ORDE 69/2015, de 25 de juny, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'establixen criteris per a la dotació de plantilles i per a la determinació de condicions de treball del professorat dels centres docents públics que impartixen ESO, Batxillerat i Formació Professional, dependents de la conselleria competent en matèria d'educació.



Publicado en:  DOGV núm. 7560 de 30.06.2015
Número identificador:   2015/6065
Referencia Base Datos:  005899/2015
 
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Funció pública Educació
    Descriptores:
      Temáticos: personal docent, ensenyament públic, ensenyament secundari, ensenyament obligatori, ensenyament professional, horari de treball, presència escolar, alumne, organització de l'ensenyament , batxillerat, cossos docents no universitaris


  • ORDE 69/2015, de 25 de juny, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual s'establixen criteris per a la dotació de plantilles i per a la determinació de condicions de treball del professorat dels centres docents públics que impartixen ESO, Batxillerat i Formació Professional, dependents de la conselleria competent en matèria d'educació. [2015/6065]

    Índex



    Preàmbul

    Capítol I. Objecte i àmbit d'aplicació

    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    Capítol II. Centres que impartixen Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat

    Article 2. Criteris per a definir els models de plantilla d'Educació Secundària Obligatòria

    Article 3. Criteris per a definir els models de plantilla de Batxillerat



    Article 4. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de direcció, coordinació i tutoria

    Article 5. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a orientació

    Article 6. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a l'atenció a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu

    Article 7. Càlcul del professorat i definició de vacants

    Capítol III. Centres que impartixen Formació Professional

    Article 8. Criteris per a definir els models de plantilla de Formació Professional

    Article 9. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de direcció

    Article 10. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de coordinació

    Article 11. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de tutoria

    Article 12. Criteris per a determinar les hores lectives i l'assignació d'hores complementàries al tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu

    Article 13. Dedicació de l'equip docent per al desenrotllament de la Formació Professional dual

    Article 14. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de direcció de departament i responsable de manteniment



    Article 15. Criteris específics per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de direcció en els centres integrats de Formació Professional

    Article 16. Centres integrats de Formació Professional qualificats com a centres de Referència Nacional

    Article 17. Alumnat per grup

    Article 18. Càlcul del professorat i definició de vacants

    Disposició addicional primera. Jornada lectiva

    Disposició addicional segona. Facultat per a la interpretació i aplicació

    Disposició transitòria primera. Mòduls susceptibles de desdoblament

    Disposició transitòria segona. Elaboració de plantilles

    Disposició derogatòria única. Derogació

    Disposició final única. Entrada en vigor i aplicabilitat

    Annex I. Plantilles tipus implantació total currículum LOMCE

    Annex II. Desglossament càlcul plantilles tipus

    Annex III. Mòduls susceptibles de desdoblament (2015-2016)

    Annex IV. Plantilles tipus període transitori curs 2015-2016

    Annex V. Desglossament càlcul plantilles tipus període transitori curs 2015-2016





    PREÀMBUL



    La Llei Orgànica 8/2013, de 9 de desembre, per a la millora de la qualitat educativa (LOMCE, BOE 295, 10.12.2013), pretén fer front als principals problemes detectats en el sistema educatiu espanyol i introduir canvis significatius en l'ESO i en el Batxillerat.



    La Llei 7/2014, de 22 de desembre, de Mesures Fiscals, de Gestió Administrativa i Financera, i d'Organització de la Generalitat, establix en la disposició addicional dotze que les plantilles de personal docent és l'instrument organitzatiu en què s'estructuren els llocs de treball docents dels centres i servicis de suport educatiu. La determinació i dotació concreta en cada centre i servici estarà determinada pels criteris que a este efecte s'establisquen en la normativa bàsica i reglamentària que determine els requisits per a la creació, modificació i supressió de llocs de treball. Per a això, es tindran en compte les necessitats derivades de la planificació educativa.

    L'Orde 101/2010, de 27 de desembre (DOGV 6443, 21.01.2010), establia criteris per a la dotació de plantilles i per a la determinació de les condicions de treball del professorat dels centres docents públics que impartixen Educació Secundària Obligatòria (d'ara endavant, ESO), Batxillerat i Formació Professional, dependents de la conselleria competent en matèria d'educació, en aplicació de la Llei 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

    Tenint en compte la necessitat d'establir un nou model de plantilla docent d'acord amb la normativa vigent, es dicta esta orde, que té com a objectiu principal l'adaptació de determinats criteris per a la dotació de plantilles i per a la determinació de condicions de treball del professorat dels centres docents de titularitat de la Generalitat, que impartixen ESO, Batxillerat i Formació Professional.

