ORDE 2/2014, de 13 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.



Publicado en:  DOGV núm. 7194 de 17.01.2014
Número identificador:   2014/331
Referencia Base Datos:  000490/2014
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: legislació escolar, ensenyament professional, relació escola-indústria, relació escola-vida professional, pràctiques de formació, alumne, alumnat


  • ORDE 2/2014, de 13 de gener, de la Conselleria d'Educació, Cultura i Esport, per la qual es regulen determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana. [2014/331]

    ÍNDEX



    Preàmbul

    Capítol I. Aspectes generals

    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    Capítol II. El projecte de Formació Professional dual

    Article 2. Concepte de projecte de Formació Professional dual

    Article 3. Contingut del projecte de Formació Professional dual

    Article 4. Sol·licituds del projecte de Formació Professional dual: termini i lloc de presentació

    Article 5. Sol·licitants del projecte de Formació Professional dual

    Article 6. Model de sol·licitud del projecte de Formació Professional dual

    Article 7. El programa de formació. Contingut

    Capítol III. Aprovació, autorització, denegació i renovació del projecte de Formació Professional dual

    Article 8. Aprovació i autorització del projecte de Formació Professional dual: organisme competent i termini

    Article 9. Valoració dels projectes de Formació Professional dual



    Article 10. Denegació de l'autorització o renovació dels projectes de Formació Professional dual

    Article 11. Renovació dels projectes de Formació Professional dual



    Article 12. Idoneïtat de les empreses

    Capítol IV. Implantació i organització de la Formació Professional dual

    Article 13. Compromís d'implantació de la Formació Professional dual

    Article 14. Constitució de grups de Formació Professional dual

    Article 15. Informació de la Formació Professional dual

    Article 16. Ampliació de la duració del cicle formatiu en Formació Professional dual

    Article 17. Organització del centre educatiu: agents implicats en la Formació Professional dual

    Article 18. Formació didàctica de l'instructor o instructora de l'empresa en Formació Professional dual

    Article 19. Funcions específiques de la direcció dels centres educatius en relació amb la Formació Professional dual

    Article 20. Funcions específiques de la direcció d'estudis de Formació Professional en relació amb la Formació Professional dual

    Article 21. Funcions específiques de la direcció del departament de pràctiques en relació amb la Formació Professional dual

    Article 22. Funcions específiques de la direcció de la família professional en relació amb la Formació Professional dual

    Article 23. Funcions específiques del coordinador o coordinadora de cicles formatius en relació amb la Formació Professional dual

    Article 24. Funcions específiques del tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu en relació amb la Formació Professional dual

    Article 25. Funcions específiques del professorat de Formació i Orientació Laboral en relació amb la Formació Professional dual

    Article 26. Funcions específiques del departament d'orientació en relació amb la Formació Professional dual

    Article 27. Funcions específiques del departament d'idiomes/llengües estrangeres en relació amb la Formació Professional dual

    Article 28. Funcions de l'instructor o instructora de l'empresa

    Article 29. Funcions específiques de l'equip docent en relació amb la Formació Professional dual

    Article 30. Criteris per a determinar les hores lectives i assignació d'hores complementàries al tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu

    Article 31. Dedicació de l'equip docent per al desenrotllament de la Formació Professional dual

    Article 32. Convenis de col·laboració amb l'empresa en Formació Professional dual

    Article 33. Modificació del conveni de col·laboració

    Article 34. Relacions entre el centre educatiu i l'empresa en Formació Professional dual. Mecanismes de coordinació

    Article 35. Adaptacions del programa de formació

    Article 36. Assegurances en Formació Professional dual

    Article 37. Supervisió dels centres públics als centres privats o concertats que tenen adscrits i en els quals s'impartix Formació Professional dual

    Capítol V. Accés, admissió i matrícula en Formació Professional dual

    Article 38. Requisits dels participants en el procediment d'admissió en Formació Professional dual

    Article 39. Criteris de prioritat en Formació Professional dual

    Article 40. Conformitat de l'alumnat en Formació Professional dual



    Article 41. La Formació Professional dual en règim semipresencial o a distància

    Article 42. Compatibilitats de la matrícula en els cicles formatius de Formació Professional dual i amb altres ensenyances

    Article 43. Document de vinculació de l'alumne o alumna amb l'empresa en Formació Professional dual

    Article 44. Procediment en cas d'interrupció i cessament de la formació d'un alumne o alumna en Formació Professional dual

    Capítol VI. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual

    Article 45. Empresa o empreses on realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual

    Article 46. Exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per haver cursat Formació Professional dual

    Article 47. Ampliació del període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual



    Article 48. Període extraordinari de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual



    Article 49. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball en el règim semipresencial o a distància en Formació Professional dual



    Article 50. Adaptació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per a l'alumnat de Formació Professional dual

    Article 51. Realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, fora de la Comunitat Valenciana, bé en territori espanyol o a Europa

    Article 52. Programes de gestió en Formació Professional dual

    Capítol VII. Avaluació en Formació Professional dual

    Article 53. Procés d'avaluació de l'alumnat

    Article 54. Reclamació de qualificacions

    Capítol VIII. Emissió i certificació de títols en Formació Professional dual

    Article 55. Titulació obtinguda per l'alumnat de Formació Professional dual

    Article 56. Certificat de l'activitat formativa realitzada en l'empresa en Formació Professional dual

    Capítol IX. Control i seguiment de la Formació Professional dual



    Article 57. Supervisió de la Formació Professional dual per la Inspecció Educativa

    Disposició addicional única. Aplicació supletòria

    Disposició transitòria única. Criteris per a determinar les hores lectives del tutor o tutora de Formació Professional dual durant el primer any d'implantació d'un cicle formatiu en Formació Professional dual en un centre educatiu

    Disposició derogatòria única. Abast de la derogació normativa

    Disposició final primera. Habilitació a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu per a dictar resolucions i instruccions

    Disposició final segona. Entrada en vigor

    Annex I. Sol·licitud d'autorització del projecte de Formació Professional dual

    Annex II. Programa de formació

    Annex III. Renovació de l'autorització del projecte de Formació Professional dual

    Annex IV. Declaració responsable de l'empresa col·laboradora

    Annex V-A. Certificat d'empresa col·laboradora en el projecte de Formació Professional dual

    Annex V-B. Certificat d'instructor o instructora en el projecte de Formació Professional dual

    Annex VI. Memòria final anual del tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu

    Annex VII. Informe individualitzat de l'instructor o instructora

    Annex VIII. Barem per a l'alumnat de cicles formatius de grau mitjà que ha accedit per mitjà de prova

    Annex IX. Barem per a l'alumnat de cicles formatius de grau mitjà amb accés directe

    Annex X. Barem per a l'alumnat de cicles formatius de grau superior que ha accedit per mitjà de prova

    Annex XI. Barem per a l'alumnat de cicles formatius de grau superior amb accés directe

    Annex XII. Conformitat de l'alumnat per a cursar Formació Professional dual i vinculació amb l'empresa col·laboradora

    Annex XIII. Certificat acreditatiu de les activitats formatives realitzades en les empreses col·laboradores per l'alumnat en Formació Professional dual





    PREÀMBUL



    El Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional dual del sistema educatiu en la Comunitat Valenciana, ha adaptat la normativa autonòmica al Reial Decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenrotlla el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'establixen les bases de la Formació Professional dual.



