Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 48/2024, de 23 d'abril, del Consell, pel qual es regula el procés d'admissió en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, i en els centres d'Educació Especial, a la Comunitat Valenciana



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 9835 de 24.04.2024
Número identificador:  2024/3541
Referència Base de Dades:  003458/2024
 



DECRET 48/2024, de 23 d'abril, del Consell, pel qual es regula el procés d'admissió en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, i en els centres d'Educació Especial, a la Comunitat Valenciana [2024/3541]

ÍNDEX

Preàmbul

Títol I. Disposicions preliminars

Article 1. Objectiu i àmbit d'aplicació

Article 2. Dret a l'escolarització adequada

Article 3. Principis bàsics

Article 4. Calendari del procés d'admissió

Títol II. Programació de l'oferta educativa

Article 5. Definicions

Article 6. Àrees d'influència, districte únic i programació dels ensenyaments

Article 7. Adscripcions

Article 8. Efectes de l'adscripció

Títol III. Òrgans d'escolarització

Article 9. Concepte

Article 10. Competències de la direcció dels centres públics, de la titularitat de centres privats concertats i dels consells escolars



Article 11. Competències de les direccions territorials i de les inspeccions territorial

Article 12. Comissions d'escolarització

Article 13. Composició de les comissions d'escolarització

Article 14. Funcions i atribucions de les comissions d'escolarització



Article 15. Deure de sigil i confidencialitat

Títol IV. Règim d'admissió de l'alumnat

Article 16. Oferta de places escolars

Article 17. Requisits i participació en el procés d'admissió

Article 18. Informació pública prèvia

Títol V. Preferències i criteris d'admissió de l'alumnat

Article 19. Sol·licitud de plaça

Article 20. Reserva de places en centres ordinaris

Article 21. Preferències en l'accés als centres

Article 22. Criteris per a la valoració de les sol·licituds

Article 23. Documentació que cal aportar

Article 24. Germans i germanes o una altra persona integrant de la família d'acolliment familiar o de guarda amb finalitats d'adopció

Article 25. Proximitat del domicili on residisca l'alumnat o del lloc de treball d'algun dels seus representants legals

Article 26. Renda per capita de la unitat familiar

Article 27. Condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió

Article 28. Representants legals de l'alumnat treballadors en el centre docent

Article 29. Condició legal de família nombrosa

Article 30. Alumnat nascut de part múltiple

Article 31. Família monoparental

Article 32. Concurrència de discapacitat en l'alumnat, en els seus representants legals, o germans i germanes

Article 33. Existència de germans o germanes o altres xiquets, xiquetes o adolescents integrants de la família d'acolliment o guardadora amb finalitats d'adopció que sol·liciten plaça per primera vegada a la Comunitat Valenciana o canvien de localitat de residència

Article 34. Simultaneïtat amb ensenyaments professionals de música o de dansa

Article 35. Condició d'esportista d'elit, d'alt nivell o d'alt rendiment, així com el personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana

Article 36. Circumstància específica

Article 37. Expedient acadèmic per a l'admissió al Batxillerat

Article 38. Desempats

Títol VI. Llistes d'alumnat, reclamacions i matrícula

Article 39. Assignació de plaça

Article 40. Reclamacions

Article 41. Matrícula

Article 42. Oferta de vacants posteriors

Article 43. Augments de ràtio

Article 44. Escolarització fora del procediment ordinari d'admissió per raons urgents o especials

Article 45. Infraccions

Article 46. Falsedat en la documentació aportada

Article 47. Documentació

DISPOSICIONS ADDICIONALS

Primera. Primer cicle d'Educació Infantil en centres públics que impartixen el segon cicle d'estos ensenyaments

Segona. Escolarització de l'alumnat transportat

Tercera. Escolarització de l'alumnat de residència escolar

Quarta. Centres que presenten característiques específiques

Quinta. Incidència en les dotacions de gasto

Sexta. Adequació del procediment al model d'administració electrònica

Sèptima. Tractament i protecció de dades

Octava. Desplegament, interpretació i aplicació

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

Única. Derogació de normativa

DISPOSICIONS FINALS

Única. Entrada en vigor





PREÀMBUL



La Constitució Espanyola reconeix en l'article 27 el dret a l'educació i la llibertat d'ensenyament. Així mateix, els poders públics garantixen el dret de tots a l'educació, mitjançant una programació general de l'ensenyament, amb participació efectiva de tots els sectors afectats i la creació de centres docents.

La Llei orgànica 5/1982, d'1 de juliol, d'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, reconeix en l'article 53.1 que és de competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí del que disposen l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'esta, el despleguen, de les facultats que atribuïx a l'Estat el número 30, de l'apartat 1, de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.



La Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació, establix en l'apartat 3 de l'article sext que a l'alumnat se li reconeixen, entre altres drets bàsics, el dret a una educació inclusiva i de qualitat, així com al fet que es respecte la seua llibertat de consciència, les seues conviccions religioses i les seues conviccions morals, d'acord amb la Constitució.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, establix en l'article 108.4 que la prestació del servici públic de l'educació es realitzarà a través dels centres públics i privats concertats. En el capítol III del títol II de la llei orgànica esmentada es regula l'escolarització en centres públics i privats concertats. La regulació de l'admissió de l'alumnat en estos centres haurà de garantir el dret a l'educació, l'accés en condicions d'igualtat i la llibertat d'elecció de centre per pares, mares o tutors legals. En tot cas, s'atendrà una adequada i equilibrada distribució entre els centres escolars de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu.

L'article 84.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, establix els criteris prioritaris pels quals es regirà quan no hi haja places suficients, de manera que cap d'estos criteris tindrà caràcter excloent ni podrà suposar més del 30 % del total de la puntuació màxima. Al seu torn, l'article 85 establix el criteri addicional de l'expedient acadèmic de l'alumnat per a l'accés als ensenyaments de Batxillerat, així com reconeix a l'alumnat que curse simultàniament ensenyaments d'Educació Secundària i ensenyaments reglats de música o dansa, o bé que seguisca programes esportius d'alt rendiment de manera simultània amb l'Educació Secundària, la prioritat per a ser admés en els centres que impartisquen ensenyaments d'Educació Secundària que l'administració educativa determine.

L'article 9.1 de la Llei orgànica 1/1996, de 15 de gener, de protecció jurídica del menor, de modificació parcial del Codi Civil i de la Llei d'enjudiciament civil, disposa que el menor té dret a ser sentit i escoltat, entre altres, en l'àmbit familiar, i que s'hauran de tindre en compte les seues opinions en funció de l'edat i maduresa. De la mateixa manera, per a poder exercir este dret és imprescindible que reba la informació de manera comprensible i adaptada a les seues circumstàncies.



L'article 11 de la Llei 40/2003, de 18 de novembre, de protecció a les famílies nombroses, reconeix que els membres d'estes famílies tindran tracte preferent, d'acord amb el que determine l'administració competent en la normativa aplicable, en la puntuació en el règim d'admissió d'alumnat.

L'article 18.2 del Reial decret legislatiu 1/2013, de 29 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general de drets de les persones amb discapacitat i de la seua inclusió social, disposa que correspon a les administracions educatives assegurar un sistema educatiu inclusiu en tots els nivells educatius, així com l'ensenyament al llarg de la vida i garantir un lloc escolar als alumnes amb discapacitat en l'educació bàsica, així com parar atenció a la diversitat de necessitats educatives de l'alumnat amb discapacitat, mitjançant la regulació de suports i ajustos raonables per a l'atenció dels qui precisen una atenció especial d'aprenentatge o d'inclusió.

L'article 14.3 de la Llei 39/2015 habilita perquè reglamentàriament les administracions establisquen l'obligació de relacionar-se amb estes a través de mitjans electrònics per a determinats procediments i uns certs col·lectius de persones físiques que, per raó de la seua capacitat econòmica, tècnica, dedicació professional o altres motius, queda acreditat que tenen accés i disponibilitat dels mitjans electrònics necessaris.



D'altra banda, en l'article 20.1 de la Llei 7/2012, de 23 de novembre, de la Generalitat, integral contra la violència sobre la dona en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, reconeix el dret dels fills i les filles de les víctimes de la violència que recull esta llei a l'escolarització immediata, en cas de canvi de domicili de la mare per causa d'esta violència.



La Llei 19/2017, de 20 de desembre, de la Generalitat, de renda valenciana d'inclusió, en l'article 17.1 establix que la condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió constituirà un supòsit de valoració específic a tindre en compte en l'accés a l'obtenció de plaça en centres educatius en qualsevol etapa educativa i de formació reglada.

L'article 47 de la Llei 26/2018, de 21 de desembre, de la Generalitat, de drets i garanties de la infància i l'adolescència, recull la prioritat en l'accés al centre educatiu de les xiquetes, xiquets i adolescents en acolliment residencial, en acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció.