    En virtut d'això, amb un informe previ del Consell Valencià de Formació Professional, un dictamen previ del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana; vista la proposta conjunta del director general d'Innovació, Ordenació i Política Lingüística, del director general de Centres i Personal Docent i del director general de Formació Professional i Ensenyances de Règim Especial de data 10 de juny de 2015, i de conformitat amb esta, i en exercici de les competències que conferix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





    ORDENE



    CAPÍTOL I

    Objecte i àmbit d'aplicació



    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    Esta orde té per objecte establir criteris per a la dotació de plantilles i per a la determinació de condicions de treball del professorat dels centres docents públics que impartixen ESO, Batxillerat i Formació Professional, dependents de la conselleria competent en matèria d'educació.





    CAPÍTOL II

    Centres que impartixen ESO i Batxillerat



    Article 2. Criteris per a definir els models de plantilla d'ESO

    1. Per a determinar els llocs de treball que han de configurar les plantilles i garantir una educació per a tot l'alumnat que complete l'ensenyança bàsica, s'atendran, en primer lloc, les necessitats educatives derivades del currículum comú de l'ESO, a partir de les assignatures troncals, específiques i de lliure configuració autonòmica.

    2. A fi que l'alumnat puga optar en el tercer i quart cursos de l'ESO entre Matemàtiques Orientades a les Ensenyances Acadèmiques o Matemàtiques Orientades a les Ensenyances Aplicades, s'incrementaran les hores lectives setmanals de l'especialitat de Matemàtiques amb un total de quatre hores en tercer i quatre hores en quart curs en tots els centres.



    3. Per a l'oferta de les diferents opcions en quart curs i l'oferta d'assignatures troncals en cada una d'estes, s'incrementarà la quantitat d'hores lectives setmanals en 12 hores en tots els centres.

    4. Per a garantir que l'alumnat puga optar entre l'assignatura específica de Religió o de Valors Ètics, s'incrementaran les hores destinades per a impartir-les, amb un total de sis hores lectives setmanals en el conjunt de l'etapa.

    5. A fi que les seccions i els instituts puguen realitzar una oferta suficient que faça possible l'elecció de l'alumnat de matèries específiques i de lliure configuració autonòmica en què es plantege opcionalitat, a excepció de Religió i Valors Ètics, s'incrementa el nombre d'hores de les mencionades matèries en un 50 %.

    6. A fi que les seccions i els instituts, en l'ús de la seua autonomia pedagògica i organitzativa, puguen adoptar mesures d'atenció a la diversitat i d'atenció personalitzada a l'alumnat, s'incrementarà la quantitat d'hores lectives setmanals necessàries per a impartir el currículum amb les hores establides segons el quadro següent:



    Línies ESO 1 línia ESO 2 línies ESO 3 línies ESO 4 línies ESO 5 línies ESO 6 línies ESO

    Nombre d'hores 38 52 68 84 100 116





    Este hores tindran com a finalitat el reforç de l'alumnat en àrees instrumentals o altres mesures d'atenció personalitzada i l'atenció a l'alumnat que necessite adaptacions curriculars significatives, desdoblaments i agrupaments flexibles.

    7. La implementació de programes per a la millora de l'aprenentatge i del rendiment (PMAR) en segon i tercer d'ESO incrementarà les hores necessàries per a impartir el currículum amb les hores establides segons el quadro següent:



    Línies ESO 1 línia ESO 2 línies ESO 3 línies ESO 4 línies ESO 5 línies ESO 6 línies ESO

    Nombre d'hores 6 12 30 30

    42 42





    El centre docent, en l'exercici de la seua autonomia, distribuirà l'increment d'hores en funció de la plantilla que li siga assignada per especialitats, tenint en compte les característiques del centre i les necessitats educatives del seu alumnat.



    Article 3. Criteris per a definir els models de plantilla de Batxillerat

    1. Per a atendre a l'adequada formació de l'alumnat en l'etapa del Batxillerat, els centres docents impartiran les matèries comunes d'acord amb les hores lectives assignades a cada una d'estes pel currículum del Batxillerat de la Comunitat Valenciana a partir de les assignatures troncals, específiques i de lliure configuració autonòmica.

    2. A fi que l'alumnat puga dissenyar un itinerari formatiu en funció dels seus interessos personals i professionals, les hores lectives previstes en les assignatures troncals opcionals en funció de la modalitat s'incrementaran respecte a la quantitat d'hores lectives setmanals necessàries per a impartir el currículum, amb les hores establides segons el quadro següent:



    1r Ciències/Arts 2n Ciències/Arts 1r Hum. i C.S. 2n Hum. i C.S. 1r mixt 2n mixt

    3 8 9 12 18 24





    3. A fi que els centres puguen realitzar una oferta suficient que faça possible l'elecció de l'alumnat de matèries específiques i de lliure configuració autonòmica en què es plantege opcionalitat, s'incrementa el nombre d'hores de les matèries mencionades en un 50 %.

