RESOLUCIÓ de 26 de juliol de 2000, de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, sobre les Programacions Didàctiques en l'Educació Secundària Obligatòria.



Publicado en:  DOGV núm. 3827 de 01.09.2000
Número identificador:   2000/X6476
Referencia Base Datos:  2858/2000
 
  • Análisis jurídico

    Fecha de entrada en vigor: 01.09.2000
    Notas: Programacions didàctiques en l'Educació Secundària Obligatòria.
    Esta disposición afecta a:
      Desenvolupa o complementa:
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Cultura i Educació;DG Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística
    Grupo Temático: Legislación, Reglamentación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: programa d'ensenyament, planificació educativa, ensenyament secundari, legislació escolar , Ensenyament Secundari Obligatori


  • RESOLUCIÓ de 26 de juliol de 2000, de la Direcció General d'Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, sobre les Programacions Didàctiques en l'Educació Secundària Obligatòria. [2000/X6476]

    La Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, en l'article 57, establix que els centres docents completaran i desenrotllaran el currículum dels nivells, etapes, cicles, graus i modalitats d'ensenyança en el marc de la seua programació docent. En el mateix article, disposa que les Administracions educatives afavoriran models de programació docent. D'altra banda, l'article 55 considera la programació docent com un dels factors que afavorixen la qualitat i millora de l'ensenyança.

    El Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià, establix el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana. L'article quint enumera les àrees i matèries, així com els temes transversals d'este currículum. I, en el seu article deu, disposa que el professorat desenrotllarà programacions de la seua activitat docent d'acord amb el dit currículum i en coherència amb el projecte curricular de l'etapa.

    Per la seua banda, el Decret 234/1997, de 2 de setembre, del Govern Valencià, pel que s'aprova el Reglament Orgànic i Funcional dels Instituts d'Educació Secundària, en el seu article 90 atribuïx, en els dits Instituts, als departaments didàctics l'elaboració de la programació didàctica de les ensenyances corresponents a les àrees, matèries i mòduls integrats en els mateixos, davall la coordinació i direcció del cap o cap del mateix, i d'acord amb les directrius generals establides per la comissió de coordinació pedagògica. I, en l'article 106, especifica els aspectes que ha d'incloure necessàriament la programació didàctica de cada una de les àrees o matèries.

    Així mateix, l'Ordre de 18 de juny de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la que es regula l'atenció a la diversitat en l'Educació Secundària Obligatòria, en el capítol II, determina aquells elements que s'han de tindre en compte en l'elaboració de les programacions, amb la finalitat d'atendre a la diversitat de l'alumnat que cursa esta etapa. I la seua disposició final primera autoritza a esta Direcció General perquè dicte les normes necessàries per a la seua aplicació i desenrotllament.

    En el curs acadèmic 1999-2000, en el que acaba la implantació generalitzada de l'Educació Secundària Obligatòria, la Conselleria de Cultura i Educació, en la convocatòria dels Premis 2000 de la Comunitat Valenciana a la Innovació Educativa (DOGV de 05.05.2000), ha considerat objecte d'atenció prioritària l'elaboració de models de programació didàctica referits a la dita etapa educativa, com un dels factors que afavorixen la millora i qualitat de l'ensenyança.

    En este mateix sentit, sense perjuí de l'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres docents, convé facilitar orientacions i propostes que ajuden al professorat en la millora de les programacions didàctiques de les distintes àrees i matèries de l'Educació Secundària Obligatòria, que elabora cada curs acadèmic.

    Per tot això, en ús de les atribucions atorgades en la disposició final de l'Orde de 18 de juny de 1999, he resolt:

    Primer. Elaboració

    1. Els centres docents, públics i privats, que impartixen l'Educació Secundària Obligatòria completaran i desenrotllaran el currículum d'esta etapa, establit per a la Comunitat Valenciana pel Decret 47/1992, de 30 de març (DOGV de 06.04.1992), en el marc de la seua programació docent.

    2. Per a això, el professorat que impartisca una mateixa àrea o matèria elaborarà la Programació didàctica corresponent, abans del començament de cada curs acadèmic, de manera col·legiada, en coherència amb el Projecte Curricular i amb el Pla per a l'atenció a la diversitat de l'alumnat.

    3. En els Instituts d'Educació Secundària, esta programació l'elaborarà el Departament didàctic corresponent davall la coordinació i direcció del seu cap o de la seua cap, i d'acord amb les directrius generals establides per la comissió de coordinació pedagògica.

