Val / Cas

DECRET 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyaments de règim general.

Publicado en:   DOGV núm. 5483 de 03.04.2007
Entrada en vigor :   04.04.2007
Origen disposición :   Conselleria Cultura, Educación y Deporte
Referencia Base Datos:   4290/2007
Número identificador:   2007/4310
Estado :   Derogada
Fecha fin Vigencia :   19.04.2016
Compendio :   Enlace al Compendio
 

Permalink ELI:

https://dogv.gva.es/es/eli/es-vc/d/2007/03/30/33/con/vci/
Seleccionar redacción :


TEXTO CONSOLIDADO

 

Disposició derogada 19.04.2016

 

Decret 33/2007, de 30 de març, del Consell, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyaments de règim general.

 

(DOGV núm. 5483 de 03.04.2007) Ref. 4290/2007

 

En este marc, la Generalitat, en l'àmbit de les seues competències, ha regulat el procés d'admissió d'alumnes per mitjà del Decret 27/1998, de 10 de març, del Consell, pel qual es regula l'admissió de l'alumnat en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana sostinguts amb fons públics. Esta normativa ha articulat el procediment pel qual establix l'orde en la prioritat per a l'accés als centres sostinguts amb fons públics. La Generalitat té competència plena en matèria educativa i per a la regulació i administració de l'ensenyament en tota la seua extensió, nivells i graus, modalitats i especialitats, segons el que establixen els articles 49.3 i 53 de l'Estatut d'Autonomia de la Comunitat Valenciana.

La Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, en l'article 84.1 habilita les administracions educatives per a regular l'admissió de l'alumnat en centres públics i privats concertats de manera que es garantisca el dret a l'educació, l'accés en condicions d'igualtat i la llibertat d'elecció de centre.

La present normativa s'articula a partir de la llibertat d'elecció de centre docent del pare, la mare o el tutor legal de l'alumnat i la seua escolarització automàtica en el centre sol·licitat si hi ha prou places per a atendre la demanda de places escolars.

Quan hi haja una demanda superior als llocs disponibles, és ineludible establir un sistema que ordene de forma objectiva la prioritat en l'accés. És per això que, fent ús de les seues competències, el Consell ha articulat el procediment pel qual establix l'orde de prioritat en l'accés als centres públics i privats concertats. No es discutix el dret d'obtindre un lloc escolar, ja que en l'actualitat hi ha prou places per a atendre la demanda de places escolars i l'escolarització està garantida per llei. Es tracta d'ordenar el procés d'admissió a fi d'establir un orde de prioritats fent prevaldre que els xiquets s'escolaritzen preferentment en centres pròxims al seu domicili, o en els que els seus germans ja estan matriculats, aplicant a més els criteris de lloc de treball dels seus pares o tutors legals, que algun dels seus pares o tutors legals siguen treballadors en el centre, la condició de família nombrosa, l'existència de discapacitat en l'alumne o en algun dels pares o germans, així com la renda anual de la unitat familiar.

La publicació de la Llei Orgànica 2/2006, d'Educació, l'aposta per l'aplicació de noves tecnologies i l'avaluació dels anteriors processos d'admissió són els elements determinants que fan aconsellable modificar el marc normatiu vigent. El present decret en simplifica els tràmits, facilita l'obtenció de la documentació necessària per a acreditar les circumstàncies al·legades pels sol·licitants, amplia la transparència del procés d'adjudicació de places escolars i fixa com a objectiu aconseguir que l'alumnat amb necessitats educatives específiques es distribuïsca de forma equilibrada entre els centres públics i privats concertats de la localitat.

Per tot això, amb l'informe previ del Consell Escolar Valencià, a proposta del conseller de Cultura, Educació i Esport, conforme amb el Consell Jurídic Consultiu de la Comunitat Valenciana, i amb la deliberació prèvia del Consell, en la reunió del dia 30 de març de 2007,

 

DECRETE

 

CAPÍTOL I. Disposicions de caràcter general

 

Article 1. Objecte [1]

El present decret té com a objecte regular el procés i els criteris d'admissió de l'alumnat en els centres docents de la Comunitat Valenciana públics i privats concertats que impartisquen ensenyances d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat.

