ORDE de 31 de maig de 2004, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, que amplia l'Orde de 9 de maig de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència, per la qual es regulen les matèries optatives en l'Educació Secundària Obligatòria.



Publicado en:  DOGV núm. 4781 de 23.06.2004
Número identificador:   2004/X6485
Referencia Base Datos:  2831/2004
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Cultura, Educació i Esport
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: legislació escolar, programa d'ensenyament, planificació educativa, ensenyament secundari, ensenyament obligatori , Ensenyament Secundari Obligatori


  • ORDE de 31 de maig de 2004, de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport, que amplia l'Orde de 9 de maig de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència, per la qual es regulen les matèries optatives en l'Educació Secundària Obligatòria. [2004/X6485]

    El Decret 47/1992, de 30 de març, del Govern Valencià, pel qual s'establix el currículum de l'Educació Secundària Obligatòria a la Comunitat Valenciana (DOGV de 06.04.1992), modificat pel Decret 39/2002, de 5 de març (DOGV de 8.03.2002), indica en l'article sext, apartat 4 que la Conselleria de Cultura i Educació podrà establir el nombre màxim d'optatives que puga oferir cada centre docent, així com la seua distribució per cicle i curs.

    Les matèries optatives d'Educació Secundària Obligatòria van ser regulades per l'Orde de 9 de maig de 1995, de la Conselleria d'Educació i Ciència (DOGV de 05.07.1995). Atés que l'ús de la informàtica s'ha imposat en gran manera en la vida actual, fins al punt que hui en dia es fa necessari un coneixement dels mitjans tècnics i informàtics per a desenrotllar nombroses tasques en les distintes branques del treball i del coneixement i que l'ensenyança ha d'arreplegar estes necessitats per a formar els alumnes.

    Per això, i en virtut de les competències que m'atribuïx l'article 35 de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià,

    ORDENE

    Article únic

    Es modifica l'apartat tres, número 1 a) de l'Orde de 9 de maig de 1995, que queda redactat de la manera següent:

    “a) Matèries optatives d'oferta obligada

    – Segona Llengua Estrangera, Informàtica i Cultura Clàssica.

    – El currículum de la Segona Llengua Estrangera i de Cultura Clàssica figura en l'annex I de l'Orde de 9 de maig de 1995 de la Conselleria d'Educació i Ciència. El currículum d'Informàtica i la seua organització per cursos s'inclou com a annex en la present orde.

    – Tots els centres, públics i privats, inclouran en la seua oferta de matèries optatives ensenyances de Segona Llengua Estrangera i Informàtica, en tota l'etapa, i de Cultura Clàssica, en els dos últims cursos de la dita etapa”.

    DISPOSICIÓ FINAL

    Esta orde entrarà en vigor l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

    València, 31 de maig de 2004

    El conseller de Cultura, Educació i Esport,

    ESTEBAN GONZÁLEZ PONS

    ANNEX

    INFORMÀTICA: L'ORDINADOR I LA NAVEGACIÓ PER INTERNET

    OPTATIVA INFORMÀTICA * PRIMER D'ESO

    OBJECTIUS

    Es pretén que l'alumne

    1. Prenga consciència de les Tecnologies de la Informació i la Comunicació, valore la seua existència, les seues aportacions i els seus riscos.

    2. Siga capaç de reconéixer les Tecnologies de la Informació expressades en qualsevol forma en el seu entorn quotidià.

    3. Domine, se senta segur i adquirisca les habilitats necessàries en l'ús inicial i bàsic de l'ordinador.

    4. Faça de l'ordinador una ferramenta habitual en el seu quefer diari, especialment en les tasques d'acord amb el seu nivell acadèmic:

    – recerca d'informació,

    – generació de documents amb text i imatges.

    BLOCS DE CONTINGUTS

    Informàtica i societat. 4 hores

    1. La informàtica com a element d'innovació. Àmbits: domèstic, científic, social, industrial.

    2. Seguretat i higiene. Precaucions, riscos i ergonomia.

    3. La Societat de la Informació. Accés universal a la informació, facilitats d'accés per als ciutadans, bretxa digital, alfabetització digital.

    Sistemes informàtics. 8 hores

    1. Elements d'un SI.

    – Maquinari: Tipus d'ordinadors, components, perifèrics.

    – Programari: sistemes operatius i aplicacions.

    2. Ús pràctic de l'ordinador. Ús bàsic.

    3. Perifèrics. Tipologia i manteniment. Instal·lació i manteniment de perifèrics: escàners i impressores.

    4. Protecció del sistema. Antivirus. Instal·lació, i actualització. Exploració del sistema; característiques de l'antivirus. Mesures preventives.

    Sistemes operatius i organització de la informació. 12 hores

    1. Conceptes i característiques dels sistemes operatius. Terminologia i elements d'un SO: tasques i/o processos, servicis, usuaris, recursos, entorn gràfic/consola, escriptori, servidor/client.

    2. Aspectes comuns de la interfície de les aplicacions. Finestres, menús, barres de ferramentes, barres de desplaçament.

    3. L'escriptori i els seus elements. Barra de tasques, menús, icones, accessos directes.

    4. Organització de la informació. Ús i creació de directoris, subdirectoris, arxius, copiar, moure, esborrar arxius i directoris.

    Internet. 16 hores

    1. Conceptes, terminologia i funcionament. Usos en els diferents àmbits. Terminologia, elements, i estructura d'Internet. Formes de connexió i factors que determinen la velocitat.

    2. WWW. Terminologia de www: servidor, clients, servicis, URL, dominis.

    3. Navegació en el web. Navegació eficient, generació i seguiment d'itineraris rellevants per al treball que es desitja realitzar.

    4. Navegadors web. Configuració paràmetres, aspecte i maneig, restriccions de seguretat, utilització de servidor intermediari/cau, organització de direccions URL i pàgines visitades anteriorment.

    5. Recerca d'informació i recursos en Internet. Buscadors: tipus i característiques.

    6. Correu electrònic a través de web.

    7. Actituds a Internet: prudència, correcció, cortesia i responsabilitat en intercanviar informació.

    Imatge i so. 12 hores

    1. Conceptes, elements i operacions d'edició.

    – Conceptes: mapa de bits, píxel, color, mostratge.

    – Elements: objectes, textos, formes, colors, tons, contorns, efectes, vores, marcs, brotxes, pinzells, capes, paletes, màscares, etc.

    – Operacions d'edició: moure, rotar, duplicar, agrupar, escalar.

    2. Editor de mapa de bits. Realització de dibuixos en mapa de bits.

    3. Reproductors de so. Distints tipus de formats. Ús de reproductors per als distints formats de so.

    Processador de text. 20 hores

    1. Elements d'un document: Encapçalament, peu, paràgraf, fonts, formats.

    2. Format d'un text: de caràcter, paràgraf, pàgina, secció i document. Tipus de fonts i característiques. Idioma. Alineacions, marges, sagnies. Vinyetes, enumeracions i columnes. Estils. saber utilitzar els formats adequats en funció del document a elaborar.

    3. Edició de textos. Creació de documents, emmagatzematge i impressió.

    4. Taules.

    5. Treball amb objectes gràfics.

    INFORMÀTICA : L'ORDINADOR I LA NAVEGACIÓ PER INTERNET

    OPTATIVA INFORMÀTICA * PRIMER D'ESO

    CRITERIS D'AVALUACIÓ

    1. Analitzar la informàtica com a element d'innovació i en quins àmbits ha modificat substancialment la nostra vida.

    2. Prendre consciència de la seguretat i higiene, precaucions, riscos i ergonomia quan es treballa amb sistemes informàtics.

    3. Familiaritzar-se amb la Societat de la Informació i tot el que ella comporta.

    4. Reconéixer i discernir els elements d'un SI.

    – En maquinari: tipus d'ordinadors, components, perifèrics. Conéixer i identificar tipologies d'ordinadors i els seus components. Ús bàsic.

    – En programari: sistemes operatius i aplicacions. Conéixer i identificar els diferents tipus d'aplicacions / SO

    5. Fer un ús pràctic de l'ordinador. Aprendre a usar el ratolí, el teclat, el monitor i la impressora.

    6. Classificar i conéixer els perifèrics, instal·lació i manteniment.

    7. Protegir el sistema, instal·lar i actualitzar antivirus.

    8. Conéixer els conceptes, característiques, terminologia i elements d'un SO.

    9. Conéixer aspectes comuns de la interfície de les aplicacions.

    10. Utilitzar l'escriptori i els seus elements, com a interfície d'usuari.

    11. Organitzar la informació. Usar i crear directoris, subdirectoris, arxius, copiar, moure, esborrar arxius i directoris.

    12. Conéixer els conceptes, la terminologia i el funcionament.

    13. Navegar de forma eficient. Extraure, emmagatzemar, organitzar i utilitzar la informació.

    14. Configurar paràmetres, aspecte i maneig, de navegadors web.

    15. Buscar informació i recursos en Internet. Identificar l'objectiu de recerca i elecció del buscador adequat per a cada cas. Desenrotllar capacitats de recerca, interpretació, discriminació i valoració de la informació obtinguda a través d'Internet. Conéixer diverses fonts d'informació com a biblioteques, cursos, materials formatius, premsa, etc.

    16. Comunicar-se a través de correu electrònic.

    17. Valorar actituds en Internet.

    18. Fer ús dels conceptes, elements i operacions d'edició.

    19. Realitzar dibuixos en mapa de bits.

    20. Reproduir so analitzant formats.

    21. Utilitzar els elements d'un document: Encapçalament, peu, paràgraf, fonts, formats.

    22. Utilitzar i fer ús del format d'un text.

    23. Editar textos. Elaborar documents, emmagatzemar-los i imprimir-los.

    24. Treballar amb taules, objectes gràfics.

    INFORMÀTICA: COMUNICACIONS PER INTERNET I OFIMÀTICA

    OPTATIVA INFORMÀTICA * SEGON D'ESO

    OBJECTIUS

    Es pretén que l'alumne

    1. Prenga consciència que ell, com a individu, està immers en la societat de la informació, que valore les seues aportacions i els seus riscos.

    2. Siga capaç de relacionar-se amb i integrar-se en, grups de treball i/o grups d'interés, a través de les noves tecnologies.

    3. Faça de l'ordinador una ferramenta habitual en el seu quefer diari, especialment en les tasques que estan d'acord amb el seu nivell acadèmic:

    – generació d'imatges

    – generació de text

    – càlcul

    – recerca d'informació en la xarxa.

    4. Siga capaç de combinar les diferents ferramentes apreses, per a generar documents i informes, inserint i/o vinculant fonts d'informació.

    5. Intercanvie informació utilitzant el correu electrònic, i la missatgeria electrònica.

    BLOCS DE CONTINGUTS

    Informàtica i societat. 4 hores

    1. Seguretat i higiene. Precaucions, riscos i ergonomia.

    2. Introducció i evolució històrica de la informàtica.

    3. La Societat de la Informació. Accés universal a la informació, facilitats d'accés per als ciutadans, bretxa digital, alfabetització digital.

    4. Comerç electrònic. Aspectes socials, actitudinals i àmbits d'ús del comerç electrònic.

    Sistemes informàtics. 4 hores

    1. Ús fluid i pràctic de l'ordinador. Ratolí, teclat, monitor i impressora.

    2. Digitalització de la informació. Concepte d'analògic i digital. Concepte de mostratge.

    3. Protecció del sistema. Antivirus.

    Sistemes operatius. 4 hores

    1. L'escriptori i els seus elements.

    2. Configuració del sistema operatiu. Personalització del SO, configuració de l'hora, idioma, moneda, salvapantalles, fonts...

    3.Ús i creació de directoris, subdirectoris, arxius, copiar, moure, esborrar arxius i directoris. Còpies de seguretat.

    4. Utilitats del sistema operatiu.

    5. Perifèrics: instal·lació, desinstal·lació i configuració. Impressora, escàner, ratolí

    Internet. 14 hores

    1. Navegació en el web. Navegació eficient, generació i seguiment d'itineraris rellevants per al treball que es desitja realitzar.

    2. Navegadors web. Configuració paràmetres, aspecte i maneig, restriccions de seguretat, utilització de servidor intermediari/cau, organització de direccions URL i pàgines visitades anteriorment.

    3. Recerca d'informació i recursos en Internet. Buscadors: tipus i característiques.

    4. Correu electrònic. Enviament i recepció de missatges de correu electrònic. Llibreta d'adreces. Annexat d'arxius. Organització i filtrat de missatges. Precaucions que s'han de prendre. Normes de cortesia en la comunicació. Fiabilitat i credibilitat dels missatges rebuts.

    5. Actituds en Internet: prudència, correcció, cortesia i responsabilitat a l'intercanviar informació.

    6. Mitjans de comunicació en Internet. Premsa digital, ràdio i televisió a través d'Internet.

    7. Missatgeria instantània.

    Tractament d'imatges. 10 hores

    1. Conceptes, elements i operacions d'edició.

    - Conceptes: mapa de bits, píxel, color, mostratge.

    - Elements: objectes, textos, formes, colors, tons, contorns, efectes, vores, marcs, brotxes, pinzells, capes, paletes, màscares, etc.

    - Operacions d'edició: moure, rotar, duplicar, agrupar, escalar.

    2. Captura d'imatges. Dispositius. Reconeixement òptic de caràcters. Escàner, càmera fotogràfica digital, captura de pantalles, càmeres web.

    3. Formats d'emmagatzematge d'imatges. Conversió.

    4. Retoc fotogràfic. Fotocomposicions, efectes fotogràfics, filtres, dimensionat, qualitat, compressió i resolució.

    Tractament de so. 6 hores

    1. Conceptes sobre so digital i analògic. Ones i freqüències de mostratge, qualitat, soroll.

    2. Reproductors dels distints tipus de formats.

    Processador de text. 18 hores

    1. Elements d'un document: Encapçalament, peu, paràgraf, fonts, formats.

    2. Format d'un text: de caràcter, paràgraf, pàgina, secció i document. Tipus de fonts i característiques. Idioma. Alineacions, marges, sagnies. Vinyetes, enumeracions i columnes. Estils.

    3. Edició de textos. Elaborar documents, emmagatzemar-los i imprimir-los.

    4. Taules, vores i marcs.

    5. Objectes gràfics.

    6. Ferramentes de dibuix pròpies del processador de textos.

    7. Tipus de documents. Plantilles.

    8. Ferramentes del processador de textos: recerca, substitució, corrector, sinònims, guions, autocorrecció, indexació, marcadors i hiperenllaços, combinació amb fonts de dades.

    Fulls de càlcul. 12 hores

    1. Introducció als programes científics per al càlcul.

    2. Elements d'un full de càlcul: fulls, files, columnes, cel·les, rangs, dades i fórmules.

    3. Edició de cel·les: Introduir, desplaçar, emplenar, bloquejar, ocultar, protegir.

    4. Formats de cel·les i tipus de dades.

    INFORMÀTICA: COMUNICACIONS PER INTERNET I OFIMÀTICA

    OPTATIVA INFORMÀTICA * SEGON ESO

    CRITERIS D'AVALUACIÓ

    1. Valoració de la seguretat i higiene, precaucions, riscos i ergonomia en l'ús d'un sistema informàtic.

    2. Analitzar i valorar l'evolució històrica de la informàtica.

    3. Ponderar la Societat de la Informació. Incidir en aspectes com l'accés universal a la informació, facilitats d'accés per als ciutadans, bretxa digital, alfabetització digital.

    4. Conéixer el comerç electrònic i el seu impacte social.

    5. Usar de forma fluida i pràctica l'ordinador.

    6. Definir conceptes de digitalització de la informació.

    7. Protegir el sistema. Analitzar el sistema amb antivirus.

    8. Conéixer i utilitzar l'escriptori i els seus elements.

    9. Configurar el sistema operatiu.

    10. Organitzar la informació.

    11. Conéixer utilitats del sistema operatiu.

    12. Definir, conéixer, instal·lar, desinstal·lar i configurar perifèrics.

    13. Navegar en el web de forma eficient, generar itineraris rellevants. Extraure, emmagatzemar, organitzar i utilitzar la informació.

    14. Configurar paràmetres, aspecte i maneig de navegadors web.

    15. Buscar informació i recursos en Internet. Identificar l'objectiu de recerca i elecció del buscador adequat per a cada cas. Desenrotllar capacitats de recerca, interpretació, discriminació i valoració de la informació obtinguda a través d'Internet. Conéixer diverses fonts d'informació com biblioteques, cursos, materials formatius, premsa, etc.

    16. Enviar i rebre missatges de correu electrònic. Configurar el compte del correu electrònic.

    17. Valorar l'ús d'Internet, a nivell temporal i de continguts.

    18. Analitzar notícies i saber informar-se en webs de mitjans de comunicació en Internet.

    19. Saber usar missatgeria instantània.

    20. Conéixer els elements i les operacions d'edició.

    21. Capturar imatges.

    22. Emmagatzemar i convertir fitxers d'imatges en distints formats.

    23. Fer retocs fotogràfics i realitzar fotocomposicions.

    24. Conéixer els principals conceptes sobre so digital i analògic.

    25. Reproduir so en distints tipus de formats.

    26. Editar textos. Elaborar documents correctament formatats, emmagatzemar-los i imprimir-los.

    27. Inserir i tractar objectes gràfics, taules, vores i marcs en un document.

    28. Dibuixar cercles, quadrats, línies, fletxes, etc.

    29. Personalitzar documents per mitjà de plantilles. Elaborar distints tipus de documents com cartes, sobres, etiquetes, portades.

    30. Fer ús de les ferramentes del processador de textos.

    31. Conéixer programes científics per a càlcul.

    32. Fer ús d'elements d'un full de càlcul: fulls, files, columnes, cel·les, rangs, dades i fórmules.

    33. Editar cel·les.

    34. Aplicar formats de cel·les i tipus de dades a les cel·les.

    INFORMÀTICA : DISSENY DE PÀGINES WEB I PUBLICACIONS DIGITALS

    OPTATIVA INFORMÀTICA * TERCER D'ESO

    OBJECTIUS

    Es pretén que l'alumne

    1. Interactue, siga un membre actiu, i actue amb seguretat i habilitat, dins de la societat en què conviu, a través de les tecnologies de la informació i la comunicació.

    2. Siga conscient de l'impacte social, legal i ètic de la seua activitat en l'entorn de la societat de la informació.

    3. Siga capaç de generar i presentar informació, d'acord, precisa i correcta.

    Informàtica i societat. 6 hores

    1. Aspectes ètics i legals.

    – Tipologies de programari: comercial/lliure. P. lliure, p. comercial, diferències, avantatges i inconvenients.

    – Tipus de llicències. Monousuari, multiusuari, en xarxa, cooperativa, GPL...

    – Propietat intel·lectual. Copyright, copyleft, patents.

    – Regles de comportament. Regles de comportament en la comunicació en la xarxa, responsabilitat en l'ús i finalitat de la informació, cultura hacker, pirates.

    2. Informàtica i oci. Aspectes socials i educatius dels jocs.

    Sistemes operatius. 4 hores

    1. Organització de la informació. Ús i creació de directoris, subdirectoris, arxius, copiar, moure, esborrar arxius i directoris.

    2. Ferramentes administratives i del sistema. Creació de suports auxiliars d'arrancada.

    3. Còpies de seguretat i restauració.

    4. Instal·lació i personalització d'aplicacions.

    5. Ajudes del SO i de les aplicacions.

    Internet. 16 hores

    1. Ferramentes i Servicis.

    – Transferència d'arxius per mitjà d'un client de FTP

    – Notícies. Utilitzar els servicis de notícies “news” a través pàgina web i de client de correu per a buscar informació.

    – Xats. Fer ús dels servicis de xat a través de pàgina web i de programes d'IRC.

    – Fòrums.

    – Videoconferència.

    – Altres.

    Tractament d'imatges. 10 hores

    1. Editor vectorial. Ús d'un editor per a la realització de dibuixos vectorials.

    2. Formats d'emmagatzematge d'imatges. Conversió.

    Ofimàtica. 8 hores

    1. Connectivitat entre aplicacions. Vincles, importacions i exportacions.

    2. Documents específics del món laboral i civil.

    Disseny de pàgines web. 18 hores

    1. Elements d'una pàgina web.

    2. Edició del text. Edició de textos en pàgines web. Similitud amb un processador de text. Format de text.

    3. Taules. Propietats i elements.

    4. Imatges. Alineació i formats.

    5. Hiperenllaços. Tipus.

    6. Creació, gestió i publicació d'un lloc web. Ús del client FTP.

    7. Introducció al disseny. Aspectes tècnics i estètics. Formats de les imatges i grandària adequada, resolucions de pantalla, utilització adequada de combinacions de colors, fonts i elements.

    Presentacions digitals. 10 hores

    1. Elements de les presentacions. Diapositives, títols, fons, anotacions, formes de visualització i elecció del dispositiu d'eixida.

    2. Esquemes i plantilles.

    3. Transicions i animacions.

    4. Interactivitat. Assignació d'accions a elements de la diapositiva.

    5. Integració amb ofimàtica i multimèdia. Inserció d'objectes: imatges, vídeo, so, etc.

    INFORMÀTICA : DISSENY DE PÀGINES WEB I PUBLICACIONS DIGITALS

    OPTATIVA INFORMÀTICA * TERCER ESO

    CRITERIS D'AVALUACIÓ

    1. Conéixer els aspectes ètics i legals pel que fa a les tipologies de programari, tipus de llicències, propietat intel·lectual, regles d'ús i comportament.

    2. Compaginar informàtica i oci, detectar i diferenciar els aspectes socials i educatius dels jocs.

    3. Organitzar la informació.

    4. Conéixer les ferramentes administratives i del sistema.

    5. Fer còpies de seguretat i restauració.

    6. Instal·lar, personalitzar i configurar aplicacions.

    7. Usar ajudes del SO i de les aplicacions.

    8. Transferir arxius per mitjà d'un client de FTP.

    9. Utilitzar els servicis de notícies “news” a través pàgina web i de client de correu per a buscar informació.

    10. Fer ús dels servicis de xat a través de pàgina web i de programes d'IRC, així com de fòrums i videoconferència.

    11. Usar un editor per a la realització de dibuixos vectorials.

    12. Conéixer els distints formats d'emmagatzematge i saber quins són els adequats per a cada cas.

    13. Saber convertir entre els distints formats.

    14. Realitzar vincles, importacions i exportacions entre aplicacions ofimàtiques.

    15. Elaborar documents habituals del món laboral i civil.

    16. Conéixer els elements d'una pàgina web.

    17. Editar text en pàgines web.

    18. Treballar amb taules i amb imatges.

    19. Realitzar hiperenllaços.

    20. Crear, gestionar i publicar un lloc web.

    21. Introduir-se en conceptes de disseny. Conéixer els seus aspectes tècnics i estètics.

    22. Conéixer els elements de les presentacions.

    23. Implementar esquemes i plantilles, transicions i animacions.

    24. Produir interactivitat en la presentació.

    25. Integrar ofimàtica, multimèdia i presentació digital.

    INFORMÀTICA: TRACTAMENT DE VÍDEO I CREACIONS MULTIMÈDIA

    OPTATIVA INFORMÀTICA * QUART D'ESO

    OBJECTIUS

    Es pretén que l'alumne

    1. Adquirisca les habilitats necessàries en el maneig dels sistemes d'informació, que li permeten enfrontar-se, siga quina siga la seua opció, al món laboral, i/o acadèmic postobligatori, amb totes les garanties.

    2. Prenga consciència de la seua responsabilitat, com a membre d'una societat en què actuarà de quines han de ser les seues actuacions, drets i deures, pel que fa a les tecnologies de la informació.

    3. Siga capaç d'utilitzar les tecnologies de la informació com a ferramentes garants d'una formació permanent i de futur, ferramentes que li permetran aprendre a aprendre.

    BLOC DE CONTINGUTS

    Informàtica i societat. 4 hores

    1. Seguretat i privacitat. Accessos restringits, contrasenyes, privacitat de la informació, conseqüències legals de la vulneració de la privacitat.

    2. Ús de la informàtica en el món laboral. Model d'empresa real, perfils i funcions dels professionals de la Informàtica, perfils d'usuaris.

    3. Comerç electrònic. Aspectes socials, actitudinals i àmbits d'ús del comerç electrònic.

    Sistemes informàtics. 6 hores

    1. Arquitectura de l'ordinador personal. Components interns d'un ordinador personal. Característiques i prestacions.

    2. Telemàtica. Elements, mitjans i tipus de comunicació. Emissor, receptor, mitjans, canals i tipus de comunicació.

    3. Xarxes informàtiques.

    – Xarxes locals. Connexió i configuració.

    – Xarxes corporatives.

    – Intranets i extranets.

    – Seguretat en un sistema en xarxa. Instal·lació d'un tallafocs.

    4. Formats estàndard d'intercanvi d'informació: text pla, rtf, pdf, xml, i altres. Formats d'intercanvi d'informació.

    Sistemes operatius. 6 hores

    1. Gestió d'usuaris, recursos i permisos.

    2. Instal·lació. Gestor d'arrancada de diversos SO.

    3. Actualització del SO. Mètodes.

    4. Instal·lació i configuració de maquinari.

    Internet. 12 hores

    1. Ferramentes col·laboratives a través d'Internet. Teleformació. Teletreball.

    2. Comerç electrònic. Transaccions, firma digital i encriptació. Conceptes i terminologia relacionats amb el comerç electrònic B2B, B2C. Subhastes, pagaments electrònics, transmissions segures, cistella d'anar a comprar, galetes, execució d'aplicacions en client web, concepte de criptografia i firma electrònica.

    Tractament de so. 6 hores

    1. Edició de so digital. Funcions més usuals. Operacions d'edició: mescles, equalització, envoltants, copiar, efectes.

    2. Captura de sons a partir de diferents fonts. Dispositius i ports de connexió. Configuració de la targeta de so i les seues característiques. Ports: connectors mini, DIN, miniDIN, RCA

    3. Formats d'emmagatzematge. Conversions entre formats.

    Tractament de vídeo. 8 hores

    1. Reproductors de vídeo. Dispositius i ports de connexió.

    2. Formats d'emmagatzematge. Paràmetres: còdecs, frames, bitrate, resolució. Tipus d'arxius

    3. Captura de vídeo utilitzant diferents fonts.

    4. Edició. Operacions d'edició: mescles, transicions, títols. Muntatge de vídeo a partir de seqüències i imatges estàtiques. Integració del so.

    5. Gravació de produccions. Creació de menús.

    Multimèdia: Animació i interacció dinàmica. 10 hores

    1. Terminologia multimèdia. Ferramentes d'autor.

    2. Concepte de fotograma, escena, pel·lícula, acció i esdeveniment. Línia de temps.

    3. Creació d'escenes. Objectes d'una escena. Reproducció.

    4. Aplicació d'efectes a objectes: col·locar, aparéixer, explosió, contraure, moviments per mitjà de trajectòries.

    5. Esdeveniments de ratolí i fotograma, accions i resposta a esdeveniments.

    6. Esdeveniments. Tipus. Botons. Estats.

    7. Integració d'imatge, so, text i vídeo.

    Fulls de càlcul. 12 hores

    1. Fórmules i funcions predefinides.

    2. Tipus de referències: absolutes i relatives.

    3. Tipus de documents. Plantilles.

    4. Processament de dades: classificar, ordenar, filtrar, buscar i substituir.

    5. Elaboració de gràfics.

    6. Ajust de les opcions d'impressió específiques.

    7. Ferramentes de correcció ortogràfica, de verificació i de rastreig de fórmules.

    8. Integració amb altres aplicacions. Obtenció de dades des de fonts externes.

    9. Documents específics del món laboral i civil.

    Bases de dades. 8 hores

    1. Conceptes i usos de les bases de dades.

    2. Introducció a l'anàlisi i disseny d'una base de dades.

    3. Taules: registres, camps, claus i índexs. Tipus de dades, restriccions i màscares.

    4. Relacions entre taules.

    5. Recerques, filtres, ordenació i manteniment de dades.

    6. Formularis. Disseny. Tipus d'elements: camps d'edició, llistes, botons.

    7. Consultes. Criteris de selecció i ordenació. Tipus.

    8. Informes. Disseny i presentació. Parts i nivells d'agrupament.

    INFORMÀTICA: TRACTAMENT DE VÍDEO I CREACIONS MULTIMÈDIA

    OPTATIVA INFORMÀTICA * QUART ESO

    CRITERIS D'AVALUACIÓ

    1. Conéixer les conseqüències legals de la vulneració de la privacitat de la informació.

    2. Determinar els perfils professionals de la informàtica.

    3. Saber fer ús del comerç electrònic.

    4. Reconéixer els components interns d'un ordinador personal.

    5 .Valorar les característiques i prestacions d'un ordinador.

    6. Conéixer els elements, mitjans i tipus de comunicació.

    7. Diferenciar i classificar distints tipus de xarxes informàtiques.

    8. Conéixer la instal·lació, connexió, configuració, i seguretat d'una xarxa.

    9. Reconéixer els principals formats estàndard d'intercanvi d'informació.

    10. Gestionar usuaris, recursos i permisos.

    11. Instal·lar i gestionar l'arrancada de diversos SO en l'ordinador.

    12. Saber actualitzar el SO.

    13. Instal·lar i configurar nou maquinari.

    14. Usar una ferramenta col·laborativa. Conéixer les possibilitats del teletreball i teleformació i els mitjans necessaris.

    15. Conéixer els conceptes i terminologia relacionats amb el comerç electrònic.

    16. Editar so digital.

    17. Realitzar captures de so a partir de diferents fonts.

    18. Emmagatzemar fitxers en distints formats. Realitzar conversions entre formats.

    19. Reproduir vídeo utilitzant diferents dispositius i ports de connexió.

    20. Emmagatzemar fitxers en distints formats. Valorar paràmetres com: códecs, frames, bitrate, resolució.

    21. Capturar vídeo utilitzant diferents fonts.

    22. Editar i muntar vídeo a partir de seqüències i imatges estàtiques. Integrar so.

    23. Gravar produccions. Crear menús.

    24. Conéixer la terminologia multimèdia, d'animacions i les ferramentes d'autor.

    25. Crear escenes i reproduir-les.

    26. Aplicar efectes a objectes.

    27. Generar esdeveniments de ratolí i fotograma.

    28. Aplicar accions en resposta a esdeveniments.

    29. Integrar imatge, so, text i vídeo.

    30. Usar fórmules i funcions predefinides.

    31. Conéixer tipus de referències: absolutes i relatives.

    32. Reconéixer tipus de documents i plantilles.

    33. Processar dades: classificar, ordenar, filtrar, buscar i substituir.

    34. Elaborar gràfics.

    35. Ajustar opcions d'impressió específiques.

    36. Dominar les ferramentes de correcció ortogràfica, de verificació i de rastreig de fórmules.

    37. Integrar el full de càlcul amb altres aplicacions. Obtindre dades des de fonts externes.

    38. Operar amb documents específics del món laboral i civil.

    39. Conéixer els conceptes i usos de les bases de dades.

    40. Conéixer el concepte i ús de les taules; i les relacions entre elles.

    41. Buscar informació, per mitjà de filtres, procediments d'ordenació, i manteniment de dades.

    42. Definir i generar formularis.

    43. Fer consultes sobre les dades, amb criteris de selecció i ordenació.