    La promulgació de la Llei 2/2011, de 4 de març, d'Economia Sostenible, i de la Llei Orgànica 4/2011, d'11 de març, complementària de la Llei d'Economia Sostenible, per la qual es modifiquen les lleis orgàniques 5/2002, de 19 de juny, de les Qualificacions i de la Formació Professional, 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i 6/1985, d'1 de juliol, del Poder Judicial, han introduït un conjunt de canvis legislatius en matèria de formació professional que, junt amb l'experiència des de la publicació del Reial Decret 1538/2006 i la necessitat d'adaptació de la formació professional a les exigències del context socioproductiu, han motivat la promulgació del Reial Decret 1147/2011, de 29 de juliol, pel qual s'establix l'ordenació general de la Formació Professional del sistema educatiu, que constituïx el nou marc d'ordenació de la Formació Professional reglada.

    L'Orde 33/2011, de 18 de maig, de la Conselleria d'Educació, regula l'accés, l'admissió i matrícula per a l'alumnat que curse ensenyances de grau mitjà i de grau superior de Formació Professional en règim presencial en modalitat completa o parcial en centres docents públics i privats amb ensenyances concertades, i semipresencial o a distància en modalitat completa o parcial, en centres docents públics de la Comunitat Valenciana.

    Així mateix, l'Orde 46/2012, de 12 de juliol, de la Conselleria d'Educació, Formació i Ocupació, regula determinats aspectes de l'ordenació de la Formació Professional del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.

    L'Orde 79/2010, de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació, regula l'avaluació de l'alumnat dels cicles formatius de Formació Professional del sistema educatiu en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana.



    Respecte al mòdul professional de Formació en Centres de Treball (FCT) dels cicles formatius de Formació Professional, de les ensenyances d'Arts Plàstiques i Disseny i dels Programes de Qualificació Professional Inicial en l'àmbit territorial de la Comunitat Valenciana, ha sigut regulat per l'Orde 77/2010, de 27 d'agost, de la Conselleria d'Educació.



    En este marc normatiu, el Reial Decret 1493/2011, de 24 d'octubre, d'inclusió dels becaris i becàries en el Règim General de la Seguretat Social, preveu un règim de beques per a l'alumnat de Formació Professional dual del sistema educatiu, a través de convenis de col·laboració amb les empreses.

    El model de Formació Professional dual té com a finalitat proporcionar a l'alumnat una qualificació professional que combine la formació rebuda en un centre educatiu amb l'activitat formativa en un centre de treball, i amb això aconseguir la implicació de les empreses en el programa educatiu per a afavorir la inserció laboral i la contractació directa de l'alumnat. L'adquisició de les competències en el mateix lloc de treball, en íntima relació amb les necessitats del mercat laboral, suposa un major acostament entre l'estudiant i el seu futur professional.



    En virtut del que s'ha exposat més amunt, vista la proposta del director general de Formació Professional i Ensenyances de Règim Especial, de 28 d'octubre de 2013, amb un informe previ del Consell Valencià de la Formació Professional i en exercici de les competències que em conferix l'article 28.e de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell i la disposició final primera del Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.





    ORDENE



    CAPÍTOL I

    Aspectes generals



    Article 1. Objecte i àmbit d'aplicació

    1. La present orde té com a objecte desplegar el Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana, així com facilitar la gestió en els centres educatius i en les empreses de la Formació Professional dual del sistema educatiu en els aspectes referents a la seua implantació i posada en marxa.

    2. Serà aplicable a tots els centres educatius autoritzats a la Comunitat Valenciana per a impartir la Formació Professional dual, que prèviament estiguen autoritzats per a impartir la Formació Professional del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.



    CAPÍTOL II

    El projecte de Formació Professional dual



    Article 2. Concepte del projecte de Formació Professional dual

    Als efectes de la present orde, s'entendrà per projecte de Formació Professional dual el document realitzat pel centre educatiu que conté la planificació del conjunt d'actuacions formatives que es desenrotllaran entre el centre educatiu i l'empresa per a desenrotllar la Formació Professional dual en el cicle formatiu corresponent.



    Article 3. Contingut del projecte de Formació Professional dual

    1. El projecte de Formació Professional dual haurà d'estar integrat per tots aquells aspectes relacionats amb la planificació que ha de realitzar el centre educatiu per a dur a terme la implantació i el posterior desenrotllament de la Formació Professional dual, i haurà de contindre el que establix l'article 11 del Decret 74/2013, de 14 de juny.

    2. Així mateix, en el dit projecte s'especificaran el cicle formatiu triat per a implantar esta formació; la modalitat de desenrotllament per la qual s'opta d'entre les establides en l'article 3 del Reial Decret 1529/2012, de 8 de novembre, pel qual es desenrotlla el contracte per a la formació i l'aprenentatge i s'establixen les bases de la Formació Professional dual; la duració del cicle formatiu; la designació del tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu i instructor o instructora de l'empresa; els mecanismes de coordinació que s'establiran entre el centre educatiu i l'empresa, i les mesures de prevenció de riscos laborals.



    Article 4. Sol·licituds d'autorització del projecte de Formació Professional dual: termini i lloc de presentació

    1. El termini ordinari per a presentar els projectes de Formació Professional dual finalitzarà el 31 de gener per a aquells projectes que pretenguen dur-se a terme en el curs acadèmic següent.

    2. Els projectes de Formació Professional dual hauran de presentar-se en la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu.

    3. En situacions excepcionals, degudament motivades, es podran presentar els projectes de Formació Professional dual, perquè siguen aprovats, en una data posterior a l'establida en este article. En estos casos el termini de presentació finalitzarà el 30 d'abril.



    Article 5. Sol·licitants d'autorització del projecte de Formació Professional dual

    Podran sol·licitar l'aprovació i autorització dels projectes de Formació Professional dual els centres educatius que prèviament hagen sigut autoritzats per a impartir Formació Professional del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.



    Article 6. Model de sol·licitud d'autorització del projecte de Formació Professional dual

    La sol·licitud d'autorització del projecte de Formació Professional dual per un centre educatiu es realitzarà en el model oficial que figura com a annex I a la present orde.



