el contracte, excepte en els supòsits previstos per aquesta llei.
e) Infringir la legislació de protecció de dades en relació amb els continguts amb ocasió de la concertació de contractes o la participació en altres relacions jurídiques agràries com també no complir el deure de confidencialitat exigible en la formalització o execució daquests.
f) Incomplir lobligació de subministrar la informació que li siga requerida per lautoritat competent en lexercici de les seues funcions.
2. Es consideren infraccions greus:
a) La reincidència per la comissió de dues o més infraccions lleus en el termini de dos anys comptadors des de la sanció per resolució ferma en via administrativa de la primera delles.
b) Realitzar modificacions de les condicions contractuals que no estiguen expressament pactades per les parts.
c) Lincompliment dels terminis de pagament en les operacions comercials de productes alimentaris o alimentosos, conforme amb el que hi ha establit en la Llei 15/2010, de 5 de juliol, de modificació de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual sestableixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, a mes dels terminis disposats en aquesta llei.
3. Es consideren infraccions molt greus la reincidència per la comissió de dues o més infraccions greus en el termini de dos anys comptadors des de la sanció per resolució ferma en via administrativa de la primera delles.
4. Sentén, excepte prova del fet contrari, que són autors de les infraccions tipificades en les lletres a i b de lapartat 1 daquest article els operadors i les operadores que no tinguen la condició de pime, els i les que no tinguen la condició de productor primari agrari o productora primària agrària, ramader o ramadera, pesquer o pesquera, o forestal o agrupació daquests, i els operadors o les operadores respecte de les quals laltra part operadora que intervé en la relació es trobe en situació de dependència econòmica, quan qualsevol de les parts es relacione amb altres operadors o operadores que tinguen la condició de pime o de productor primari o productora primària o agrupació daquestes, o es trobe en situació de dependència econòmica.
5. Quan, com a conseqüència de lincompliment de les obligacions contingudes en aquesta llei, safecte la competència efectiva dels mercats, resultaran daplicació les disposicions contingudes en la Llei 15/2007, de 3 de juliol, de defensa de la competència.
Article 64. Sancions
1. Les infraccions en matèria de contractes agraris continguts en aquesta llei se sancionen amb multes dacord amb la graduació següent:
a) Infraccions lleus, fins a 5.000 euros.
b) Infraccions greus, entre 5.001 euros i 100.000 euros.
c) Infraccions molt greus, entre 100.001 i 1.000.000 euros.
2. Ladministració pública competent per a la imposició de la sanció principal pot acordar, com a sanció accessòria, la publicitat de les sancions imposades per infraccions molt greus que hagen adquirit fermesa en la via judicial, com també els noms, els cognoms, la denominació o la raó social de les persones físiques o jurídiques responsables i líndole i la naturalesa de les infraccions.
Article 65. Graduació de les sancions
Les sancions es graduen especialment en funció del grau dintencionalitat o la naturalesa del perjudici causat.
Article 66. Competència
1. Correspon a ladministració de la Generalitat exercir la potestat sancionadora que preveu aquesta norma, en els supòsits següents:
a) Quan les parts contractants tinguen les respectives seus socials a la Comunitat Valenciana.
b) Quan el contracte afecte un àmbit que no excedisca de làmbit territorial de la Comunitat Valenciana tenint en compte la traçabilitat previsible de la major part del producte agrari objecte del contracte.
2. Són competents per a la imposició de les sancions en matèria de contractació alimentaria en làmbit de ladministració de la Generalitat els òrgans següents:
a) La direcció general amb competències en agricultura, ramaderia i pesca, quan la quantia total de la sanció proposada per la instrucció de lexpedient no supere els 100.000 euros.
b) La secretaria autonòmica amb competències en agricultura, quan aquesta quantia passe els 100.000 euros i no supere els 300.000 euros.
c) La persona que exercisca el càrrec de consellera amb competències en agricultura, quan aquesta quantia excedisca els 300.000 euros i no supere els 600.000 euros.
d) El Ple del Consell, quan aquesta quantia supere els 600.000 euros.»
Article 5
Es modifica larticle 1 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«Article 1. Objecte
La venda a ull té com a objecte la totalitat estimada de la collita pendent i no arreplegada, o simplement en flor, existent en un o més camps en el temps de ser convinguda, per preu alçat i pagat al comptat, o en el termini estipulat.
A lefecte del paràgraf anterior, la totalitat de la collita objecte del contracte pot estar referida als fruits duna mateixa varietat concreta, en cas que nhi hagen diverses.
També pot convenir-se la compra de la collita futura sobre llavors, ja siguen donades per qui compra o per qui ven.»
Article 6
Es modifica larticle 9 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«Article 9. Cessió dels drets de compra
Els drets de la part compradora seran transmissibles conforme al dret civil. Per a la validesa de la cessió serà necessari que aquesta conste en el contracte i que es comunique per escrit a la part venedora.»
Article 7
Es modifica larticle 12 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«Article 12. Dret daccés
La part compradora, tant si ha assumit lobligació de cultiu com si no, té dret daccés als predis dels quals ha comprat la collita. El mateix dret tindrà la part compradora en la venda al pes o per arrovat.»
Article 8
Es modifica larticle 3 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
1. Es modifica lencapçalament per la redacció següent:
«Determinació de la collita i perfecció del contracte»
2. Es modifica el punt 2 de larticle 3, amb el text següent:
«2. La proposta del corredor o de la corredora, o de la part compradora, sobre la quantificació de la collita és vinculant per a aquesta des que sofereix a la part venedora, i per a aquesta última des que laccepta. Tanmateix, dacord amb el que hi ha disposat a larticle 6.2 de la llei, no quedarà perfeccionat el contracte fins que hi haja acord per escrit, a més, sobre el preu i la forma de pagament.»
