DECRET 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis.



Publicado en:  DOGV núm. 5738 de 09.04.2008
Número identificador:   2008/4159
Referencia Base Datos:  004091/2008
 
  • Análisis jurídico

  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Educació
    Grupo Temático: Legislación, Reglamentación
    Materias: Educació
    Descriptores:
      Temáticos: legislació escolar, centre d'ensenyament, ensenyament primari, ensenyament secundari, ensenyament públic, violència, mètode pedagògic, psicologia, educació cívica, orientació escolar, alumnat, alumne, parentiu, associació, integració social, conflicte social, protecció de la infància, drets del xiquet, presència escolar, responsabilitat dels pares, responsabilitat, personal docent, deures del funcionari, professió administrativa, llibertat d'associació


  • DECRET 39/2008, de 4 d'abril, del Consell, sobre la convivència en els centres docents no universitaris sostinguts amb fons públics i sobre els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis. [2008/4159]

    L'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana, en l'article 53, disposa que és competència exclusiva de la Generalitat la regulació i l'administració de l'ensenyança en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, sense perjuí del que disposen l'article 27 de la Constitució Espanyola, i les lleis orgàniques que, d'acord amb l'apartat 1 de l'article 81 d'aquella, ho despleguen, de les facultats que atribuïxen a l'Estat el número 30 de l'apartat 1 de l'article 149 de la Constitució Espanyola, i de l'alta inspecció necessària per al seu compliment i garantia.

    La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, establix en el preàmbul els principis fonamentals centrats a proporcionar una educació de qualitat a tots els ciutadans d'ambdós sexes en tots els nivells del sistema educatiu, perquè aconseguisquen el major desenrotllament possible de totes les seues capacitats, tant individuals com socials, intel·lectuals, culturals i emocionals; la necessitat de col·laboració de tots els components de la comunitat educativa en la consecució d'eixe objectiu, amb un marcat èmfasi no sols en l'esforç personal sinó també en el col·lectiu, de manera que la responsabilitat dels resultats escolars de l'alumnat no sols recaiga sobre ell, sinó també sobre les seues famílies, el professorat, els centres docents, les administracions educatives i, en última instància, sobre la societat en el seu conjunt; i això com a compromís assumit, d'acord amb els objectius educatius plantejats per la Unió Europea.

    En tot cas, els fins i principis establits en els articles 1 i 2 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, seran els que inspiren els establits en el present decret, entre els quals, el ple desenrotllament de la personalitat i de les capacitats de l'alumnat, l'educació en el respecte als drets i a les llibertats fonamentals, l'educació en l'exercici de la tolerància i de la llibertat dins dels principis democràtics de convivència, així com en la prevenció dels conflictes i la resolució pacífica d'estos, i l'educació en la responsabilitat individual i en el mèrit i esforç personal.

    A més, l'esmentada llei concep la participació com a valor bàsic per a la formació d'uns ciutadans i ciutadanes autònoms, lliures, responsables i compromesos, amb una especial atenció a l'autonomia dels centres docents a través de l'elaboració dels projectes educatius i el protagonisme dels òrgans col·legiats de control i govern dels centres docents.

    La creació a la Comunitat Valenciana de l'Observatori per a la Convivència Escolar en els centres de la Comunitat Valenciana, pel Decret 233/2004, de 22 d'octubre, del Consell, va suposar l'inici d'un conjunt de mesures dirigides al foment de la convivència i prevenció de la violència en els centres docents. Les seues línies de treball, una vegada sistematitzades, van generar una sèrie d'actuacions que preveuen la qüestió de la convivència escolar de manera holística. Entre estes mereix destacar-se el denominat Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència (PREVI), que tracta d'integrar mesures que arriben al conjunt de la comunitat educativa, amb el propòsit de respondre a la complexitat de factors que influïxen en este problema i a les necessitats concretes de famílies, professorat i alumnat.

    Així, el mencionat Observatori per a la Convivència Escolar en els centres de la Comunitat Valenciana es constituïx com un òrgan consultiu la missió del qual és previndre, conéixer i analitzar els problemes de convivència als centres docents i contribuir a la millora del clima escolar.

    D'altra banda, l'Orde de 4 d'octubre de 2005, del conseller de Cultura, Educació i Esport, establix la creació de l'arxiu de registres sobre convivència escolar, i és l'Orde de 12 de setembre de 2007, de la conselleria d'Educació, la que disposa el procediment de notificació de totes les incidències que suposen violència exercida sobre persones o béns i que, per la seua intensitat, conseqüències o reiteració, perjudiquen la convivència als centres docents. Gràcies a esta ferramenta es pot disposar d'un diagnòstic fiable del clima de convivència que hi ha als nostres centres docents i permet establir les mesures necessàries allà on calguen.

    En este mateix sentit, l'Orde de 31 de març de 2006, per la qual es regula el pla de convivència dels centres docents, establix l'obligatorietat per part d'estos d'elaborar i posar en marxa plans de convivència a partir del curs 2006-2007, entesos com a programes d'actuació adaptats als distints contextos, que facilitaran la prevenció de situacions conflictives i agilitzaran la resolució pacífica dels problemes que puguen produir-se.

    Per tot això, es fa necessari adaptar la normativa actual recollida en el Decret 246/1991, de 23 de desembre, del Consell, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents de nivells no universitaris de la Comunitat Valenciana, a un nou marc de caràcter pedagogicoeducatiu que regule la convivència, agilitze, en cas de conflicte, l'aplicació de mesures correctores i garantisca l'exercici dels drets i deures de l'alumnat dels centres docents no universitaris, establint, a l'efecte, els drets i deures per part de la resta de membres de la comunitat educativa.

    En el marc constitucional, l'article 27 reconeix a tots el dret a l'educació. D'este es deriva la responsabilitat que pesa sobre els poders públics per a la seua consecució i el deure i la responsabilitat que tenen els pares, mares, tutors o tutores de complir amb l'escolarització dels seus fills i filles i atendre les necessitats educatives que sorgisquen d'esta. Així, s'exigix dels pares, mares, tutors o tutores la participació activa i regular en el procés educatiu, tant a l'escola com a casa, proporcionant suport, ajuda i la transmissió dels valors que són crucials perquè l'alumne o alumna perceba la importància de l'educació i de la convivència com una qüestió essencial. Eixa participació augmenta de manera significativa el potencial de l'alumnat per al seu desenrotllament acadèmic, personal i social, perquè són els pares, mares, tutors o tutores, els primers i principals col·laboradors en el procés educatiu, i per tant, la seua participació és un valor necessari per a la consecució dels objectius i fins de l'educació.

    D'altra banda, la labor dels docents és un element fonamental per a l'educació. Per tant, la societat i especialment els pares, mares, tutors o tutores i alumnat, han d'entendre i acceptar que els docents mereixen el seu reconeixement i valoració.

    En conclusió, els pares, mares, tutors o tutores, el professorat i l'alumnat gaudixen dels drets que els són reconeguts per la legislació vigent en cada cas. Això implica, al seu torn, assumir les responsabilitats i els deures que es deriven de l'exercici d'estos.

    Així, la finalitat del present decret és establir, delimitar i garantir l'exercici de tals drets i assumir-ne les responsabilitats, en atenció a l'objectiu principal de fomentar una convivència adequada als centres docents de la Comunitat Valenciana. Juntament amb això, la prevenció i l'apropiat tractament dels conflictes que es puguen generar en el si de la comunitat educativa, així com l'agilització i eficàcia dels procediments per a la resolució d'estos.

    Per tot això, amb el dictamen previ del Consell Escolar Valencià, a proposta del conseller d'Educació, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 4 d'abril de 2008,

    DECRETE

    TÍTOL I

    Disposicions generals

    Article 1. Objecte

    El present decret té com a objecte:

    a) Aconseguir una bona convivència escolar que permeta el desenrotllament integral de l'alumnat, facilite el treball docent amb total normalitat perquè el sistema educatiu assolisca els fins i objectius previstos.

    b) La regulació dels drets i deures de l'alumnat; dels pares, mares, tutors o tutores; del professorat, i del personal d'administració i servicis en l'àmbit de la convivència escolar.

    c) La regulació de les normes de convivència i dels procediments per a la resolució dels conflictes que alteren la convivència escolar.

    Article 2. Àmbit d'aplicació

    1. El present decret s'aplicarà en els centres docents públics i en els centres privats concertats no universitaris de la Comunitat Valenciana.

    2. Els centres privats no concertats establiran les seues pròpies normes de convivència, sense perjuí que puguen adaptar-les en els seus reglaments de règim interior al que disposa el present decret.

    Article 3. Principis generals

    1. Tot l'alumnat té els mateixos drets i deures, sense més distincions que aquelles que es deriven de la seua edat i de les etapes o els nivells de les ensenyances que cursen.

    2. Tots els pares, mares, tutors o tutores dels alumnes tenen els mateixos drets i responsabilitats en el desenrotllament educatiu dels seus fills, filles, tutelats o tutelades.

    3. Tot el professorat, així com qualsevol persona que duga a terme la seua activitat educadora al centre, té els mateixos drets i deures en el desenrotllament educatiu de l'alumnat, sense més distincions que aquelles que es deriven de la seua relació jurídica amb el centre, els càrrecs directius o les funcions docents que exercisca.

    4. La participació de la comunitat educativa en l'elaboració, el control del compliment i l'avaluació de les normes de convivència del centre, i la del professorat i l'alumnat en les normes d'aula.

    Article 4. Exercici dels drets

    L'exercici dels drets per part dels alumnes, i de les alumnes, dels pares, mares, tutors o tutores i del professorat, així com del personal d'administració i servicis, en l'àmbit de la convivència escolar, implica el reconeixement i el respecte dels drets de tots els membres de la comunitat educativa.

    Article 5. Garanties

    1. Correspon a l'administració educativa de la Comunitat Valenciana, als òrgans de govern dels centres docents públics i als titulars dels centres privats concertats, en els seus respectius àmbits de competència, vetlar perquè els drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors o tutores, professorat i personal d'administració i servicis siguen prou coneguts dins de la comunitat educativa, correctament exercits i efectivament garantits, d'acord amb el que establix el present decret i la normativa d'aplicació.