    Article 7. El programa de formació. Contingut

    1. El programa de formació contindrà les programacions realitzades per a cada mòdul professional. Haurà d'incloure els apartats següents: continguts, metodologia, mecanismes de coordinació entre el centre educatiu i l'empresa, temporalització, programació de la distribució dels continguts entre el centre educatiu i l'empresa, activitats que s'han de realitzar, procediment d'avaluació, activitats de recuperació, recursos didàctics i, si és procedent, adaptació als alumnes amb necessitats específiques de suport educatiu.

    2. Respecte als mòduls professionals que es cursen en Formació Professional dual, els apartats del programa de formació anteriorment mencionats hauran de referir-se tant a la formació que s'impartix en el centre educatiu com a les activitats formatives realitzades en l'empresa.



    El programa de formació del centre educatiu es realitzarà en el model oficial que figura com a annex II a la present orde.



    CAPÍTOL III

    Aprovació, autorització, denegació i renovació del projecte de Formació Professional dual



    Article 8. Aprovació i autorització del projecte de Formació Professional dual: organisme competent i termini

    1. L'aprovació i autorització dels projectes de Formació Professional dual correspondrà a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu.

    2. L'autorització del projecte de Formació Professional dual tindrà una vigència temporal d'un any prorrogable anualment de manera automàtica, i serà necessari sol·licitar-ne la renovació només en aquells casos previstos en l'article 11 de la present orde.

    3. La notificació de la mencionada aprovació als centres educatius es realitzarà abans del 30 d'abril per a aquells projectes que pretenguen dur-se a terme en el curs acadèmic següent.

    4. La notificació de l'aprovació del projecte de Formació Professional dual als centres educatius en el supòsit previst en l'article 4.3 de la present orde es realitzarà abans del 31 de juliol.



    Article 9. Valoració dels projectes de Formació Professional dual

    Els projectes de Formació Professional dual seran aprovats sempre que complisquen els requisits establits en la present orde i que permeten implantar la mencionada formació de manera que responga a l'objecte i finalitat per a la qual està prevista.



    Article 10. Denegació de l'autorització o renovació dels projectes de Formació Professional dual

    La direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu podrà denegar l'autorització o renovació dels projectes de Formació Professional dual en aquells casos en què estos no complisquen els requisits establits en la present orde.



    Article 11. Renovació de l'autorització dels projectes de Formació Professional dual

    1. La renovació de l'aprovació dels projectes de Formació Professional dual, només serà necessària en aquells casos en què s'hagen produït variacions significatives dels esmentats projectes.

    2. S'entén per variacions significatives aquelles que afecten els aspectes del projecte següents: cicle formatiu triat, modalitat de desenrotllament, duració del cicle formatiu i programa de formació.

    3. La sol·licitud de renovació es realitzarà en el model oficial que figura com a annex III a la present orde, en els mateixos terminis i lloc de presentació establits en l'article 4 de la present orde.



    Article 12. Idoneïtat de les empreses

    1. Les empreses que sol·liciten col·laborar amb els centres educatius en la implantació de la Formació Professional dual hauran d'acreditar que complixen els requisits establits en el Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.

    2. L'empresa acreditarà el compliment d'estos requisits per almenys un dels mitjans següents:

    a) Informe realitzat per organitzacions empresarials més representatives de la Comunitat Valenciana.

    b) Certificat emés pel Consell de Cambres o Cambres de Comerç, Indústria i Navegació de la Comunitat Valenciana.

    c) Declaració responsable que acredite que es complixen els requisits establits en els articles 8 i 14 del Decret 74/2013, de 14 de juny, segons el model oficial que figura com a annex IV a la present orde.







    CAPÍTOL IV

    Implantació i organització de la Formació Professional dual



    Article 13. Compromís d'implantació de la Formació Professional dual

    1. Els centres educatius el projecte de Formació Professional dual dels quals haja sigut autoritzat o renovat adquirixen el compromís d'implantar la mencionada formació en el curs acadèmic que s'inicie després de l'autorització o renovació, ajustant-se en tot cas al que preveu el projecte, excepte en aquells casos en què hi haja causes justificades que n'impossibiliten la implantació, segons el que disposa la disposició transitòria primera del Decret 74/2013, de 14 de juny, del Consell, pel qual es regula la Formació Professional dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.

    2. El compromís d'implantació del centre educatiu implicarà mantindre el conveni de col·laboració amb l'empresa durant el temps acordat i, en tot cas, durant el període previst de duració del cicle formatiu, excepte causes justificades que facen inviable el mencionat compromís i que hauran de ser notificades a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu perquè dicte les instruccions que es consideren adequades.



    Article 14. Definició i constitució de grups de Formació Professional dual

    Es denominarà grup de Formació Professional dual aquell en què part del seu alumnat estiga realitzant activitats formatives en un centre educatiu i en una empresa.

    Per a la constitució dels grups a què es referix el paràgraf anterior, caldrà ajustar-se al que disposa la normativa vigent, pel que fa al nombre màxim i mínim d'alumnat.



    Article 15. Informació sobre la Formació Professional dual

    La informació relativa a estes ensenyances estarà a l'abast de tots els interessats en Internet, en l'adreça corresponent a esta conselleria: . Esta pàgina s'actualitzarà periòdicament.

    Els annexos inclosos en la present orde podran completar-se i actualitzar-se en la mencionada pàgina web d'acord amb el procediment establit en la disposició addicional segona.



    Article 16. Ampliació de la duració del cicle formatiu en Formació Professional dual

    Els cicles formatius de grau mitjà i grau superior que s'impartisquen en Formació Professional dual tindran una duració mínima de dos anys. La duració d'estos podrà ser ampliada a tres anys, sempre que responga al que establix el projecte que prèviament haja sigut aprovat per la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu.

    La duració mínima a què es referix l'apartat anterior no és aplicable en aquells cicles que tenen la consideració de cicles curts amb una duració d'un any i 3 mesos (1.400 hores) o amb una duració d'un any i 6 mesos (1.700 hores), i en este cas podran ampliar-se fins a dos anys.





    Article 17. Organització del centre educatiu: agents implicats en Formació Professional dual

    Els agents implicats en la implantació i posterior desenrotllament de la Formació Professional dual, sempre que en els centres educatius hi haja estes figures, seran, entre altres: director o directora, cap d'estudis de Formació Professional, cap de la família professional, cap del departament de pràctiques, coordinador o coordinadora de cicles formatius, tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu, professorat de Formació i Orientació Laboral (FOL), departament d'orientació, departament d'idiomes/llengües estrangeres i l'equip docent del grup a què pertanga l'alumnat de Formació Professional dual.