Article 9
Es modifica larticle 15 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per coherència amb larticle 6.2 daquesta llei, amb el text següent:
«El contracte es perfecciona pel simple consentiment de les parts expressat per escrit, però haurà de concertar-se necessàriament abans de la recollida del fruit.»
Article 10
Es modifiquen els punts 2 i 3 de larticle 16 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«2. En els vals de pagament ha de quedar consignada la referència al contracte, la modalitat de compravenda a pes o per arrovat, el preu per unitat de pes o quantitat; el lloc de pesatge, còmput o lliurament, i, si escau, el possible aforament o quantitat de fruit estimada.
3. Els vals de recol·lecció seran emesos per qui faça de cap de colla o per qui actua per delegació de la part compradora, i indicaran també la quantitat o el pes del fruit ja recollit i lacceptació o no per la part venedora. És a dir, el venedor o la persona que el represente o en qui delegue expressarà la seua conformitat o les raons de discrepància amb el pesatge o còmput del fruit.
La simple signatura sentén expressió de conformitat, excepte menció expressa.»
Article 11
Es modifica larticle 18.2 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per coherència amb larticle 8 daquesta llei, amb el text següent:
«2. No obstant això, laforament estimat en el contracte es presumeix iuris tantum com a real en el cas dincompliment total o parcial del contracte, per a fixar les indemnitzacions.»
Article 12
Es modifica larticle 22.1 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per coherència amb larticle 6.2 daquesta llei, amb el text següent:
«1. El preu pot pagar-se al comptat o en un o més terminis, fent constar al contracte la data de pagament de cadascun dells.»
Article 13
Es modifica larticle 22.3 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, per coherència amb larticle 8 daquesta llei, amb el text següent:
«3. Qui ven pot exigir un senyal quan es concerte la venda, del qual es donarà el rebut corresponent, i hi figurarà al contracte. El senyal és confirmatori, llevat que hi haja pacte en contra.»
Article 14
Es modifica larticle 25 de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«Les mencions contractuals diferents de les fixades reglamentàriament que apareguen en el contracte es consideren posades unilateralment per la part compradora i subjectes al règim de condicions generals, excepte acceptació expressa i individualitzada o prova del seu caràcter negociat.»
Article 15
Es modifica la disposició final segona de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
«Segona. habilitació per al desplegament reglamentari
1. Es faculta el Consell per a dictar totes les disposicions que calguen per al desplegament i lexecució daquesta llei.
2. Es desenvoluparan en models normalitzats contractes tipus de venda i vals de pagament i de recol·lecció.»
Article 16
Es modifica el Preàmbul de la Llei 3/2013, de 26 de juliol, dels contractes i altres relacions jurídiques agràries, amb el text següent:
1. Es substitueix el paràgraf segon per la redacció següent:
«La llei consta de seixanta-sis articles, dividits en sis títols, més tres disposicions addicionals, dues transitòries, una de derogatòria i tres finals.»
2. Safigen dos paràgrafs nous a continuació del paràgraf sisè amb la redacció següent:
«El títol V consta de cinc articles, dividit en dos capítols, un que regula la creació i les funcions del Registre dOperadors, Contractes i altres Relacions Jurídiques Agràries, i laltre, dedicat al foment de larbitratge i la mediació en làmbit dels contractes que regula la llei.
El títol VI, sobre el poder sancionador, consta de set articles, dividits en dos capítols que especifiquen quines accions o supòsits són sancionables i amb quina sanció, com també quins són els organismes competents en matèria de sancions.»
3. Es modifica el paràgraf segon de lapartat II amb la redacció següent:
«Així, per exemple, sobliga necessàriament a la forma escrita del contracte per afavorir la protecció de la part més vulnerable de lacord, la part productora, que veu la necessària protecció dels legítims interessos de prova daquella part que ha complit completament la seua prestació i es veu en la necessitat dexigir el compliment de la contraprestació aliena. En el mateix sentit, es formula una regulació suficientment detallada dels vals de pagament i de recol·lecció, sense perjudici del desenvolupament reglamentari posterior.»
4. Es suprimeix del paràgraf quart de lapartat II el contingut següent:
«(cosa que comportarà, si escau, arribar a la forma escrita)».
5. Es modifica el paràgraf cinquè per la redacció següent:
«També és intenció de la llei introduir mecanismes de garantia per al cobrament del preu. Així, per exemple, en la venda a pes per persona física es limita el possible ajornament del pagament del preu a un mes des de lacabament de la recol·lecció o des de la data límit pactada per a això.»
6. Es modifica el paràgraf setè del primer apartat del preàmbul, com segueix:
«La llei conclou amb les disposicions addicionals, transitòries, derogatòria i finals esmentades, de les quals sens dubte destaca laddicional segona, a la qual es farà una referència posterior. Cal destacar també el compromís de la Generalitat respecte al desplegament reglamentari que la llei preveu i, particularment, a la confecció de models normalitzats de vals de pagament i de recol·lecció, i també a lestabliment de criteris per a lhomologació de contractes tipus, que sens dubte en facilitaran laplicació.»
DISPOSICIÓ FINAL
Única. Desplegament reglamentari
En el termini màxim de 18 mesos des de lentrada en vigor daquesta llei, el Consell aprovarà les normes reglamentàries necessàries per a desenvolupar-la i, en concret, els models normalitzats de contractes i vals previstos en ella i les normes necessàries per a la posada en marxa del registre regulat en el títol V i de la Junta dArbitratge i Mediació.
Per tant, ordene que tots els ciutadans i totes les ciutadanes, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir aquesta llei.
València, 6 de febrer de 2019
El president de la Generalitat,
Ximo puig i ferrer