El Decret 51/2011, de 13 de maig, del Consell, sobre el sistema de comunicació de dades a la conselleria competent en matèria d'educació, a través del sistema d'informació ITACA, inclou en els seus annexos l'obligatorietat d'incorporar la informació necessària per a la realització del procés d'admissió de l'alumnat per part dels centres públics i privats concertats.

El Decret 19/2018, de 9 de març, del Consell, pel qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana.

El Decret 104/2018, de 27 de juliol, del Consell, pel qual es despleguen els principis d'equitat i d'inclusió en el sistema educatiu valencià.



L'article 9 del Decret 39/2020, de 20 de març, del Consell, de mesures de suport a esportistes d'elit i al personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana, recull les mesures de protecció i suport en relació amb l'accés als estudis no universitaris.



El Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, constituïx l'actual marc reglamentari en què s'establixen les prioritats i criteris per a l'admissió de l'alumnat. Este decret ha patit modificacions, concretament, les introduïdes pel Decret 35/2020, de 13 de març, del Consell; el Decret 39/2020, de 20 de març, del Consell; el Decret 58/2021, de 30 d'abril, del Consell, i el Decret 21/2022, de 4 de març.



L'actual model d'admissió a la Comunitat Valenciana establix una estructura eminentment zonal i, en conseqüència, cada zona compta amb els centres educatius que es troben compresos dins d'esta. A partir d'esta organització, i segons les puntuacions previstes en un barem predeterminat, en el qual el criteri zonal disposa d'un pes més gran respecte a la resta de criteris, excepte el relatiu als germans o germanes matriculats en el centre, les famílies obtenen una puntuació que els dona preferència per a accedir als centres que es troben en la mateixa zona que el seu domicili, la qual cosa directament pot excloure algunes famílies únicament pel fet de viure en una zona diferent del centre educatiu i limita el seu dret a la lliure elecció. Fins i tot, en alguns casos s'han generat situacions en les quals, tenint el domicili familiar molt pròxim al centre educatiu en qüestió, només pel fet de trobar-se situat fora de la zona establida, no s'ha obtingut la puntuació corresponent, la qual cosa resulta contrari al criteri de proximitat del domicili segons es formula en la normativa bàsica abans esmentada.



Així mateix, l'actual configuració de puntuacions a assignar en cada un dels apartats limita l'obligació dels poders públics quant al dret que assistix a les famílies perquè els seus fills i filles reben la formació religiosa i moral que estiga d'acord amb les seues pròpies conviccions, tal com recull l'article 27.3 de la Constitució Espanyola, així com el principi de la llibertat d'ensenyament reconegut en l'article 1 de la Llei orgànica 2/2006, que reconeix el dret dels pares, mares i tutors legals a triar el tipus d'educació i el centre per als seus fills, en el marc dels principis constitucionals.



L'actual regulació, en aplicació de l'obligació de l'Administració per vetlar per a evitar la segregació de l'alumnat per raons socioeconòmiques o d'una altra naturalesa, realitzant una escolarització heterogènia entre tots els grups d'un mateix nivell educatiu, ha portat al fet que l'alumnat participant, a vegades, es veja doblement discriminat, perquè el mateix procediment pot limitar les seues possibilitats d'obtindre lloc escolar i exercir el seu dret a la lliure elecció de centre escolar en poder participar únicament als llocs prèviament reservats.



D'altra banda, el títol II de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, disposa que l'escolarització de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu haurà d'estar regida pels principis d'inclusió i participació, qualitat, equitat, no discriminació i igualtat efectiva en l'accés i permanència en el sistema educatiu i accessibilitat universal per a tot l'alumnat. El procediment actual no assegura este mandat, ja que una part d'este alumnat no compta amb un mecanisme que regule la participació per a l'accés als centres d'educació especial o unitats específiques en centres ordinaris.

Així, la nova regulació normativa projectada pretén superar les limitacions imposades per un model d'obligatòria parcel·lació passant a un model en el qual, mantenint la proximitat del domicili com a criteri, les famílies d'una determinada localitat tinguen l'opció de triar lliurement el centre que s'ajuste als seus interessos i conviccions, i així mateix tinguen opcions reals de poder accedir a este centre. Este nou marc també està associat, entre altres, a la necessitat de replantejar les preferències, prelació i ponderació de les puntuacions que van associades als diferents criteris de baremació.



En el mateix sentit, la nova norma suposa una oportunitat d'assegurar els drets de l'alumnat amb necessitats d'atenció educativa especialitzada mitjançant l'aplicació dels processos necessaris per a una escolarització en igualtat de condicions amb els altres.

Així mateix, sobre la base de l'autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió dels centres educatius definida en el títol V de la LOE, s'estima oportú que els centres puguen concretar un criteri específic en la baremació de les sol·licituds d'admissió, amb la finalitat d'aconseguir una confluència entre el projecte educatiu del centre i els interessos i conviccions de les famílies.

Les modificacions proposades també seguixen la línia de consolidar un procediment d'admissió exclusivament telemàtic, sempre tenint en compte que ha de facilitar-se l'accés al procediment per a les persones que no disposen de mitjans electrònics o coneixements suficients per a poder treballar amb l'administració electrònica.



Finalment, la norma projectada pretén realitzar ajustos tècnics per a la millora de la redacció de determinats preceptes, així com per a corregir algunes deficiències detectades en la seua aplicació, tenint en compte l'experiència acumulada en estos anys.

En la tramitació d'esta norma s'han respectat els principis de bona regulació que preveu l'article 129 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques: principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència i eficiència.

Respecte dels principis de necessitat i eficàcia, la norma respon a l'obligatorietat de desenvolupar el règim jurídic aplicable al procediment pel qual es regula l'admissió de l'alumnat en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat. En este règim, es posa en valor la lliure elecció de centre per part de les famílies, no només mitjançant la possibilitat de triar centre sense les limitacions pròpies d'una zonificació exhaustiva, sinó també dins del respecte a les seues conviccions, i aplicant un similar tractament a l'alumnat que necessite ser escolaritzat en els centres d'educació especial i unitats específiques en centres ordinaris. D'esta manera, es pretén optimitzar el marc jurídic a les necessitats de les famílies.



Quant al principi de proporcionalitat, la norma conté la regulació adequada i imprescindible, i establix les obligacions necessàries a fi d'atendre l'objectiu que es perseguix. Referent a això, s'ha considerat més apropiada l'alternativa reguladora de redacció d'un nou decret, i no d'una modificació parcial del ja existent, mentres l'actual Decret 40/2016, del Consell, ha sigut ja objecte de tres modificacions parcials. Així mateix, considerant que la norma projectada té gran repercussió en l'alumnat i en les seues mares, pares i tutors legals, es considera una alternativa més apropiada per a la seua lectura i aplicació per part de les persones interessades.

Es complix, així mateix, el principi de seguretat jurídica, ja que la norma s'emmarca adequadament en la resta de l'ordenament jurídic, nacional i de la Unió Europea, de manera que genera un marc normatiu estable, predictible, integrat, clar i de certitud, que facilite el seu coneixement i comprensió. Així mateix, la nova norma s'enquadra dins de la distribució de competències exclusives de l'Estat establides per l'article 149.1.30a de la Constitució Espanyola; i de les competències reconegudes a la Comunitat Valenciana en matèria educativa en l'article 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, i en la disposició final sexta de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.



En aplicació del principi de transparència, en la tramitació del present decret s'ha efectuat el tràmit de consulta pública prèvia a la iniciació de la seua tramitació. Posteriorment, el seu contingut ha sigut objecte de negociació en la Mesa Sectorial d'Educació, en la Mesa de Pares i Mares, Mesa d'Alumnes, així com amb les entitats representatives dels centres privats concertats. Finalment, s'ha sol·licitat dictamen al Consell Escolar de la Comunitat Valenciana i s'ha iniciat el tràmit d'audiència i informació pública mitjançant la publicació del corresponent anunci en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



Quant al principi d'eficiència, la regulació proposada es basa en l'impuls del procés d'admissió de manera telemàtica, a fi de facilitar la tramitació administrativa a les persones interessades i la reducció de càrregues administratives, així com en l'economia i bon ús dels recursos públics disponibles.