    4. Per a garantir que l'alumnat puga optar entre les assignatures específiques de Religió, Cultura Científica o Anatomia Aplicada, les hores destinades per a impartir-les s'incrementaran en un total de dos hores lectives setmanals, en primer curs.



    Article 4. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de direcció, coordinació i tutoria

    1. Amb l'objectiu d'afavorir l'exercici de la funció directiva, com a factor de qualitat i millora de l'ensenyança, a l'equip directiu del centre se li assignaran les hores lectives setmanals afegides a les establides en els articles 2 i 3 que s'especifiquen a continuació, en funció del nombre de les unitats.



    Model de centre Hores

    Fins a 8 unitats ESO 21

    Des de 8 unitats ESO + 4 unitats Batxillerat 30

    Des de 12 unitats ESO + 4 unitats Batxillerat 33

    Des de 16 unitats ESO + 4 unitats Batxillerat 36

    Des de 20 unitats ESO + 4 unitats Batxillerat 36

    Des de 16 unitats ESO + 6 unitats Batxillerat 39

    Des de 20 unitats ESO + 6 unitats Batxillerat 39

    Des de 24 unitats ESO + 6 unitats Batxillerat 39





    2. Els òrgans unipersonals de govern del centre formen l'equip directiu i treballen de forma coordinada en l'exercici de les seues funcions. Per a fomentar la seua autonomia organitzativa, els equips directius podran distribuir entre els seus membres les hores assignades a eixa funció per a optimitzar la seua actuació, excepte les indicades en l'apartat 5 d'este article.

    3. Els membres de l'equip directiu tindran assignats grups de docència directa, amb un mínim de quatre hores lectives.

    4. En els centres de 16 o més unitats, s'incorporarà a l'equip directiu el vicedirector o vicedirectora, que tindrà una assignació mínima de 3 hores lectives setmanals de les seues 20 hores de docència. L'assignació lectiva corresponent està inclosa en el punt 1 d'este article.



    5. En tots els centres docents es constituirà un departament d'Activitats Extraescolars i es reduiran 3 hores lectives setmanals del seu horari de 20 hores de docència al cap del departament per a la realització de les seues funcions. L'assignació lectiva corresponent està inclosa en el punt 1 d'este article.

    6. En els centres en què s'impartisca docència en més d'un torn, s'incrementarà l'equip directiu amb un segon cap d'estudis i un vicesecretari o vicesecretària. S'entén per docència en més d'un torn quan el centre impartisca les mateixes ensenyances tant en horari de matí com de vesprada i/o nocturn.

    La dedicació horària corresponent al nou cap d'estudis s'afegirà a la prevista en l'apartat 1 d'este article, i correspondran 14 hores lectives setmanals més en centres amb més de 12 grups, i 10 hores lectives més setmanals en centres amb 12 grups o menys.



    La dedicació horària corresponent al nou vicesecretari o vicesecretària s'afegirà a la prevista en l'apartat 1 d'este article, i correspondran tres hores lectives setmanals més de dedicació.

    7. Els centres docents han de completar i desenrotllar el currículum en el marc de la programació docent. L'òrgan bàsic encarregat de realitzar la programació docent pròpia de cada una de les àrees i matèries és el departament didàctic a què estan atribuïdes.

    Per a coordinar, afavorir i estimular el treball en equip del professorat del seu departament didàctic, així com per a facilitar la seua participació en el si de la comissió de Coordinació Pedagògica en l'establiment de les directrius generals per a l'elaboració de les programacions didàctiques, s'assignen les hores lectives setmanals al cap de cada departament didàctic, amb el criteri següent:

    Una hora, departaments d'un membre.

    Dos hores, departaments de dos a cinc membres.

    Tres hores, departaments de més de cinc membres.

    En aquells centres docents en què la plantilla del centre preveja 12 hores setmanals d'Economia, hi haurà este departament.

    8. Coordinació de Secundària. El coordinador o la coordinadora de l'etapa d'ESO tindrà la següent assignació d'hores lectives:

    a) centres de fins a 23 grups: 3 hores lectives,

    b) centres amb 24 o més grups: 4 hores lectives.

    9. Coordinació de l'aula d'Informàtica. El coordinador o la coordinadora de l'aula d'Informàtica tindrà la següent assignació d'hores lectives:

    a) Centres que tinguen entre 1 i 9 grups d'Informàtica i TIC: 2 hores.

    b) Centres que tinguen entre 10 i 17 grups d'Informàtica i TIC: 4 hores.

    c) Centres amb 18 o més grups d'Informàtica i TIC: 6 hores.