    Article 18. Formació didàctica de l'instructor o instructora de l'empresa col·laboradora en la Formació Professional dual

    Les cambres de Comerç, Indústria i Navegació de la Comunitat Valenciana, organitzacions empresarials i sindicals, així com els centres de formació, innovació i recursos educatius de la Comunitat Valenciana, podran organitzar cursos específics per a formar en els aspectes didàctics els instructors en el desenrotllament de les seues funcions en les empreses.

    La formació serà objecte d'acreditació per mitjà de certificat oficial expedit per l'organisme que la impartisca.



    Article 19. Funcions específiques de la direcció dels centres educatius en relació amb la Formació Professional dual

    1. Promoure les relacions amb les empreses de l'entorn per a facilitar la creació de places formatives en els centres de treball.

    2. Assumir la responsabilitat de l'execució dels convenis i la custòdia d'estos en els centres educatius públics i firmar els convenis de col·laboració amb les empreses i assumir la responsabilitat de la seua execució i custòdia en els centres educatius privats.

    3. Visar la certificació dels documents acreditatius de realització de la Formació Professional dual realitzats pel secretari del centre.



    4. Visar la certificació elaborada pel secretari del centre relativa a la participació de les empreses i/o dels seus instructors i instructores en la Formació Professional dual, quan li siga sol·licitat, segons els models oficials que figuren com a annexos V-A i V-B a la present orde.

    5. En els centres educatius públics, resoldran les sol·licituds d'exempció total o parcial del mòdul professional de Formació en Centres de Treball de l'alumnat del mateix centre i dels centres privats adscrits. Respecte als centres educatius privats hauran de sol·licitar la tramitació de la mencionada exempció al centre públic a què estiguen adscrits.

    6. Sol·licitar, si és el cas, a la Inspecció Educativa les autoritzacions extraordinàries corresponents referides a la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball.

    7. Comunicar a la Inspecció Educativa la incorporació de l'alumnat a les places formatives de les empreses col·laboradores, així com els supòsits d'interrupció i cessament que es produïsquen abans de la finalització del cicle formatiu.

    8. Autoritzar el programa de seguiment i visites del professorat, així com dels tutors i tutores que participen en el seguiment de l'alumnat en Formació Professional dual.

    9. Impulsar la realització de jornades formatives i cursos per als instructors i instructores d'empreses col·laboradores amb el centre educatiu i per al professorat de Formació Professional dual.



    Article 20. Funcions específiques de la direcció d'estudis de Formació Professional en relació amb la Formació Professional dual

    Correspon a la direcció d'estudis de Formació Professional i, si no n'hi ha, a la direcció d'estudis, quant a la realització de la Formació Professional dual, les funcions següents:

    1. Vetlar perquè en la programació general anual es reflectisquen els aspectes de la programació de la Formació Professional dual.

    2. Vetlar perquè els tutors i tutores compten amb els recursos tecnològics suficients per a un efectiu seguiment de les activitats formatives i la seua posterior avaluació.

    3. Mantindre relacions fluides amb la xarxa d'empreses col·laboradores en la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per a facilitar la seua participació en la Formació Professional dual.



    Article 21. Funcions específiques de la direcció del departament de pràctiques en relació amb la Formació Professional dual

    En els centres que compten amb direcció del departament de pràctiques li corresponen, quant a la realització de la Formació Professional dual, les funcions següents:

    1. Col·laborar en tot el procés de programació, desenrotllament, gestió, avaluació i realització de memòries de la Formació Professional dual.

    2. Establir contactes amb les empreses o entitats de l'entorn per a promoure nous convenis de col·laboració.

    3. Garantir la posada en funcionament i manteniment de les aplicacions informàtiques per a la gestió de la Formació Professional dual.

    4. Proporcionar la informació i documentació necessària als tutors o tutores de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu per a la seua gestió.

    5. Supervisar, ordenar i tramitar en temps i forma la documentació generada en la gestió de la Formació Professional dual.

    6. Elaborar la documentació necessària per a la sol·licitud de les autoritzacions extraordinàries pel que fa a la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball.

    7. Planificar activitats conduents a la formació didàctica dels instructors i instructores preferentment amb anterioritat a l'inici de les activitats formatives en l'empresa de l'alumnat en Formació Professional dual.



    Article 22. Funcions específiques de la direcció de la família professional en relació amb la Formació Professional dual

    Correspon a la direcció de la Família Professional, quant a la realització de la Formació Professional dual:

    1. Col·laborar en l'establiment de contactes amb les empreses de l'entorn per a promoure nous convenis de col·laboració, així com mantindre relacions fluides amb estes.

    2. Col·laborar en tot el procés de programació, desenrotllament, gestió i avaluació de la Formació Professional dual.

    3. Impulsar les relacions amb les associacions i federacions sectorials per a promoure els contactes amb les empreses del sector perquè col·laboren amb el centre educatiu en la implantació i desenrotllament de la Formació Professional dual.



    Article 23. Funcions específiques del coordinador o coordinadora de cicles formatius en relació amb la Formació Professional dual

    Correspon al coordinador o coordinadora de cicles formatius, quant a la realització de la Formació Professional dual, col·laborar amb la direcció d'estudis de Formació Professional, o la direcció d'estudis quan no n'hi haja, i amb la direcció del departament de pràctiques, en el desenrotllament de les activitats formatives de Formació Professional dual, assumint les competències de la direcció del departament de pràctiques quan no n'hi haja.



    Article 24. Funcions específiques del tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu

    Correspon al tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu, quant a la realització de la Formació Professional dual, les funcions següents:

    1. Coordinar i elaborar el programa de formació corresponent en col·laboració amb el professorat dels mòduls que s'impartixen en Formació Professional dual, oït l'instructor o instructora de l'empresa.



    2. Aplicar els criteris de prioritat per a assignar a l'alumnat les places formatives en els centres de treball i supervisar la selecció de l'alumnat per a les mencionades places.

    3. Dur a terme el seguiment de les activitats formatives de l'alumnat en col·laboració amb l'instructor o instructora de l'empresa.

    4. Atendre l'alumnat en el centre educatiu amb la periodicitat que s'establisca, i telemàticament amb caràcter permanent, durant el període de realització de les activitats formatives en l'empresa, amb l'objecte de valorar el desenrotllament del programa de formació i establir els suports educatius necessaris.

    5. Decidir, la seqüenciació de les activitats formatives en diverses empreses en cas que siga necessari.

    6. Avaluar, junt amb l'equip educatiu i oït l'instructor o la instructora de l'empresa, el bon desenrotllament de la Formació Professional dual.

    7. Establir contactes amb les empreses de l'entorn per a promoure nous convenis de col·laboració.

    8. Orientar l'alumnat, en col·laboració amb el professor o professora de Formació i Orientació Laboral (FOL) i el departament d'orientació, amb anterioritat a l'inici de les activitats formatives en l'empresa, sobre els aspectes conduents a una òptima realització de la Formació Professional dual.

