DECRET 77/2015, de 22 de maig, del Consell, pel qual es distribuïxen territorialment les competències en matèria d'acomiadament col·lectiu, suspensió de contractes i reducció de jornada, i s'aproven els models de comunicació i sol·licitud, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



Publicado en:  DOGV núm. 7533 de 26.05.2015
Número identificador:   2015/4845
Referencia Base Datos:  004699/2015
 
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Ocupació i formació professional
    Descriptores:
      Temáticos: competència administrativa, acomiadament col.lectiu, reducció del temps de treball, acomiadament per causes econòmiques


  • DECRET 77/2015, de 22 de maig, del Consell, pel qual es distribuïxen territorialment les competències en matèria d'acomiadament col·lectiu, suspensió de contractes i reducció de jornada, i s'aproven els models de comunicació i sol·licitud, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana. [2015/4845]

    PREÀMBUL



    L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana establix en l'article 51.1.1 que correspon a la Generalitat l'execució de la legislació de l'Estat en matèria laboral, assumint les facultats, competències i servicis que en este àmbit i quant a execució té actualment l'Estat respecte a les relacions laborals, sense perjuí de l'alta inspecció d'este, i el foment actiu de l'ocupació.

    Així mateix, a l'empara de l'article 49.3.16 de l'Estatut d'Autonomia, la Generalitat té competència exclusiva sobre el «règim de les noves tecnologies relacionades amb la societat de la informació i del coneixement».

    El Reial Decret 262/1985, de 23 de gener, sobre traspàs de funcions i servicis de l'Estat a la Comunitat Valenciana en matèria d'expedients de regulació d'ocupació, va establir, entre altres qüestions, el traspàs a la Comunitat Valenciana, dins del seu àmbit territorial, de les següents funcions que realitzava l'Administració de l'Estat:



    «a) La instrucció i resolució d'expedients de regulació d'ocupació per a autoritzar colectivament reduccions de jornada, suspensions i extincions de les relacions laborals per causes econòmiques, tecnològiques i de força major (...).

    b) Els expedients a què fa referència l'apartat anterior incoats per aquelles empreses en les quals la totalitat dels centres de treball i treballadors de plantilla radiquen dins del territori de la Comunitat Valenciana seran resolts en primera instància i en via de recurs per l'autoritat laboral de la Comunitat Valenciana, esgotant la via administrativa en l'àmbit esmentat. No obstant això, en els expedients incoats per empreses la plantilla de les quals excedisca de 500 treballadors, l'autoritat instructora de l'expedient administratiu haurà de demanar preceptivament un informe previ a l'Administració de l'Estat.

    c) Quan la solicitud deduïda en l'expedient afecte tan sols els centres de treball o treballadors radicats en l'àmbit territorial de la comunitat autònoma, la competència per a instruir i resoldre l'expedient correspondrà a l'autoritat laboral de la Comunitat Valenciana. A fi que l'autoritat competent prenga en consideració a l'hora de resoldre les possibles repercussions que l'expedient incoat puga provocar indirectament en centres de treball radicats fora de la comunitat autònoma, es demanarà l'informe preceptiu a l'Administració de l'Estat, que al seu torn podrà solicitar-lo a les comunitats autònomes on radiquen la resta de centres de treball. Este informe, que versarà en exclusiva sobre l'aspecte concret esmentat, no tindrà caràcter vinculant».



    Després de la modificació operada per la Llei 3/2012, de 6 de juliol, de mesures urgents per a la reforma del mercat laboral, desapareix l'autorització administrativa en la major part dels supòsits d'acomiadament colectiu, suspensió de contractes i reducció de jornada. En conseqüència, s'aprova un nou reglament per mitjà del Reial Decret 1483/2012, de 29 d'octubre.

    L'article 25, punt 1, del Reial Decret 1483/2012, de 29 d'octubre (BOE 30.10.2012), pel qual s'aprova el Reglament dels procediments d'acomiadament colectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada, establix que «en l'àmbit de les comunitats autònomes, quan el procediment afecte treballadors que exercisquen la seua activitat o que estiguen adscrits a centres de treball ubicats en la seua totalitat dins del territori d'una comunitat autònoma, té la consideració d'autoritat laboral competent l'òrgan que determine la comunitat autònoma respectiva».



    Conseqüentment, l'autoritat laboral competent per a instruir el procediment i, si és el cas, autoritzar en l'àmbit de les comunitats autònomes l'extinció, la suspensió dels contractes de treball o la reducció de jornada, fundades en causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, i constatar l'existència de força major, ha de ser determinada per la comunitat autònoma en el marc de la seua pròpia competència, sense que, fins al moment, esta s'haja establit.

    Després de l'última reorganització del Consell, s'apliquen en l'àmbit de la Generalitat el Decret 9/2014, de 12 de juny, del president de la Generalitat, pel qual es determinen les conselleries en què s'organitza l'Administració de la Generalitat; el Decret 88/2014, de 13 de juny, del Consell, pel qual s'establix l'estructura orgànica bàsica de la Presidència i de les conselleries de la Generalitat, i el Decret 193/2013, de 20 de desembre, del Consell, pel qual s'aprova el Reglament orgànic i funcional de la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, modificat pel Decret 159/2014, de 3 d'octubre, del Consell.



    D'altra banda, d'acord amb el que disposa la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'Accés Electrònic dels Ciutadans als Servicis Públics, és necessari un model de solicitud que facilite en el futur la presentació telemàtica de comunicacions i solicituds i que es puga omplir en qualsevol de les dos llengües oficials de la Comunitat. En este sentit, la Resolució de 13 de maig de 2013, del conseller d'Hisenda i Administració Pública, va disposar la publicació del Segon Pla de Simplificació i Reducció de Càrregues Administratives, Pla SIRCA-2 (2013-2015). Este pla procura garantir que els ciutadans puguen exercir el seu dret a comunicar-se electrònicament amb les administracions públiques i establix una relació directa entre la qualitat normativa i la reducció de càrregues administratives i burocràtiques, i presta especial atenció a la substitució, quan això siga possible, del règim d'autoritzacions pel de comunicacions prèvies i declaracions responsables.



    Per tot això, de conformitat amb el que establix l'article 28, lletres c i f, de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, del Consell, consultades les organitzacions sindicals i empresarials més representatives, a proposta del conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 22 de maig de 2015,





    DECRETE



    Article 1. Objecte

    Esta norma té l'objecte de determinar en l'àmbit de la Comunitat Valenciana la distribució territorial de competències als efectes de la tramitació i de la resolució, si és el cas, dels procediments d'acomiadament colectiu i de suspensió de contractes i reducció de jornada, i de força major, així com establir els models de comunicació i de solicitud en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.



    Article 2. Distribució de competències

    1. En l'àmbit de la Comunitat Valenciana, serà competent per a tramitar i, si és el cas, autoritzar l'extinció, la suspensió dels contractes de treball o la reducció de jornada de treball, quan estiguen fundades en causes econòmiques, tècniques, organitzatives o de producció, i per a constatar l'existència de força major en el procediment de regulació d'ocupació que es tramite a este efecte, així com en el cas de l'extinció de les relacions laborals per desaparició de la personalitat jurídica del contractant:

    a) En l'àmbit provincial, qui tinga la condició d'autoritat laboral d'Alacant, Castelló o València, quan l'expedient afecte un o diversos centres de treball d'empreses, ubicats en una sola província de la Comunitat Valenciana, sempre que el nombre de treballadors afectats per l'expedient siga inferior a 200 i la plantilla total de l'empresa siga inferior a 500 treballadors.

    b) Qui tinga la condició d'autoritat laboral de la Comunitat Valenciana, quan es tracte d'expedients que afecten un o diversos centres de treball ubicats en una sola província de la Comunitat Valenciana, sempre que el nombre de treballadors afectats per l'expedient siga igual o superior a 200, o quan la plantilla de l'empresa siga igual o superior a 500.

    c) Qui tinga la condició d'autoritat laboral de la Comunitat Valenciana, quan es tracte d'expedients d'acomiadament colectiu que afecten el personal laboral al servici dels ens, els organismes i les entitats que formen part del sector públic en l'àmbit de la Comunitat Valenciana.

    d) Serà competent qui en l'àmbit autonòmic tinga la condició d'autoritat laboral de la Comunitat Valenciana, quan l'empresa tinga treballadors afectats en dos o en les tres províncies de la comunitat autònoma.

    2. A l'efecte del còmput de plantilles, s'hi inclourà la totalitat dels treballadors que presten servicis en l'empresa en el dia en què es realitze la comunicació, ja siguen treballadors fixos de plantilla, eventuals, interins o contractats per qualsevol de les modalitats que autoritza la legislació vigent.



    Article 3. Expedients que afecten treballadors de diverses comunitats autònomes

    Quan l'expedient de regulació d'ocupació afecte treballadors que desenrotllen la seua activitat o es troben adscrits a centres de treball situats en el territori de dos o més comunitats autònomes, i el 85 per cent, com a mínim, de la plantilla de l'empresa radique a la Comunitat Valenciana i hi haja treballadors afectats a la Comunitat Valenciana, l'ordenació i la instrucció del procediment i la formulació de la proposta de resolució, si és el cas, correspondrà a l'autoritat laboral autonòmica, segons la distribució territorial a què es referix l'article 2 d'esta norma.





    Article 4. Expedients concursals

    En el marc de la Comunitat Valenciana, serà autoritat laboral competent per a emetre l'informe preceptiu a l'autoritat judicial en el cas d'expedients de regulació d'ocupació, dins d'un procediment concursal, l'autoritat laboral provincial o autonòmica, segons la distribució territorial a què es referix l'article 2 d'esta norma.





    Article 5. Recursos d'alçada

    1. Serà competent per a resoldre els recursos d'alçada, en els casos en què siga procedent, que es presenten contra resolucions emeses per les autoritats laborals de les províncies de València, Alacant i Castelló, la direcció general competent en matèria de treball.

    2. Serà competent per a resoldre els recursos d'alçada que es presenten contra resolucions emeses per la direcció general competent en matèria de treball la secretaria autonòmica competent en matèria de treball, o el superior jeràrquic que s'establisca d'acord amb el reglament orgànic i funcional corresponent.



    Article 6. Models

    S'aproven els models oficials obligatoris de comunicació i solicitud, que es podran omplir en qualsevol de les dos llengües oficials de la Comunitat, referits al procediment d'acomiadament colectiu, suspensió de contractes i reducció de jornada i als procediments de regulació d'ocupació per força major, en l'àmbit de la Comunitat Valenciana, que figuren com a annex I i annex II d'este decret.





    DISPOSICIONS ADDICIONALS



    Primera. Gasto

    La implementació i posterior desplegament d'esta norma no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la Conselleria d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.



    Segona. Presentació telemàtica

    Transcorregut un any des de l'entrada en vigor d'esta norma, l'autoritat laboral autonòmica haurà d'avaluar la possibilitat d'utilització de les vies telemàtiques de comunicació i promourà, si és el cas, les modificacions normatives oportunes perquè esta forma de comunicació s'establisca com a obligació general.



    Tercera. Denominació

    Les referències a la direcció general competent en matèria de treball s'hauran d'entendre referides a l'òrgan directiu que en cada moment tinga la condició d'autoritat laboral de la Comunitat, independentment de la conselleria en què es trobe enquadrat.

    DISPOSICIONS FINALES



    Primera. Desplegament normatiu

    S'autoritza la direcció general competent en matèria de treball per a dictar tots els actes, les resolucions i les instruccions que exigisca l'aplicació i el desplegament d'esta norma, com també per a modificar els models oficials.



    Segona. Entrada en vigor

    Esta norma entrarà en vigor l'endemà de ser publicada en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



    València, 22 de maig de 2015



    El president de la Generalitat,

    ALBERTO FABRA PART



    El conseller d'Economia, Indústria, Turisme i Ocupació,

    MÁXIMO BUCH TORRALVA