    10. Coordinació de les tecnologies de la informació i comunicació (TIC). En els instituts d'Educació Secundària s'anomenarà un coordinador o coordinadora TIC, que exercirà les tasques següents:

    a) Coordinar i optimitzar l'ús de les TIC en el centre i dinamitzar la seua integració curricular.

    b) Actuar com a interlocutor amb el centre de Suport i Assistència Informàtica (SAI).

    El nomenament del coordinador o coordinadora TIC s'efectuarà per mitjà d'una proposta de la direcció del centre entre el funcionariat docent en servici actiu i que hi tinga la destinació definitiva, o, a falta d'això, entre el personal docent no definitiu que tinga la formació i la disponibilitat adequades.

    El coordinador o coordinadora TIC serà designat, en primer lloc, entre el professorat de Secundària de l'especialitat Informàtica, professorat tècnic de Formació Professional de Sistemes i Aplicacions Informàtiques, o, en absència d'estos, es designarà un professor o professora que acredite coneixements i experiència suficients.

    El coordinador o la coordinadora TIC tindrà una assignació de dos hores lectives i dos hores complementàries.

    11. Coordinació de Formació en Centres. Al professor o professora que exercisca esta coordinació se li assignaran dos hores lectives i dos hores complementàries.

    12. La tutoria i l'orientació de l'alumnat formen part de la funció docent. Cada grup d'alumnes tindrà un professor tutor que impartirà una matèria comuna a tot l'alumnat del grup, preferentment. En ESO, al tutor o a la tutora se li assignaran dos hores lectives per a eixa funció. Una d'estes hores lectives estarà dedicada a tot el grup d'alumnes; l'altra hora lectiva es dedicarà a l'atenció individualitzada o en xicotets grups d'alumnat.

    13. El personal docent que tinga reconeguda l'adaptació del seu lloc de treball i/o la reducció de jornada lectiva per un informe de l'Institut Valencià de Seguretat i Salut en el Treball (INVASSAT), en aplicació de la Llei 31/1995, de Prevenció de Riscos Laborals, dedicarà l'horari lectiu objecte de reducció al suport dels equips directius dels centres en les tasques burocràtiques i administratives.



    Article 5. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a orientació

    La coordinació de les activitats d'orientació acadèmica, psicopedagògica i professional de l'alumnat, així com la realització de les avaluacions psicopedagògiques exigides legalment i l'elaboració del consell orientador de final de l'ESO, seran realitzades per l'orientador o l'orientadora. Per a això, els centres disposaran de 20 hores lectives setmanals, que s'assignaran a l'especialista esmenat, sense perjuí de la resta de funcions i dedicació que reglamentàriament se li assignen. Estes hores inclouran l'assignació horària lectiva corresponent a la direcció de departament.

    Els centres que escolaritzen un nombre més gran de 700 alumnes incrementarán la plantilla amb un segon orientador.



    Article 6. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a l'atenció a l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu

    En tots els instituts i seccions d'ESO, per a l'atenció de l'alumnat amb necessitat específica de suport educatiu o amb dificultats manifestes d'aprenentatge, s'assignarà un mestre o mestra d'Educació Especial: Pedagogia Terapèutica, la dedicació horària lectiva setmanal del qual serà de 20 hores, les quals han sigut comptabilitzades en l'article 2.6 d'esta orde.



    Article 7. Càlcul del professorat i definició de vacants

    1. El càlcul del professorat per a una secció o institut d'Educació Secundària s'obtindrà dividint el nombre total d'hores lectives de cada centre entre el nombre d'hores que corresponga a la jornada lectiva setmanal mínima del professorat segons la normativa vigent, que mentres mantinga vigència la normativa actual, serà de 20 hores.

    2. El nombre de professors i professores resultant respon a les necessitats educatives derivades de l'aplicació dels criteris expressats anteriorment i configura la plantilla tipus para cada un dels models de centre que es descriuen en els annexos I i II.

    3. No obstant això, quan un centre tinga un percentatge elevat d'alumnat amb especials dificultats per a assolir els objectius generals de l'ESO, l'administració educativa el dotarà dels recursos necessaris.

    4. Una vegada determinat el total del professorat de cada centre, el criteri per a definir les vacants serà el següent:

    a) La primera vacant de cada especialitat quedarà definida a partir de 12 hores lectives setmanals en els centres de fins a 8 unitats d'ESO; en la resta dels centres es definirà a partir de 15 hores lectives setmanals.

    b) La segona i successives vacants de cada especialitat quedaran definides a partir de 12 hores lectives setmanals, sempre que s'hagen completat les 20 hores lectives setmanals de la vacant o vacants anteriors.