    Segon. Finalitat

    La Programació didàctica tindrà, entre altres, les següents finalitats:

    1. Facilitar la pràctica docent.

    2. Assegurar la coherència entre les intencions educatives i la pràctica en l'aula.

    3. Servir com a instrument de planificació, desenrotllament i avaluació del procés d'ensenyança i aprenentatge.

    4. Oferir el marc de referència més pròxim per a organitzar les mesures d'atenció a la diversitat de l'alumnat.

    5. Proporcionar elements d'anàlisi per a l'avaluació del projecte educatiu, del projecte curricular i de la pròpia pràctica docent.

    Tercer. Elements

    La Programació didàctica transformarà les intencions educatives, expressades en els distints elements del currículum, en una proposta coherent d'activitats d'aula.

    Per a això, inclourà necessàriament l'adequació dels objectius generals, dels continguts i dels criteris d'avaluació de l'àrea o matèria al cicle o curs i a l'alumnat amb necessitats educatives especials.

    Així mateix, inclourà la metodologia didàctica que es vaja a aplicar, la integració dels temes transversals en el currículum i les mesures d'atenció a la diversitat de l'alumnat.

    Quart. Objectius generals

    Els objectius generals, que concreten les intencions educatives en termes de capacitats que ha de desenrotllar l'alumnat al llarg de tota l'etapa, seran el referent principal per a la planificació didàctica.

    Per a adequar els objectius generals de l'àrea o de la matèria al cicle o curs, es tindrà en compte, com a mínim:

    1. La relació entre els objectius generals de l'etapa i els de l'àrea o matèria, així com els criteris d'avaluació.

    2. La gradació dels objectius generals de l'àrea o matèria respecte al cicle o curs corresponent, atenent als objectius de l'etapa.

    3. La previsió de diversos graus d'adquisició de les capacitats expressades en els objectius generals de l'àrea o matèria, tenint en compte els objectius de l'etapa.

    Quint. Continguts

    1. La programació contindrà la selecció, l'organització i la seqüència dels continguts de cada àrea o matèria.

    2. Dits continguts són els aprenentatges que un alumne o una alumna ha de realitzar per a desenrotllar les capacitats expressades, tant en els objectius generals de cada àrea o matèria, com en els de l'etapa.

    3. Estos continguts són de tres tipus: conceptuals: conceptes, fets i principis; procedimentals: varietats del «saber fer» teòric o pràctic; i actitudinals: actituds, normes i valors.

    4. La selecció dels continguts per al primer cicle i per a el 3r i el 4t cursos es realitzarà aplicant, entre altres, els següents criteris:

    a) La consideració conjunta de la lògica interna de cada àrea o matèria i de les característiques de l'alumnat.

    b) La coherència entre els continguts i els criteris d'avaluació i de promoció, que explique de manera suficient les intencions educatives.

    c) La distinció entre:

    – Continguts bàsics per a aconseguir un desenrotllament adequat dels objectius de l'àrea o matèria, d'acord amb els criteris d'avaluació.

    – Continguts complementaris, d'ampliació o de reforç, per a l'alumnat que els necessite.

    d) La major o menor dificultat que presenten. L'expressió del grau de dificultat de cada contingut facilitarà l'atenció a la diversitat de l'alumnat.

    e) La funcionalitat: possibilitats d'ús, aplicació i generalització a altres temes i disciplines

    f) La possibilitat d'integració dels temes transversals.

    5. Els continguts s'organitzaran en seqüències d'aprenentatge per a afavorir la implicació i participació activa de l'alumnat, tenint en compte:

    a) Els seus coneixements previs

    b) Les seues experiències i motivacions

    c) L'activitat manipulativa o intel·lectual que requerisquen

    d) La reflexió que provoquen sobre què, per a què i com estan deprenent

    Sext. Avaluació

    1. La programació concretarà els criteris per a realitzar l'avaluació inicial, la finalitat de la qual és determinar no sols els coneixements de l'àrea o matèria que posseïx l'alumnat al principi del curs, sinó també el seu grau de maduresa i el seu progrés en el desenrotllament de les capacitats expressades en els objectius generals de l'etapa.

    2. La programació concretarà, també, els criteris d'avaluació de l'àrea o matèria per al primer cicle i per a el 3r i el 4t cursos.

    3. Així mateix, determinarà els procediments i instruments per a avaluar els aprenentatges de l'alumnat i seguir la seua progressió.

    4. La programació inclourà els criteris sobre la qualificació, entesa com una avaluació sumativa que atribuïx un valor al progrés aconseguit per l'alumnat en aconseguir els objectius programats. Esta valoració s'expressarà per mitjà de l'escala següent: Excel·lent, Notable, Bé, Suficient i Insuficient.

    5. També inclourà criteris sobre la promoció i la proposta de titulació de l'alumnat, tenint en compte la contribució de l'àrea o matèria a la consecució dels objectius generals de l'etapa.