Per tot això, el present decret es dicta en l'exercici de les competències que atribuïxen a la Comunitat Valenciana l'article 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i la disposició final sexta de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació. Correspon al Consell l'exercici de la potestat reglamentària, d'acord amb el que s'establix en l'article 18.f de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell. Per tant, després d'haver atorgat audiència als òrgans de participació i consulta de la comunitat educativa, vist el dictamen del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, a proposta del conseller d'Educació, Universitats i Ocupació, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 23 d'abril de 2024,





DECRETE



Títol I

Disposicions preliminars



Article 1. Objectiu i àmbit d'aplicació

1. El present decret té per objecte regular el procés i establir els criteris d'admissió de l'alumnat en els centres docents de la Comunitat Valenciana, públics i privats concertats, que impartisquen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

2. En el primer cicle d'Educació Infantil, el que s'establix en el present decret serà aplicable en els centres públics de titularitat de la Generalitat que impartisquen estos ensenyaments. En este cicle, en els centres de titularitat pública diferent de la Generalitat, este decret serà aplicable quant al procés i criteris d'admissió, sense perjuí que l'entitat titular del centre puga establir altres criteris d'admissió addicionals d'acord amb el que es preveu en l'article 36 d'este decret i fixar el calendari del procediment; tot això, en els termes indicats en el present decret.



3. El procés d'admissió establit en este decret serà aplicable als centres d'educació especial i a les unitats específiques en centre ordinari.



4. El procés d'admissió regulat en el present decret no serà aplicable en el cas d'ensenyaments que s'impartisquen en l'àmbit de la formació de persones adultes o quan estos s'impartisquen en la modalitat d'educació a distància.



Article 2. Dret a l'escolarització adequada

1. Tot l'alumnat té dret a un lloc escolar gratuït en el segon cicle de l'Educació Infantil.

2. Així mateix, en l'educació bàsica es garantirà a tot l'alumnat el dret a un lloc escolar gratuït en el seu propi municipi o zona d'escolarització establida, sense perjuí del que s'establix en l'article 82.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, respecte a l'alumnat resident en zones rurals. En les zones rurals, i amb el risc de despoblament, es podran articular les mesures de compensació de desigualtats que s'establisca reglamentàriament. Este dret es correspondrà amb l'obligatorietat de l'escolarització de l'alumnat en un centre docent durant l'ensenyament bàsic.

3. L'administració educativa i l'administració local garantiran, en el seu àmbit respectiu, l'efectivitat dels drets de l'alumnat i el compliment del deure establits en els apartats anteriors, i respectaran la llibertat d'elecció de centre.

4. L'administració educativa articularà els mecanismes necessaris que possibiliten una adequada i equilibrada distribució entre els centres escolars de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu.



Article 3. Principis bàsics

Segons el que s'establix en els articles 84 i 88 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, l'admissió de l'alumnat es regirà pels següents principis bàsics:

1. La llibertat d'elecció de centre docent s'exercirà, mitjançant la participació en el procés d'admissió, per l'alumnat major d'edat, o bé pels seus representants legals quan este siga menor d'edat. En este últim cas, tenint en compte la seua opinió, degudament informada, en funció de la maduresa. Este procediment d'admissió es regirà pel principi d'accés en condicions d'igualtat entre les persones participants.



2. En el procés d'admissió de l'alumnat en cap cas hi haurà discriminació per raó de naixement, origen racial o ètnic, sexe, religió, opinió, discapacitat, edat, malaltia, orientació sexual o identitat de gènere o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.



3. Els centres docents públics i privats concertats en cap cas podran percebre quantitats de les famílies per rebre els ensenyaments de caràcter gratuït, imposar a les famílies l'obligació de fer aportacions a fundacions o associacions ni establir servicis obligatoris, associats als ensenyaments, que requerisquen aportació econòmica per part de les famílies dels alumnes.

Queden excloses d'esta categoria les activitats extraescolars i els servicis escolars complementaris, que, en tot cas, tindran caràcter voluntari, d'acord amb el que es preveu en el Decret 128/1986, de 20 d'octubre, del Consell de la Generalitat Valenciana, pel qual es regulen les activitats complementàries i de servicis dels centres docents privats en règim de concerts a la Comunitat Valenciana. Les activitats complementàries que es consideren necessàries per al desenvolupament del currículum hauran de programar-se i efectuar-se de manera que no suposen discriminació per motius econòmics.

S'exceptuen els ensenyaments de nivell no obligatori amb concert singular, els quals s'atindran al que es disposa en el concert subscrit amb l'administració educativa.

4. No podran realitzar-se proves o exàmens amb caràcter previ a l'admissió i matriculació de l'alumnat, llevat que això estiga previst en la normativa reguladora dels ensenyaments corresponents.

5. En cap cas podrà tindre's en compte l'expedient acadèmic en el procés d'admissió per a l'ensenyament bàsic i infantil.

Article 4. Calendari del procés d'admissió

La persona titular de la direcció general competent en matèria de centres docents fixarà, cada any, els calendaris de les fases que regiran el procés d'admissió de l'alumnat, dictarà les normes complementàries que han de regir este procés i adoptarà les mesures i actuacions que siguen necessàries per al seu compliment.





Títol II

Programació de l'oferta educativa



Article 5. Definicions

1. Àrea d'influència. S'entendrà com a àrea d'influència el conjunt de direccions cadastrals que s'atribuïxen a un centre docent als efectes previstos en este decret.

2. Àrea limítrofa. Es consideren àrees limítrofes les zones geogràfiques confrontants amb l'àrea d'influència, independentment que pertanguen a municipis diferents.

3. Adscripció entre centres. S'entén per adscripció l'acte administratiu pel qual dos o més centres passen a ser considerats com a centre únic a l'efecte de facilitar l'itinerari educatiu de l'alumnat i donar continuïtat a la seua escolarització.



Article 6. Àrees d'influència, districte únic i programació dels ensenyaments

1. Amb caràcter general, les àrees d'influència s'establiran seguint el principi de districte únic de localitat, de manera que abastaran tot el terme d'un municipi. Les direccions territorials competents en matèria d'educació determinaran les localitats en les quals, per les seues característiques particulars, siga necessari establir més d'una àrea d'influència. Així mateix, les pedanies i entitats locals menors en les quals hi haja centre docent constituiran àrea d'influència quan així ho aconselle la distància o les dificultats de comunicació.



2. L'àrea d'influència podrà abastar diversos municipis, fins i tot de diferent província. En este supòsit, la direcció territorial competent serà aquella en l'àmbit de la qual estiga situat el centre.

3. En qualsevol cas, tot domicili haurà d'estar inclòs en l'àrea d'influència, almenys, d'un centre que oferisca ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i de cada una de les modalitats de Batxillerat. En el cas de zones rurals, amb alt risc de despoblament, es permetrà que un mateix municipi pertanga a l'àrea d'influència de més d'un centre educatiu de la zona per a augmentar les opcions de les famílies i les possibilitats de recepció d'alumnat dels centres.

4. A fi de garantir el que indica l'apartat anterior, i d'acord amb el principi d'igualtat en el procés d'admissió, quan en un municipi no hi haja oferta educativa d'alguna de les etapes indicades o de les modalitats de Batxillerat, esta circumstància haurà de ser considerada en la delimitació de les àrees d'influència d'altres municipis pròxims, de manera que estes àrees comprenguen diversos municipis.

5. La delimitació de les àrees d'influència tindrà en compte la població escolar de l'entorn d'acord amb les dades censals, la demanda social, la capacitat dels centres i l'existència de servicis complementaris.

6. La direcció territorial competent en matèria d'educació, oït el consell escolar municipal, o bé oït l'ajuntament quan el consell escolar municipal no estiga constituït, delimitarà i farà públiques les àrees d'influència dels centres docents amb caràcter previ a l'inici del procés d'admissió de l'alumnat.

7. La conselleria competent en matèria d'educació planificarà l'oferta de llocs escolars sostinguts amb fons públics i garantirà que hi haja suficients llocs per a atendre les necessitats previstes; distribuirà l'oferta per àrees d'influència i resoldrà l'adscripció dels centres docents.

Estes actuacions s'efectuaran tenint en compte les consignacions pressupostàries existents i atesos els principis d'eficiència i economia en l'ús dels recursos públics.



Article 7. Adscripcions

1. Les adscripcions de centres públics a altres centres públics s'efectuaran d'ofici.

2. La conselleria competent en matèria d'educació podrà dur a terme les següents adscripcions d'ofici:

a) Els centres d'Educació Infantil que impartisquen el segon cicle d'estos ensenyaments, a centres d'Educació Primària.

Un centre d'Educació Infantil de segon cicle podrà adscriure's a dos centres d'Educació Primària. En estos casos, quan s'autoritze l'adscripció, es procurarà una distribució equilibrada de l'alumnat.

b) Els centres d'Educació Infantil es podran adscriure a un altre centre que impartisca els següents nivells del segon cicle d'Educació Infantil, amb la finalitat que l'alumnat que finalitze l'últim nivell oferit en el primer dels centres puga continuar l'etapa en el centre d'adscripció.



c) Els centres d'Educació Primària incomplets es podran adscriure a un altre centre d'Educació Primària que impartisca els següents nivells de l'etapa esmentada, a fi que l'alumnat que finalitze l'últim nivell oferit en el primer dels centres puga prosseguir cursant l'etapa en el centre d'adscripció.

d) Cada un dels centres d'Educació Primària, a un altre centre d'Educació Secundària Obligatòria.