    CAPÍTOL III

    Centres que impartixen Formació Professional



    Els centres que impartixen ensenyances de Formació Professional, a més d'allò que s'ha arreplegat en el capítol I, tindran en compte els criteris següents:



    Article 8. Criteris per a definir els models de plantilla de Formació Professional

    1. Als efectes de determinar la plantilla dels centres amb oferta de Formació Professional Inicial, es considerarà com a unitat cada grup d'alumnes de cada un dels cursos que constituïxen un cicle formatiu presencial, semipresencial i a distància i/o programes que tenen assignats, excepte els segons cursos d'aquells cicles formatius que només impartixen el mòdul de Formació en Centres de Treball (FCT). En el cas de cicles formatius, la unitat esmentada haurà de disposar de la plantilla necessària per a permetre el desdoblament total o parcial d'aquells mòduls susceptibles de desdoblament relacionats en l'annex III, en funció del maneig de maquinària i útils que requerisquen una atenció més personalitzada a l'alumne, de més seguretat en el taller o laboratori o de la disponibilitat d'espais i material, així com del contingut pràctic del mòdul.

    2. En la distribució d'hores lectives del professorat, s'atribuirà a cada especialitat docent del professorat el nombre d'hores que li corresponen en els distints mòduls professionals segons l'atribució docent que marquen els reials decrets 1635/1995, de 6 d'octubre, pel qual s'adscriu el professorat dels cossos de professors d'Ensenyança Secundària i professors tècnics de Formació Professional a les especialitats pròpies de la Formació Professional Específica, i 777/1998, de 30 d'abril, pel qual es despleguen determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional en l'àmbit del sistema educatiu, respecte als títols LOGSE.



    3. Amb relació als títols LOE, caldrà ajustar-se a les disposicions del Reial Decret 1834/2008, de 8 de novembre, pel qual es definixen les condicions de formació per a l'exercici de la docència en l'ESO, el Batxillerat, la Formació Professional i les Ensenyances de Règim Especial, i s'establixen les especialitats dels cossos docents d'Ensenyança Secundària (BOE 28.11.2008), així com els que establisquen els reials decrets pels quals s'aproven els títols LOE i les normes que els despleguen.



    4. En els cicles formatius en què el currículum establisca l'ensenyança d'idioma o idiomes estrangers, els centres docents podran oferir fins a un total de tres hores setmanals, en funció de la disponibilitat de professorat, d'altres mòduls d'idioma estranger diferents dels inclosos en este currículum, adequats en cada cas al perfil professional del cicle. Estes hores seran incrementades a l'horari lectiu i tindran per a l'alumnat la consideració de matèria opcional.



    Article 9. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de direcció

    1. Per a la determinació de les plantilles es tindran en compte les hores lectives dedicades a la funció directiva d'acord amb el que disposa l'article 4, i s'incrementaran, si és el cas, tenint en compte el total d'unitats de cicles formatius.

    2. En els centres docents en què s'impartisquen quatre o més cicles formatius corresponents a dos o més famílies professionals, s'incorporarà un cap d'estudis de Formació Professional, que ordenarà la impartició de la Formació Professional i dirigirà els òrgans unipersonals i de coordinació de les ensenyances de Formació Professional, per a la qual cosa disposarà d'una assignació de 14 hores lectives setmanals en centres amb més de 12 grups, i de 10 hores setmanals en centres amb 12 grups o menys, que s'afegiran a les que corresponga per aplicació del que disposa l'apartat 1 d'este article.



    Article 10. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de coordinació

    En els centres docents amb menys de quatre cicles formatius hi haurà un coordinador o coordinadora de cicles formatius, amb la finalitat de coordinar la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball i la relació amb l'entorn empresarial. Quan el centre docent tinga quatre o més famílies professionals, també tindrà un coordinador de cicles formatius amb la finalitat de col·laborar amb el cap d'estudis de Formació Professional i amb el departament de pràctiques en l'establiment de les relacions empresa-centre docent i en el desenrotllament de les pràctiques formatives. En ambdós supòsits, el coordinador o la coordinadora de cicles tindrà una dedicació horària de tres hores lectives setmanals.



    Article 11. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de tutoria

    1. Cicles formatius de grau mitjà i superior

    Els tutors i les tutores de cada grup d'un cicle formatiu disposaran d'una assignació de dos hores lectives dins del seu horari. Una d'estes hores lectives estarà dedicada a tot el grup d'alumnes; l'altra hora lectiva es dedicarà a l'atenció individualitzada o en xicotets grups d'alumnat. Al seu torn, dedicaran tres hores lectives en segon curs per a la preparació, el seguiment i l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball. Així mateix, en cada curs dedicaran dos hores de caràcter complementari per a labors de coordinació.

