ORDE 18/2011, d'1 d'abril, de la Conselleria d'Educació, per la qual es modifica parcialment l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat.



Publicado en:  DOGV núm. 6502 de 14.04.2011
Número identificador:   2011/4371
Referencia Base Datos:  004547/2011
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Educació
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: programa d'ensenyament, ensenyament secundari, legislació escolar , batxillerat


  • ORDE 18/2011, d'1 d'abril, de la Conselleria d'Educació, per la qual es modifica parcialment l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat. [2011/4371]

    El Reial Decret 1467/2007, de 2 de novembre, pel qual s'establix l'estructura del Batxillerat i es fixen les seues ensenyances mínimes, establix, en l'article 8.2, que les administracions educatives regularan les matèries optatives del Batxillerat.

    El Decret 102/2008, d'11 de juliol, del Consell, pel qual s'establix el currículum del Batxillerat en la Comunitat Valenciana, dedica l'article 9 a les matèries optatives. En este, es disposa que les matèries optatives en el Batxillerat contribuïxen a completar la formació de l'alumnat aprofundint en aspectes propis de la modalitat triada, o ampliant les perspectives de la mateixa formació general. Així mateix, especifica que la conselleria competent en matèria d'educació establirà el repertori de matèries optatives i el seu currículum, els procediments i les condicions per a la seua impartició en els centres.

    L'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, en l'article 2 indica que l'oferta de matèries optatives prevista per als dos cursos del Batxillerat haurà de respondre als diferents interessos, motivacions i necessitats de l'alumnat, contribuint a completar la formació de l'alumnat, aprofundint en aspectes propis de la modalitat triada, o ampliant les perspectives de la mateixa formació general. A fi de respondre a les finalitats exposades, l'oferta de matèries optatives, en cada curs i al llarg de l'etapa, haurà de ser diversa i equilibrada entre els diferents àmbits del saber, i contribuirà a ampliar l'oferta educativa dels centres docents.

    El Tractat de Funcionament de la Unió Europea i la implantació de l'Espai Europeu d'Educació Superior, entre altres, constituïxen novetats dels últims anys que desperten un interés i una demanda formativa entre l'alumnat i les seues famílies, els quals requerixen poder aprofundir en el coneixement de la Unió Europea més enllà de les seues dimensions històrica, política i econòmica. Per este motiu, en la present orde es procedix a l'addició d'una nova matèria optativa, relativa a la Unió Europea, al catàleg ja existent, amb la finalitat que els centres docents puguen complementar l'oferta formativa en funció de les seues possibilitats organitzatives i dels seus recursos disponibles per a atendre adequadament les necessitats i interessos del seu alumnat.

    Per tot això, vista la proposta del director general d'Ordenació i Centres Docents de la Conselleria d'Educació de data 31 de març de 2011, de conformitat amb esta, i en virtut de les competències que m'atribuïx l'article 28.e) de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell,





    ORDENE



    Article únic. Modificació normativa

    1. Modificar l'annex I de l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, en els termes que s'indica en l'annex I de la present orde.



    2. Modificar l'annex II de l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, segons el que establix l'annex II d'esta orde.

    3. Modificar l'annex IV de l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, de conformitat amb allò que s'ha assenyalat en l'annex III de la present orde.

    4. Modificar l'annex V de l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, en els termes que fixa l'annex IV de la present orde.



    DISPOSICIÓ ADDICIONAL



    Única. Calendari d'implantació

    La modificació normativa prevista en la present orde es realitzarà a partir del curs 2011-2012.

    «Annex I

    Matèries optatives de Batxillerat





    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Derogació normativa

    Queden derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa la present orde.



    DISPOSICIÓ FINAL



    Única. Entrada en vigor

    Esta orde entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



    València, 1 d'abril de 2011



    El conseller d'Educació,

    ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN





    Annex I



    Modificació de l'annex I de l'Orde de 17 de juny de 2009



    Es modifica l'annex I de l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, que queda redactat en els termes següents:









    * * * * *





    «Anexo I

    Materias optativas de Bachillerato





    









    Annex II

    Modificació de l'annex II de l'Orde de 17 de juny de 2009



    Es modifica l'annex II de l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, en el qual s'haurà d'afegir el currículum de la matèria optativa de segon curs, comuna per a totes les modalitats, denominada «La Unió Europea: Organització i Funcionament», tal com queda redactat a continuació:



    «La Unió Europea: Organització i Funcionament



    I. Introducció

    La realitat actual d'Espanya i de la Comunitat Valenciana no pot entendre's sense tindre en compte la nostra integració en la Unió Europea des de 1986.

    Per això resulta molt interessant, per al professorat i, sobretot, per a l'alumnat de Batxillerat, tindre una ocasió per a aproximar-se a Europa i als valors que ens unixen als europeus com a societat: valors com la tolerància, els drets humans, i la democràcia.

    És molt important a l'hora de construir la idea d'una ciutadania europea que els sistemes educatius prevegen l'estudi del bagatge històric, polític, social i cultural europeu.

    D'una banda, els estats membres de la Unió hem cedit gran part de la nostra sobirania a favor d'una organització supranacional que compta amb una estructura institucional pròpia, i un particular sistema d'adopció de decisions, que es convertixen en obligatòries en tot el territori de la Unió. Des de les institucions de la Unió Europea emanen diàriament normes jurídiques de compliment obligatori i observança per a tots els estats i ciutadans de la Unió. En l'actualitat, després de les successives reformes dels tractats i l'aprofundiment en el procés d'integració, l'acció de les institucions europees va més enllà de les funcions de contingut purament econòmic dels seus orígens, i afecta múltiples aspectes de la vida quotidiana dels ciutadans.



    A més de les polítiques estretament vinculades amb la configuració d'un mercat comú sense fronteres interiors, com la política de transports, l'agricultura, la política duanera i comercial, moltes altres matèries, com l'educació o el medi ambient, ocupen l'agenda de les institucions europees. La Unió Europea del segle XXI ha d'afrontar reptes importants com el control i la coordinació dels fluxos migratoris, la cooperació al desenrotllament per a fer front a la pobresa en el món, o la lluita contra el canvi climàtic.

    D'altra banda, la pertinença a la Unió ens conferix determinats drets com a ciutadans europeus, que és necessari conéixer per a sentir com a propis i exercitar-los amb responsabilitat, considerant a més que estos ens oferixen moltes oportunitats, més enllà de les nostres fronteres.



    La Unió Europea oferix hui en dia infinitat de recursos per als nostres jóvens, per a poder completar els seus estudis en altres estats de la Unió, per a millorar el coneixement de llengües estrangeres, per a la realització de pràctiques formatives. Totes estes oportunitats poden incrementar les possibilitats professionals dels nostres estudiants en un entorn globalitzat.



    II. Objectius generals

    El desenrotllament d'esta matèria ha de contribuir que els alumnes adquirisquen les capacitats següents:

    1. Conéixer la Unió com a organització internacional, els seus principals objectius i els principis bàsics que en regixen el funcionament.

    2. Conéixer els estats membres de la Unió Europea i les condicions de pertinença i permanència.

    3. Desenrotllar la sensibilitat cap al procés d'unitat europeu, i valorar-lo com una important conquista davant de greus enfrontaments que han caracteritzat amb anterioritat la història del nostre continent, i com un factor de desenrotllament d'una ciutadania basada en els drets humans i la tolerància.

    4. Explicar la noció de ciutadania europea i els drets que esta comporta, així com les noves possibilitats que oferix per als nostres jóvens.

    5. Conéixer les principals institucions polítiques de la Unió Europea i comprendre quin és el paper de cada una d'estes en el procés d'adopció de decisions, i emprar adequadament la terminologia bàsica del procés d'unitat europeu.

    6. Conéixer els principals àmbits d'actuació de la Unió Europea, en particular, aquells amb major incidència en la vida quotidiana dels ciutadans europeus.

    7. Adquirir estratègies de busca i indagació de documents de les institucions europees i altres recursos per mitjà de la navegació en Internet.



    III. Continguts

    Bloc 1. Què és la Unió Europea.

    - La Unió Europea, una organització supranacional.

    - Els objectius i els principis bàsics de la Unió Europea.

    - Els estats membres: condicions d'ingrés i permanència.

    Bloc 2. L'espai i el temps en la Unió Europea.

    - El naixement d'Europa. Els orígens de la civilització occidental. El llegat grecollatí.

    - L'evolució històrica dels diferents estats a Europa.

    - Estats i regions en la Unió Europea. L'àmbit global i l'àmbit local.

    - La tradició internacional i les universitats.

    - El patrimoni cultural europeu. Elements comuns i diferenciats.



    Bloc 3. El funcionament de la Unió.

    - L'estructura institucional de la Unió Europea: el Consell Europeu, el Consell de la Unió Europea, la Comissió Europea, el Parlament Europeu, el Tribunal de Justícia, els òrgans consultius.

    - El règim lingüístic. Les seus.

    - El sistema d'adopció de decisions en la Unió Europea.

    - Les normes europees, tipologia i caràcter vinculant d'estes.



    - La participació de les regions en la Unió Europea.

    Bloc 4. La ciutadania de la Unió Europea.

    - La llibertat de circulació i de residència.

    - El dret al vot en el lloc de residència. Les eleccions al Parlament Europeu.

    - La possibilitat de dirigir-se al Defensor del Poble. El Defensor del Poble Europeu.

    - La protecció diplomàtica i consular.

    Bloc 5. Principals polítiques de la Unió Europea.

    - La lliure circulació de persones. El Dret d'establiment. El reconeixement de títols i de qualificacions professionals.

    - El mercat interior. La lliure circulació de mercaderies, servicis i capitals.

    - La solidaritat i la cohesió territorial.

    - La política de protecció del medi ambient.

    - La política agrària i pesquera.

    - La Unió Econòmica i Monetària. La moneda única. El Banc Central Europeu.

    - L'Espai de Llibertat, Seguretat i Justícia.

    - L'acció exterior de la Unió Europea. La política exterior i de seguretat comuna.

    Bloc 6. Les oportunitats que ens brinda la Unió Europea.

    - Programes d'intercanvi, beques, pràctiques formatives, homologació de títols i reconeixement de qualificacions professionals.

    - L'Espai Europeu d'Educació Superior. Els programes marc d'investigació i les xarxes d'excel·lència.

    - Coneixement de les ferramentes de la Unió Europea en la xarxa: informació relacionada amb la UE.



    IV. Criteris d'avaluació

    1. Definir la Unió Europea com a organització internacional, coneixent els seus objectius i els principis que la sustenten.

    2. Identificar els estats membres de la Unió Europea i les condicions que es requerixen a estos per a ser membres de la Unió.



    3. Identificar les distintes institucions de la Unió Europea i el paper que exercix cada una d'estes en el procés decisori europeu.



    4. Analitzar el concepte de ciutadania europea, assenyalant els drets que conferix i les limitacions que té i valorant críticament les seues insuficiències i les potencialitats que s'obrin per al futur.

    «Annex IV

    Claus corresponents a les matèries optatives



    5. Identificar les principals línies d'actuació de la Unió Europea i els seus objectius bàsics.

    6. Identificar i saber accedir als recursos que oferix la Unió Europea».





    Annex III

    Modificació de l'annex IV de l'Orde de 17 de juny de 2009



    Es modifica l'annex IV de l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, que quedarà expressat com s'indica a continuació:









    * * * * *



    «Anexo IV

    Claves correspondientes a las materias optativas



    

    «Annex V

    Adscripció de les matèries optatives a les especialitats docents



    







    * * * * *





    Annex IV

    Modificació de l'annex V de l'Orde de 17 de juny de 2009



    Es modifica l'annex V de l'Orde de 17 de juny de 2009, de la Conselleria d'Educació, per la qual es regulen les matèries optatives en el Batxillerat, que queda redactat en els termes següents:



    «Anexo V

    Adscripción de las materias optativas a las especialidades docentes