    2. Els centres docents garantiran la confidencialitat de les dades personals, de conformitat amb la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal, així com qualsevol altra informació que puga afectar la imatge i dignitat personal de qualsevol membre de la comunitat educativa i de la institució educativa mateixa. L'entrega de la documentació sol·licitada al centre haurà de ser prèviament autoritzada pel director o directora en el cas dels centres docents públics.

    3. L'arxivament, la custòdia i l'expedició de tots els certificats que se sol·liciten correspondrà al secretari o secretària del centre, en els centres docents públics, així com la tramitació i arxivament de les queixes i suggeriments que es presenten al centre educatiu.

    4. Les reclamacions que es presenten als centres educatius públics seran enviades pel secretari del centre a la conselleria competent en matèria d'Educació perquè siguen tramitades.

    Article 6. Promoció de la convivència

    1. Correspon a tots els membres de la comunitat educativa afavorir, en l'àmbit de les seues competències, la convivència al centre i fomentar l'adequat clima escolar per als processos d'ensenyança-aprenentatge establits en el pla de convivència, fonamentant-se en la cultura de la participació i el respecte mutu als drets individuals.

    2. Correspon al director o directora dels centres docents públics i al o a la titular dels centres privats concertats, en l'àmbit de les seues competències, garantir l'aplicació del pla de convivència, així com la mediació en la resolució dels conflictes, registrar les incidències en el Registre Central segons el que preveu l'Orde de 12 de setembre de 2007, incoar els expedients disciplinaris i imposar les mesures educatives correctores i disciplinàries que corresponguen als alumnes, en compliment de la normativa vigent, sense perjuí de les competències atribuïdes al consell escolar del centre, a través de la comissió de convivència.

    3. El consell escolar i el claustre de professors avaluaran els resultats de l'aplicació de les normes de convivència del centre, analitzaran els problemes detectats en la seua aplicació i proposaran, si és el cas, mesures i iniciatives que afavorisquen la convivència en el centre.

    4. Els òrgans de govern i de participació i el professorat dels centres han d'adoptar les mesures necessàries, integrades en el marc del projecte educatiu del centre i del seu funcionament habitual, per a afavorir la millora permanent del clima escolar i de garantir l'efectivitat en l'exercici de drets de l'alumnat i en el compliment dels seus deures. Amb esta finalitat, s'ha de potenciar la comunicació constant i directa amb l'alumnat i amb els pares, mares, tutors o tutores.

    5. El consell escolar del centre vetlarà, en l'àmbit de les seues competències, pel compliment correcte dels drets i deures de l'alumnat, pares, mares, tutors, tutores i professorat.

    6. S'establixen com a instruments bàsics per a la consecució d'un adequat clima al centre:

    a) El Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència, que establix mesures i facilita protocols d'actuació per a ajudar a construir l'escola de la convivència, així com a previndre i gestionar situacions de conflicte. Este pla preveu la creació de les unitats d'atenció i intervenció de les direccions territorials d'Educació que estan dissenyades per a intervindre davant de casos greus de violència escolar i, al mateix temps, coordinar i assessorar la comunitat educativa.

    b) El Registre Central, regulat per l'Orde de 12 de setembre de 2007, de la conselleria d'Educació.

    c) El reglament de règim interior del centre, previst en l'article 12 de la present norma.

    d) El pla de convivència del centre, definit en l'article 27 del present decret.

    7. La junta de delegats del centre podrà proposar al consell escolar del centre l'adopció de possibles mesures de millora en la convivència del centre.

    Article 7. La mediació

    1. La mediació és un procés de resolució de conflictes que fomenta la participació democràtica en el procés d'aprenentatge, i possibilita una solució del conflicte assumida i desenrotllada amb el compromís de les parts.

    2. Dins de l'àmbit de la seua autonomia organitzativa, als centres docents es podran constituir equips de mediació o de tractament de conflictes. Els components d'estos equips seran docents del mateix centre i rebran la formació específica necessària per a la realització d'esta tasca per part de la conselleria competent en matèria d'educació.

    3. El pla d'acció tutorial potenciarà el paper de la tutoria en la prevenció i mediació per a la resolució pacífica dels conflictes en la millora de la convivència escolar.

    Article 8. El projecte educatiu del centre

    1. El projecte educatiu del centre recollirà els valors, els objectius i les prioritats d'actuació. Així mateix, incorporarà la concreció dels currículums establits per l'administració educativa que correspon fixar i aprovar al claustre, així com el tractament transversal en les àrees, matèries o mòduls de l'educació en valors i altres ensenyances.

    2. La direcció dels centres públics i la titularitat dels centres privats concertats garantiran l'aplicació de les normes de convivència incloses en el projecte educatiu a través del pla de convivència i del reglament de règim interior.

    Article 9. Unitats específiques

    1. Les unitats específiques es definixen com a aules per a atendre de forma integral els alumnes i les alumnes amb trastorns permanents o temporals de la personalitat o de la conducta, on els alumnes i les alumnes rebran una atenció especialitzada per a millorar la seua integració social. L'atenció a estos estarà coordinada per les conselleries amb competències en matèria de benestar social, sanitat i educació.

    2. La seua composició i funcionament es determinarà reglamentàriament.

    Article 10. Aules de convivència

    1. Els centres docents podran crear aules de convivència per al tractament puntual i individualitzat de l'alumnat que, com a conseqüència de la imposició d'una mesura educativa correctora per alguna de les conductes tipificades en l'article 35 del present decret, es veja privat del seu dret a participar en el normal desenrotllament de les activitats lectives.

    2. El pla de convivència establirà els criteris i les condicions perquè l'alumnat a què es referix l'apartat anterior siga atés, si és el cas, en l'aula de convivència. Correspon al director o directora del centre la verificació del compliment de les dites condicions i la resolució a adoptar.

    3. En estes aules de convivència s'afavorirà un procés de reflexió per part de cada alumne o alumna que hi siga atés sobre les circumstàncies que han motivat la seua presència en estes, d'acord amb els criteris del corresponent departament d'orientació o equip d'orientació educativa, i es garantirà la realització de les activitats formatives que determine l'equip docent que atén l'alumne o l'alumna.

    4. En el pla de convivència es determinarà el professorat que atendrà l'aula de convivència, implicant en esta el tutor o tutora del grup a què pertany cada alumne o alumna que hi siga atés i el corresponent departament d'orientació o equip d'orientació educativa, i es concretaran les actuacions que es realitzaran en esta, d'acord amb els criteris pedagògics que, a l'efecte, siguen establits per l'equip tècnic de coordinació pedagògica.

    Article 11. Comissió de convivència del consell escolar del centre

    La comissió de convivència del consell escolar del centre docent, prevista en l'Orde de 31 de març de 2006, de la conselleria de Cultura, Educació i Esport, té com a finalitat garantir una aplicació correcta del que disposa el present decret en el centre, per a la qual cosa li corresponen les funcions següents:

    a) Efectuar el seguiment del pla de convivència del centre docent i totes aquelles accions encaminades a la promoció de la convivència i la prevenció de la violència, així com el seguiment de les actuacions dels equips de mediació.

    b) Informar el consell escolar del centre sobre les actuacions realitzades i l'estat de la convivència en el centre.

    c) Canalitzar les iniciatives de tots els sectors de la comunitat educativa representats en el consell escolar del centre per a millorar-hi la convivència.

    d) Realitzar les accions que li siguen atribuïdes pel consell escolar del centre en l'àmbit de les seues competències, relatives a la promoció de la convivència i la prevenció de la violència, especialment el foment d'actituds per a garantir la igualtat entre hòmens i dones.

    e) Establir i promoure l'ús de mesures de caràcter pedagògic i no disciplinàries, que ajuden a resoldre els possibles conflictes del centre.

    Article 12. Reglament de règim interior

    1. El reglament de règim interior és una norma interna que inclou el conjunt d'objectius, principis, drets, responsabilitats i normes pels quals es regula la convivència de tots els membres de la comunitat educativa.

    2. Els centres docents elaboraran el seu reglament de règim interior, que haurà d'incloure, entre d'altres, les normes que garantisquen el compliment del pla de convivència.

    3. El reglament de règim interior concretarà i adaptarà, en el context del centre educatiu, el contingut del present decret.

    4. El reglament de règim interior dels centres públics serà revisat i autoritzat per la conselleria competent en matèria d'educació.

    5. Els centres privats concertats comunicaran a la conselleria amb competències en matèria d'educació l'aprovació del seu reglament de règim interior.

    Article 13. Promoció de la responsabilitat i de l'esforç personal

    Tots els membres de la comunitat educativa, des dels seus respectius àmbits, promouran i impulsaran les mesures i accions que siguen necessàries per a afavorir l'adequat ambient d'estudi i clima escolar, a fi de desenrotllar les capacitats individuals de l'alumnat i facilitar els processos d'ensenyança-aprenentatge i les millors condicions per a la qualitat de l'educació.

    Article 14. Promoció de la formació

    1. La conselleria competent en matèria d'educació promourà la investigació, el desenrotllament i la innovació en l'elaboració i difusió de metodologia, recursos, materials per al desenrotllament de la convivència en els centres.

    2. S'elaboraran plans de formació específics en matèria de convivència escolar amb els objectius següents:

    a) Per al professorat.

    1. Promoure plans de formació que donen a conéixer aspectes teòrics bàsics de la convivència.

    2. Dotar el professorat de recursos bàsics per a la detecció, la prevenció i la resolució de conflictes.

    3. Promoure la implicació del professorat a través del projecte educatiu del centre i del pla de convivència.

    b) Per a les famílies.

    1. Sensibilitzar els pares, mares, tutors o tutores sobre la importància de previndre conductes violentes, xenòfobes o sexistes en els seus fills i filles.

    2. Dotar les famílies de recursos per a detectar la implicació dels seus fills o filles en conflictes i donar pautes d'actuació.