En els supòsits d'impossibilitat d'absorbir tot l'alumnat procedent d'un centre de Primària per motius d'espais, capacitat o equipaments singulars, o de necessitat de garantir l'escolarització equilibrada de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb necessitats de compensació de desigualtats, així com en zones rurals amb alt risc de despoblament, el centre es podrà adscriure a més d'un centre de Secundària.

3. En el cas d'adscripcions entre centres privats concertats, o bé entre un centre privat concertat i un centre públic, es realitzaran a sol·licitud de la titularitat del centre privat concertat, sempre que els ensenyaments estiguen concertats, en els mateixos supòsits que s'indiquen en l'apartat anterior, sempre que els dos centres estiguen en la mateixa localitat, en la mateixa àrea d'influència o, de manera excepcional, en localitats confrontants.

4. Les adscripcions s'efectuaran d'acord amb els criteris que reglamentàriament es determinen. Amb caràcter previ a dictar la resolució corresponent, se sentiran els consells escolars dels centres implicats, així com el consell escolar municipal quan este estiga constituït. Així mateix, la Inspecció d'Educació estudiarà les necessitats d'escolarització i la planificació educativa i emetrà informe amb caràcter preceptiu.





Article 8. Efectes de l'adscripció

1. En el període que es determine en el calendari del procés d'admissió, l'alumnat manifestarà la seua voluntat de continuar o no continuar els estudis en el centre d'adscripció, mitjançant el tràmit de confirmació de l'adscripció. Si este és menor d'edat, ho faran els seus representants legals, tenint en compte la seua opinió, degudament informada, en funció de la maduresa.

En cas d'optar per la continuïtat, mitjançant la confirmació de l'adscripció, l'alumnat d'un centre adscrit accedirà directament a este centre sense necessitat de participar en el procés d'admissió. En cas que este alumnat, malgrat haver confirmat l'adscripció, participe en el procediment d'admissió, la seua sol·licitud tindrà consideració de duplicitat.



2. Si en el centre d'adscripció no hi ha places suficients per a acollir l'alumnat procedent de nivells anteriors del mateix centre i/o dels corresponents centres adscrits, s'establirà una prelació entre este alumnat mitjançant l'aplicació del procés d'admissió regulat en el present decret.



No obstant això, en els centres públics es garantirà a tot l'alumnat procedent del centre adscrit un lloc escolar en el centre en el qual s'exercix el dret d'adscripció.

3. Per a l'alumnat que participe en el procés d'admissió, els centres adscrits a altres centres es consideraran centres únics a l'efecte d'aplicació dels criteris d'admissió de l'alumnat establits en el present decret.







Títol III

Òrgans d'escolarització



Article 9. Concepte

Als efectes previstos en este decret, es consideren òrgans d'escolarització: el consell escolar dels centres públics, la titularitat dels centres privats concertats, les comissions d'escolarització, les persones titulars de les direccions territorials amb competències en matèria d'educació i les inspeccions territorials d'educació.



Article 10. Competències de la direcció dels centres públics, de la titularitat de centres privats concertats i dels consells escolars



1. La competència per a decidir l'admissió d'alumnat correspondrà al consell escolar dels centres públics i a la titularitat dels centres privats concertats. En els centres privats concertats, els consells escolars participaran en el procés d'admissió de l'alumnat i garantiran la subjecció a les normes sobre este.

2. La direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats es responsabilitzaran de la correcta validació de les sol·licituds telemàtiques d'admissió, la seua verificació i l'assignació de puntuació en els criteris d'admissió que no puguen ser objecte de verificació o valoració mitjançant procediments automatitzats, d'acord amb el que establisca la conselleria competent en matèria d'educació. La responsabilitat de validar correctament les sol·licituds presentades de manera telemàtica no comportarà la revisió detallada de les dades introduïdes en la sol·licitud, la responsabilitat de la qual correspondrà a la persona interessada que presente la sol·licitud.

3. La direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats publicaran les llistes, tant provisionals com definitives, de l'alumnat admés, així com els corresponents a l'alumnat admés en un altre centre o sense lloc escolar assignat. Estes llistes seran generades per l'aplicació informàtica que determine la conselleria competent en matèria d'educació.

4. Els consells escolars dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats resoldran les reclamacions que s'interposen contra les llistes provisionals d'alumnat admés, i d'alumnat admés en un altre centre o sense lloc escolar assignat.



Article 11. Competències de les direccions territorials i de les inspeccions territorials

1. Les direccions territorials competents en matèria d'educació determinaran les àrees d'influència d'acord amb el que s'establix en l'article 6 del present decret, vetlaran per la constitució i el funcionament efectiu de les comissions d'escolarització, dictaran les instruccions necessàries per a homogeneïtzar els criteris adoptats per estes comissions i observaran, a través de les inspeccions territorials d'educació, el compliment de la normativa del procés d'admissió.



2. Les direccions territorials tindran la competència per a resoldre els recursos d'alçada que s'interposen contra les llistes definitives d'alumnat admés, i d'alumnat admés en un altre centre o sense lloc escolar assignat.

3. La Inspecció Educativa supervisarà les actuacions realitzades per la direcció i els consells escolars dels centres públics, i per la titularitat dels centres privats concertats, de la seua respectiva zona d'intervenció. Així mateix, la Inspecció Educativa participarà en la determinació de vacants dels centres docents de la seua respectiva zona d'intervenció.





Article 12. Comissions d'escolarització

1. Les comissions d'escolarització exerciran com a òrgans de garanties d'admissió, d'acord amb el que s'establix en l'article 86.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, a fi de garantir l'exercici dels drets reconeguts en este decret i l'adequada escolarització de l'alumnat.

2. La comissió municipal d'escolarització es constituirà en tots els municipis en què hi haja més d'un centre públic i/o concertat que impartisquen un mateix nivell educatiu, i tindrà competència sobre els nivells educatius en què preste servici més d'un centre públic i/o privat concertat.

3. Les direccions territorials competents en matèria d'educació, oït el consell escolar municipal afectat, quan estiga constituït, podran establir les comissions de districte que resulten necessàries quan l'elevat nombre de centres escolars d'una localitat així ho aconselle. La comissió municipal d'escolarització coordinarà l'actuació d'estes comissions de districte.

4. Les direccions territorials podran constituir comissions sectorials d'escolarització quan l'àmbit d'influència d'un centre abaste més d'un municipi o les circumstàncies així ho aconsellen.



Article 13. Composició de les comissions d'escolarització

En les comissions d'escolarització estaran l'administració educativa, representada per la Inspecció Educativa; l'administració local; els directors o directores dels centres públics; la titularitat dels centres privats concertats; la dels pares, mares o tutors legals de l'alumnat; la del professorat i la de l'alumnat, esta última en els nivells d'ensenyament en els quals participen en el consell escolar.

2. Les persones integrants seran designades pels corresponents col·lectius o institucions, i hauran de promoure, en la seua composició, el principi de representació equilibrada de dones i hòmens.



Article 14. Funcions i atribucions de les comissions d'escolarització



1. Les comissions d'escolarització realitzaran, en el seu àmbit respectiu, les funcions següents:

a) Supervisar el procés d'admissió de l'alumnat i el compliment de les normes que el regulen.

b) Assessorar i informar les persones interessades i els mateixos centres docents.

c) Quantificar les places que, en els centres del seu àmbit competencial, es reserven per a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu i per a l'alumnat amb necessitat de compensació de desigualtats, i vetlar per la presència equilibrada d'este alumnat entre els centres públics i privats concertats del seu àmbit d'actuació; tot això, a proposta de la Inspecció Educativa.

d) Resoldre els problemes d'escolarització que es plantegen.

e) Assignar lloc escolar a l'alumnat que no dispose de plaça després de la participació en el procés d'admissió, així com al que s'escolaritze de manera sobrevinguda durant el curs escolar; tot això, en coordinació amb la Inspecció Educativa.

2. Per a l'exercici de les seues funcions, les comissions d'escolarització hauran de:

a) Rebre dels centres públics i privats concertats i de les administracions corresponents tota la informació i documentació precisa per a l'exercici de les seues funcions.

b) Recaptar la informació i la documentació que consideren necessària per a l'exercici de les seues funcions als centres docents, als ajuntaments o a les direccions territorials.

c) Rebre l'assessorament a la Inspecció Educativa.

d) Elevar i proposar a la direcció territorial competent en matèria d'educació les mesures que consideren adequades.



Article 15. Deure de sigil i confidencialitat

Els membres dels òrgans d'escolarització només podran utilitzar la informació obtinguda en el procés d'admissió de l'alumnat per a les finalitats previstes. A este efecte, totes les persones que formen part d'estos òrgans, amb independència que siguen personal empleat públic o altres membres de la comunitat educativa, hauran d'actuar amb observança de la legislació en matèria de protecció de dades, de protecció civil del dret a l'honor, a la intimitat personal i familiar i a la pròpia imatge, i actuar amb deure de sigil i confidencialitat.





Títol IV

Règim d'admissió de l'alumnat



Article 16. Oferta de places escolars

1. L'oferta de totes les places vacants disponibles serà pública.

2. Per a determinar les vacants que s'oferiran, en la forma que reglamentàriament s'establisca, prèviament s'hauran llevat els llocs escolars destinats a l'alumnat que reunisca les característiques següents:



a) L'alumnat del mateix centre, tant si promociona a un altre curs com si no, i que, per tant, ha de romandre un any més en el mateix curs.



b) L'alumnat procedent de centres adscrits que haja formalitzat la seua reserva de plaça.

c) L'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, en el cas de centres ordinaris, en els termes que reglamentàriament es determine.

d) L'alumnat que no dispose de servici educatiu en el seu lloc de residència, s'escolaritze en una altra localitat i utilitze el servici complementari de transport escolar.

e) L'alumnat que no dispose de servici educatiu en el seu lloc de residència, s'escolaritze en una altra localitat i utilitze el servici complementari de residència escolar.



Article 17. Requisits i participació en el procés d'admissió

1. Per a l'admissió de l'alumnat en els centres docents als quals es referix el present decret, serà necessari reunir els requisits d'edat i acadèmics exigits per la normativa vigent per al curs al qual es pretenga accedir.

2. En el cas de l'accés a centres específics d'educació especial i unitats específiques en centres ordinaris, l'alumnat haurà de complir els requisits establits per la normativa vigent en matèria d'inclusió educativa per a l'escolarització en estos.

3. El procés d'admissió en els centres docents als quals es referix l'article 1 d'este decret s'aplicarà a l'alumnat que vulga accedir per primera vegada a estos centres i nivells.

4. D'acord amb el que s'establix en l'article 84 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, en els centres públics que oferisquen diverses etapes educatives, el procediment inicial d'admissió es farà al començament de la qual corresponga a la menor edat. En els centres privats concertats que impartisquen diverses etapes educatives, el procediment inicial d'admissió es realitzarà al començament de l'oferta del curs que siga objecte de concert i que corresponga a la menor edat. Este procediment es realitzarà d'acord amb el que s'establix per als centres públics.

5. Segons l'article 87.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, els centres públics i privats concertats estan obligats a mantindre escolaritzats tot el seu alumnat, fins al final de l'ensenyament obligatori, excepte canvi de centre produït per voluntat familiar o per aplicació d'algun dels supòsits previstos en la normativa sobre drets i deures de l'alumnat. En conseqüència, el canvi de curs dins d'una mateixa etapa, i l'accés als successius nivells, cicles o etapes, que s'impartisquen en el mateix centre docent al qual va accedir l'alumnat mitjançant el procés d'admissió establit, no requeriran un nou procés d'admissió fins a finalitzar l'educació bàsica.





Article 18. Informació pública prèvia

1. Els centres docents exposaran públicament el seu projecte educatiu, les seues normes d'organització i funcionament, la informació relativa al procés d'admissió, especialment la continguda en l'Annex Únic d'este Decret, i els criteris pels quals s'assigna la puntuació de la circumstància específica, així com la documentació justificativa d'esta; tot això, perquè tots els sectors de la comunitat educativa i els sol·licitants de llocs escolars en prenguen coneixement. Esta exposició s'efectuarà a través dels mitjans de difusió del centre i, com a mínim, a través de la seua pàgina web i del tauler d'anuncis dedicat a este efecte.



2. Els centres privats concertats informaran l'alumnat, o els seus representants legals si este és menor d'edat, del seu caràcter propi, quan l'hagen incorporat a este projecte educatiu. Este caràcter propi s'establirà i es posarà en coneixement als diferents sectors de la comunitat educativa en els termes establits en l'article 115 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació.

3. La conselleria competent en matèria d'educació, a través la seua pàgina web, en col·laboració amb les direccions territorials, els ajuntaments i les comissions d'escolarització, proporcionarà una informació objectiva sobre els centres docents públics i privats concertats, amb la finalitat d'ajudar les famílies en els processos d'elecció. Esta informació inclourà, almenys, la normativa aplicable, l'oferta de places escolars, les àrees d'influència i les adscripcions dels centres.



4. Els centres docents, a més del que es disposa en l'apartat 1 d'este article, hauran d'informar a través de la seua pàgina web del que s'establix en l'apartat anterior.





Títol V

Preferències i criteris d'admissió de l'alumnat



Article 19. Sol·licitud de plaça

1. Les sol·licituds de plaça es formularan de manera telemàtica a través de l'aplicació informàtica que establisca la conselleria competent en matèria d'educació. Es garantirà, a través dels centres educatius, l'accés al procediment per a les persones que no disposen de mitjans electrònics.

2. Cada sol·licitant presentarà una única sol·licitud, que contindrà una declaració responsable sobre les circumstàncies al·legades per a l'admissió. La documentació acreditativa de les circumstàncies al·legades s'aportarà en el termini i forma en què l'administració educativa establisca per a cada curs escolar. En el procés d'admissió, en realitzar-se en concurrència amb la resta de sol·licitants, no es podrà modificar la sol·licitud presentada una vegada finalitzat el termini establit per a este tràmit.

3. L'administració educativa detectarà les sol·licituds duplicades utilitzant la corresponent aplicació informàtica.



Article 20. Reserva de places en centres ordinaris

1. En el procés d'admissió, en els centres ordinaris es reservarà un contingent de places en cada centre per a l'alumnat que presenta necessitats educatives especials, així com un contingent per a l'alumnat amb necessitats de compensació de desigualtats; tot això, a fi de vetlar per una adequada i equilibrada distribució de l'alumnat que presenta estes necessitats entre els diferents centres docents.

2. Quan dins del contingent de places reservades per a alumnat amb necessitats educatives especials hi ha més nombre de sol·licituds que vacants oferides, es determinarà l'alumnat admés aplicant la prelació segons el grau de suport requerit: grau 3, grau 2 i grau 1, d'acord amb la normativa vigent en matèria d'inclusió educativa. En cada un dels grups anteriors s'aplicaran les preferències i criteris de valoració establits en la present norma.

3. L'alumnat que, després d'haver sol·licitat lloc escolar dins del contingent de reserva per a l'alumnat amb necessitats de compensació de desigualtats i l'alumnat de necessitats educatives especials que no siga de grau 3 i que no comporte reducció de ràtio, no siga admés en este contingent podrà optar a les vacants generals que no estiguen incloses en els contingents de reserva, aplicant les preferències i criteris de valoració en concurrència amb la resta de l'alumnat que opte a estes vacants, segons l'orde de prelació inclòs en la seua sol·licitud.

4. Les vacants dels contingents de reserva que no siguen adjudicades a cap alumne o alumna s'afegiran a les vacants generals.

Article 21. Preferències en l'accés als centres

En el procés d'admissió, l'alumnat, o els seus representants legals si este és menor d'edat, podrà sol·licitar l'admissió amb prioritat en els supòsits indicats en este article. La preferència d'accés als centres s'efectuarà d'acord amb l'orde de prelació següent:

1. L'alumnat procedent del mateix centre escolar.

2. L'alumnat procedent dels centres adscrits, sempre que confirme plaça.

3. L'alumnat que es trobe en situació d'acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció. Este alumnat tindrà preferència per a accedir, a elecció de la família, al centre en el qual estiguen escolaritzats els fills o les filles de les famílies acollidores o altres menors a càrrec seu.

4. L'alumnat en acolliment residencial.

5. L'alumnat que haja de canviar de residència per causa de violència de gènere o de terrorisme.

6. L'alumnat que haja de canviar de residència per desnonament familiar o per altres situacions greus d'exclusió social acreditades.

7. Segons el que s'establix en l'article 85.3 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, l'alumnat que curse simultàniament ensenyaments reglats de música o dansa i ensenyaments d'Educació Secundària tindrà prioritat per a ser admés en els centres que impartisquen ensenyaments d'Educació Secundària que l'administració educativa determine. El mateix tractament s'aplicarà a l'alumnat que seguisca programes esportius d'alt rendiment, d'alt nivell o d'elit.

8. L'alumnat del centre tindrà preferència per a accedir a les places vacants oferides en el seu mateix centre quan es tracte de les places de primer curs de Batxillerat de les modalitats que el centre tinga autoritzades per a impartir, a excepció de la modalitat d'arts, en les seues dos vies. En el cas que el nombre d'alumnat que opte per accedir al primer curs de Batxillerat d'estes modalitats excedisca de les vacants del centre, es garantix un lloc escolar en un altre centre de la localitat, per a la qual cosa es respectarà l'orde de baremació.



Article 22. Criteris per a la valoració de les sol·licituds

Quan en els centres docents compresos en l'àmbit d'aplicació d'este decret no hi haja places suficients per a atendre totes les sol·licituds d'admissió, en primer lloc, s'aplicaran les preferències establides en l'article 21. Dins de cada preferència, així com en la resta de les sol·licituds sense preferència, l'admissió de l'alumnat es regirà pels criteris següents:

1. Existència de germans o germanes, o una altra persona integrant de la família d'acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció, matriculats en el centre.

2. Proximitat del domicili on residisca l'alumne o alumna o del lloc de treball d'algun dels seus pares, mares o tutors legals.

3. Renda per capita de la unitat familiar.

4. Condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió.

5. Pares, mares o tutors legals treballadors en el centre docent.

6. Condició legal de família nombrosa.

7. Alumnat nascut de part múltiple.

8. Família monoparental.

9. Concurrència de discapacitat en l'alumnat, en els seus pares, mares o tutors legals, o germans i germanes.

10. Existència de germans o germanes o altres xiquets, xiquetes o adolescents integrants de la família d'acolliment o guardadora amb finalitats d'adopció que sol·liciten plaça per primera vegada a la Comunitat Valenciana o canvien de localitat de residència.

11. Simultaneïtat amb ensenyaments professionals de música o de dansa, quan no ho sol·licite o bé no li corresponga l'admissió segons el criteri establit en l'article 21.7 del present Decret.

12. Condició d'esportista d'elit, d'alt nivell o d'alt rendiment, quan no ho sol·licite o bé no li corresponga l'admissió segons el criteri establit en l'article 21.7 del present Decret, així com el personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana.



13. Circumstància específica regulada en l'article 36 del present Decret.

14. Expedient acadèmic per a l'admissió al Batxillerat.

Article 23. Documentació que cal aportar

1. La conselleria competent en matèria d'educació determinarà la documentació que haurà d'aportar-se per a l'acreditació de les circumstàncies objecte de baremació.

2. Les persones sol·licitants de lloc escolar hauran d'aportar els documents acreditatius de les circumstàncies al·legades corresponents a cada un dels centres en què sol·licita lloc escolar i, si és el cas, les referides als centres als quals estos estiguen adscrits, donada la consideració com a centres únics a l'efecte d'aplicació dels criteris d'admissió de l'alumnat.



Article 24. Germans i germanes o una altra persona integrant de la família d'acolliment familiar o de guarda amb finalitats d'adopció

1. S'adjudicaran 15 punts per cada un dels germans i germanes matriculats en el centre sol·licitat. El mateix tractament s'aplicarà a qualsevol altra persona integrant de la família per acolliment familiar o guarda amb finalitats d'adopció.

2. Igualment, s'assignarà la mateixa puntuació si en la unitat familiar convivent en el mateix domicili hi ha alumnat en situació d'acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció matriculat en el centre sol·licitat.

3. Així mateix, a l'efecte d'este article, tindran la consideració de germans o germanes les persones que, sense compartir progenitors, residisquen en el mateix domicili i formen part de la mateixa unitat familiar, i hi haja entre els progenitors dels dos vincle matrimonial o unió de fet formalitzada legalment.



Article 25. Proximitat del domicili on residisca l'alumnat o del lloc de treball d'algun dels seus representants legals

1. La proximitat del domicili familiar o laboral al centre docent sol·licitat es valorarà de la manera següent:

a) Alumnat el domicili familiar o laboral del qual es trobe en l'àrea d'influència del centre: 10 punts.

b) Alumnat el domicili familiar o laboral del qual es trobe en les àrees limítrofes a l'àrea d'influència del centre: 5 punts.

2. Quan per causa degudament acreditada els representants legals visquen en domicilis diferents, es considerarà com a domicili familiar de l'alumnat el de la persona que tinga atribuïda la custòdia legal d'este. En cas de custòdia compartida acordada judicialment, es podrà considerar domicili familiar el dels dos progenitors indistintament.



3. La residència escolar es valorarà com a domicili familiar per a accedir als centres que compten amb internat.



Article 26. Renda per capita de la unitat familiar

1. L'obtenció de puntuació sobre la base d'este criteri estarà supeditada a no haver obtingut la puntuació corresponent al criteri relatiu a la condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió, establit en l'article 27.

2. Les rendes anuals es calcularan tenint en compte el nombre de membres de la unitat familiar en el moment de presentar la sol·licitud en el procés d'admissió.

3. Les rendes anuals de la unitat familiar es valoraran d'acord amb l'indicador públic de renda a efectes múltiples (IPREM) corresponent a 14 pagues, i s'assignarà la puntuació següent:

a) Renda anual per capita igual o inferior a la mitat de l'IPREM: 7 punts.

b) Renda anual per capita superior a la mitat de l'IPREM i inferior o igual a l'IPREM: 6 punts.

c) Renda anual per capita superior a l'IPREM i inferior o igual al resultat de multiplicar l'IPREM per 1,5: 5 punts.

d) Renda anual per capita superior al resultat de multiplicar l'IPREM per 1,5 i inferior o igual al resultat de multiplicar l'IPREM per 2: 4punts.

4. La informació de caràcter tributari que es necessita per a l'acreditació de les condicions econòmiques de la unitat familiar serà subministrada directament a l'administració educativa per l'Agència Estatal d'Administració Tributària, a través de mitjans informàtics o telemàtics, d'acord amb el que s'establix en l'article 84.10 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació; tot això, sempre que les persones interessades autoritzen expressament la seua consulta.

Article 27. Condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió

1. La condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió es valorarà amb 7 punts.

2. La informació sobre la condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió serà subministrada directament a l'administració educativa des del departament competent en la matèria, en els termes establits en la disposició addicional primera de la Llei 19/2017, de 20 de desembre, de renda valenciana d'inclusió. No obstant això, la persona interessada podrà oposar-se a esta consulta. En este cas haurà d'aportar la documentació acreditativa.



Article 28. Representants legals de l'alumnat treballadors en el centre docent

La circumstància que un o els dos representants legals de l'alumnat siguen treballadors en actiu en el centre docent es valorarà amb 7 punts.





Article 29. Condició legal de família nombrosa

La condició de família nombrosa general es valorarà amb 5 punts i la de categoria especial amb 7 punts.



Article 30. Alumnat nascut de part múltiple

1. L'alumnat nascut de part múltiple es valorarà adjudicant 1 punt addicional a la sol·licitud d'admissió per cada germà o germana nascut en el mateix part.

2. Sempre que ho sol·liciten els representants legals de l'alumnat menor edat, les sol·licituds de l'alumnat nascut de part múltiple podran agrupar-se per al seu tractament com una sol·licitud. Esta sol·licitud agrupada ocuparà tantes vacants com nascuts del part múltiple hi haja. En el cas que algun dels integrants del part múltiple complisca els requisits per a accedir a una plaça reservada, l'administració educativa adoptarà les mesures necessàries, per raons especials, perquè l'admissió es realitze de manera conjunta.



Article 31. Família monoparental

1. La condició de família monoparental general es valorarà amb 5 punts i la de categoria especial amb 7 punts.

2. La puntuació per la condició de família monoparental serà acumulable a la qual s'obtinga per la condició de família nombrosa, de conformitat amb el que s'establix a este efecte en la normativa bàsica estatal i en la normativa autonòmica per la qual es regula el reconeixement de la condició de família monoparental a la Comunitat Valenciana.



Article 32. Concurrència de discapacitat en l'alumnat, en els seus representants legals, o germans i germanes

1. S'assignaran 4 punts quan hi haja una discapacitat d'entre el 33 % i el 64 % en l'alumne o alumna. Quan siga igual al 65 % o superior, s'assignaran 7 punts.

2. Quan esta circumstància concórrega en els seus representants legals, germans o germanes, considerant-se entre estos últims tots els supòsits inclosos en l'article 24 d'este decret, s'assignaran 3 punts quan hi haja una discapacitat entre el 33 % i el 64 %, i 5 punts quan siga igual al 65 % o superior, per cada un d'ells en els quals es done esta situació.



