Ficha disposicion

Ficha disposicion





DECRET 134/2012, de 7 de setembre, del Consell, pel qual es crea i regula el Registre de Factures de la Generalitat.



Texto
Texto Texto2
Publicat en:  DOGV núm. 6858 de 10.09.2012
Número identificador:  2012/8338
Referència Base de Dades:  008442/2012
 



DECRET 134/2012, de 7 de setembre, del Consell, pel qual es crea i regula el Registre de Factures de la Generalitat. [2012/8338]

PREÀMBUL



Els principis d'estabilitat pressupostària i de control del dèficit públic, previstos en la Llei Orgànica 2/2012, de 27 d'abril, d'Estabilitat Pressupostària i Sostenibilitat Financera, exigixen a les administracions públiques disposar d'un sistema comptable d'informació suficient i adequada que permeta verificar la seua situació financera i l'observança dels requeriments acordats en la normativa europea en esta matèria.



Una bona gestió de les finances públiques, per tant, determina la necessitat de conéixer en tot moment el volum real del gasto de les administracions públiques, i s'establixen per a això normes i procediments comptables que garantisquen la integritat dels sistemes de recopilació i tractament de dades.

El Decret 87/2010, de 21 de maig, del Consell, pel qual s'establixen les condicions tècniques i normatives per a l'ús de la Plataforma de Facturació Electrònica de la Generalitat, Ge-factura, va posar les bases per a, mitjançant l'aplicació de les noves tecnologies als sistemes de gestió de la Generalitat, dotar de validesa l'enviament de factures electròniques pels proveïdors als seus distints departaments, i impulsar d'esta manera un mecanisme que permetria, a mitjà termini, per mitjà de la incorporació d'aquells a la referida plataforma electrònica, disposar d'una informació completa sobre el volum real del gasto, incloses les operacions pendents d'aplicar al pressupost.



Paral·lelament al desenrotllament i implantació d'este mecanisme de facturació electrònica de forma generalitzada entre els proveïdors de la Generalitat, s'ha posat de manifest la necessitat d'establir un sistema centralitzat de registre de factures que permeta disposar, en qualsevol moment, d'una informació real, puntual i completa de les obligacions que, per distints motius, no hagen pogut ser reconegudes ni, per tant, aplicades a l'exercici corrent a pesar de tractar-se de béns o servicis efectivament rebuts en este.

En este escenari s'inserix la present disposició reglamentària, en virtut de la qual es crea un registre de factures centralitzat, que oferirà, en cada moment, la xifra real de les obligacions pendents de pagament per la Generalitat, i es permetrà amb això millorar la qualitat del control del gasto públic i el grau d'encert de la política pressupostària.

Per tant, a proposta del conseller d'Hisenda i Administració Pública, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 7 de setembre de 2012,



DECRETE



Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

1. La present disposició reglamentària té com a objecte la creació i regulació del Registre de Factures de la Generalitat.

2. La regulació prevista en la present disposició reglamentària serà aplicable a tots els òrgans de l'Administració de la Generalitat i entitats autònomes de caràcter administratiu.



Article 2. Responsabilitat funcional i habilitació de registres

1. La responsabilitat funcional del Registre de Factures correspondrà al titular de la Intervenció General de la Generalitat.

2. La gestió, anotació i inscripció d'informació en este correspondrà a les subsecretaries de les distintes conselleries, o òrgans equivalents de les entitats autònomes de caràcter administratiu, que habilitaran, si és el cas, les unitats de registre que calguen per a anotar i inscriure les factures que presenten els proveïdors.



Article 3. Presentació de les factures

1. De conformitat amb el que disposen els articles 4.2 de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'establixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials, i 15 i 16 del Reial Decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual es va aprovar el reglament per què es regulen les obligacions de facturació, i es va modificar el Reglament de l'Impost sobre el Valor Afegit, els proveïdors tenen l'obligació de fer arribar els originals de les factures o documents substitutius als destinataris de les operacions en el mateix moment de la seua expedició.