    3. Promoure la implicació de les famílies en l'aplicació del pla de convivència.

    c) Per al personal d'administració i servicis, les conselleries competents en matèria d'educació i administració pública inclouran, en els seus plans de formació, accions formatives dirigides a este personal.

    TÍTOL II

    Dels drets i deures dels alumnes i de les alumnes

    Capítol I

    Dels drets dels alumnes i de les alumnes

    Article 15. Dret a una formació integral

    1. Tots els alumnes i totes les alumnes tenen dret a rebre una formació integral que contribuïsca al ple desenrotllament de la seua personalitat.

    2. Per a fer efectiu este dret, l'educació dels alumnes inclourà:

    a) La formació en els valors i principis recollits en la normativa internacional, en la Constitució Espanyola i en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

    b) La consecució d'hàbits intel·lectuals i socials, estratègies de treball, així com dels necessaris coneixements científics, tècnics, humanístics, històrics i d'ús de les tecnologies de la informació i de la comunicació.

    c) La formació integral de la persona i el coneixement del seu entorn social i cultural immediat i, en especial, de la llengua, història, geografia, cultura i realitat de la societat actual.

    d) La formació en la igualtat entre hòmens i dones.

    e) La formació en el respecte de la pluralitat lingüística i cultural de la societat actual.

    f) La formació ètica o moral que estiga d'acord amb les seues pròpies creences i conviccions, i, en el cas de l'alumnat menor d'edat, amb la dels pares, mares, tutors o tutores, en qualsevol cas, de conformitat amb la Constitució.

    g) L'orientació educativa i professional.

    h) La capacitació per a l'exercici d'activitats professionals i intel·lectuals.

    i) La formació per a la pau, la cooperació i la solidaritat entre els pobles.

    j) L'educació emocional que els permeta afrontar adequadament les relacions interpersonals.

    k) L'educació que assegure la protecció de la salut i el desenrotllament de les capacitats físiques i psíquiques.

    l) L'adequada organització del treball dins de la jornada escolar ajustada a l'edat de l'alumnat, a fi de permetre el ple desenrotllament de la seua personalitat i de les seues capacitats intel·lectuals.

    m) La formació en l'esforç i el mèrit.

    n) La formació de l'oci i el temps lliure.

    o) La formació en els bons hàbits del consum.

    p) Qualssevol altres qüestions que els reconega la legislació vigent.

    3. Els alumnes i les alumnes tenen dret que els seus pares, mares, tutors o tutores vetlen per la seua formació integral, col·laborant per a això amb la comunitat educativa, especialment en el compliment de les normes de convivència i de les mesures establides en els centres docents per a afavorir l'esforç i l'estudi.

    Article 16. Dret a l'objectivitat en l'avaluació

    1. Els alumnes i les alumnes tenen dret que la seua dedicació, esforç i rendiment escolar siguen valorats i reconeguts amb objectivitat.

    2. Així mateix, tindran dret a ser informats, a l'inici de cada curs, dels criteris d'avaluació, de qualificació i de les proves a les quals seran sotmesos, d'acord amb els objectius i continguts de l'ensenyança en cada curs o període d'avaluació.

    3. Els alumnes i les alumnes podran sol·licitar revisions respecte a les qualificacions d'activitats acadèmiques o d'avaluació tant parcials com finals de cada curs.

    4. Els alumnes i les alumnes podran reclamar contra les qualificacions obtingudes i les decisions de promoció o obtenció del títol acadèmic que corresponga. A este efecte, la conselleria amb competències en matèria d'educació establirà el procediment per a fer efectiu este dret.

    5. Estos drets podran ser exercits, en el cas d'alumnat menor d'edat, pels seus pares, mares, tutors o tutores.

    Article 17. Dret al respecte de les pròpies conviccions

    El respecte a les pròpies conviccions de l'alumnat comprén els següents drets:

    a) Respecte a la seua llibertat de consciència i a les seues conviccions religioses, ètiques, morals i ideològiques, d'acord amb la Constitució.

    b) A rebre informació sobre el projecte educatiu del centre, així com sobre el caràcter propi d'este. En el cas d'alumnes menors d'edat, este dret també correspondrà als seus pares, mares, tutors o tutores.

    c) Qualssevol altres reconeguts per la legislació vigent.

    Article 18. Dret a la integritat i la dignitat personal

    El dret a la integritat i la dignitat personal de l'alumnat implica:

    a) El respecte a la seua identitat, intimitat i dignitat personals.

    b) El respecte a la seua integritat física, psicològica i moral.

    c) La protecció contra tota agressió física, sexual, psicològica, emocional o moral, no podent ser objecte, en cap cas, de tractes vexatoris o degradants.

    d) El desenrotllament de la seua activitat educativa en adequades condicions de seguretat i higiene.

    e) La disposició en el centre educatiu d'un ambient que fomente el respecte, l'estudi, la convivència, la solidaritat i la camaraderia entre els alumnes i les alumnes.

    f) La confidencialitat de les seues dades personals i familiars, de conformitat amb la normativa vigent.

    Article 19. Dret de participació

    Els alumnes i les alumnes tenen dret a participar en el funcionament i en la vida del centre, de conformitat amb el que disposen les normes vigents.

    Article 20. Dret d'associació i de reunió

    El dret d'associació i de reunió comprén els següents drets:

    a) A associar-se, amb la possibilitat de creació d'associacions, federacions i confederacions d'alumnes.

    b) A associar-se, una vegada acabada la seua relació amb el centre o al terme de la seua escolarització, en entitats que reunisquen els antics alumnes i col·laborar a través d'estes en el desenrotllament de les activitats del centre.

    c) A reunir-se en el centre educatiu. L'exercici d'este dret es desenrotllarà d'acord amb la legislació vigent i respectant el normal desenrotllament de les activitats docents.

    d) Les associacions d'alumnes podran utilitzar els locals dels centres docents per a la realització de les activitats que els són pròpies, a este efecte, els directors i les directores dels centres docents facilitaran la integració de les dites activitats en la vida escolar, tenint en compte el normal desenrotllament d'esta.

    Article 21. Dret d'informació

    1. Els alumnes i les alumnes tenen dret a ser informats pels seus representants en els òrgans de participació en què estiguen representats i per part de les associacions d'alumnes, tant sobre les qüestions pròpies del centre com sobre aquelles que afecten altres centres docents i el sistema educatiu en general.

    2. Els alumnes i les alumnes, o els seus pares, mares, tutors o tutores, quan els alumnes o les alumnes siguen menors d'edat, tenen dret a ser informats, abans de la recollida de les seues dades, de la destinació de les dades personals que se'ls sol·liciten en el centre, de la finalitat amb la qual seran tractades, del seu dret d'oposició, accés, rectificació o cancel·lació i de la ubicació en la qual podran exercitar-lo, en els termes indicats en la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal.

    Article 22. Dret a la llibertat d'expressió

    Els alumnes i les alumnes tenen dret a manifestar lliurement les seues opinions, de manera individual i col·lectiva, sense perjuí del respecte dels drets dels membres de la comunitat educativa i d'acord amb els principis i drets constitucionals i dins dels límits establits per la legislació vigent.

    Article 23. Dret d'ajudes i suports

    El dret d'ajudes i suports comprén els següents drets:

    a) A rebre les ajudes i suports necessaris per a compensar les carències i els desavantatges de tipus personal, familiar, econòmic, social i cultural, especialment en el cas de presentar necessitats educatives especials.

    b) A l'establiment d'una política de beques i servicis de suport adequats a les necessitats dels alumnes.

    c) A la protecció social, en l'àmbit educatiu en el cas d'infortuni familiar o accident, segons la legislació vigent.

    d) A qualssevol altres que s'establisquen en la legislació vigent.

    Capítol II

    Dels deures de l'alumnat

    Article 24. Deure d'estudi i d'assistència a classe

    L'estudi és un deure bàsic dels alumnes, que comporta el desenrotllament i aprofitament de les seues aptituds personals i dels coneixements que s'impartisquen.

    La finalitat del deure a l'estudi és que, per mitjà de l'aprenentatge efectiu de les distintes matèries que componen els currículums, els alumnes i les alumnes adquirisquen una formació integral que els permeta assolir el màxim rendiment acadèmic, el ple desenrotllament de la seua personalitat, l'adquisició d'hàbits intel·lectuals i tècniques de treball, la preparació per a participar en la vida social i cultural, i la capacitació per a l'exercici d'activitats professionals.

    Este deure bàsic, que requerix esforç, disciplina i responsabilitat per part dels alumnes, es concreta en les obligacions següents:

    a) Tindre una actitud activa, participativa i atenta a classe, sense interrompre ni alterar el funcionament normal de les classes.

    b) Participar en les activitats formatives orientades al desenrotllament del currículum.

    c) Assistir al centre educatiu amb el material i l'equipament necessaris per a poder participar activament en el desenrotllament de les classes.

    d) Realitzar les tasques encomanades pel professorat en l'exercici de les seues funcions.

    e) Realitzar l'esforç necessari en funció de la seua capacitat, per a comprendre i assimilar els continguts de les distintes àrees, assignatures i mòduls.

    f) Respectar l'exercici del dret i el deure a l'estudi dels altres alumnes.

    g) Respectar l'exercici del dret i el deure a la participació en les activitats formatives dels altres alumnes.

    h) Romandre en el recinte escolar durant la jornada lectiva.

    i) Atendre les explicacions, manifestar esforç personal i de superació per a traure el màxim rendiment.

    j) Qualssevol altres establides per la normativa vigent.

    4. Els alumnes i les alumnes tenen, així mateix, deure d'assistir a classe amb puntualitat.

    Article 25. Deure de respecte als altres

    1. Els alumnes i les alumnes tenen el deure de respectar l'exercici dels drets i les llibertats de tots els membres de la comunitat educativa.

    2. Este deure es concreta en les obligacions següents:

    a) Respectar la llibertat de consciència, i les conviccions religioses, morals i ideològiques dels membres de la comunitat educativa.

    b) Respectar la identitat, la integritat, la dignitat i la intimitat de tots els membres de la comunitat educativa.

    c) Col·laborar amb el professorat en la seua responsabilitat de transmissió de coneixements i valors.

    d) Complir les normes i seguir les pautes establides pel professorat.

    e) No discriminar cap membre de la comunitat educativa per raó de naixement, raça, sexe, llengua, o per qualsevol altra circumstància personal o social.