3. La concurrència d'esta situació ha d'estar reconeguda per l'òrgan competent en matèria de valoració de discapacitats.



Article 33. Existència de germans o germanes o altres xiquets, xiquetes o adolescents integrants de la família d'acolliment o guardadora amb finalitats d'adopció que sol·liciten plaça per primera vegada a la Comunitat Valenciana o canvien de localitat de residència

En els supòsits d'admissió inicial, considerant esta la primera vegada que se sol·licita plaça en centres públics i/o privats concertats de la Comunitat Valenciana, o els canvis de centre docent realitzats per canvi de localitat de residència, en el cas que hi haja dos o més sol·licituds d'admissió de germans o germanes o altres xiquets, xiquetes o adolescents integrants de la família d'acolliment o guardadora amb finalitats d'adopció en un mateix centre públic o privat concertat, en les etapes d'Educació Infantil o d'Educació Primària, quan un d'estos obtinga plaça escolar, es concedirà la puntuació corresponent a l'article 24 i, si és el cas, la corresponent a l'article 30, a la resta dels germans o germanes sol·licitants.



Article 34. Simultaneïtat amb ensenyaments professionals de música o de dansa

A l'alumnat que curse simultàniament ensenyaments reglats de música o de dansa i ensenyaments d'Educació Secundària Obligatòria o Batxillerat, i que no sol·licite, o bé no li corresponga, l'admissió sobre la base del criteri de prioritat establit en l'article 21.7 d'este decret, se li valorarà esta circumstància amb 2 punts.



Article 35. Condició d'esportista d'elit, d'alt nivell o d'alt rendiment, així com el personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana

A l'alumnat que acredite la condició d'esportista d'elit, d'alt nivell o d'alt rendiment, així com de personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana, d'acord amb el que s'establix en el Decret 39/2020, de 20 de març, del Consell, de mesures de suport a esportistes d'elit i al personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana; i que no sol·licite, o bé no li corresponga, l'admissió sobre la base del criteri de prioritat establit en l'article 21.7 d'este decret, se li assignaran 2 punts.



Article 36. Circumstància específica

1. Cada centre podrà assignar 1 punt a l'alumnat en qui concórrega la circumstància específica determinada pel consell escolar dels centres públics o per la titularitat dels centres privats concertats.

2. Esta circumstància específica haurà de fixar-se amb criteris objectius que no podran contradir el que s'establix en l'article 3 del present decret, ni suposar discriminació de cap mena.

3. Este criteri podrà ser coincident amb algun dels criteris d'admissió anteriorment referits.

4. El criteri acordat serà exposat públicament amb caràcter previ a l'inici del termini determinat per a la confirmació de plaça en el centre adscrit. Així mateix, s'haurà d'informar de la documentació justificativa per presentar.

5. L'administració educativa podrà establir els procediments que es consideren necessaris per a la supervisió d'este apartat.



Article 37. Expedient acadèmic per a l'admissió al Batxillerat

Per a accedir als ensenyaments de Batxillerat es valorarà l'expedient acadèmic. A este efecte, es computarà la nota mitjana obtinguda en l'Educació Secundària Obligatòria o en un cicle formatiu de grau mitjà.





Article 38. Desempats

1. Els empats que, si és el cas, es produïsquen, es dirimiran aplicant successivament la màxima puntuació obtinguda en els criteris següents, segons l'orde indicat:

a) Existència de germans o germanes, o una altra persona que es trobe en situació d'acolliment familiar o en guarda amb finalitats d'adopció, matriculats en el centre.

b) Proximitat del domicili on residisca l'alumne o alumna o del lloc de treball d'algun dels seus representants legals.

c) Renda per capita de la unitat familiar

d) Condició de persona destinatària de la renda valenciana d'inclusió.

e) Representants legals treballadors de l'alumnat en el centre docent.

f) Condició legal de família nombrosa.

g) Alumnat nascut de part múltiple.

h) Família monoparental.

i) Concurrència de discapacitat en l'alumnat, en els seus representants legals, o germans i germanes.

j) Simultaneïtat amb ensenyaments professionals de música o de dansa.

k) Condició d'esportista d'elit, d'alt nivell o d'alt rendiment, així com el personal tècnic, entrenador, arbitral i jutge d'elit de la Comunitat Valenciana.

l) Circumstància específica.

m) Expedient acadèmic per a l'admissió al Batxillerat.

2. En les situacions d'empat que es produïsquen després d'aplicar els criteris indicats en l'apartat anterior, l'ordenació de les sol·licituds afectades es farà per sorteig públic, d'acord amb el procediment que establisca la conselleria competent en matèria d'educació.







Títol VI

Llistes d'alumnat, reclamacions i matrícula



Article 39. Assignació de plaça

1. En primer lloc, es farà l'assignació de plaça a l'alumnat que opta a vacants dels contingents de reserva referits en l'article 20 d'este decret, en el cas dels centres ordinaris.

2. Després de l'assignació de vacants reservades, si és el cas, s'efectuarà l'assignació de les vacants generals. Per a la seua adjudicació, en primer lloc, s'aplicaran les prioritats establides en l'article 21. Posteriorment, l'assignació s'efectuarà sobre la base de la puntuació de l'alumnat, obtinguda en aplicació dels criteris de valoració de sol·licituds establits en el títol V del present decret, en concurrència amb la resta de sol·licitants.

3. La direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats publicaran les llistes provisionals de l'alumnat admés en el tauler d'anuncis situat a l'interior de cada centre de primera opció, i s'hi indicarà la puntuació de l'última sol·licitud que ha obtingut plaça. Quan l'alumnat obtinga plaça a través d'un contingent de reserva, o bé a través d'alguna de les circumstàncies de preferència en l'accés als centres, no es farà constar les dades identificatives ni la puntuació obtinguda i en el camp corresponent figurarà el terme «preferència» o «reserva», segons corresponga. A més, cada sol·licitant podrà consultar el resultat en la pàgina web que determine la conselleria amb competències en educació mitjançant un accés restringit.



4. De conformitat amb el Reglament (UE) 2016/679, les persones interessades es podran oposar a la publicació de la seua admissió en un centre educatiu, mitjançant sol·licitud motivada, al·legant i acreditant motius fonamentats i legítims relatius a la seua situació personal concreta, com ara raons de seguretat per ser víctima de violència de gènere o patir algun tipus d'amenaça. Estes sol·licituds d'oposició seran resoltes pel consell escolar en l'àmbit dels centres públics i per la titularitat dels centres en l'àmbit dels centres privats concertats.



5. Si no s'obté plaça en el centre sol·licitat en primera opció, la llista provisional indicarà, a més, el centre en el qual l'alumne o alumna ha obtingut plaça escolar.

6. Els sol·licitants que no obtinguen plaça en cap dels centres sol·licitats, i no disposen d'un lloc escolar en el seu municipi o zona d'escolarització establida, podran participar en un segon torn de sol·licituds de plaça escolar, d'acord amb el procediment establit per la conselleria competent en matèria d'educació.

7. Les persones que, després d'haver participat en els dos torns de sol·licitud anteriors, no obtinguen plaça, o bé necessiten ser escolaritzades de manera sobrevinguda una vegada iniciat el curs escolar, hauran de participar en el procediment habilitat a este efecte. La conselleria competent en matèria d'educació adoptarà progressivament les mesures tecnològiques perquè este procés puga efectuar-se de manera telemàtica.





Article 40. Reclamacions

1. Contra les llistes provisionals d'alumnat admés, i d'alumnat admés en un altre centre o sense lloc escolar assignat, les persones interessades podran interposar una reclamació per mitjans telemàtics en el termini que es determine. Els consells escolars dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats seran els òrgans competents per a resoldre estes reclamacions.

2. Contra les llistes definitives d'alumnat admés, i d'alumnat admés en un altre centre o sense lloc escolar assignat, les persones interessades podran interposar un recurs d'alçada, per mitjans telemàtics, davant de la direcció territorial competent en matèria d'educació, que haurà de resoldre en el termini d'un mes. Esta resolució posarà fi a la via administrativa.

Article 41. Matrícula

1. L'alumnat admés després de participar en el procés d'admissió i el procedent dels centres adscrits que haja confirmat plaça en el centre d'adscripció haurà de formalitzar la matrícula en el termini establit. L'omissió del tràmit de matrícula implicarà la renúncia a la plaça escolar.

2. De conformitat amb el que s'establix en els articles 84.9 i 115.2 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, la matriculació de l'alumnat en un centre públic o en un centre privat concertat suposarà respectar el projecte educatiu del centre i el caràcter propi, si és el cas, que haurà de respectar al seu torn els drets reconeguts a l'alumnat i a les seues famílies en les lleis i el que s'establix en l'article 3 d'este decret.