2. Seran habilitades, a este efecte, per les subsecretaries de les distintes conselleries o òrgans equivalents de les entitats autònomes de caràcter administratiu, unitats de registre on tots aquells proveïdors que no utilitzen el procediment de facturació electrònica, previst en el Decret 87/2010, de 21 de maig, del Consell, pel qual s'establixen les condicions tècniques i normatives per a l'ús de la Plataforma de Facturació Electrònica de la Generalitat, Ge-factura, podran presentar directament les factures o documents justificatius que expedisquen per operacions de què siga destinatària la Generalitat, tot això sense perjuí que puguen utilitzar, si ho estimen oportú, qualsevol altre dels mitjans previstos per a la presentació de documents en l'article 38 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú.



Article 4. Obligatorietat de la inscripció

1. La inscripció en el Registre de Factures és requisit necessari per a la tramitació del reconeixement de l'obligació derivat de les prestacions realitzades a favor de la Generalitat.

2. Qualsevol factura o document justificatiu emés per tercers ha de ser objecte d'anotació en el Registre de Factures amb caràcter previ a la seua tramesa a l'òrgan responsable de l'obligació econòmica.



Article 5. Efectes de la inscripció

1. La presentació de la factura en el Registre produirà l'inici del còmput de termini de pagament, en els termes regulats en l'article 4 de la Llei 3/2004, de 29 de desembre, per la qual s'establixen mesures de lluita contra la morositat en les operacions comercials.

2. La recepció de la factura per mitjans electrònics en els termes que preveu el Decret 87/2010, de 21 de maig, del Consell, pel qual s'establixen les condicions tècniques i normatives per a l'ús de la Plataforma de Facturació Electrònica de la Generalitat, Ge-factura, produirà igualment els efectes d'inici del còmput de termini de pagament en els termes regulats en la Llei 3/2004 esmentada.



Article 6. Funcions del Registre de Factures

S'atribuïxen al Registre de Factures, a través de la unitat o unitats habilitades en les subsecretaries de les distintes conselleries o òrgans equivalents de les entitats autònomes de caràcter administratiu, l'exercici de les funcions següents:

1. La recepció de factures o documents justificatius expedits pels proveïdors, amb l'entrega, si és el cas, a estos, del corresponent justificant en què figurarà la data de la recepció, als efectes previstos en l'article 216 del text refós de la Llei de Contractes del Sector Públic, aprovat mitjançant el Reial Decret Legislatiu 3/2011, de 14 de novembre.



2. L'anotació en els corresponents assentaments d'entrada de les dades a què es referix l'article següent.

3. L'anotació, per mitjà d'un procés automàtic, de les factures o documents justificatius que puguen ser presentats en format electrònic, a través de la Plataforma de Facturació Electrònica de la Generalitat, Ge-factura.

4. L'anotació dels corresponents assentaments d'eixida relatius a les factures registrades que hagen sigut tornades al proveïdor per no ser conformes.



Article 7. Inscripció de les factures

1. Sense perjuí d'altres dades o requisits que puguen resultar obligatoris per aplicació del Reial Decret 1496/2003, de 28 de novembre, pel qual es va aprovar el reglament per què es regulen les obligacions de facturació, i es va modificar el Reglament de l'Impost sobre el Valor Afegit, s'anotaran al Registre de Factures en el moment de la seua presentació les dades que se citen a continuació, que hauran de constar en les factures presentades o en la documentació adjunta a estes:



a) Número i, si és el cas, sèrie de la factura.

b) Data de la factura.

c) Nom i cognoms, raó o denominació social completa de l'expedidor de la factura.

d) Número d'Identificació Fiscal atribuït per l'Administració espanyola o, si és el cas, per la d'un altre estat membre de la Comunitat Europea, amb el qual ha realitzat l'operació l'obligat a expedir la factura.

e) Import de les operacions, amb detall de l'import líquid, IVA aplicat, retenció fiscal, si és procedent, i import total facturat.

f) Departament a què es dirigix, amb indicació de la unitat administrativa que va sol·licitar el servici.