    Article 26. Deure de respectar les normes de convivència

    1. Els alumnes i les alumnes tenen el deure de respectar les normes d'organització, convivència i disciplina del centre educatiu.

    2. Este deure es concreta en les obligacions següents:

    a) Participar i col·laborar en la promoció d'un ambient de convivència escolar adequat, així com conéixer el pla de convivència del centre.

    b) Respectar el dret dels restants alumnes que no siga pertorbada l'activitat educativa.

    c) Justificar de manera adequada i documentalment, davant del tutor o tutora, les faltes d'assistència i de puntualitat. En cas que siga menor d'edat, es justificarà per part dels pares, mares, tutors o tutores de l'alumne i l'alumna.

    d) Utilitzar adequadament les instal·lacions, els materials i els recursos educatius utilitzats en el centre.

    e) Respectar els béns i les pertinences dels membres de la comunitat educativa.

    f) Complir el reglament de règim interior del centre.

    g) Respectar i complir les decisions dels òrgans unipersonals i col·legiats del centre, sense perjuí de fer valdre els seus drets quan considere que alguna de les decisions en vulnere algun, d'acord amb el procediment que establisca el reglament de règim interior del centre i la legislació vigent.

    h) Complir les normes de seguretat, salut i higiene en els centres docents, considerant expressament la prohibició de fumar, portar i consumir begudes alcohòliques, estupefaents i psicòtrops.

    i) Respectar el projecte educatiu, o el caràcter propi del centre, d'acord amb la legislació vigent.

    j) Responsabilitzar-se de les comunicacions que s'establisquen entre la família i el centre educatiu i vicerversa.

    k) Utilitzar l'equipament informàtic, programari i comunicacions del centre, incloent-hi Internet, per a fins estrictament educatius.

    l) Respectar el que establix el reglament de règim interior del centre respecte als usos i prohibicions en la utilització de les noves tecnologies (telèfons mòbils, aparells reproductors, videojocs, etc.), tant en l'activitat acadèmica com quan no servisquen als fins educatius establits en el projecte educatiu del centre.

    TÍTOL III

    De les normes de convivència

    Capítol I

    Principis generals

    Article 27. Plans de convivència

    1. Cada centre educatiu elaborarà el seu propi pla de convivència, de conformitat amb el que disposa l'Orde de 31 de març de 2006, de la conselleria de Cultura, Educació i Esport, com a model d'actuació planificada per a la prevenció i la intervenció davant de conductes que alteren o perjudiquen greument la convivència entre els seus membres.

    2. El pla de convivència contribuirà a afavorir l'adequat clima de treball i respecte mutu i prevenció dels conflictes entre els membres de la comunitat educativa, perquè l'alumnat adquirisca les competències bàsiques, principalment la competència social per a viure i conviure en una societat en constant canvi. Amb la qual cosa, un bon clima de convivència escolar afavorirà la millora dels rendiments acadèmics.

    3. En la seua elaboració, seguiment i avaluació participaran tots els membres de la comunitat educativa en l'àmbit de les seues competències, per la qual cosa posaran especial atenció en la prevenció d'actuacions contràries a les normes de convivència, establint les necessàries mesures educatives i formatives per al normal exercici de l'activitat educativa en l'aula i en el centre.

    4. El director o directora del centre docent públic o titular del centre privat concertat podrà proposar als pares, mares, tutors o tutores dels alumnes i, si és el cas, a les institucions públiques competents, l'adopció de mesures dirigides a millorar aquelles circumstàncies personals, familiars o socials que puguen ser determinants de conductes contràries a les normes de convivència.

    Article 28. Incompliment de les normes de convivència

    1. Podran ser objecte de mesures correctores o disciplinàries les conductes tipificades en els articles 35 i 42 del present decret que siguen realitzades pels alumnes dins del recinte escolar o durant la realització d'activitats complementàries i extraescolars, així com durant la prestació dels servicis de menjador i transport escolar.

    2. Igualment podran ser corregides o sancionades aquelles accions o actituds que, encara que dutes a terme fora del recinte escolar, estiguen motivades o directament relacionades amb la vida escolar i afecten algun membre de la comunitat educativa. Tot això sense perjuí de l'obligació, si és el cas, de comunicar les dites conductes a les autoritats competents.

    Article 29. Aplicació de mesures correctores i disciplinàries

    1. Les mesures correctores i disciplinàries que s'apliquen per l'incompliment de les normes de convivència tindran un caràcter educatiu i rehabilitador, garantiran el respecte als drets dels alumnes i procuraran la millora en les relacions de convivència de tots els membres de la comunitat educativa.

    2. En cap cas, els alumnes podran ser privats de l'exercici del seu dret a l'educació, ni en el cas de l'educació obligatòria, del seu dret a l'escolaritat.

    3. No podran imposar-se mesures educatives correctores ni disciplinàries que siguen contràries a la dignitat ni a la integritat física, psicològica o moral dels alumnes.

    4. La imposició de les mesures educatives correctores i disciplinàries previstes en el present decret respectarà la proporcionalitat amb la conducta de l'alumne i de l'alumna i haurà de contribuir a la millora del procés educatiu.

    5. Quan els fets imputats puguen ser constitutius de delicte o falta, hauran de comunicar-se a l'autoritat judicial. Tot això sense perjuí que es prenguen les mesures cautelars oportunes.

    Article 30. Gradació de les mesures educatives correctores i de les mesures educatives disciplinàries

    1. Els incompliments de les normes de convivència hauran de ser valorats considerant la situació de l'alumne o de l'alumna. Per a això, els òrgans responsables de la instrucció de l'expedient o d'imposició de mesures educatives correctores o disciplinàries, hauran de tindre en compte les circumstàncies personals, familiars o socials, i l'edat de l'alumne o de l'alumna, per a la qual cosa podran sol·licitar tots els informes que consideren pertinents per a acreditar la dita situació o circumstància.

    2. A l'efecte de gradació de les mesures educatives correctores i de les mesures educatives disciplinàries, es tindran en compte les següents circumstàncies atenuants:

    a) El reconeixement espontani de la conducta incorrecta.

    b) La no-comissió amb anterioritat d'accions contràries a les normes de convivència.

    c) La petició d'excuses en els casos d'injúries, ofenses i alteració del desenrotllament de les activitats del centre.

    d) L'oferiment d'actuacions compensadores del dany causat.

    e) La falta d'intencionalitat.

    f) El caràcter ocasional de l'acte en la conducta i el comportament habitual.

    g) La provocació suficient.

    3. A este efecte, es tindran en compte les següents circumstàncies agreujants:

    a) La premeditació.

    b) La reiteració.

    c) Qualsevol conducta discriminatòria per raó de naixement, raça, sexe, cultura, llengua, capacitat econòmica, nivell social, conviccions polítiques, morals o religioses, per discapacitats físiques, sensorials o psíquiques, o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

    d) Quan la sostracció, agressió, injúria o ofensa es realitze contra qui es trobe en situació d'inferior edat, minusvalidesa, recent incorporació al centre o situació d'indefensió.

    f) La publicitat, incloent-hi la realitzada a través de les tecnologies de la informació i la comunicació.

    g) La realització en grup o amb intenció d'emparar-se en l'anonimat.

    Article 31. Reparació de danys materials

    1. Els alumnes o les alumnes que, individualment o col·lectivament, causen, de manera intencionada o per negligència, danys a les instal·lacions, l'equipament informàtic (incloent-hi el programari) o qualsevol material del centre, així com als béns dels membres de la comunitat educativa, quedaran obligats a reparar el dany causat o fer-se càrrec del cost econòmic de la reparació o restabliment, sempre que el professorat, tutors, tutores o qualsevol membre del centre docent responsable de la vigilància de l'alumnat menor d'edat, proven que van emprar tota la diligència exigida per la legislació vigent i en els termes que esta preveu.

    2. Els alumnes o les alumnes que sostraguen béns en el centre hauran de restituir els béns sostrets, o reparar econòmicament el valor d'estos.

    3. Els pares, mares, tutors o tutores seran responsables civils en els termes previstos per la legislació vigent, en relació al que disposen els apartats 1 i 2 del present article.

    4. La reparació econòmica del dany causat no serà eximent del possible expedient disciplinari per l'actuació comesa.

    5. La direcció del centre comunicarà, a la direcció territorial competent en matèria d'educació els fets arreplegats en els apartats 1 i 2 del present article perquè inicie l'oportú expedient de reintegrament.

    Article 32. Pràctica i recepció de les comunicacions

    1. La pràctica de les notificacions de les resolucions i actes administratius als alumnes, pares, mares, tutors o tutores en l'àmbit dels centres docents públics haurà de realitzar-se d'acord amb la Llei de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú; qualsevol altre tipus de comunicació es podrà notificar per altres mitjans, en els termes que es determine reglamentàriament.

    2. Els alumnes o les alumnes, o els seus pares, mares, tutors o tutores en cas de ser menors d'edat, estan obligats a facilitar, a l'inici del curs o en el moment de la incorporació a un centre docent, l'adreça postal del seu domicili, a fi de ser notificades, si és el cas, les comunicacions relacionades amb les conductes que alteren la convivència escolar.

    3. Els canvis que es produïsquen al llarg del curs escolar de l'adreça postal del domicili, així com de l'adreça electrònica, hauran de ser comunicades al centre en el moment en què es facen efectius.

    Article 33. Les faltes d'assistència i l'avaluació

    Sense perjuí de les mesures educatives correctores que s'adopten davant de les faltes d'assistència injustificades, en els reglaments de règim interior s'establirà el nombre màxim de faltes per curs, àrea i matèria i els procediments extraordinaris d'avaluació per als alumnes que superen eixe màxim, tenint en compte que la falta d'assistència a classe de manera reiterada pot fer impossible l'aplicació del caràcter continu de l'avaluació.