    9. Omplir la documentació corresponent de l'alumnat del seu grup.



    10. Informar al principi del curs l'alumnat, i en el cas que l'alumnat siga menor d'edat, als seus pares i mares o representants legals, de tot allò que els concernisca en relació amb el desenrotllament de la Formació Professional dual.

    11. Informar qui corresponga, sobre la tramitació de renúncies, suspensions, exempcions i vetlar perquè estes es realitzen en temps i forma.



    12. Elaborar el programa de seguiment i visites de l'alumnat que es troba realitzant activitats formatives en l'empresa perquè l'autoritze la direcció del centre educatiu.

    13. Elaborar les adaptacions curriculars de l'alumnat amb discapacitat, en els casos que corresponga, en col·laboració amb el departament d'orientació, oït l'equip educatiu.

    14. Proposar a la direcció de pràctiques formatives o, si no n'hi ha, al coordinador o coordinadora de cicles formatius, o a la direcció d'estudis quan no n'hi haja cap dels anteriors, les sol·licituds de permisos extraordinaris referits a la realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per a la seua tramitació.

    15. Proporcionar a l'alumnat que estiga realitzant les activitats formatives en l'empresa, amb la col·laboració del professorat de Formació i Orientació Laboral (FOL) i de l'equip educatiu, la informació i assessorament necessari quant a seguretat i prevenció de riscos laborals associats a les diferents places formatives, així com vetlar perquè l'alumnat complisca els corresponents protocols.



    16. Elaborar la memòria final anual de les activitats dutes a terme per l'alumnat en el desenrotllament de les activitats formatives en Formació Professional dual, segons el model oficial que figura com a annex VI a la present orde.

    17. Detectar necessitats d'informació i/o formació didàctica dels instructors i instructores de les empreses i proposar a la direcció del departament de pràctiques la realització d'activitats conduents a la formació d'estos amb caràcter previ a l'inici de les activitats formatives en l'empresa per l'alumnat.



    Article 25. Funcions específiques del professorat de Formació i Orientació Laboral (FOL) en relació amb la Formació Professional dual

    Són funcions del professorat de Formació i Orientació Laboral (FOL), quant a la realització de la Formació Professional dual, les següents:

    1. Orientar l'alumnat, en col·laboració amb el tutor o tutora i el departament d'orientació, a l'inici de les activitats formatives en Formació Professional dual en l'empresa, sobre els aspectes conduents a una òptima realització d'esta.

    2. Col·laborar amb el tutor o tutora en les reunions periòdiques que establisquen amb l'alumnat que es trobe realitzant les activitats formatives en l'empresa, en el seguiment i assessorament necessari quant a seguretat i prevenció de riscos laborals associats a les diferents places formatives, així com vetlar perquè l'alumnat complisca els protocols corresponents.



    Article 26. Funcions específiques del departament d'orientació en relació amb la Formació Professional dual

    Són funcions del departament d'orientació quant a la realització de la Formació Professional dual, en aquells centres en què hi haja, les següents:

    1. Orientar l'alumnat, en col·laboració amb el tutor o tutora, així com amb el professorat de Formació i Orientació Laboral, a l'inici de les activitats formatives en l'empresa, sobre els aspectes conduents a una òptima realització d'estes.

    2. En col·laboració amb el tutor o tutora i oït l'equip educatiu, elaborar les adaptacions curriculars en els casos que corresponga.



    Article 27. Funcions específiques del departament d'idiomes/llengües estrangeres en relació amb la Formació Professional dual

    En aquells centres en què hi haja este departament, té la funció de col·laborar en els processos necessaris per a la realització, per part de l'alumnat, del mòdul professional de Formació en Centres de Treball a Europa, sempre que prèviament s'haja autoritzat el projecte de Formació Professional dual que el preveja.



    Article 28. Funcions de l'instructor o instructora de l'empresa

    Són funcions de l'instructor o instructora de l'empresa quant a la realització dels mòduls impartits en Formació Professional dual en l'empresa les següents:

    1. Formar l'alumnat a càrrec seu durant el període en què realitze les activitats formatives en l'empresa d'acord amb el projecte de Formació Professional dual aprovat.

    2. Coordinar-se amb el tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu en els aspectes següents:

    a) Informar el tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu del desenrotllament de les activitats formatives realitzades per part de l'alumnat.

    b) Informar el tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu en aquells casos en què l'alumnat incórrega en comportaments inapropiats, faltes d'assistència i/o retards no justificats o baix rendiment injustificat, perquè este adopte les mesures oportunes.



    3. Emetre un informe final individualitzat per a cada alumne o alumna del qual haja sigut instructor i instructora en el model oficial que figura com a annex VII a la present orde.



    Article 29. Funcions específiques de l'equip docent en relació amb la Formació Professional dual

    Són funcions de l'equip docent quant a la realització de la Formació Professional dual les següents:

    1. Realitzar les programacions del mòdul professional que impartisca en Formació Professional dual.

    2. Col·laborar en l'aplicació dels criteris que determinen l'assignació de l'alumnat a les places formatives segons el que establix l'article 39 de la present orde.

    3. Participar, si és procedent, en l'elaboració d'informes conduents a les exempcions totals o parcials del mòdul professional de Formació en Centres de Treball.

    4. Avaluar, junt amb el tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu i oït l'instructor o instructora de l'empresa, els mòduls professionals de Formació Professional dual.



    Article 30. Criteris per a determinar les hores lectives i l'assignació d'hores complementàries al tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu

    Les hores lectives del tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu s'establiran en funció del nombre d'alumnat que curse Formació Professional dual i el nombre d'empreses col·laboradores, segons els criteris següents:

    a) Si el nombre d'alumnat en Formació Professional dual i el nombre d'empreses col·laboradores és inferior a cinc, els tutors dedicaran dos hores setmanals en el primer curs i dos hores setmanals en el segon curs per a la preparació, seguiment i avaluació de les activitats formatives.

    Així mateix, dedicarà tres hores setmanals de caràcter complementari per a realitzar labors de coordinació, tant en primer com en segon curs.

    b) Si el nombre d'alumnat en Formació Professional dual és igual o superior a cinc i inferior a quinze i el nombre d'empreses col·laboradores és igual o superior a cinc, els tutors dedicaran dos hores setmanals en el primer curs i tres hores setmanals en el segon curs per a la preparació, seguiment i avaluació de les activitats formatives.

    Així mateix, dedicarà tres hores setmanals de caràcter complementari per a realitzar labors de coordinació tant en primer com en segon curs.

    c) Si el nombre d'alumnat en Formació Professional dual és igual o superior a quinze i el nombre d'empreses col·laboradores és igual o superior a cinc, els tutors dedicaran dos hores setmanals en el primer curs i quatre hores setmanals en el segon curs per a la preparació, seguiment i avaluació de les activitats formatives.