3. Segons el que s'establix en l'article 87.4 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, els centres públics i privats concertats estan obligats a mantindre escolaritzats tots els seus alumnes, fins al final de l'ensenyament obligatori, excepte un canvi de centre produït per voluntat familiar o per aplicació d'algun dels supòsits previstos en la normativa sobre drets i deures dels alumnes.





Article 42. Oferta de vacants posteriors

1. Les vacants que queden sense adjudicar, una vegada finalitzat el termini de matrícula, s'oferiran a l'alumnat que figure en la llista d'espera, segons l'orde de puntuació obtinguda.

2. Així mateix, s'oferiran a l'alumnat indicat en l'apartat anterior les vacants que es produïsquen per renúncia, abandó o altres circumstàncies.



Article 43. Augments de ràtio

D'acord amb el que s'establix en l'article 87.2 de la LOE, les direccions territorials competents en matèria d'educació, per resolució expressa i motivada, podran autoritzar fins a un 10 % del nombre màxim d'alumnat per aula en els centres públics i privats concertats, bé per a atendre necessitats immediates d'escolarització de l'alumnat d'incorporació tardana, bé per necessitats que estiguen motivades per trasllat de la unitat familiar en període d'escolarització extraordinària a causa de la mobilitat de qualsevol dels pares, mares o tutors legals, a causa de l'inici d'un acolliment, familiar o residencial o d'una guarda amb finalitats d'adopció, o qualsevol altra circumstància per la qual el centre resulte el més adequat per a l'escolarització de l'alumnat respecte del qual s'haja adoptat una mesura jurídica de protecció o a fi de reagrupar diferents germans o germanes en un mateix centre docent.





Article 44. Escolarització fora del procediment ordinari d'admissió per raons urgents o especials

1. La direcció territorial competent en matèria d'educació, una vegada finalitzat el procés ordinari d'admissió, adoptarà les mesures necessàries per a atendre les necessitats immediates d'escolarització de l'alumnat que, per raons urgents o especials, necessite una plaça escolar.



2. La direcció territorial competent en matèria d'educació dictarà una resolució expressa i motivada assignant el centre, i podrà exercir la potestat indicada en l'article anterior si així és necessari, per a la qual cosa podrà sol·licitar un informe a la Inspecció Educativa i tots els altres que considere necessaris.



Article 45. Infraccions

1. La infracció de les normes sobre admissió d'alumnat donarà lloc a l'obertura del corresponent expedient administratiu a fi de determinar l'existència de possibles responsabilitats en què s'haja pogut incórrer.



2. En el cas que la infracció de les normes d'admissió es produïsca en centres públics, podrà generar responsabilitat disciplinària al personal funcionari responsable.

3. En el supòsit que la infracció de les normes sobre admissió de l'alumnat tinga lloc per part d'un centre privat concertat, caldrà ajustar-se al que s'establix en l'article 62 de la Llei orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del dret a l'educació.

Article 46. Falsedat en la documentació aportada

1. La falsedat en les dades declarades, en les declaracions responsables formulades, o en la documentació aportada per a l'acreditació de les circumstàncies determinants dels criteris d'admissió, la falta o insuficiència de la deguda acreditació documental d'estes circumstàncies de baremació, així com la duplicitat de sol·licituds, comportarà l'exclusió i la corresponent anul·lació de la sol·licitud del procés admissió, i es procedirà a l'escolarització de l'alumne o alumna en el centre en què queden places vacants; tot això, sense perjuí de l'exigència de les responsabilitats que puguen derivar-se d'un altre orde.

2. En els casos de falsedat en les dades declarades en què s'observen indicis de dol, l'administració educativa haurà d'actuar d'ofici contra les persones que incórreguen en falsedat documental.



Article 47. Documentació

1. La secretaria dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats tindran la responsabilitat de custodiar la documentació del procés d'admissió de l'alumnat. Esta documentació quedarà a la disposició dels òrgans d'escolarització i de la Inspecció d'Educació per a consultar-la.





DISPOSICIONS ADDICIONALS



Primera. Primer cicle d'Educació Infantil en centres públics que impartixen el segon cicle d'estos ensenyaments

L'alumnat de primer cicle d'Educació Infantil escolaritzat en un centre públic que també impartisca el segon cicle d'estos ensenyaments continuarà escolaritzat en el mateix centre, sempre que la forma d'accés s'haja efectuat d'acord amb el procediment establit, amb caràcter general, en la normativa que regula l'admissió de l'alumnat als centres públics i privats concertats.



Segona. Escolarització de l'alumnat transportat

1. La direcció territorial competent en matèria d'educació escolaritzarà en un o més centres tot l'alumnat d'ensenyament bàsic que, per no disposar de servici educatiu en el seu lloc de residència, haja de desplaçar-se a una altra localitat utilitzant el servici complementari de transport escolar, amb especial consideració a les zones rurals, amb alt risc de despoblació.

2. La renúncia al centre assignat portarà aparellada la pèrdua del dret al servici complementari de transport escolar.



Tercera. Escolarització de l'alumnat de residència escolar

1. La direcció territorial competent en matèria d'educació escolaritzarà en un centre que dispose del servici complementari de residència escolar l'alumnat d'ensenyament obligatori que, en el seu lloc de residència, no dispose de servici educatiu, no tinga servici regular de transport públic i no siga factible la prestació del servici complementari de transport escolar.

2. La renúncia al centre assignat portarà aparellada la pèrdua del dret del servici complementari de residència escolar.

3. La conselleria competent en matèria d'educació regularà el procediment, les condicions i els criteris per a l'accés a les residències escolars de l'alumnat que no reunisca les condicions que s'indiquen en l'apartat 1 d'esta disposició. Així mateix, es podrà vincular una residència a un o més centres educatius i establir la fórmula per a prioritzar l'accés dels residents a estos centres.



Quarta. Centres que presenten característiques específiques

El que es disposa en este decret s'entén sense perjuí de les peculiaritats establides respecte al règim d'admissió en els centres docents amb característiques específiques i els acollits a convenis subscrits amb la conselleria competent en matèria d'educació.



Quinta. Incidència en les dotacions de gasto

L'aplicació i desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'educació i, en tot cas, haurà de ser atesa amb els seus mitjans personals i materials.



Sexta. Adequació del procediment al model d'administració electrònica

1. El procés d'admissió es desenvoluparà exclusivament a través de mitjans telemàtics.

2. L'administració educativa garantirà l'accés per a les persones que no disposen de mitjans electrònics o de destreses digitals per a poder treballar amb l'administració electrònica.



Sèptima. Tractament i protecció de dades

1. El tractament de dades personals que es faça en compliment d'esta norma s'haurà d'ajustar al que dispose el règim jurídic europeu i estatal en matèria de protecció de dades de caràcter personal.

2. Les dades personals que les persones proporcionen a l'Administració en l'exercici dels drets garantits en esta norma s'utilitzaran amb les finalitats i els límits que esta preveu.

3. En tota la gestió dels procediments regulats en este decret es garantirà una seguretat adequada de les dades personals, incloent-hi la protecció contra el tractament no autoritzat o il·lícit i contra la seua pèrdua, destrucció o dany accidental, mitjançant l'aplicació de mesures tècniques o organitzatives apropiades i aconseguir així la integritat i la confidencialitat de les dades.

4. Les dades recollides en els processos d'admissió amb esta única finalitat seran suprimides una vegada finalitzats els terminis per als procediments administratius i judicials de reclamació, sense perjuí dels fins d'arxivament en interés públic, fins d'investigació científica o històrica o fins a estadístics.



Octava. Desplegament, interpretació i aplicació

1. Es faculta la persona titular de la conselleria competent en matèria d'educació per al desenvolupament del que disposa el present decret.



2. Es faculta els òrgans superiors i directius de la conselleria competent en matèria d'educació perquè, en l'àmbit de les seues respectives competències, dicten totes les disposicions i instruccions que siguen necessàries per a la interpretació i aplicació del que s'establix en el present decret i en el seu posterior desplegament.





DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



Única. Derogació de normativa

1. Queda derogat el Decret 40/2016, de 15 d'abril, del Consell, pel qual es regula l'admissió en els centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

2. Queda derogada l'Ordre 7/2016, de 19 d'abril, de la Conselleria d'Educació, Investigació, Cultura i Esport, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres docents sostinguts amb fons públics de la Comunitat Valenciana que imparteixen ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

3. Així mateix, queden derogades totes les disposicions de rang igual o inferior que s'oposen al que establix el present decret.





DISPOSICIONS FINALS



Única. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor el dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.



València, 23 d'abril de 2024



El president de la Generalitat,

CARLOS MAZÓN GUIXOT



El conseller d'Educació, Universitats i Ocupació,

JOSÉ ANTONIO ROVIRA JOVER

Mapa web