    Article 34. Decisions col·lectives d'inassistència a classe

    1. De conformitat amb l'article 8 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, reguladora del Dret a l'Educació, segons redacció donada per la disposició final primera de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, les decisions col·lectives adoptades pels alumnes a partir del tercer curs de l'educació secundària obligatòria, respecte a la inassistència a classe, no tindran la consideració de faltes de conducta ni seran objecte de sanció quan estes hagen sigut resultat de l'exercici del dret de reunió i siguen comunicades prèviament a la direcció del centre.

    2. Les decisions col·lectives d'inassistència a classe adoptades pels alumnes hauran de disposar de la corresponent autorització dels seus pares, mares, tutors o tutores, en cas que siguen menors d'edat.

    3. Les decisions col·lectives d'inassistència a classe, a les quals es referix l'apartat anterior, hauran d'estar avalades per més de 20 alumnes, de conformitat amb l'article 1.2 de la Llei Orgànica 9/1983, de 15 de juliol, reguladora del Dret de Reunió.

    4. L'autorització del pare, mare, tutor o tutora de l'alumne o de l'alumna per a no assistir a classe implicarà l'exoneració de qualsevol responsabilitat del centre derivada de la seua actuació, tant amb la resta de l'alumnat com respecte a terceres persones.

    5. L'autorització del pare, mare, tutor o tutora de l'alumne o de l'alumna haurà de formalitzar-se conforme al model establit en l'annex II del present decret.

    6. En tot cas, els centres docents garantiran el dret a assistir a classe i a romandre en el centre degudament atés a l'alumnat que no desitge exercitar el seu dret de reunió en els termes que preveu la legislació vigent, així com als alumnes que no disposen de la preceptiva autorització dels pares, mares, tutors o tutores.

    7. Les decisions col·lectives dels alumnes d'exercir el seu dret de reunió, que impliquen la inassistència a classe i l'autorització dels pares, mares, tutors o tutores, hauran de ser comunicades a la direcció del centre amb una antelació mínima de cinc dies naturals.

    8. Els centres docents comunicaran als pares, mares, tutors o tutores, amb caràcter previ, les decisions col·lectives adoptades pels alumnes respecte a l'exercici del dret de reunió.

    Capítol II

    Conductes contràries a les normes de convivència

    del centre educatiu i mesures correctores

    Article 35. Tipificació

    Es consideren conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu les següents:

    a) Les faltes de puntualitat injustificades.

    b) Les faltes d'assistència injustificades.

    c) Els actes que alteren el normal desenrotllament de les activitats del centre educatiu, especialment els que alteren el normal desenrotllament de les classes.

    d) Els actes d'indisciplina.

    e) Els actes d'incorrecció o desconsideració, les injúries i ofenses contra els membres de la comunitat educativa.

    f) El furt o el deteriorament intencionat d'immobles, materials, documentació o recursos del centre.

    g) El furt o el deteriorament intencionat dels béns o materials dels membres de la comunitat educativa.

    h) Les accions que puguen ser perjudicials per a la integritat i la salut dels membres de la comunitat educativa.

    i) La negativa sistemàtica a portar el material necessari per al desenrotllament del procés d'ensenyança-aprenentatge.

    j) La negativa a traslladar la informació facilitada als pares, mares, tutors o tutores per part del centre i viceversa.

    k) L'alteració o manipulació de la documentació facilitada als pares, mares, tutors o tutores per part del centre.

    l) La suplantació de la personalitat de membres de la comunitat escolar.

    m) La utilització inadequada de les tecnologies de la informació i comunicació durant les activitats que es realitzen en el centre educatiu.

    n) L'ús de telèfons mòbils, aparells de so i altres aparells electrònics aliens al procés d'ensenyança-aprenentatge durant les activitats que es realitzen en el centre educatiu.

    o) Els actes que dificulten o impedisquen el dret i el deure a l'estudi dels seus companys i companyes.

    p) La incitació o estímul a cometre una falta contrària a les normes de convivència.

    q) La negativa al compliment de les mesures correctores adoptades davant de conductes contràries a les normes de convivència.

    r) L'ús inadequat de les infraestructures i béns o equips materials del centre.

    s) La desobediència en el compliment de les normes de caràcter propi del centre i que estiguen incloses en el seu projecte educatiu.

    Article 36. Mesures educatives correctores

    1. Davant les conductes contràries a les normes de convivència del centre educatiu, tipificades en l'article anterior, el pla de convivència i el reglament de règim interior del centre podran preveure mesures d'intervenció que concreten, ajusten o modulen les mesures educatives correctores recollides en este article i que són les següents:

    a) Amonestació verbal.

    b) Compareixença immediata davant del cap o la cap d'estudis o el director o directora.

    c) Amonestació per escrit.

    d) Retirada de telèfons mòbils, aparells de so o altres aparells electrònics aliens al procés d'ensenyança-aprenentatge, utilitzats de manera reiterada durant les activitats que es realitzen al centre educatiu. Es retiraran apagats i seran tornats als pares, mares, tutors o tutores legals en presència de l'alumne o de l'alumna. En cas que l'alumne o l'alumna siga major d'edat, se li tornarà una vegada finalitzada la jornada lectiva. No obstant això, l'ús d'aparells electrònics en el recinte dels centres docents es podrà prohibir, sempre que no siguen necessaris per a dur a terme les tasques docents, si així ho preveu el reglament de règim interior del centre.

    e) Privació de temps de recreació per un període màxim de cinc dies lectius.

    f) Incorporació a l'aula de convivència.

    g) Realització de tasques educadores per l'alumne o l'alumna en horari no lectiu. La realització d'estes tasques no es podrà prolongar per un període superior a cinc dies lectius.

    h) Suspensió del dret a participar en les activitats extraescolars o complementàries que tinga programades el centre durant els quinze dies següents a la imposició de la mesura educativa correctora.

    i) Suspensió del dret d'assistència a determinades classes per un període no superior a cinc dies lectius. Durant la impartició d'eixes classes, i a fi d'evitar la interrupció del procés formatiu de l'alumnat, este romandrà en el centre educatiu efectuant els treballs acadèmics que li siguen encomanats per part del professorat que li impartix docència. El cap o la cap d'estudis del centre organitzarà l'atenció a este alumnat.

    2. Per a l'aplicació de les mesures educatives correctores, no serà necessària la instrucció prèvia d'expedient disciplinari; no obstant això, per a la imposició de les mesures educatives correctores dels apartats h) i i) serà preceptiu el tràmit d'audiència a l'alumne o alumna, o als pares, mares, tutors o tutores en cas de ser menors d'edat, en un termini de deu dies hàbils.

    3. Les mesures educatives correctores que s'imposen seran immediatament executives.

    Article 37. Comunicació als pares, mares, tutors o tutores legals de l'alumnat que siga objecte de mesures educatives correctores

    Totes les mesures correctores previstes en l'article anterior hauran de ser comunicades formalment als pares, mares, tutors o tutores dels alumnes menors d'edat.

    Article 38. Competència per a aplicar les mesures educatives correctores

    1. Correspon al director o directora del centre i a la comissió de convivència, en l'àmbit de les seues competències, afavorir la convivència i facilitar la mediació en la resolució dels conflictes. Al director o directora del centre li correspon, així mateix, imposar les mesures educatives correctores que corresponguen als alumnes, en compliment de la normativa vigent, d'acord amb el que establix este decret, en el reglament de règim interior del centre i en el corresponent pla de convivència, sense perjuí de les competències atribuïdes a este efecte al consell escolar del centre.

    2. No obstant això, a fi d'agilitzar l'aplicació de les mesures educatives correctores previstes en l'article 36 d'este decret i que estes siguen les més formatives possibles i afavoridores de la convivència en el centre, el cap o la cap d'estudis o el professor o professora d'aula, per delegació del director o directora, podrà imposar les mesures correctores previstes en l'annex I del present decret.

    Article 39. Constància escrita i registre de les mesures educatives correctores

    De totes les mesures educatives correctores que s'apliquen haurà de quedar constància escrita en el centre, a excepció de les previstes en les lletres a), b) i d), de l'article 36 d'este decret, que incloga la descripció de la conducta que l'ha motivada, la seua tipificació i la mesura educativa correctora adoptada. Posteriorment, el director o directora del centre o la persona en qui delegue ho registrarà, si és procedent, en el Registre Central, d'acord amb el que establix l'Orde de 12 de setembre de 2007, de la conselleria d'Educació, que regula la notificació per part dels centres docents de les incidències que alteren la convivència escolar, emmarcada dins del Pla de Prevenció de la Violència i Promoció de la Convivència en els centres docents de la Comunitat Valenciana.

    Article 40. Prescripció

    1. Les conductes contràries a les normes de convivència prescriuran en el termini d'un mes, comptat a partir de la data de comissió.

    2. Les mesures educatives correctores adoptades per conductes contràries a les normes de convivència prescriuran en el termini d'un mes des de la seua imposició.

    Article 41. Reiteració de conductes contràries a la convivència i falta de col·laboració dels pares, mares, tutors o tutores

    1. En aquells supòsits en què, una vegada duta a terme la correcció oportuna, l'alumne o l'alumna continue presentant reiteradament conductes pertorbadores per a la convivència en el centre, a més d'aplicar les mesures educatives correctores que corresponguen, es traslladarà, amb la comunicació prèvia als pares, mares, tutors o tutores legals en el cas de menors d'edat, a les institucions públiques que es consideren oportunes, la necessitat d'adoptar mesures dirigides a modificar aquelles circumstàncies personals, familiars o socials de l'alumne o l'alumna que puguen ser determinants de l'aparició i persistència de les dites conductes.

    2. En aquelles actuacions i mesures educatives correctores en què el centre reclame la implicació directa dels pares, mares, tutors o tutores de l'alumne o l'alumna i estos la rebutgen, el centre ho comunicarà a l'administració educativa, a fi que s'adopten les mesures oportunes per a garantir els drets de l'alumne i de l'alumna continguts en el capítol I del títol II del present decret i el compliment dels deures recollits en el capítol II del mencionat títol. L'administració educativa, si considera que esta conducta causa greu dany al procés educatiu del seu fill o filla, ho comunicarà a les institucions públiques competents, amb un informe previ de la inspecció educativa.