    6. Per a determinar tots estos criteris i procediments, es tindrà en compte el caràcter formatiu d'esta avaluació, la finalitat del qual és analitzar tot el procés d'ensenyança i aprenentatge, detectar les dificultats de l'alumnat, esbrinar les seues causes i ajustar les activitats programades i les estratègies didàctiques adoptades a les necessitats de l'alumnat.

    Sèptim. Metodologia

    1. La programació inclourà la metodologia didàctica que s'hi haja d'aplicar, ajustada als criteris metodològics de caràcter general establits en el Projecte Curricular de l'etapa i als principis específics de l'àrea o matèria corresponent.

    2. La dita metodologia contemplarà, com a mínim:

    a) Activitats i estratègies diferents per al desenrotllament d'un mateix contingut, en funció del grau de dificultat del mateix i dels distints estils d'aprenentatge de l'alumnat.

    b) Materials i recursos didàctics diversos, especificant els relacionats amb els aspectes pràctics dels continguts.

    c) Distintes formes d'agrupament de l'alumnat, d'acord amb una organització flexible de l'espai i del temps, que permeta combinar el treball individual, el treball en xicotets grups i les activitats en gran grup.

    d) Les unitats didàctiques previstes, enteses com cada unitat de treball, de duració variable, que organitza un conjunt d'activitats d'ensenyança i aprenentatge i que respon per si mateixa a què, com i quan ensenyar, i què, com i quan avaluar.

    Octau. Temes transversals

    1. Les programacions integraran l'educació per a la pau, per a la salut, per a la igualtat d'oportunitats entre els sexes, l'educació ambiental, l'educació sexual, l'educació del consumidor i l'educació vial, que junt amb l'educació moral i cívica es conceben com a temes transversals, perquè no corresponen de mode exclusiu a una única àrea o matèria del currículum, sinó que són ensenyances que per la seua rellevància social i pel seu potencial educatiu han d'estar presents de manera global en els objectius i continguts de totes les àrees i matèries del currículum.

    2. La integració dels temes transversals es realitzarà en coherència amb el Projecte Educatiu del Centre i amb el Projecte Curricular de l'etapa, tenint en compte:

    a) La prioritat que s'atorgue a algun dels temes en els citats Projectes.

    b) La rellevància del tema per la seua major relació amb l'àrea o la matèria.

    c) Els continguts conceptuals, procedimentals i actitudinals que siguen més adequats per a la seua integració en cada àrea o matèria.

    d) Que les actituds que estos temes han de generar tenen un component afectiu, cognitiu i conductual, així com que l'adquisició de valors ha de fonamentar-se en el coneixement, en la comprensió conceptual.

    e) La relació entre diversos temes transversals que propicie el treball en equip del professorat.

    Nové. Atenció a la diversitat

    1. La Programació didàctica inclourà les mesures d'atenció a la diversitat de l'alumnat, de caràcter general:

    a) La programació de les matèries optatives corresponents

    b) La programació d'activitats de reforç per a l'alumnat que promocione i no haja sigut avaluat positivament en eixa àrea o matèria

    c) Les mesures educatives complementàries per a l'alumnat que estiga un any mes en el mateix curs, relatives a eixa àrea o matèria.

    2. Esta programació serà el referent per a delimitar a quin curs o cicle de l'etapa, en el seu cas, correspon el currículum que cursa l'alumne o l'alumna a qui s'aplique una Adaptació Curricular Individual Significativa de l'àrea o matèria. Així mateix, adequarà els criteris d'avaluació i de promoció establits amb caràcter general, a l'alumnat a qui s'haja realitzat una Adaptació Curricular Individual Significativa.

    3. Igualment, en la programació es determinaran els objectius, continguts i criteris d'avaluació de l'àrea o matèria que serviran de referència per a elaborar l'àmbit corresponent, tant del Programa de Diversificació Curricular, com del Programa d'Adaptació Curricular en Grup.

    Deu. Formació

    Els CEFIRE assessoraran al professorat per a la millora constant i progressiva de les Programacions didàctiques, en el marc de allò que s'ha indicat en esta resolució. Així mateix, organitzaran activitats formatives, amb especial atenció a la modalitat de formació en centres, i facilitaran l'intercanvi de Programacions didàctiques entre els centres docents.

    Onze. Avaluació de la Programació didàctica

    Abans de l'inici de cada curs acadèmic, els òrgans que tinguen competència per a això en cada centre docent, realitzaran l'avaluació interna de les Programacions didàctiques i les propostes de millora corresponents. Per a això, comptaran amb l'assessorament de la Inspecció d'Educació.