2. La resta de les dades o requisits que establix l'esmentat Reial Decret 1496/2003, de 28 de novembre, seran anotats per la unitat administrativa a què corresponga la tramitació del reconeixement de l'obligació, que, en tot cas, haurà d'indicar el subconcepte econòmic i subprograma pressupostari a què ha d'aplicar-se el gasto.



Article 8. Devolució de factures

1. En el cas que els centres gestors no es mostren conforme amb algun dels extrems de la factura o document justificatiu, ho tornaran al proveïdor. Esta devolució haurà de constar al Registre de Factures.



2. Simultàniament al registre d'eixida de les factures tornades als proveïdors, els centres gestors adoptaran les mesures corresponents per a garantir la constància documental, pels mitjans que en cada cas corresponga, de la comunicació de la devolució a aquells.





Article 9. Protecció de dades de caràcter personal

El Registre de Factures haurà de respectar, en tot cas, el que disposa la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.



Article 10. Responsabilitats

Els titulars dels distints departaments i els funcionaris al servici de la Generalitat que, amb dol, culpa o negligència greus, incomplisquen l'obligació d'anotació i inscripció de les factures presentades pels proveïdors en el referit Registre de Factures, i que amb això puguen ocasionar un perjuí econòmic a la hisenda de la Generalitat, se subjectaran a les responsabilitats civils, penals o disciplinàries que procedisquen d'acord amb les lleis.



Article 11. Comunicació entre registres

Els responsables dels registres d'entrada de les distintes conselleries traslladaran inexcusablement al Registre de Factures, en el termini màxim de deu dies naturals, d'aquelles factures que siguen presentades pels proveïdors, per tal que es procedisca a la seua oportuna anotació, i es podrà incórrer, en cas de no fer-ho, en les responsabilitats previstes en l'article anterior.



Article 12. Supervisió i control

1. La Intervenció Delegada en cada una de les conselleries, amb la periodicitat que es determine reglamentàriament, revisarà, en el marc del Pla Anual de Control Financer Permanent, la informació anotada en el Registre de Factures, de manera que puga verificar-se, d'una banda, per mitjà de les oportunes comprovacions formals i materials, que les factures que hi figuren inscrites responen a obligacions reals de pagament, i d'un altre, per mitjà de la utilització de tècniques d'auditoria com la confirmació directa de saldos amb els proveïdors, que en el Registre de Factures consta informació completa i correcta de totes aquelles obligacions pendents de pagament.

De totes les incidències que es detecten en els referits controls, la Intervenció Delegada donarà compte a la subsecretaria corresponent o òrgan equivalent en les entitats autònomes de caràcter administratiu, a fi que es procedisca a la seua oportuna rectificació al Registre.



2. Així mateix, la Intervenció Delegada corresponent donarà compte, si és el cas, a la Intervenció General de la Generalitat, per al seu oportú trasllat a la Conselleria d'Hisenda i Administració Pública, de tots aquells supòsits on s'haja pogut constatar que hi ha factures presentades pels proveïdors sense anotar al Registre de Factures, o bé que hi han sigut anotades, transcorregut un termini superior als deu dies naturals, tot això als efectes previstos en l'article 10 d'este decret.







DISPOSICIÓ ADDICIONAL



Única. Desplegament

S'autoritza la conselleria competent en matèria d'hisenda per al desplegament de les mesures tècniques i administratives que calguen per a la posada en marxa i funcionament del Registre de Factures.







DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



Única. Càrrega d'informació

S'integraran al Registre de Factures que es crea amb el present decret totes aquelles factures que es troben pendents de reconeixement a la data d'entrada en vigor del present decret, i s'instrumentarà per a això un procediment transitori per a la càrrega d'esta informació.







DISPOSICIÓ FINAL



Única. Entrada en vigor

Este decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



València, 7 de setembre de 2012



El president de la Generalitat,

ALBERTO FABRA PART



El conseller de Hisenda i Administració Publica,

JOSÉ MANUEL VELA BARGUES

Mapa web