    CAPÍTOL III

    Conductes greument perjudicials

    per a la convivència en el centre

    Article 42. Tipificació

    Es consideren conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre les següents:

    a) Els actes greus d'indisciplina i les injúries o ofenses contra membres de la comunitat educativa que sobrepassen la incorrecció o la desconsideració previstes en l'article 35 del present decret.

    b) L'agressió física o moral, les amenaces i coaccions i la discriminació greu a qualsevol membre de la comunitat educativa, així com la falta de respecte greu a la integritat i dignitat personal.

    c) Les vexacions i humiliacions a qualsevol membre de la comunitat escolar, particularment si tenen un component sexista o xenòfob, així com les que es realitzen contra els alumnes més vulnerables per les seues característiques personals, socials o educatives.

    d) L'assetjament escolar.

    e) La suplantació de personalitat en actes de la vida docent.

    f) La falsificació, el deteriorament o la sostracció de documentació acadèmica.

    g Els danys greus causats en els locals, materials o documents del centre o en els béns dels membres de la comunitat educativa.

    h) Els actes injustificats que pertorben greument el normal desenrotllament de les activitats del centre.

    i) Les actuacions que puguen perjudicar o perjudiquen greument la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.

    j) La introducció en el centre d'objectes perillosos o substàncies perjudicials per a la salut i la integritat personal dels membres de la comunitat educativa.

    k) Les conductes tipificades com a contràries a les normes de convivència del centre educatiu si concorren circumstàncies de col·lectivitat o publicitat intencionada per qualsevol mitjà.

    l) La incitació o l'estímul a cometre una falta que afecte greument la convivència en el centre.

    m) La negativa reiterada al compliment de les mesures educatives correctores adoptades davant de conductes contràries a les normes de convivència.

    n) La negativa al compliment de les mesures disciplinàries adoptades davant de les faltes que afecten greument la convivència en el centre.

    o) L'accés indegut o sense autorització a fitxers i servidors del centre.

    p) Actes atemptatoris respecte al projecte educatiu, així com al caràcter propi del centre.

    Article 43. Mesures educatives disciplinàries

    1. Davant de les conductes tipificades en l'article anterior, el pla de convivència i el reglament de règim interior del centre podran preveure mesures d'intervenció que concreten, ajusten o modulen les mesures disciplinàries recollides en este article.

    2. Les mesures disciplinàries que poden imposar-se per incórrer en les conductes tipificades en l'article anterior, lletres h), m) i n), són les següents:

    Realització de tasques educadores per a l'alumne o l'alumna, en horari no lectiu, per un període superior a cinc dies lectius i igual o inferior a quinze dies lectius.

    Suspensió del dret a participar en les activitats extraescolars o complementàries que tinga programades el centre durant els trenta dies següents a la imposició de la mesura disciplinària.

    Canvi de grup o classe de l'alumne o l'alumna per un període superior a cinc dies lectius i igual o inferior a quinze dies lectius.

    Suspensió del dret d'assistència a determinades classes per un període comprés entre sis i quinze dies lectius. Durant la impartició d'eixes classes, i a fi d'evitar la interrupció del procés formatiu de l'alumnat, este romandrà en el centre educatiu efectuant els treballs acadèmics que li siguen encomanats per part del professorat que li impartix docència. El cap o la cap d'estudis del centre organitzarà l'atenció a este alumnat.

    3. Les mesures disciplinàries que poden imposar-se per incórrer en les conductes tipificades en l'article anterior, excepte les lletres h), m) i n) recollides en l'apartat anterior, són les següents:

    a) Suspensió del dret d'assistència al centre educatiu durant un període comprés entre sis i trenta dies lectius. Per a evitar la interrupció en el seu procés formatiu, durant el temps que dure la suspensió, l'alumne o l'alumna haurà de realitzar els treballs acadèmics que determine el professorat que li impartix docència. El reglament de règim interior determinarà els mecanismes que possibiliten un adequat seguiment del dit procés, especificarà la persona encarregada de dur-lo a terme i l'horari de visites al centre per part de l'alumne o l'alumna sancionat o sancionada.

    b) Canvi de centre educatiu. En cas d'aplicar esta mesura disciplinària, a l'alumnat que es trobe en edat d'escolaritat obligatòria, l'administració educativa li proporcionarà una plaça escolar en un altre centre docent sostingut amb fons públics, amb garantia dels servicis complementaris que siguen necessaris, condició sense la qual no es podrà dur a terme la dita mesura.

    Article 44. Responsabilitat penal

    La direcció del centre públic o el titular o la titular del centre privat concertat comunicarà, simultàniament al Ministeri Fiscal i a la direcció territorial competent en matèria d'educació, qualsevol fet que puga ser constitutiu de delicte o falta penal, sense perjuí d'adoptar les mesures cautelars oportunes.

    Article 45. Aplicació i procediments

    1. Les conductes greument perjudicials per a la convivència en el centre docent només podran ser objecte de mesura disciplinària amb la instrucció prèvia del corresponent expedient disciplinari.

    2. Correspon al director o directora del centre incoar, per iniciativa pròpia o a proposta de qualsevol membre de la comunitat escolar, els mencionats expedients a l'alumnat.

    3. L'acord sobre la iniciació de l'expedient disciplinari s'acordarà en el termini màxim de dos dies hàbils del coneixement dels fets.

    4. El director o directora del centre farà constar per escrit l'obertura de l'expedient disciplinari, que haurà de contindre:

    a) El nom i els cognoms de l'alumne o alumna.

    b) Els fets imputats.

    c) La data en què es van produir.

    d) El nomenament de la persona instructora.

    e) El nomenament d'un secretari o secretària, si és procedent per la complexitat de l'expedient, per a auxiliar l'instructor o instructora.

    f) Les mesures de caràcter provisional que, si és el cas, haja acordat l'òrgan competent, sense perjuí de les que puguen adoptar-se durant el procediment.

    5. L'acord d'iniciació de l'expedient disciplinari ha de notificar-se a la persona instructora, a l'alumne o alumna presumpte autor dels fets i als seus pares, mares, tutors o tutores, en el cas que l'alumne o alumna siga menor d'edat no emancipat. En la notificació s'advertirà els interessats que, si no fan al·legacions en el termini màxim de deu dies sobre el contingut de la iniciació del procediment, la iniciació podrà ser considerada proposta de resolució quan continga un pronunciament precís sobre la responsabilitat imputada.

    6. Només els qui tinguen la condició legal d'interessats en l'expedient tenen dret a conéixer-ne el contingut en qualsevol moment de la tramitació.

    7. Els centres privats concertats podran establir en els seus reglaments de règim interior, terminis diferents dels establits en el present decret, per a la instrucció i resolució dels expedients disciplinaris que es tramiten en els seus centres.

    Article 46. Instrucció i proposta de resolució

    1. L'instructor o instructora de l'expedient, una vegada rebuda la notificació de nomenament i en el termini màxim de 10 dies hàbils, practicarà les actuacions que considere pertinents i sol·licitarà els informes que jutge oportuns, així com les proves que considere convenients per a l'esclariment dels fets.

    2. Practicades les actuacions anteriors, l'instructor formularà proposta de resolució, que es notificarà a l'interessat, o al pare, mare, tutor o tutora, si l'alumne o l'alumna és menor d'edat; se'ls concedirà audiència per un termini de deu dies hàbils.

    3. Es podrà prescindir del tràmit d'audiència quan no figuren en el procediment, ni siguen tinguts en compte en la resolució, altres fets ni altres al·legacions i proves que les adduïdes per l'interessat.

    4. La proposta de resolució haurà de contindre:

    a) Els fets imputats a l'alumne o alumna en l'expedient.

    b) La tipificació que es pot atribuir a estos fets, segons el que preveu l'article 42 d'este decret.

    c) La valoració de la responsabilitat de l'alumne o alumna que especifique, si és procedent, les circumstàncies que poden agreujar o atenuar la seua acció.

    d) La mesura educativa disciplinària aplicable entre les previstes en l'article 43 d'este decret.

    e) La competència del director o directora del centre per a resoldre.

    5. Quan raons d'interés públic ho aconsellen, es podrà acordar, d'ofici o a petició de l'interessat, l'aplicació al procediment de la tramitació d'urgència, per la qual cosa es reduiran a la mitat els terminis establits per al procediment ordinari.

    Article 47. Resolució i notificació

    1. El termini màxim per a la resolució de l'expedient disciplinari des de la incoació fins a la seua resolució, incloent-hi la notificació, no podrà excedir un mes.

    2. La resolució, que haurà d'estar motivada, contindrà:

    a) Els fets o les conductes que s'imputen a l'alumne o alumna.

    b) Les circumstàncies atenuants o agreujants, si n'hi ha.

    c) Els fonaments jurídics en què es basa la correcció imposada.

    d) El contingut de la sanció i la data d'efecte d'esta.

    e) L'òrgan davant del qual es pot interposar una reclamació i un termini.

    3. La resolució de l'expedient per part del director o directora del centre públic posarà fi a la via administrativa, per la qual cosa la mesura disciplinària que s'impose serà immediatament executiva, excepte en el cas de la mesura correctora prevista en l'article 43.3.b) de la present norma contra la qual es podrà recórrer davant de la conselleria competent en matèria d'Educació.

    4. Les resolucions dels directors o les directores dels centres docents públics podran ser revisades en un termini màxim de cinc dies pel consell escolar del centre a instància dels pares, mares, tutors o tutores legals dels alumnes, d'acord amb el que establix l'article 127 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació. A este efecte, el director o directora convocarà una sessió extraordinària del consell escolar en el termini màxim de dos dies hàbils, comptats des que es va presentar la instància, perquè este òrgan procedisca a revisar, si és el cas, la decisió adoptada, i proposar, les mesures oportunes.

    Article 48. Prescripció

    1. Les conductes tipificades en l'article 42 d'este decret prescriuen en el transcurs del termini de tres mesos comptadors a partir de la seua comissió.

    2. Les mesures educatives disciplinàries prescriuran en el termini de tres mesos des de la seua imposició.

    Article 49. Mesures de caràcter cautelar

    1. En incoar-se un expedient o en qualsevol moment de la instrucció, el director o directora del centre, per iniciativa pròpia o a proposta de l'instructor o instructora i oïda la comissió de convivència del consell escolar del centre, podrà adoptar la decisió d'aplicar mesures provisionals amb finalitats cautelars i educatives, si així fóra necessari per a garantir el normal desenrotllament de les activitats del centre.

    2. Les mesures provisionals podran consistir en:

    a) Canvi provisional de grup.

    b) Suspensió provisional d'assistir a determinades classes.

    c) Suspensió provisional d'assistir a determinades activitats del centre.

    d) Suspensió provisional d'assistir al centre.

    3. Les mesures provisionals podran establir-se per un període màxim de cinc dies lectius.

    4. Davant de casos molt greus, i després de realitzar una valoració objectiva dels fets per part del director o directora del centre, per iniciativa pròpia o a proposta de l'instructor o instructora i oïda la comissió de convivència del consell escolar del centre, de manera excepcional i tenint en compte la pertorbació de la convivència i l'activitat normal del centre, els danys causats i la transcendència de la falta, es mantindrà la mesura provisional fins a la resolució del procediment disciplinari, sense perjuí que esta no haurà de ser superior en temps ni diferent de la mesura correctora que es propose, llevat del cas que la mesura correctora consistisca en el canvi de centre.

    5. El director o directora podrà revocar o modificar, en qualsevol moment, les mesures provisionals adoptades.

    6. En cas que l'alumne o alumna que ha comés presumptament els fets siga menor d'edat, estes mesures provisionals s'hauran de comunicar al pare, mare o tutors.

    7. Quan la mesura provisional adoptada comporte la no-assistència a determinades classes, durant la impartició d'estes, i a fi d'evitar la interrupció del procés formatiu de l'alumnat, este romandrà en el centre educatiu efectuant els treballs acadèmics que li siguen encomanats per part del professorat que li impartix docència. El cap o la cap d'estudis del centre organitzarà l'atenció a este alumnat.

    8. Quan la mesura provisional adoptada comporte la suspensió temporal d'assistència al centre, el tutor o tutora entregarà a l'alumne o alumna un pla detallat de les activitats acadèmiques i educatives que ha de realitzar i establirà les formes de seguiment i control durant els dies de no-assistència al centre per a garantir el dret a l'avaluació contínua.

    9. Quan es resolga el procediment disciplinari, si la mesura provisional i la mesura disciplinària tenen la mateixa naturalesa, els dies que es van establir com a mesura provisional, i que l'alumne o alumna va complir, es consideraran a compte de la mesura disciplinària a complir.

    TÍTOL IV

    Dels drets i deures dels pares, mares, tutors o tutores

    dels alumnes en l'àmbit de la convivència

    CAPÍTOL I

    Drets dels pares, mares, tutors o tutores

    dels alumnes

    Article 50. Drets

    Els representants legals dels alumnes tenen dret:

    a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats per la comunitat educativa, i per la societat en general, en l'exercici de les seues funcions.

    b) Que els seus fills i filles reben una educació amb la màxima garantia de qualitat, d'acord amb els fins i drets establits en la Constitució, en l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana i en les lleis educatives.

    c) A participar en el procés d'ensenyança i aprenentatge dels seus fills i filles sense detriment de les competències i responsabilitats que corresponen a altres membres de la comunitat educativa.

    d) A conéixer els procediments establits pel centre educatiu per a una adequada col·laboració amb este.

    e) A estar informats sobre el progrés de l'aprenentatge i la integració socioeducativa dels seus fills i filles.

    f) A rebre informació sobre les normes que regulen la convivència en el centre.

    g) A participar en l'organització, el funcionament, el govern i l'avaluació del centre educatiu, en els termes establits en les lleis.

    h) A ser informats sobre el procediment per a presentar queixes, reclamacions i suggeriments.

    i) A ser oïts en aquelles decisions que afecten l'orientació acadèmica i professional dels seus fills i filles.

    j) Que els siguen notificades les faltes d'assistència i retards.

    k) Que els siguen notificades les mesures educatives correctores i disciplinàries en les quals puguen incórrer els seus fills i filles.

    l) A ser informats del projecte educatiu del centre, i del caràcter propi del centre.

    m) A presentar per escrit les queixes, reclamacions i suggeriments que consideren oportuns, relatius tant al funcionament del centre educatiu com a les decisions o mesures adoptades amb els seus fills i filles.

    Article 51. Dret d'associació dels pares, mares, tutors o tutores dels alumnes

    1. Els pares, mares, tutors o tutores dels alumnes tenen garantida la llibertat d'associació en l'àmbit educatiu.

    2. Les associacions de pares, mares, tutors o tutores d'alumnes assumiran, entre altres, les finalitats següents:

    a) Assistir els pares, mares, tutors o tutores en tot allò que concernix l'educació dels seus fills i filles o pupils i pupil·les.

    b) Col·laborar en les activitats educatives dels centres docents.

    c) Promoure la participació dels pares, mares, tutors o tutores des alumnes en la gestió del centre.

    3. En cada centre docent podran existir associacions de pares i mares d'alumnes integrades pels pares, mares, tutors o tutores.

    4. Les associacions de pares i mares d'alumnes podran utilitzar els locals dels centres docents per a la realització de les activitats que els són pròpies, a este efecte, els o les titulars dels centres privats concertats o els directors o directores dels centres docents públics facilitaran la integració de les dites activitats en la vida escolar, sempre que no alteren el normal desenrotllament d'esta.

    5. Les administracions educatives afavoriran l'exercici del dret d'associació dels pares i mares, així com la formació de federacions i confederacions.

    6. Reglamentàriament s'establiran, d'acord amb la llei, les característiques específiques de les associacions de pares i mares d'alumnes.

    Capítol II

    Deures dels pares, mares, tutors o tutores

    dels alumnes

    Article 52. Deures

    Als pares, mares, tutors o tutores dels alumnes els correspon assumir els deures següents:

    a) Inculcar el valor de l'educació en els seus fills i filles i el de l'esforç i l'estudi per a l'obtenció dels millors rendiments acadèmics en el procés d'aprenentatge i la responsabilitat que comporta.

    b) Assumir la responsabilitat que tenen de complir amb l'escolarització dels seus fills i filles i atendre correctament les necessitats educatives que sorgisquen de l'escolarització.

    c) Col·laborar amb el centre educatiu. Quan els pares, mares, tutors o tutores, per acció o omissió, no col·laboren amb el centre educatiu dels seus fills i filles, es procedirà d'acord amb el que disposa l'article 41.2 del present decret.

    d) Escolaritzar els seus fills o filles. Els pares, mares, tutors o tutores dels alumnes que, per acció o omissió, no complisquen responsablement els deures que els corresponen respecte a l'escolarització dels seus fills o filles, és a dir, que permeten l'absentisme, l'administració educativa, amb un informe previ de la inspecció educativa, comunicarà a les institucions públiques competents els fets, a fi que adopten les mesures oportunes per a garantir els drets de l'alumne i alumna continguts en el capítol I del títol II d'este decret.

    e) Estar involucrats en l'educació dels seus fills i filles, al llarg de tot el procés educatiu.

    f) Fomentar el respecte dels seus fills i filles cap a les normes de convivència del centre.

    g) Fomentar el respecte per tots els components de la comunitat educativa.

    h) Ensenyar els seus fills i filles a cuidar els materials i les instal·lacions del centre i respondre dels desperfectes causats en estos, en els termes de l'article 31.1 del present decret.

    i) Vetlar per l'assistència i puntualitat dels seus fills i filles en el centre escolar.

    j) Proporcionar al centre la informació que, per la seua naturalesa, siga necessària conéixer per part del professorat.

    k) Comunicar-se amb l'equip educatiu sobre el procés d'ensenyança i aprenentatge dels seus fills i filles i el seu desenrotllament, socioeducatiu i emocional, així com cooperar en la resolució de conflictes.

    l) Proporcionar, en la mesura de les seues disponibilitats, els recursos i les condicions necessàries per al progrés escolar.

    m) Adoptar les mesures necessàries, o sol·licitar l'ajuda corresponent en cas de dificultat, perquè els seus fills i filles o pupils i pupil·les cursen les ensenyances obligatòries i assistisquen regularment a classe.

    n) Estimular-los perquè duguen a terme les activitats d'estudi que els encomanen.

    o) Participar de manera activa en les activitats que s'establisquen, en virtut dels compromisos educatius que els centres docents establisquen amb les famílies, per a millorar el rendiment dels seus fills i filles.

    p) Conéixer, participar i recolzar l'evolució del seu procés educatiu, en col·laboració amb els professors, professores i el centre docent.

    q) Respectar i fer respectar les normes establides pel centre, l'autoritat i les indicacions o orientacions educatives del professorat.

    r) Ensenyar els seus fills i filles a desenrotllar una actitud responsable en l'ús de les tecnologies de la informació i comunicació, vigilar el tipus d'informació a què accedixen els seus fills i filles a través de les noves tecnologies i mitjans de comunicació.

    s) Respectar el projecte educatiu del centre, així com el caràcter propi del centre.

    t) En el cas que el reglament de règim interior del centre preveja l'ús de l'uniforme per als alumnes, els pares, mares, tutors o tutores tindran l'obligació de complir la mencionada mesura. La decisió de l'uniforme en els centres privats concertats correspondrà al titular del centre.

    TÍTOL V

    Dels drets i deures del professorat

    en l'àmbit de la convivència escolar

    Capítol I

    Drets del professorat

    Article 53. Drets

    Als professors i professores, dins de l'àmbit de la convivència escolar, se'ls reconeixen els següents drets:

    a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats per la comunitat educativa, i per la societat en general, en l'exercici de les seues funcions.

    b) A rebre la col·laboració necessària per part dels pares i mares (en la realització de les tasques escolars a casa, control d'assistència a classe, assistència a tutories, informació necessària per a l'adequada atenció de l'alumne o alumna) per a poder proporcionar un adequat clima de convivència escolar i facilitar una educació integral per als seus fills i filles.

    c) A realitzar la seua funció docent en un ambient educatiu adequat, on siguen respectats els seus drets, especialment el seu dret a la integritat física i moral.

    d) A exercir les competències que, en l'àmbit de la convivència escolar, els siguen atribuïdes per part d'este decret i la resta de la normativa vigent.

    e) A tindre autonomia per a prendre les decisions necessàries per a mantindre un adequat clima de convivència durant les classes, assegurant el desenrotllament de la funció docent i discent, així com durant les activitats complementàries i extraescolars, segons el procediment que s'establisca en el reglament de règim interior del centre.

    f) A rebre l'ajuda i col·laboració de la comunitat educativa per a millorar la convivència en el centre.

    g) A participar en l'elaboració de les normes de convivència del centre, directament o a través dels seus representants en els òrgans col·legiats del centre.

    h) A expressar la seua opinió sobre el clima de convivència en el centre, així com a realitzar propostes per a millorar-lo.

    i) A rebre, per part de l'administració, els plans de formació previstos en l'article 14.2 del present decret, així com, la formació permanent en els termes establits en l'article 102 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

    j) A tindre la consideració d'autoritat pública, en l'exercici de la funció docent, a l'efecte del que disposa el present decret.

    k) A la defensa jurídica i protecció de l'administració pública en els procediments que se seguisquen davant de qualsevol orde jurisdiccional, com a conseqüència de l'exercici legítim de les seues funcions o càrrecs públics, en els termes establits en la Llei d'Assistència Jurídica a la Generalitat.

    l) Conéixer el projecte educatiu del centre, així com el seu caràcter propi.

    Capítol II

    Deures del professorat

    Article 54. Deures

    Els professors i professores, dins de l'àmbit de la convivència escolar, tenen les responsabilitats següents:

    a) Respectar i fer respectar el projecte educatiu del centre, així com el seu caràcter propi.

    b) Complir les obligacions establides per la normativa sobre la convivència escolar i les derivades de l'atenció a la diversitat del seu alumnat.

    c) Exercir, de forma diligent, les competències que en l'àmbit de la convivència escolar els atribuïsquen este decret i la resta de la normativa vigent.

    d) Respectar els membres de la comunitat educativa i donar-los un tracte adequat.

    e) Imposar les mesures correctores que els corresponga en virtut del present decret.

    f) Inculcar als alumnes el respecte per tots els membres de la comunitat educativa.

    g) Fomentar un clima de convivència en l'aula i durant les activitats complementàries i extraescolars que permeten el bon desenrotllament del procés d'ensenyança-aprenentatge.

    h) Informar els pares, mares, tutors o tutores dels alumnes de les normes de convivència establides en el centre, dels incompliments d'estes per part dels seus fills i filles, així com de les mesures educatives correctores imposades.

    i) Informar els alumnes i les alumnes de les normes de convivència establides en el centre, fomentant el seu coneixement i compliment.

    j) Establir en la programació de la seua docència, i especialment en la programació de la tutoria, aspectes relacionats amb la convivència escolar i amb la resolució pacífica de conflictes.

    k) Controlar les faltes d'assistència, així com els retards dels alumnes i informar d'això els pares, mares, tutors o tutores, segons el procediment que s'establisca en el reglament de règim interior del centre.

    l) Actuar amb diligència i rapidesa davant de qualsevol incidència rellevant en l'àmbit de la convivència escolar i comunicar-ho al professor-tutor o professora-tutora, de manera que s'informe convenientment els pares, mares, tutors o tutores i es puguen prendre les mesures oportunes.

    m) Informar els pares, mares, tutors o tutores de les accions dels alumnes i que siguen greument perjudicials per a la convivència en el centre.

    n) Formar-se en la millora de la convivència en els centres docents i en la solució pacífica de conflictes.

    o) Guardar reserva i sigil professional sobre tota aquella informació que es dispose sobre les circumstàncies personals i familiars dels alumnes, sense perjuí de l'obligació de comunicar a l'autoritat competent les circumstàncies que puguen implicar l'incompliment dels deures i responsabilitats establits per la normativa de protecció de menors.

    p) Informar la conselleria competent en matèria d'educació de les alteracions de la convivència en els termes que preveu l'Orde de 12 de setembre de 2007, de la conselleria d'Educació.

    q) Informar els responsables del centre de les situacions familiars que puguen afectar l'alumne o alumna.

    r) Guardar reserva i sigil professional sobre els continguts de les proves parcials o finals, ordinàries i extraordinàries, programades pels centres docents i de les planificades per l'administració educativa.

    s) Fomentar la utilització de les tecnologies de la informació i la comunicació en el procés d'ensenyança-aprenentatge.

    t) Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació per a fins estrictament educatius.

    u) Vetlar pel bon ús de les tecnologies de la informació i la comunicació, i en particular complir i fer complir el que preveuen la Llei Orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i la Llei de Propietat Intel·lectual.

    v) Atendre pares, mares, tutors, tutores i alumnes i, si és el cas, l'exercici de la tutoria.

    TÍTOL VI

    Dels drets i deures del personal d'administració

    i servicis en l'àmbit de la convivència escolar

    en els centres docents públics

    Article 55. Drets i deures

    1. El personal d'administració i servicis, com a membres de la comunitat educativa, i en l'exercici de les seues funcions legalment establides, tindran els següents drets:

    a) A ser respectats, rebre un tracte adequat i ser valorats per la comunitat educativa, i per la societat en general, en l'exercici de les seues funcions.

    b) A col·laborar amb el centre per a establir un bon clima de convivència en este.

    c) A rebre defensa jurídica i protecció de l'administració pública en els procediments que se seguisquen davant de qualsevol orde jurisdiccional com a conseqüència de l'exercici legítim de les seues funcions o càrrecs públics, en els termes establits en la Llei d'Assistència Jurídica a la Generalitat.

    2. El personal d'administració i servicis tindrà els deures següents:

    a) Col·laborar amb el centre per a establir un bon clima de convivència en este.

    b) Utilitzar les tecnologies de la informació i la comunicació per a fins estrictament administratius o relacionats amb el seu lloc de treball.

    c) Vetlar pel bon ús de les tecnologies de la informació i la comunicació.

    d) Complir i fer complir el que preveuen la Llei Orgànica de Protecció de Dades de Caràcter Personal i la Llei de Propietat Intel·lectual.

    e) Custodiar la documentació administrativa, així com guardar reserva i sigil respecte a l'activitat quotidiana del centre escolar.

    f) Comunicar a la direcció del centre totes les incidències que suposen violència exercida sobre persones i béns, i que, per la seua intensitat, conseqüències o reiteració, perjudiquen la convivència en els centres docents.

    DISPOSICIONS ADDICIONALS

    Primera. Reglament de règim interior del centre

    De conformitat amb l'article 127.a), en relació amb l'article 120.2 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, el consell escolar del centre serà l'òrgan competent per a l'aprovació del reglament de règim interior dels centres docents públics. El reglament de règim interior no podrà tipificar conductes disciplinàries ni establir procediments sancionadors diferents dels previstos en el present decret.

    Segona. Inspecció Educativa

    La Inspecció Educativa vetlarà pel compliment de les disposicions previstes en el present decret.

    DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

    Primera. Adaptació dels reglaments de règim interior

    En el termini de sis mesos, comptats a partir de l'entrada en vigor d'este decret, els reglaments de règim interior en vigor seran adaptats al que es disposa en este, i en cap cas podran aplicar-se si s'oposen al que establix este decret.

    Segona. Règim transitori dels expedients disciplinaris

    Els expedients disciplinaris instruïts amb anterioritat a l'entrada en vigor d'este decret, se substanciaran de conformitat amb el que establix el Decret 246/1991, de 23 de desembre, del Consell, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents de nivells no universitaris de la Comunitat Valenciana, sense perjuí de l'aplicació retroactiva de les disposicions del present decret que resulten més favorables a l'alumne presumpte infractor.

    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

    Única. Derogacions

    Queda derogat el Decret 246/1991, de 23 de desembre, del Consell, sobre drets i deures dels alumnes dels centres docents de nivells no universitaris de la Comunitat Valenciana, i les normes del mateix rang o d'un rang inferior que s'oposen al que disposa el present decret.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera. Mesa de directors i directores

    La conselleria competent en matèria d'educació desenrotllarà el marc per a configurar la mesa de directors i directores, la qual serà transmissora d'indicadors que contribuïsquen a afavorir un bon clima de convivència en els centres docents, i de totes les iniciatives que puguen redundar en la millora del rendiment acadèmic.

    Segona. Desplegament del decret

    La conselleria competent en matèria d'educació dictarà les disposicions necessàries per al desplegament i execució del present decret.

    Tercera. Entrada en vigor

    El present decret entrarà en vigor en el termini d'un mes de l'endemà de la publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana.

    Valencia, 4 d'abril de 2008

    El president de la Generalitat,

    Francisco Camps Ortiz

    El conseller d'Educació,

    Alejandro Font de Mora Turón

    ANNEX I

    Mesures educatives correctores davant de conductes contràries

    a les normes de convivència del centre

    

    * * * * *

    ANEXO I

    Medidas educativas correctoras ante conductas contrarias

    a las normas de convivencia del centro

    ANNEX II

    Model d'autorització per a pares, mares, tutors o tutores

    per a la no-assistència a classe dels seus fills o filles

    (Nom i cognoms)............................................................................, pare, mare, tutor o tutora de l'alumne o de l'alumna ..........................................., del centre.........................................................a l'empara de l'article 34 apartats 4 i 5 del present decret, i a l'efecte de l'exercici del dret de reunió previst en l'article 8 de la Llei Orgànica 8/1985 de 3 de juliol, reguladora del Dret a l'Educació, AUTORITZE el meu fill o filla per a la no-assistència a classe el dia ……………….., i EXONERE el centre de les responsabilitats que es puguen derivar d'esta autorització.

    ................, .......... de ................... de 200…

    EL PARE, MARE, TUTOR O TUTORA

    ..................................