    2. Els tutors i tutores del primer curs dels cicles formatius de Formació Professional Bàsica dedicaran una hora lectiva setmanal a realitzar les tasques d'acció tutorial i dos hores complementàries. Els tutors i tutores del segon curs dels cicles formatius de Formació Professional Bàsica dedicaran una hora lectiva setmanal a realitzar les tasques d'acció tutorial i dos hores lectives setmanals de la seua jornada lectiva i dos hores complementàries d'entre les arreplegades en el seu horari individual; en ambdós casos, serà durant tot el curs per a la preparació, el seguiment i l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball, i es procurarà que este horari es concentre en el menor nombre de dies possible a fi de facilitar el desplaçament als centres de treball en què l'alumnat reba este mòdul. No obstant això, en aquells cicles el mòdul Formació en Centres de Treball dels quals de s'impartisca en el primer curs, s'assignaran en l'horari dos hores lectives addicionals per a dedicar-les a la funció mencionada.

    3. Els tutors i tutores dels programes formatius de qualificació bàsica dedicaran dos hores lectives setmanals per a realitzar les tasques d'acció tutorial i dos hores lectives setmanals de la seua jornada lectiva setmanal i dos hores complementàries d'entre les arreplegades en el seu horari individual; en ambdós casos, serà durant tot el curs per a la preparació, el seguiment i l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball, i es procurarà que eixe horari es concentre en el menor nombre de dies possible a fi de facilitar el desplaçament als centres de treball en què l'alumnat reba eixe mòdul.

    4. Cicles formatius curts LOGSE.

    Fins a la substitució de cicles LOGSE per nous cicles de dos cursos de duració, els tutors i les tutores de cada grup d'un cicle formatiu dedicaran una hora lectiva setmanal per a realitzar les tasques d'acció tutorial. Al seu torn, dedicaran dos hores lectives setmanals en primer curs i quatre hores lectives setmanals en segon curs per a la preparació, el seguiment i l'avaluació del mòdul de Formació en Centres de Treball. Així mateix, dedicaran dos hores de caràcter complementari per a labors de coordinació.



    Article 12. Criteris per a determinar les hores lectives i l'assignació d'hores complementàries al tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu

    Les hores lectives del tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu s'establiran en funció del nombre d'alumnat que curse Formació Professional dual i el nombre d'empreses col·laboradores, segons els criteris següents:

    1. Si el nombre d'alumnat en Formació Professional dual i el nombre d'empreses col·laboradores és inferior a cinc, els tutors dedicaran dos hores setmanals en el primer curs i dos hores setmanals en el segon curs per a la preparació, el seguiment i l'avaluació de les activitats formatives.

    Així mateix, dedicarà tres hores setmanals de caràcter complementari per a realitzar labors de coordinació, tant en primer com en segon curs.

    2. Si el nombre d'alumnat en Formació Professional dual és igual o superior a cinc i inferior a quinze, i el nombre d'empreses col·laboradores és igual o superior a cinc, els tutors dedicaran dos hores setmanals en el primer curs i tres hores setmanals en el segon curs per a la preparació, el seguiment i l'avaluació de les activitats formatives.



    Així mateix, dedicarà tres hores setmanals de caràcter complementari per a realitzar labors de coordinació tant en primer com en segon curs.

    3. Si el nombre d'alumnat en Formació Professional dual és igual o superior a quinze i el nombre d'empreses col·laboradores és igual o superior a cinc, els tutors dedicaran dos hores setmanals en el primer curs i quatre hores setmanals en el segon curs per a la preparació, el seguiment i l'avaluació de les activitats formatives.

    Així mateix, en els centres públics, el tutor o tutora de Formació Professional dual dedicarà tres hores setmanals de caràcter complementari per a realitzar labors de coordinació, tant en primer com en segon curs.

    En aquells casos en què tot l'alumnat d'un grup de Formació Professional dual estiga realitzant activitats formatives en una empresa, l'hora per a realitzar les tasques d'acció tutorial serà assignada al tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu.

    En aquells casos en què el cicle formatiu en Formació Professional dual tinga una duració de tres anys, el total de les hores indicades es distribuirà al llarg dels tres anys, sense superar en cap cas el màxim indicat en els paràgrafs anteriors.



    Article 13. Dedicació de l'equip docent per al desenrotllament de la Formació Professional dual

    1. L'equip docent destinarà tres hores setmanals de caràcter complementari a col·laborar en el desenrotllament de la Formació Professional dual.

    2. En el període en què l'alumnat estiga realitzant el mòdul professional de Formació en Centres de Treball, el professorat podrà destinar tres hores setmanals lectives, per cada grup que impartix en Formació Professional dual, a col·laborar en el desenrotllament d'aquell.



    Article 14. Criteris per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de direcció de departament i responsable de manteniment



    1. Els centres que impartisquen cicles formatius de Formació Professional es dotaran amb els departaments didàctics de Família Professional, de Pràctiques Formatives i de Formació i Orientació Laboral, entre d'altres, tal com es determina en este article.

    2. En els centres docents amb oferta de Formació Professional, es designarà un cap de departament de Família Professional per cada una de les famílies professionals que s'impartisquen, amb una assignació horària lectiva de tres hores setmanals. En aquells casos en què la complexitat del departament així ho aconselle, a causa d'una oferta molt diferenciada de cicles formatius en una família professional, l'assignació horària del cap del departament de Família Professional es podrà incrementar fins a tres hores lectives més (una hora si hi ha quatre cicles formatius diferents de la mateixa família professional, dos hores lectives si hi ha cinc cicles formatius distints i tres hores lectives si hi ha sis o més cicles).

    3. En aquells centres docents en què la plantilla del centre contemple 15 hores setmanals de Formació i Orientació Laboral (FOL), incloent-hi les hores de direcció de departament, hi haurà el departament mencionat.

    4. En aquells centres l'oferta dels quals siga, com a mínim, de quatre cicles formatius, hi haurà un cap de Departament de Pràctiques, que tindrà una assignació horària de tres hores lectives setmanals per a l'exercici del càrrec. Si l'oferta del centre és de huit o més cicles formatius, tindrà una assignació de cinc hores lectives setmanals.

    5. Hi haurà un responsable de manteniment en cada família professional, que tindrà una assignació de dos hores lectives setmanals quan en eixa família professional hi haja entre un i tres cicles formatius distints, tres hores lectives setmanals en el cas de tindre entre quatre i cinc cicles formatius distints i quatre hores lectives setmanals quan tinguen més de cinc cicles formatius distints.



    Article 15. Criteris específics per a determinar les hores lectives dedicades a les funcions de direcció en els centres integrats de Formació Professional

    1. L'equip directiu dels centres integrats de Formació Professional disposarà del mateix nombre d'hores lectives setmanals que preveja la legislació vigent per al model d'IES amb nombre més gran d'unitats per a l'exercici de la funció directiva, d'acord amb allò que s'ha indicat en l'article 4.1 i 4.3 de esta norma.

    2. En els centres integrats de Formació Professional de 16 o més unitats, s'incorporarà a l'equip directiu el vicedirector o vicedirectora, que tindrà una assignació de tres hores lectives setmanals. L'assignació lectiva esmentada no suposa un increment de les hores previstes en l'apartat anterior.

    3. En els centres integrats de Formació Professional en què s'impartisca docència en més d'un torn tenint en compte el que disposa l'article 4.6, s'incrementarà l'equip directiu amb un segon cap d'estudis, a més del que li puga correspondre en aplicació del que disposa l'article 9.2 de esta norma.

    L'assignació horària lectiva corresponent al nou cap d'estudis s'afegirà a la prevista en l'apartat 1 d'este article, i correspondran 14 hores setmanals en centres amb més de 12 grups i 10 hores setmanals en centres amb 12 grups o menys.

    4. En els centres integrats de Formació Professional, s'incorporarà a l'equip directiu el cap d'estudis de Formació Professional per a l'ocupació, amb una assignació horària lectiva de sis hores setmanals per a l'exercici d'eixa funció directiva. L'assignació horària lectiva en estos centres s'afegirà a la prevista en l'apartat 1 de l'article 4.



    5. En els centres integrats de Formació Professional no hi haurà els departaments d'Arts Plàstiques, Ciències Naturals, Educació Física i Esportiva, Filosofia, Física i Química, Francés, Geografia i Història, Grec, Llatí, Castellà: Llengua i Literatura, Matemàtiques, Música, Tecnologia, Valencià: Llengua i Literatura, Religió, Economia i Informàtica que no siga de la família professional d'Informàtica, encara que hi haja professorat en el centre integrat que impartisca les matèries corresponents, ni el departament d'Activitats Complementàries i Extraescolars. No obstant això, quan hi haja professorat d'alguna d'estes especialitats, les hores d'assignació horària lectiva a què hagen donat lloc en el departament corresponent en un centre docent ordinari s'acumularan al crèdit horari del centre.

    6. Per a l'adaptació del lloc de treball del professorat dels centres integrats de Formació Professional, es tindrà en compte el que establix l'article 4.13.



    Article 16. Centres integrats de Formació Professional qualificats com a centres de Referència Nacional

    En els centres integrats de Formació Professional qualificats com a centres de Referència Nacional, s'incorporarà a la seua estructura organitzativa un departament per a l'Observació i Investigació, un departament per al Desenrotllament, Innovació, Experimentació i Formació i un departament per a l'Acreditació i Reconeixement de Qualificacions Professionals, per a l'exercici de les funcions assenyalats en el Reial Decret 229/2007, de 15 de febrer, pel qual es regulen els centres de Referència Nacional en l'àmbit de la Formació Professional. A cada un d'estos departaments els correspondrà una assignació de tres hores lectives.



    Article 17. Alumnat per grup

    1. Cada grup d'un cicle formatiu tindrà 30 alumnes com a màxim, i per a la constitució d'un grup es requerirà un mínim de 12 alumnes, sense perjuí de l'aplicació de la resta de la normativa vigent.

    2. Els grups amb més de 18 alumnes poden ser susceptibles de desdoblament per a la impartició de determinats mòduls.

    3. Anualment, es publicarà per mitjà d'una resolució de la secretaria autonòmica competent en matèria d'educació, i, a falta d'això, per l'òrgan competent en matèria de formació professional, la relació de mòduls i/o especialitats de professorat dels cicles formatius la dedicació horària del qual és susceptible de desdoblament, i s'incrementarà, si és necessari, la plantilla dels centres per a impartir-los; s'entén que, si no es publica, es mantindrà la relació publicada per última vegada.



    4. Anualment, es publicarà per mitjà d'una resolució de la secretaria autonòmica competent en matèria d'educació, i, a falta d'això, per l'òrgan competent en matèria de formació professional, la reducció del nombre màxim d'alumnes en els cicles de Formació Professional Bàsica; s'entén que, si no es publica, es mantindrà la relació publicada per última vegada.



    Article 18. Càlcul del professorat i definició de vacants

    1. El càlcul del professorat s'obtindrà de conformitat amb el que establix l'article 7.1 d'esta orde.

    2. Quan estiga determinat el total del professorat de cada centre, el criteri per a definir les vacants serà el següent:

    a) Una vegada atribuïdes les hores curriculars i les de desdoblament, si és procedent, així com les corresponents a la direcció de departament de família professional i tutoria, es crearà la primera vacant a partir de 12 hores lectives setmanals en els centres de fins a 8 unitats de cicles formatius, i en la resta dels centres es definirà a partir de 15 hores setmanals.

    b) La segona vacant i les successives de cada especialitat quedaran definides a partir de 12 hores lectives setmanals, sempre que s'hagen completat les 20 hores lectives setmanals de la vacant o vacants anteriors.

    3. En els centres en què hi haja programes formatius de qualificació bàsica, s'incrementarà la plantilla, si és el cas, amb el professorat necessari per a impartir-los.



    DISPOSICIONS ADDICIONALS



    Primera. Jornada lectiva

    En aplicació de l'article 3 del Reial Decret Llei 14/2012, de 20 d'abril, de Mesures Urgents de Racionalització del Gasto Públic en l'Àmbit Educatiu, la part lectiva de la jornada setmanal del personal docent que impartix les ensenyances objecte d'esta orde en els centres públics serà, com a mínim, de 20 hores, mentres vigisca el reial decret llei esmentat, sense perjuí de les situacions de reducció de jornada previstes en la normativa vigent.

    Com a conseqüència d'això, el nombre total de professorat resultant en la plantilla tipus que figura en els annexos I, II, IV i V s'obtindrà dividint entre 20.



    Segona. Facultat per a la interpretació i aplicació

    S'autoritza les direccions generals competents en matèria d'ordenació acadèmica, personal docent, centres docents i formació professional per a dictar totes les instruccions que siguen necessàries per a la interpretació i l'aplicació del que establix esta orde.



    DISPOSICIONS TRANSITÒRIES



    Primera. Mòduls susceptibles de desdoblament

    Per al curs 2015-2016, els mòduls susceptibles de desdoblament són els arreplegats en l'annex III.



    Segona. Elaboració de plantilles

    Als efectes d'elaboració de les plantilles per a cada un dels models de centre durant el curs 2015-2016, caldrà ajustar-se al que disposa esta orde, i en particular, a allò que establixen els annexos IV i V.



    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Derogació

    Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa esta orde.



    DISPOSICIÓ FINAL



    Única. Entrada en vigor i aplicabilitat

    Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, i serà aplicable a partir del curs 2015-2016, sense perjuí del que disposen les disposicions transitòries.



    València, 25 de juny de 2015



    La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

    MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET