LLEI 15/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, d'Autoritat del Professorat



Publicado en:  DOGV núm. 6414 de 10.12.2010
Número identificador:   2010/13298
Referencia Base Datos:  013171/2010
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Presidència de la Generalitat
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: personal docent, centre d'ensenyament, ensenyament públic, ensenyament privat, assistència judicial, alumne, violència, responsabilitat, danys i perjudicis , monografies


  • LLEI 15/2010, de 3 de desembre, de la Generalitat, d'Autoritat del Professorat

    [2010/13298]

    Sia notori i manifest a tots els ciutadans que Les Corts han aprovat, i jo, d'acord amb el que establixen la Constitució i l'Estatut d'Autonomia, en nom del Rei, promulgue la llei següent:

    Preàmbul

    L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53, disposa que és competència exclusiva de la Generalitat la regulació i administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí del que disposen l'article 27 de la Constitució Espanyola i les lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'aquella, el desenrotllen, de les competències que atribuïx a l'Estat, el número 30 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució Espanyola i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

    La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, establix en l'article 104, apartat 1, que les administracions educatives vetlaran «perquè el professorat reba el tracte, la consideració i el respecte d'acord amb la importància social de la seua tasca». A més, l'esmentada llei orgànica assenyala en el dit precepte que les administracions educatives prestaran una atenció prioritària a la millora de les condicions en què el professorat realitza el seu treball i a l'estímul d'una creixent consideració i reconeixement social de la funció docent.

    El Decret 233/2004, de 22 d'octubre, del Consell, va crear l'Observatori per a la Convivència Escolar als Centres de la Comunitat Valenciana, i li atribuïx com a òrgan consultiu les funcions, entre altres, de prevenció, coneixement i anàlisi dels problemes de convivència en els centres docents i de contribució a la millora del clima escolar.

    El Consell, amb l'objectiu principal de fomentar una convivència adequada en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana i agilitzar, en cas de conflicte, l'aplicació de mesures correctores, va aprovar el Decret 39/2008, de 4 d'abril, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis.

    Així mateix, la present llei té com a finalitat potenciar la funció docent i reafirmar la figura del professorat com a pilar fonamental del sistema educatiu, i reconeix la seua condició d'autoritat pública, la qual cosa implica que els fets constatats pels professors gaudiran de la presumpció de veracitat i a este respecte quedarà garantida la protecció establida per l'ordenament jurídic.

    Els professors presten un servici essencial que l'administració educativa posa a disposició dels ciutadans. L'activitat que realitzen, en el marc de l'exercici del dret a l'educació reconegut en la Constitució, constituïx una de les matèries que afecta els principis bàsics de convivència en una societat democràtica.

    En este sentit, el desenrotllament d'una societat democràtica i del coneixement exigix de les figures que representen l'autoritat, com a garantia del nostre futur, no sols establir unes relacions basades en el diàleg per a convéncer i resoldre conflictes que sorgisquen entre els diferents membres de la comunitat educativa, sinó també el reconeixement constant, social i institucional, de les dites figures i alhora que es reconeguen els distints papers que cada un juga, dins d'un marc bàsic de respecte mutu.

    S'imposa la necessitat d'un reconeixement institucional i legal de l'autoritat del professorat que estimule al mateix temps el seu reconeixement social perquè repercutisca en un clima escolar òptim i proporcione als alumnes els valors de respecte i reconeixement de la labor docent.

    En definitiva, es tracta d'una llei pròxima a la realitat social actual que tracta d'aportar solucions eficaces i obrir nous espais a la protecció real del professorat dels centres educatius, i insta a reconéixer, reforçar i prestigiar la figura del professor, amb l'objectiu prioritari d'elevar la qualitat i millora dels resultats del sistema educatiu actual. Per a aconseguir aquest objectiu, l'administració educativa impulsarà les mesures, les ferramentes i els instruments necessaris perquè el docent puga desenvolupar el seu treball en condicions òptimes.

    La llei s'estructura en dos capítols, una disposició addicional, una disposició derogatòria i dos disposicions finals.

    CAPÍTOL I

    Disposicions generals

    Article 1. Objecte

    La present llei té com a objecte reconéixer l'autoritat del personal docent i establir les seues condicions bàsiques d'exercici.

    Article 2. Àmbit d'aplicació

    La present llei serà aplicable als centres educatius no universitaris de la Comunitat Valenciana, degudament autoritzats, que impartisquen alguna de les ensenyances previstes en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

    Article 3. Principis generals

    Els principis generals que inspiren esta llei són:

    1. La garantia de l'exercici efectiu de la funció docent del professorat.

    2. La promoció de la convivència en els centres docents.

    3. L'autonomia del professorat en el desenrotllament educatiu de l'alumnat, sense més limitacions que aquelles que es deriven de la seua relació jurídica amb el centre, càrrecs directius o funcions docents que exercisquen.

    4. La participació del professorat en l'elaboració, control del compliment i avaluació de les normes de convivència del centre i en les normes d'aula.

    5. El reconeixement, respecte, exercici correcte i efectiva garantia dels drets i deures de tots els membres de la comunitat educativa.

    6. L'impuls per part de l'administració educativa dels mecanismes necessaris per a facilitar la funció del professorat i el reconeixement i el prestigi social d'aquests.

    Article 4. Drets del personal docent

    1. Al personal docent, dins de l'àmbit de la convivència escolar, se li reconeixen els drets següents:

    a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats per la comunitat educativa i per la societat en general, en l'exercici de les seues funcions.

    b) A desenrotllar la seua funció docent en un ambient educatiu adequat, on siguen respectats els seus drets, especialment el seu dret a la integritat física i moral.

    c) A participar i rebre la col·laboració necessària per a la millora de la convivència escolar i de l'educació integral de l'alumnat, que promourà la conselleria competent en matèria d'educació..

    d) A tindre autonomia per a prendre les decisions necessàries, d'acord amb les normes de convivència establides, que li permeten mantindre un adequat clima de convivència durant les classes, les activitats complementàries i extraescolars.

    e) A la protecció jurídica adequada de les seues funcions docents.

    f) A rebre la formació professional i el suport a la tasca docent per part de la conselleria competent en matèria d'educació

    2. La conselleria competent en matèria d'educació garantirà l'ús adequat i conforme amb l'ordenament jurídic dels espais públics del seu àmbit competencial, així com els taulers d'anuncis, a fi d'evitar, en especial, que servisquen de suport a conductes injurioses o ofensives per al professorat i la resta de membres de l'administració educativa.

    CAPÍTOL II

    Protecció jurídica del professorat

    Article 5. Autoritat

    El personal docent tindrà, en l'exercici de les funcions de govern, docents i disciplinàries que tinga atribuïdes, la condició d'autoritat, i gaudirà de la protecció reconeguda a esta condició per l'ordenament jurídic.

    En els centres educatius privats, la condició d'autoritat del seu personal docent quedarà limitada a l'àmbit intern i disciplinari de les relacions entre el professorat i alumnat.

    Article 6. Presumpció de veracitat

    En l'exercici de les competències correctores o disciplinàries, els fets constatats pel personal docent gaudiran de la presumpció de veracitat, quan es formalitzen documentalment en el curs dels procediments instruïts en relació amb les conductes que siguen contràries a les normes de convivència i respecte dels fets constatats per ells personalment en l'exercici de la seua funció docent, sense perjuí de les proves que, en defensa dels respectius drets o interessos, puguen ser assenyalades o aportades.

    En els centres educatius privats per a ser efectiva la dita presumpció de veracitat haurà de preveure's en els seus reglaments de règim interior.

    Article 7. Assistència jurídica

    L'administració educativa adoptarà les mesures oportunes per a garantir a l'equip directiu i al professorat dels centres docents públics i en els centres privats concertats no universitaris de la Comunitat Valenciana l'adequada defensa jurídica i protecció en els procediments que se seguisquen davant de qualsevol orde jurisdiccional, com a conseqüència de l'exercici legítim de les seues funcions o càrrecs públics, en els termes establits en l'article 11 de la Llei 10/2005, de 9 de desembre, d'Assistència Jurídica a la Generalitat.

    Article 8. Responsabilitat i reparació de danys

    1. Els alumnes o les alumnes que individualment o col·lectivament causen, de forma intencionada o per negligència, danys a les instal·lacions, als equipaments informàtics, incloent-hi el programari, o qualsevol material del centre, així com als béns dels membres de la comunitat educativa, estaran obligats a reparar el dany causat o fer-se càrrec del cost econòmic de la seua reparació o restabliment, quan no hi haja culpa in vigilando dels professors. Així mateix, hauran de restituir els béns sostrets, o reparar econòmicament el valor d'estos. En tot cas, els qui exercisquen la pàtria potestat o la tutela dels menors d'edat seran responsables civils en els termes previstos per la legislació vigent.

    2. En els casos d'agressió física o moral al professorat causada per l'alumnat, s'haurà de reparar el dany moral causat per mitjà de la petició d'excuses i el reconeixement de la responsabilitat dels actes. La concreció de les mesures educatives correctores o disciplinàries s'efectuarà per resolució del director o directora del centre docent públic i per la titularitat del centre en el cas de centres privats concertats, tenint en compte les circumstàncies personals, familiars o socials, l'edat de l'alumne o alumna i la naturalesa dels fets.

    3. La direcció del centre educatiu públic o el titular del centre privat concertat comunicarà, simultàniament, al Ministeri Fiscal i a la direcció territorial competent en matèria d'educació, qualsevol fet que puga ser constitutiu de delicte o falta, sense perjuí que s'adopten les mesures cautelars oportunes.

    DISPOSICIÓ ADDICIONAL

    Única. Centres docents privats

    Els centres privats tindran autonomia per a establir les seues normes d'organització i funcionament i les seues normes de convivència i disciplina en el marc de la normativa vigent.

    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

    Única. Derogació normativa

    Queden derogades totes les disposicions que del mateix rang o d'un rang inferior s'oposen al que disposa esta llei.

    En tot allò que no s'opose al que disposa esta llei, es manté vigent el Decret 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. Desplegament reglamentari

    Es faculta el Consell perquè dicte totes les normes de caràcter reglamentari que siguen necessàries per al desplegament i l'execució de la present llei.

    Segona. Entrada en vigor

    La present llei entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    Per tant, ordene que tots els ciutadans, tribunals, autoritats i poders públics als quals pertoque, observen i facen complir esta llei.

    València, 3 de desembre de 2010

    El president de la Generalitat,

    FRANCISCO CAMPS ORTIZ