    Així mateix, en els centres públics el tutor o tutora de Formació Professional dual dedicarà tres hores setmanals de caràcter complementari per a realitzar labors de coordinació tant en primer com en segon curs.



    En aquells casos en què tot l'alumnat d'un grup de Formació Professional dual estiga realitzant activitats formatives en una empresa, l'hora per a realitzar les tasques d'acció tutorial serà assignada al tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu.

    En aquells casos en què el cicle formatiu en Formació Professional dual tinga una duració de tres anys, el total de les hores indicades es distribuirà al llarg dels tres anys sense superar en cap cas el màxim indicat en els paràgrafs anteriors.



    Article 31. Dedicació de l'equip docent per al desenrotllament de la Formació Professional dual

    1. L'equip docent destinarà tres hores setmanals de caràcter complementari a col·laborar en el desenrotllament de la Formació Professional dual.

    2. En el període en què l'alumnat estiga realitzant el mòdul professional de Formació en Centres de Treball el professorat podrà destinar tres hores setmanals lectives per cada grup que impartix en Formació Professional dual.



    Article 32. Convenis de col·laboració amb l'empresa en Formació Professional dual

    1. Per al desenrotllament de les activitats formatives que es realitzaran en l'empresa serà necessari la subscripció d'un conveni de col·laboració amb l'empresa que es realitzarà en el model normalitzat que es publicarà a este efecte.

    2. Els convenis de col·laboració seran firmats pel conseller o consellera competent en matèria de formació professional del sistema educatiu, excepte delegació expressa, que es podrà realitzar només quan el firmant siga una entitat privada, i per l'empresa col·laboradora. Quan l'empresa tinga la consideració d'entitat pública no es podrà fer cap delegació.

    En el cas dels centres de titularitat privada, el conveni de col·laboració haurà de ser firmat pel director o directora del centre educatiu.



    La comunicació de la rescissió o modificació del conveni de col·laboració la realitzarà el director o directora del centre a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu.



    Article 33. Modificació del conveni de col·laboració

    En els supòsits en què es pretenga modificar el contingut mínim del conveni de col·laboració establit en l'article 9.2 del Decret 74/2013, de 14 de juny, estes modificacions hauran de comunicar-se a la Inspecció Educativa, que si ho considera oportú proposarà la realització d'un nou conveni.



    Article 34. Relacions entre el centre educatiu i l'empresa en Formació Professional dual. Mecanismes de coordinació

    1. El tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu establirà un contacte continu amb l'instructor o instructora de l'empresa per a dur a terme un seguiment individualitzat de l'alumnat. Este contacte es farà de manera telemàtica.

    2. El tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu realitzarà visites a les empreses, i durant estes visites l'instructor o instructora li proporcionarà tota la informació necessària sobre el seguiment de l'alumnat i li entregarà els informes en què s'arrepleguen les activitats realitzades per este, així com les valoracions de l'instructor o instructora segons el model oficial que figura com a annex VII a la present orde.



    Article 35. Adaptacions del programa de formació

    1. El tutor o tutora i l'instructor o instructora dissenyaran el programa de formació, que serà individualitzat per a cada alumne o alumna, així com per a cada plaça formativa en el centre de treball.

    2. En aquells casos en què l'alumnat realitze les activitats formatives en diverses empreses, es dissenyaran tants programes de formació com places formatives s'ocupen en les diferents empreses.



    Article 36. Assegurances en Formació Professional dual

    L'alumnat la vinculació del qual amb l'empresa es realitze a través d'un contracte laboral estarà inclòs en el Règim General de la Seguretat Social.

    L'alumnat la vinculació del qual amb l'empresa es realitze a través del règim de beques s'enquadra en l'àmbit d'aplicació del Reial Decret 1493/2011, de 24 d'octubre, pel qual es regulen els termes i les condicions d'inclusió en el Règim General de la Seguretat Social de les persones que participen en programes de formació, en desplegament del que preveu la disposició addicional tercera de la Llei 27/2011, d'1 d'agost, sobre actualització, adequació i modernització del sistema de la Seguretat Social.

    L'alumnat que no es trobe en alguna d'estes situacions, en matèria d'assegurances, es considera assimilat a l'alumnat que realitza el mòdul professional de Formació en Centres de Treball.



    Article 37. Supervisió dels centres públics als centres privats o concertats que tenen adscrits i en els quals s'impartix Formació Professional dual

    La supervisió que els centres públics realitzaran, respecte als centres concertats i privats que tinguen adscrits en els quals s'haja implantat la Formació Professional dual, es durà a terme segons el procediment que, amb caràcter general, se seguix respecte a les qüestions administratives relacionades amb l'ordenació acadèmica en Formació Professional en el règim ordinari.



    CAPÍTOL V

    Accés, admissió i matrícula en Formació Professional dual



    Article 38. Requisits dels participants en el procediment d'admissió en Formació Professional dual

    1. El procés d'admissió de l'alumnat en Formació Professional dual es durà a terme en funció del que establix la normativa que regula l'admissió de l'alumnat en Formació Professional en el règim ordinari.



    2. Els requisits dels participants en el procés d'admissió de Formació Professional dual són:

    a) Complir els requisits d'accés, admissió i matrícula establits en la Formació Professional en règim ordinari i realitzar els tràmits oportuns de preinscripció i matrícula.

    b) Superar, si és el cas, el procediment de selecció establit a este efecte per a l'assignació de places formatives en l'empresa.



    Article 39. Criteris de prioritat en Formació Professional dual

    1. En cas que hi haja un nombre més gran d'alumnat que sol·licita cursar Formació Professional dual que places formatives oferides per les empreses, s'aplicaran els criteris per a determinar la prioritat en l'adjudicació d'empreses establits en els barems que figuren com a annexos VIII, IX, X i XI a la present orde.

    2. Seguint els criteris a què es referix l'apartat anterior, es confeccionarà una llista provisional ordenada en funció de la puntuació de l'alumnat. Esta llista permetrà assignar l'alumnat a les places formatives de les empreses. La llista es farà pública en el centre educatiu i podrà ser objecte de reclamació per l'alumne o alumna.

    3. Les reclamacions a què puguen donar lloc la llista que regula l'apartat anterior es realitzaran de conformitat amb el procediment següent:

    a) Es presentaran per escrit dirigit a la direcció del centre dins dels tres dies hàbils següents al de la publicació de la llista de seleccionats en el procediment per a l'assignació de places formatives en l'empresa.



    b) En el termini dels dos dies hàbils següents, la direcció del centre ratificarà o rectificarà la puntuació objecte de reclamació per mitjà de la publicació de les llistes definitives.

    c) Si després de la decisió persistix la disconformitat, l'alumne o alumna podrà sol·licitar, en el termini de dos dies hàbils següents a la publicació de les llistes definitives, que se n'eleve la reclamació al director territorial d'Educació corresponent, el qual, després de l'informe de la Inspecció Educativa, resoldrà el que siga procedent. La mencionada resolució, motivada, posarà fi a la via administrativa.

    4. En aquells casos en què hi haja una contraprestació econòmica per a l'alumnat per part de les empreses, estes entrevistaran l'alumnat per l'orde de la llista, i la selecció final anirà a càrrec de les empreses.



    5. En aquells casos en què no hi haja contraprestació econòmica per part de les empreses, l'alumnat serà assignat a estes seguint els mateixos criteris que els establits per al mòdul professional de Formació en Centres de Treball, sense que l'empresa tinga possibilitat de realitzar-ne un procés de selecció.

    6. L'alumnat a qui no se li haja assignat una plaça formativa en una empresa formarà part d'una llista d'espera per si es produïxen vacants per baixes o bé per si s'oferixen noves places formatives en empreses per a cursar la Formació Professional dual.



    Article 40. Conformitat de l'alumnat en Formació Professional dual

    L'alumnat que curse Formació Professional dual haurà de firmar un document en què es deixe constància que accepta cursar el cicle formatiu en Formació Professional dual, segons el model oficial que figura com a annex XII a la present orde. Este document haurà d'entregar-lo l'alumne o alumna al tutor o tutora de Formació Professional dual del grup del cicle formatiu. Si l'alumne o alumna és menor d'edat no emancipat, en este cas hauran de prestar la seua conformitat els representants legals, respectant el que establix l'article 162 del Codi Civil, en el fet que els pares que tinguen la pàtria potestat tenen la representació legal dels seus fills menors no emancipats, però, per a subscriure contractes que obliguen el fill a realitzar prestacions personals, es requerix el consentiment previ d'este si té prou seny.





    Article 41. La Formació Professional dual en règim semipresencial o a distància

    1. Les activitats formatives realitzades en les empreses per l'alumnat de Formació Professional dual en règim semipresencial o a distància tindran caràcter presencial.

    2. La Formació Professional dual en règim semipresencial o a distància es regularà per allò que s'ha previst per al mencionat règim en Formació Professional en règim ordinari.



    Article 42. Compatibilitat de la matrícula en els cicles formatius de Formació Professional dual i amb altres ensenyances

    La matrícula en un cicle formatiu en Formació Professional dual s'ajustarà a les compatibilitats de matrícula establides en els cicles formatius de Formació Professional en règim ordinari i amb altres ensenyances.



    Article 43. Document de vinculació de l'alumne o alumna amb l'empresa en Formació Professional dual

    1. L'alumne o alumna haurà de firmar, quan no hi haja contracte, un document de vinculació amb l'empresa en què se li haja assignat una plaça formativa, segons el model oficial que figura com a annex XII a la present orde. Este document es firmarà amb anterioritat a la incorporació de l'alumne o alumna a la plaça formativa de l'empresa. Si l'alumne o alumna és menor d'edat no emancipat, en este cas hauran de prestar la seua conformitat els representants legals, respectant el que establix l'article 162 del Codi Civil, en el fet que els pares que tenen la pàtria potestat tenen la representació legal dels seus fills menors no emancipats, però, per a subscriure contractes que obliguen el fill a realitzar prestacions personals, es requerix el consentiment previ d'este si té prou seny.

    2. Del document mencionat haurà de tindre constància la Inspecció Educativa amb una antelació mínima de 10 dies hàbils a l'inici previst de les activitats formatives en l'empresa. Transcorregut el mencionat termini, si no hi ha resolució expressa en contra, s'entendrà que l'alumne o alumna pot començar les activitats formatives en l'empresa.



    3. Quan per diferents circumstàncies es produïsquen variacions en els calendaris i horaris de realització de les activitats formatives en les empreses, s'haurà d'omplir un nou document i tramitar-lo com s'ha mencionat més amunt.



    Article 44. Procediment en cas d'interrupció i cessament de la formació d'un alumne o alumna en Formació Professional dual

    1. En els supòsits d'interrupció i cessament de la formació d'un alumne o alumna en Formació Professional dual, previstos en els articles 10, 30, 31 i 32 del Decret 74/2013, de 14 de juny, el tutor o tutora a buscarà l'alumne o alumna una empresa que li permeta continuar la seua formació.

    2. El centre educatiu haurà de notificar a la Inspecció Educativa la finalització de la vinculació de l'alumne o alumna amb l'empresa o, si és el cas, la seua assignació a una altra empresa.

    3. En els casos en què no siga possible assignar a l'alumne o alumna una plaça formativa en una altra empresa o bé en aquells casos en què no siga procedent el mencionat canvi, el mencionat alumne o alumna tindrà assegurada la seua plaça en el règim ordinari en el mateix cicle formatiu i nivell que estiga cursant en Formació Professional dual.

    4. En els casos d'interrupció i cessament de la formació d'un alumne o alumna en Formació Professional dual, l'equip docent podrà verificar si s'han aconseguit els resultats d'aprenentatge establits en el Reial Decret del títol del cicle formatiu, amb l'objecte de considerar avaluats i, si és el cas, superats, determinats continguts del mòdul professional corresponent o el mòdul professional en la seua totalitat. Per a dur a terme l'esmentada validació, l'equip docent tindrà en compte els informes realitzats per l'instructor o instructora.

    5. En tots els supòsits es formalitzarà la documentació necessària, d'acord amb el que disposa la disposició addicional segona de la present orde.



    CAPÍTOL VI

    El mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual



    Article 45. Empresa o empreses on realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual

    L'alumnat de Formació Professional dual podrà realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en la mateixa empresa en què realitze les activitats formatives o bé en una altra de diferent.



    Article 46. Exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per haver cursat Formació Professional dual

    El procediment per a sol·licitar l'exempció del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual per haver realitzat les activitats formatives en l'empresa serà l'establit per a sol·licitar l'exempció del mencionat mòdul en el règim ordinari.

    La mencionada exempció podrà ser total o parcial en funció del període de formació realitzat en l'empresa i de les places formatives ocupades per l'alumnat.



    Article 47. Ampliació del període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual

    1. El període de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual es podria ampliar sempre que es preveja en el projecte i permeta a l'alumne o alumna refermar els seus coneixements i adquirir una experiència laboral que facilite la seua inserció en el món laboral o afavorisca l'autoocupació.

    2. Esta ampliació pot justificar-se en atenció a les peculiaritats del cicle formatiu que s'estiga cursant en Formació Professional dual.





    Article 48. Període extraordinari de realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual

    L'alumnat que estiga cursant Formació Professional dual podrà realitzar el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en períodes extraordinaris, i s'aplicarà el que preveu el règim ordinari.





    Article 49. El mòdul professional de Formació en Centres de Treball en el règim semipresencial o a distància en Formació Professional dual

    A l'alumnat que curse Formació Professional dual en el règim semipresencial o a distància li serà aplicable la normativa que regula amb caràcter general el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en este règim. En conseqüència, haurà de cursar el mencionat mòdul professional en la modalitat presencial.



    Article 50. Adaptació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball per a l'alumnat de Formació Professional dual

    1. El tutor o tutora de l'alumne o alumna que realitze el mòdul professional de Formació en Centres de Treball en Formació Professional dual haurà de proporcionar la informació necessària al tutor o tutora del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, amb l'objecte que les pràctiques que l'alumnat realitze suposen un complement de les activitats formatives realitzades en Formació Professional dual.

    2. L'adaptació del mòdul professional de Formació en Centres de Treball a l'alumnat en Formació Professional dual també podrà consistir a anticipar el període de realització del mencionat mòdul professional.





    Article 51. Realització del mòdul professional de Formació en Centres de Treball, fora de la Comunitat Valenciana, bé en territori espanyol o a Europa.

    1. En els supòsits en què es vullga disposar d'un projecte de Formació Professional dual, en el qual el mòdul professional de Formació en Centres de Treball es realitze fora de la Comunitat Valenciana, es requerirà aprovació expressa de la direcció competent en matèria de formació professional del sistema educatiu, si el projecte de formació ho justifica, amb un informe previ de la Inspecció Educativa.

    2. Tenint en compte que es poden planificar les activitats formatives de la Formació Professional dual per dies, setmanes i mesos, hi ha la possibilitat de concentrar-la en un període de manera que es puga realitzar fora de la Comunitat Valenciana, ja siga en territori espanyol o a Europa.



    Article 52. Programes de gestió en Formació Professional dual

    1. La direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu actualitzarà per resolució els documents i annexos necessaris per a la gestió de la Formació Professional dual.

    2. El programa informàtic de gestió serà específic per a esta formació i serà semblant a l'utilitzat per a la gestió del mòdul professional de FCT.



    CAPÍTOL VII

    Avaluació en Formació Professional dual



    Article 53. Procés d'avaluació de l'alumnat

    1. L'avaluació dels mòduls professionals dels cicles formatius en Formació Professional dual serà responsabilitat del professorat del cicle formatiu del centre educatiu, i s'ajustarà en tot cas al que establix la normativa aplicable a la Formació Professional en règim ordinari, així com als criteris arreplegats en el programa de formació. L'equip docent tindrà en compte les valoracions realitzades per l'instructor o instructora de l'empresa. Estes valoracions es faran constar en el model normalitzat que s'arreplega com a annex VII a la present orde i que haurà d'omplir-se setmanalment.

    2. El professor o professora del mòdul professional que s'impartix en Formació Professional dual i en el qual els continguts es distribuïxen entre el centre educatiu i l'empresa podrà utilitzar els instruments d'avaluació que considere necessaris i oportuns per a verificar si s'han aconseguit els resultats d'aprenentatge establits prèviament.



    Article 54. Reclamació de qualificacions

    L'alumnat de Formació Professional dual podrà reclamar les qualificacions obtingudes segons el que establix la normativa respecte d'això per a la Formació Professional en règim ordinari.





    CAPÍTOL VIII

    Emissió i certificació de títols en Formació Professional dual



    Article 55. Titulació obtinguda per l'alumnat de Formació Professional dual

    L'alumnat que curse ensenyances en Formació Professional dual obtindrà el mateix títol que el que obté un alumne o alumna que cursa el mateix cicle en Formació Professional en règim ordinari. Este alumnat obtindrà a més un certificat que acredite la formació cursada en l'empresa, que serà expedit pel centre educatiu.



    Article 56. Certificats de l'activitat formativa realitzada en l'empresa en Formació Professional dual

    El centre educatiu expedirà a l'alumnat de Formació Professional dual un certificat acreditatiu de les activitats formatives realitzades en les empreses. Este certificat es realitzarà en el model oficial que figura com a annex XIII a la present orde.





    CAPÍTOL IX

    Control i seguiment de la Formació Professional dual



    Article 57. Supervisió de la Formació Professional dual per la Inspecció Educativa

    La Inspecció Educativa vetlarà per l'estricte compliment de la normativa que regula la Formació Professional dual en els mateixos termes que ho fa en la Formació Professional ordinària, atenent les particularitats pròpies de la Formació Professional dual.





    DISPOSICIONS ADDICIONALS



    Primera. Aplicació supletòria

    En tot allò que no estiga previst en la present orde, serà aplicable la normativa de la Formació Professional en el règim ordinari, llevat que resulte inaplicable per contradicció amb l'objecte i finalitat de la Formació Professional dual.



    Segona. Habilitació a la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu per a dictar resolucions i instruccions i adaptació d'annexos

    Es faculta la direcció general competent en matèria de formació professional del sistema educatiu per a dictar totes les resolucions i instruccions que corresponguen i per a establir tots els procediments o suports que siguen necessaris per al desenrotllament, interpretació i aplicació del que disposa la present orde. Així mateix, es faculta esta per a modificar, per resolució, els annexos de la present orde amb l'objecte d'adaptar-los a la normativa que incidisca en el seu contingut.



    Tercera. No-increment del gasto públic

    La implementació i el posterior desplegament d'esta orde no comportarà gasto addicional respecte al Decret 74/2013, de 14 de juny, pel qual es regula la Formació Professional dual del sistema educatiu a la Comunitat Valenciana.







    DISPOSICIÓ TRANSITÒRIA



    Única. Criteris per a determinar les hores lectives del tutor o tutora de Formació Professional dual durant el primer any d'implantació d'un cicle formatiu en Formació Professional dual en un centre educatiu

    En el primer any d'implantació de la Formació Professional dual en qualsevol cicle formatiu, les hores lectives del tutor o tutora de Formació Professional dual s'establiran de la manera següent:

    a) En els casos previstos en l'article 30.a de la present orde, els tutors dedicaran tres hores setmanals en el primer curs i dos hores setmanals en el segon curs per a la preparació, seguiment i avaluació de les activitats formatives.

    b) En els casos previstos en l'article 30.b de la present orde, els tutors dedicaran tres hores setmanals en el primer curs i tres hores setmanals en el segon curs per a la preparació, seguiment i avaluació de les activitats formatives.

    c) En els casos previstos en l'article 30.c de la present orde, els tutors dedicaran tres hores setmanals en el primer curs i tres hores setmanals en el segon curs per a la preparació, seguiment i avaluació de les activitats formatives.



    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Abast de la derogació normativa

    Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa la present orde.



    DISPOSICIÓ FINAL



    Única. Entrada en vigor

    La present orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



    València, 13 de gener de 2014



    La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

    MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET