DECRET 42/2013, de 22 de març, del Consell, de modificació del Decret 33/2007, de 30 de març, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances de règim general.



Publicado en:  DOGV núm. 6991 de 26.03.2013
Número identificador:   2013/2967
Referencia Base Datos:  002951/2013
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria d'Educació, Cultura i Esport
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: centre d'ensenyament, ensenyament públic, ensenyament privat, educació preescolar, ensenyament primari, ensenyament secundari, ensenyament professional, ensenyament obligatori , concert educatiu, batxillerat


  • DECRET 42/2013, de 22 de març, del Consell, de modificació del Decret 33/2007, de 30 de març, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances de règim general. [2013/2967]

    PREÀMBUL



    La Constitució Espanyola consagra, en l'article 27, dos principis fonamentals: tots els espanyols tenen dret a l'educació i l'ensenyança bàsica és obligatòria i gratuïta.

    La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 84.1, habilita les administracions educatives per a regular l'admissió de l'alumnat en centres públics i centres privats concertats de tal manera que garantisquen el dret a l'educació, l'accés en condicions d'igualtat i la llibertat d'elecció de centre.

    La Generalitat té competència exclusiva en matèria educativa i per a la regulació i administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, segons el que establixen els articles 49.3 i 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

    Dins del marc fixat per la Constitució i en l'àmbit de les seues competències, la Generalitat ha regulat el procés d'admissió de l'alumnat per mitjà de diverses disposicions, entre les quals l'actualment vigent Decret 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances de règim general. Esta normativa ha articulat el procediment pel qual s'establix l'orde en la prioritat per a l'accés als centres sostinguts amb fons públics.

    És necessari revisar i actualitzar el marc normatiu vigent amb l'objectiu d'avançar en la llibertat d'elecció de centre docent per les famílies, l'escolarització automàtica de l'alumnat en el centre sol·licitat si hi ha places suficients per a atendre la demanda de llocs escolars, així com aconseguir el districte únic d'escolarització en els casos oportuns, recompensar l'esforç i mèrit acadèmic de l'alumnat, el reconeixement en la simultaneïtat d'estudis i afavorir l'especialització curricular.



    Quan es produïsca una demanda superior als llocs disponibles és ineludible establir un sistema que ordene la prioritat en l'accés. Per a això, fent ús de les seues competències, per mitjà d'este decret s'articula el procediment pel qual establix l'orde en la prioritat per a l'accés als centres públics i privats concertats. No es discutix el dret a obtindre un lloc escolar, ja que l'escolarització està garantida per llei. Es tracta d'ordenar el procés d'admissió a fi d'establir un orde de prioritats i fer prevaler que l'alumnat s'escolaritze preferentment en aquells centres el projecte educatiu dels quals responga a les expectatives dels pares o mares, o en els quals ja estiguen matriculats els seus germans i germanes, aplicant a més els criteris del lloc de treball dels seus pares, mares o tutors legals, la proximitat del domicili, que son pare, mare, tutor o tutora treballe en el centre, la renda anual de la unitat familiar, l'existència de discapacitat de l'alumnat o algun dels seus pares, mares o germans i/o germanes, la condició de família nombrosa, la simultaneïtat d'estudis, la condició d'esportista d'elit, així com el rendiment acadèmic.



    És destacable, per tant, que la nova norma arreplega supòsits no previstos en normatives anteriors, com és el cas de la simultaneïtat d'estudis, prevista en la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, i l'assignació d'una puntuació idèntica als alumnes la mare dels quals es trobe en estat de gestació com si ja haguera nascut el seu nou germà o germana, de conformitat amb el que establix la Llei 6/2009, de 30 de juny, de la Generalitat, de Protecció a la Maternitat.



    Esta modificació normativa amplia la transparència del procés d'adjudicació de places escolars i manté com a objectiu aconseguir que l'alumnat amb necessitats educatives especials es distribuïsca de manera equilibrada entre els centres públics i privats concertats de la localitat.



    Per tot això, i amb l'objectiu de millorar l'eficiència del sistema educatiu, previ informe del Consell Escolar de la Comunitat Valenciana, i oïdes les meses consultives de representants de la comunitat educativa, a proposta de la consellera d'Educació, Cultura i Esport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i prèvia deliberació del Consell, en la reunió del dia 22 març de 2013,





    DECRETE



    Article únic

    L'objecte d'este decret és modificar en part el contingut del Decret 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances de règim general. Per això:

    1. Se suprimix l'article 26 i es modifiquen els articles 1, 9, 15, 16, 18, 19, 21, 24, 27, 28, 29 i la disposició addicional segona de l'esmentat decret, que queden redactats tal com s'arreplega en l'annex.

    2. S'afigen a l'esmentat decret els articles 23 bis i 23 ter, i la disposició addicional novena, amb la redacció transcrita a l'annex.



    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA



    Única. Derogació normativa

    Quedan derogades totes les disposicions del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa el present decret.



    DISPOSICIONS FINALS



    Primera. Desplegament

    Es faculta la persona titular de la conselleria competent en educació per a dictar les disposicions necessàries per a l'aplicació i el desplegament del present decret.



    Segona. Vigència

    Este decret entrarà en vigor l'endemà de ser publicat en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.



    Valencia, 22 de març de 2013



    El president de la Generalitat,

    ALBERTO FABRA PART



    La consellera d'Educació, Cultura i Esport,

    MARÍA JOSÉ CATALÁ VERDET





    ANNEX

    Nova redacció dels preceptes afectats per la modificació parcial del Decret 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances de règim general



    Article 1. Objecte

    El present decret té com a objecte regular el procés i els criteris d'admissió de l'alumnat en els centres docents de la Comunitat Valenciana públics i privats concertats que impartisquen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.



    Article 9. Oferta de places escolars

    L'oferta de totes les places vacants disponibles serà pública.

    Per a determinar les vacants que s'oferiran, en la forma que reglamentàriament s'establisca, prèviament s'hauran tret les places escolars destinades a l'alumnat que reunisca les característiques següents:



    1. L'alumnat del mateix centre que promocione a un altre curs o nivell, d'acord amb el que s'ha determinat en l'article 11 d'este decret.

    2. El qui procedisca de centres adscrits que hi hagen formalitzat la seua reserva de plaça.

    3. L'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, en el cas de les necessitats educatives especials, el prèviament dictaminat.

    4. L'alumnat que, tot i no disposar de servici educatiu en el seu lloc de residència, s'escolaritze en una altra localitat utilitzant el servici complementari de transport escolar.

    5. L'alumnat que, tot i no disposar de servici educatiu en el seu lloc de residència, s'escolaritze en una altra localitat utilitzant el servici complementari de residència escolar.



    Article 15. Sol·licitud de plaça

    1. Les sol·licituds de plaça es formularan utilitzant el model oficial que, a este efecte, aprove la conselleria competent en matèria educativa.

    2. Les disposicions normatives posteriors concretaran el procediment de sol·licitud de plaça i el nombre de centres màxim que podrà sol·licitar cada una de les famílies.

    3. Cada sol·licitant presentarà una única sol·licitud, junt amb la documentació acreditativa de les circumstàncies a què es referix l'article 16 d'este decret, en el centre en què se sol·licita plaça en primera opció.

    4. A fi de detectar les sol·licituds duplicades, l'Administració educativa arbitrarà el procediment adequat per a remetre i obtindre informació de les sol·licituds presentades.



    Article 16. Criteris per a la valoració de les sol·licituds de lloc escolar

    1. L'admissió de l'alumnat en els centres a què es referix este decret, quan no hi haja places suficients per a atendre totes les sol·licituds d'ingrés, es regirà pels criteris següents:

    a) Existència de germans o germanes matriculats en el mateix centre.

    b) Proximitat del domicili o lloc de treball d'algun dels pares, mares, tutors o tutores.

    c) Pares, mares, tutors o tutores treballadors en el centre docent.



    d) Rendes anuals de la unitat familiar.

    e) Discapacitat de l'alumnat, dels seus pares, mares i germans o germanes.

    f) Condició de família nombrosa.

    g) Pares, mares, tutors o tutores legals, o germans i germanes antics alumnes del centre sol·licitat.

    h) Simultaneïtat d'estudis reglats.

    i) Circumstància específica.

    j) Condició d'esportista d'elit.

    k) Expedient acadèmic en Batxillerat.

    2. En compliment del que establix l'article 22 de la Llei 6/2009, de 30 de juny, de la Generalitat, de Protecció a la Maternitat, els sol·licitants la mare dels quals es trobe en estat de gestació, es beneficiaran d'una puntuació idèntica a la que obtindrien si ja haguera nascut la seua nova germana o germà.

    Este benefici s'aplicarà, així mateix, en el cas de gestació múltiple.



    Per a la justificació del dit punt, haurà d'aportar-se certificació mèdica que acredite l'embaràs en el moment de la presentació de la sol·licitud d'escolarització.

    3. Als efectes previnguts en este decret, tindran la consideració de germans o germanes, a més dels qui tinguen esta condició legal:



    a) Els xiquets i xiquetes en règim d'acolliment familiar.

    b) Els qui, no compartint progenitors, residisquen en el mateix domicili i existisca vincle matrimonial o assimilat entre els pares d'ambdós.





    Article 18. Puntuació per germans

    L'existència d'un o més germans o germanes matriculats en el centre sol·licitat, quan estos vagen a continuar assistint a este en el curs escolar per al qual se sol·licita plaça, es valorarà adjudicant 8 punts pel primer germà o germana i 3 punts per cada un dels restants germans o germanes.



    Article 19. Puntuació per proximitat del domicili

    1. La proximitat del domicili al centre es valorarà de la manera següent:

    a) Alumnat el domicili del qual es trobe en l'àrea d'influència del centre: 5 punts.

    b) Alumnat el domicili del qual es trobe en les àrees limítrofes a la zona d'influència del centre: 2 punts.

    c) Alumnat el domicili del qual es trobe en altres municipis de la província: 1 punt.

    2. El lloc de treball d'un qualsevol dels pares, mares, tutors o tutores, degudament acreditat, haurà de ser considerat, a instància del sol·licitant, amb els mateixos efectes que el domicili familiar.

    3. Quan, per causa degudament acreditada, els pares, mares, tutors o tutores visquen en domicilis distints, es considerarà com a domicili familiar de l'alumne el de la persona que en tinga atribuïda la custòdia legal.

    En els casos en què s'haja acordat la custòdia compartida de l'alumne o l'alumna, es valorarà el domicili en què estiga empadronat o empadronada.

    4. La residència escolar es valorarà com a domicili familiar per a accedir als centres que compten amb internat.



    Article 21. Puntuació per renda familiar

    1. Les rendes anuals de la unitat familiar es valoraran assignant 1 punt a les rendes familiars iguals o inferiors a 1,5 vegades l'indicador públic de renda a efectes múltiples (IPREM).

    2. Les rendes anuals es calcularan tenint en compte el nombre de membres de la unitat familiar.

    3. La informació de caràcter tributari que cal per a obtindre les condicions econòmiques de la unitat familiar serà subministrada directament a l'Administració educativa per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, d'acord amb el que establix l'article 84.10 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.



    Article 23 bis. Antics alumnes

    1. Si el mateix alumnat, son pare, mare, tutor o tutora legal o algun dels germans o germanes del sol·licitant té la condició d'antic alumne o antiga alumna del centre pel qual sol·licita la plaça, es valorarà amb 1 punt, independentment del nombre d'ells.

    2. Només es considerarà antic alumne si s'han cursat ensenyances de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria o Batxillerat.



    Article 23 ter. Simultaneïtat d'estudis

    S'assignarà 1,5 punts a l'alumnat que curse simultàniament les ensenyances relacionades en l'article 1, junt amb alguna de les ensenyances de règim especial.



    Article 24. Circumstància específica

    1. Cada centre podrà assignar 1 punt a l'alumnat en qui concórrega la circumstància específica determinada per l'òrgan competent del centre amb criteris objectius que no podran contradir els principis establits en l'article 3.3 d'este decret.

    2. El criteri o criteris acordats seran exposats públicament amb caràcter previ a l'inici del termini determinat per a la presentació de sol·licituds en el procés d'admissió.

    3. Este criteri podrà ser coincident amb algun dels criteris d'admissió anteriorment indicats.



    Article 27. Accés a Batxillerat

    Per a accedir a les ensenyances de Batxillerat, a més dels criteris establits en l'article 16, es valorarà l'expedient acadèmic.





    Article 28. Desempats

    1. Els empats que, si és el cas, es produïsquen, es dirimiran aplicant successivament la major puntuació obtinguda en els criteris següents:



    a) Germans o germanes matriculats en el centre.

    b) Proximitat del domicili.

    c) Pares, mares, tutors o tutores legals treballadors del centre.

    d) Discapacitat de l'alumne o alumna.

    e) Discapacitat del pare, mare de l'alumne o alumna.

    f) Renda per càpita en la unitat familiar.

    g) Família nombrosa.

    h) Família nombrosa en qualsevol de les seues categories com a mare gestant.

    i) Pares, mares, tutors o tutores legals, germans o germanes antics alumnes del centre.

    j) Simultaneïtat d'estudis.

    k) En Batxillerat: nota mitjana de l'expedient acadèmic de l'Educació Secundària Obligatòria.

    l) Sorteig davant del Consell Escolar del centre.

    2. Els criteris de desempat s'utilitzaran, en l'orde establit, fins al moment en què es produïsca el desempat.



    Article 29. Assignació de places

    1. La puntuació de l'alumnat obtinguda en aplicació dels criteris establits en este capítol decidirà l'orde d'admissió.

    2. Si l'alumne no obté plaça en el primer dels centres sol·licitats, es remetrà la documentació al centre que figure assenyalat com a segona opció.

    Si tampoc se li assigna lloc escolar en el segon centre, es remetrà la documentació a cada un dels restants centres que s'hagen indicat, segons l'orde de preferència que s'haja assenyalat en la sol·licitud de plaça escolar.

    La remissió s'efectuarà, successivament, fins que se li assigne lloc escolar o s'esgoten tots els que figuren en la sol·licitud, els quals no podran excedir el màxim assenyalat per la conselleria competent en matèria educativa.

    3. En el cas que no obtinga plaça en cap dels centres sol·licitats, la Comissió d'Escolarització li oferirà plaça escolar en el centre més pròxim al seu domicili en què hi haja places vacants.



    4. Les llistes provisionals d'alumnes admesos i no admesos es publicaran en el tauler d'anuncis de cada centre, indicant només el total de la puntuació obtinguda. La llista de no admesos indicarà el centre en què l'alumne ha obtingut plaça escolar.

    5. Es podrà interposar reclamació contra les llistes provisionals.

    6. L'òrgan competent del centre sobre l'admissió de l'alumnat estudiarà les reclamacions i publicarà les llistes definitives.



    Disposició addicional segona. Admissió en Formació Professional i en les ensenyances de règim especial

    L'admissió de l'alumnat en centres públics i privats concertats per a cursar ensenyances de Formació Professional, en les escoles oficials d'idiomes, en els centres d'ensenyances artístiques, en les esportives i en els de formació de les persones adultes es regirà per les reglamentacions que establisca a este efecte la conselleria competent en matèria educativa.



    Disposició addicional novena. Incidència en les dotacions de gasto

    L'aplicació i el posterior desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.