 

Article 2. Dret a l'escolarització adequada

1. Tots els alumnes tenen dret a un lloc escolar gratuït que els garantisca l'ensenyament bàsic.

2. Este dret es correspon amb l'obligatorietat de la seua escolarització en un centre docent durant la dita etapa.

3. Així mateix tots els alumnes tenen dret a una plaça escolar gratuïta en el segon cicle de l'Educació Infantil.

4. L'administració educativa i l'administració local garantiran, en els àmbits respectius, l'efectivitat del dret i el compliment del deure establits en els apartats anteriors.

5. L'administració educativa garantirà que en l'admissió de l'alumnat, en els centres docents de la Comunitat Valenciana a què es referix este decret, es realitze una escolarització adequada i equilibrada de l'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, respectant la llibertat d'elecció de les famílies.

 

Article 3. Principis bàsics

De conformitat amb el que establixen els articles 84 i 88 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, l'admissió de l'alumnat es regirà pels següents principis bàsics:

1. Els pares o tutors i, si és el cas, els qui hagen arribat la majoria d'edat tenen dret a triar centre docent.

2. En aquells centres on hi haja prou places per a atendre totes les sol·licituds, s'admetran, d'entrada, tots els alumnes. Quan el nombre de sol·licitants que reunisquen els requisits exigits supere el de places disponibles, s'aplicaran els criteris de baremació establits en este decret.

3. En el procés d'admissió d'alumnes, en cap cas hi haurà discriminació per raó de naixement, raça, sexe, religió, opinió o qualsevol altra condició o circumstància personal o social.

4. Els centres docents públics i privats concertats en cap cas podran percebre quantitats de les famílies per rebre els ensenyaments de caràcter gratuït. Tampoc podran imposar a les famílies l'obligació de fer aportacions a fundacions o associacions ni establir servicis obligatoris, associats als ensenyaments, que requerisquen aportacions econòmiques de les famílies dels alumnes. S'exclouen d'esta categoria les activitats extraescolars, les complementàries, i els servicis escolars, que, en tot cas, tindran caràcter voluntari. S'hi exceptuen els ensenyaments de nivell no obligatori amb concert singular, els quals s'atindran al que disposa el concert subscrit amb l'administració educativa.

5. No podran realitzar-se proves o exàmens, amb caràcter previ a l'admissió i matriculació de l'alumnat, llevat que això estiga previst en la normativa reguladora dels ensenyaments corresponents.

6. En cap cas podrà tindre's en compte l'expedient acadèmic en el procés d'admissió per a l'ensenyament bàsic i infantil.

 

Article 4. Requisits previs

Per a l'admissió de l'alumnat en els centres docents a què es referix el present decret, serà necessari reunir els requisits d'edat i acadèmics exigits per la normativa vigent per al nivell educatiu i curs al qual es pretén accedir.

 

Article 5. Determinació del calendari per al procés d'admissió

La conselleria competent en matèria educativa dictarà les normes complementàries que han de regir en els centres docents del seu àmbit competencial. Així mateix, a través de les corresponents direccions territorials, en fixarà el calendari i durà a terme totes les actuacions que calga en el procés d'admissió.

 

CAPÍTOL II. Àrees d'influència i adscripció de centres

 

Article 6. Àrees d'influència i àrees limítrofes

1. La corresponent Direcció Territorial competent en matèria educativa, després d'escoltar el Consell Escolar Municipal afectat, delimitarà i farà públiques les àrees d'influència dels centres docents, així com les àrees limítrofes.

2. Esta determinació s'efectuarà amb caràcter previ a l'inici del procés d'admissió de l'alumnat i, entre altres aspectes, tindrà en compte la reducció de temps dedicat al desplaçament de l'alumnat al centre docent.

3. S'entendrà com a àrea d'influència la zona geogràfica, composta pels llocs de residència de l'alumnat, que s'atribuïx a un centre docent a l'efecte previst en el punt anterior.

4. Es consideren àrees limítrofes les zones geogràfiques circumveïnes a l'àrea d'influència determinada.

5. Les àrees d'influència podran comprendre tot el terme d'un municipi o una part d'este. Així mateix, podran comprendre diversos municipis, fins i tot de províncies diferents. En este supòsit, el director territorial competent serà aquell en l'àmbit del qual estiga ubicat el centre.

6. Per a delimitar les àrees d'influència es tindran en compte els criteris següents:

a) Tot domicili haurà d'estar inclòs en l'àrea d'influència d'un centre, almenys, que oferisca ensenyaments d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria i de cada una de les modalitats de Batxillerat.

b) Amb la finalitat d'ampliar la pluralitat en l'oferta, sempre que això siga factible, tot domicili estarà comprés en l'àrea d'influència de diversos centres docents.

c) La configuració de les àrees d'influència tindrà en compte la població escolar de l'entorn, d'acord amb les dades censals, la capacitat dels centres i la demanda social.

d) En els municipis relacionats en l'article 35 de la Llei 4/1983, de 23 de novembre, d'Ús i Ensenyament del Valencià, tot domicili quedarà comprés en l'àrea d'influència de, almenys, un dels centres que oferisquen ensenyaments en valencià.

e) En les poblacions on existisca només un centre sostingut amb fons públics, la seua àrea d'influència serà, necessàriament, tot el municipi.

f) Les pedanies i entitats locals menors on existisca centre docent constituiran àrea d'influència quan així ho aconsellen la distància o les dificultats de comunicació.

g) En les poblacions on hi haja diversos centres i un siga públic i la resta concertats, o bé un siga concertat i la resta públics, la seua àrea d'influència serà tot el municipi.

 

Article 7. Adscripció de centres

A l'efecte d'admissió, la conselleria competent en matèria educativa podrà efectuar les adscripcions següents:

a) D'ofici, després de l'estudi previ de les necessitats d'escolarització, i efectuada la corresponent planificació educativa, i després d'escoltar el Consell Escolar Municipal, adscriurà:

1. Les escoles d'Educació Infantil que impartisquen el segon cicle d'estos ensenyaments a col·legis d'Educació Primària.

2. Las escoles d'Educació Infantil incompletes, que impartisquen el segon cicle en una altra escola d'Educació Infantil, a fi que l'alumnat que finalitze els estudis en el primer dels centres puga continuar els estudis d'este nivell educatiu a l'altra escola.

3. Els col·legis d'Educació Primària incomplets, a un altre Col·legi d'Educació Primària, a fi que l'alumnat que finalitze els estudis en el primer dels centres puga continuar els estudis d'este nivell educatiu en l'altre.

4. Cada un dels col·legis d'Educació Primària a un institut o secció d'Educació Secundària en què s'impartisca l'Educació Secundària Obligatòria, d'acord amb els criteris que reglamentàriament s'establisquen.

En el cas que l'Institut d'Educació Secundària receptor no puga absorbir tot l'alumnat procedent d'un col·legi de Primària de dos o més línies, este col·legi podrà ser adscrit a dos instituts, i l'alumnat s'adscriurà per línies a un institut i a l'altre, per a garantir la continuïtat de tot l'alumnat.

b) A instància de la titularitat, els centres privats concertats, a altres centres privats concertats o a altres centres públics, igualment després de l'estudi previ de les necessitats d'escolarització, i d'acord amb la planificació efectuada, en els mateixos supòsits que s'indiquen en l'apartat a) d'este article.

 

Article 8. Efectes de l'adscripció

1. En el període que es determine, els pares, les mares i els tutors legals manifestaran la seua voluntat que l'alumne continue estudis en el centre d'adscripció al qual accediran directament.

2. Quan el centre no dispose de prou places, tindrà prioritat l'alumnat procedent de nivells anteriors d'un mateix centre o recinte escolar sobre el procedent dels centres adscrits.

3. S'aplicaran els criteris del procés d'admissió regulat en el present decret quan calga establir una prelació entre l'alumnat de cada un dels grups esmentats.

 

CAPÍTOL III. Règim d'admissió

 

Article 9. Oferta de places escolars [2]

L'oferta de totes les places vacants disponibles serà pública.

Per a determinar les vacants que s'oferiran, en la forma que reglamentàriament s'establisca, prèviament s'hauran tret les places escolars destinades a l'alumnat que reunisca les característiques següents:

1. L'alumnat del mateix centre que promocione a un altre curs o nivell, d'acord amb el que s'ha determinat en l'article 11 d'este decret.

2. El qui procedisca de centres adscrits que hi hagen formalitzat la seua reserva de plaça.

3. L'alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu, en el cas de les necessitats educatives especials, el prèviament dictaminat.

4. L'alumnat que, tot i no disposar de servici educatiu en el seu lloc de residència, s'escolaritze en una altra localitat utilitzant el servici complementari de transport escolar.

5. L'alumnat que, tot i no disposar de servici educatiu en el seu lloc de residència, s'escolaritze en una altra localitat utilitzant el servici complementari de residència escolar.

 

Article 10. Informació general

1. Els centres docents exposaran públicament el seu projecte educatiu, perquè en prenguen coneixement tots els sectors de la comunitat escolar i els demandants de places escolars.

2. També els centres privats concertats exposaran públicament el projecte educatiu. I, així mateix, informaran els pares, els tutors i, si és el cas, l'alumnat, del seu caràcter propi, quan l'hagen incorporat al projecte educatiu.

El caràcter propi del centre privat concertat haurà de ser donat a conéixer pel titular del centre als distints sectors de la comunitat educativa, així com a tots els que puguen estar interessats a accedir-hi. La matriculació d'un alumne suposarà el respecte del caràcter propi del centre, que haurà de respectar, al seu torn, els drets de l'alumnat i de les seues famílies reconeguts en la Constitució i en les lleis.

3. La conselleria competent en matèria d'educació, a través de les direccions territorials i en col·laboració amb els ajuntaments i altres institucions, proporcionarà una informació objectiva sobre els centres docents públics i privats concertats, a fi d'ajudar les famílies en els processos d'elecció. Esta informació inclourà, almenys, l'oferta de places escolars, les zones d'influència i les adscripcions dels centres.

4. Es facilitarà la informació necessària perquè pares, tutors i alumnes, si és el cas, puguen obtindre, directament i per mitjans electrònics, la normativa aplicable, els procediments vigents i el model oficial d'instància per a sol·licitar plaça escolar.

5. La matriculació de l'alumnat en un centre públic o privat concertat implicarà respectar el projecte educatiu i l'ideari del centre, si és el cas, sense perjuí dels drets reconeguts a l'alumnat i a les seues famílies en les lleis i el que establix l'apartat 3 de l'article 3 d'este decret.

6. Els centres docents públics i concertats estan obligats a mantindre escolaritzat l'alumnat fins al final de l'ensenyament obligatori, excepte el canvi de centre produït per voluntat familiar o per aplicació de la normativa sobre convivència dels centres docents en l'apartat que regula els drets i deures de l'alumnat.

 

Article 11. Consideracions prèvies

1. El procés d'admissió en els centres docents regulats en este decret s'aplicarà a l'alumnat que desitge accedir per primera vegada als esmentats centres i nivells. En els centres públics i privats concertats que impartixen diversos nivells educatius, el procés inicial d'admissió de l'alumnat es realitzarà al començament de l'oferta del nivell objecte de concert corresponent a la menor edat.

2. Sense perjuí del que disposa el paràgraf anterior, el canvi de curs dins d'un mateix nivell, així com l'accés als successius cicles, etapes o nivells, en els centres públics i en els nivells concertats dels centres concertats, que s'impartisquen en el mateix centre o recinte escolar a què va accedir l'alumnat per mitjà del procés d'admissió establit en la normativa aplicable, no requeriran un nou procés d'admissió fins a la finalització de l'educació bàsica, llevat que la promoció s'efectue del primer al segon cicle d'Educació Infantil, i en este cas haurà de dur-se a terme un nou procés d'admissió.

3. En els procediments d'admissió d'alumnat en centres que impartisquen segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària o Educació Secundària Obligatòria, quan no hi haja prou places, tindrà prioritat l'alumnat procedent dels centres que hi tinguen adscrits, d'acord amb el procediment establit.

4. Si no hi haguera prou places per a acollir l'alumnat procedent de nivells anteriors d'un mateix centre o recinte escolar i/o dels corresponents centres adscrits, s'establirà una prelació entre l'esmentat alumnat per mitjà de l'aplicació del procés d'admissió regulat en el present decret. En tot cas, l'alumnat procedent del mateix centre o recinte escolar tindrà prioritat sobre el del centre adscrit.

5. L'exercici de la prioritat a què fa referència l'apartat 3 del present article requerirà confirmació de plaça pels pares o tutors.

6. Conforme al que preveu l'article 85.3) de la Llei Orgànica 2/2006 d'Educació, aquells alumnes que cursen simultàniament ensenyaments reglats de música o de dansa i ensenyaments d'Educació Secundària tindran prioritat en l'admissió als centres d'Educació Secundària que determine la conselleria que tinga atribuïdes les competències en matèria educativa. El mateix tractament s'aplicarà a l'alumnat que curse programes esportius d'alt rendiment.

7. Per a accedir a les places vacants del primer curs de Batxillerat, de la modalitat d'Humanitats i Ciències Socials i de la de Ciències i Tecnologia, l'alumnat tindrà preferència en les vacants oferides en el seu propi centre. En el cas que el nombre d'alumnes que opte per accedir al primer curs de Batxillerat de les dites modalitats excedisca el nombre de vacants, es garantix una plaça escolar en un altre Institut d'Educació Secundària o centre de la localitat, tan pròxim com siga possible al seu centre d'origen.

8. La prioritat per a accedir a les places escolars vacants, establida en l'apartat 6 i l'exercici del dret a continuar escolaritzat en el mateix centre segons allò que determina l'apartat 7 d'este article, se sol·licitarà pels pares o tutors, o per l'alumnat si és major d'edat, i estarà sotmesa al procediment establit en este decret.

 

CAPÍTOL IV. Òrgans d'escolarització

 

Article 12. Competència dels òrgans d'escolarització

1. A l'efecte previst en este decret, es consideren òrgans d'escolarització: els directors territorials, les comissions d'escolarització, el Consell Escolar dels centres públics i els titulars dels centres privats concertats.

2. La competència per a decidir sobre l'admissió d'alumnes, amb subjecció al que establix este decret, correspon al Consell Escolar dels centres públics i als titulars dels centres privats concertats.

3. Correspon al Consell Escolar dels centres privats concertats participar en el procés d'admissió de l'alumnat, de manera que es garantisca l'estricte compliment de la normativa sobre admissió d'alumnes.

4. El titular de la secretaria en els centres públics, i la titularitat dels centres privats concertats són els responsables de la custòdia de les sol·licituds d'admissió de l'alumnat, de la documentació complementària i de la documentació que aplega la informació necessària per al procés d'admissió.

El tractament de les dades personals obtingudes en el procés d'admissió s'ajustarà al que establix la Llei Orgànica 15/1999, de 13 de desembre, de Protecció de Dades de Caràcter Personal.

La custòdia d'esta documentació es realitzarà fins al 31 d'octubre respecte a la convocatòria ordinària i fins al 31 de desembre en el cas de la convocatòria extraordinària, excepte quan existisca, pendent de resolució, recurs o denúncia del procés d'admissió, i en este cas la documentació haurà de ser custodiada fins que finalitze el procediment recorregut.

Una vegada acabat el termini de custòdia, caldrà procedir a destruir la documentació i esborrar els fitxers informàtics que es van utilitzar en el procés d'admissió de l'alumnat.

 

Article 13. Comissions d'escolarització

1. La Comissió Municipal d'Escolarització, per a garantir l'exercici dels drets reconeguts en este decret i l'adequada escolarització dels alumnes, es constituirà sempre que hi haja més d'un centre públic i/o concertat d'un mateix nivell educatiu en la localitat.

2. Les respectives direccions territorials, després d'haver escoltat el Consell Escolar Municipal afectat, quan estiga constituït, podran establir, a més, comissions de districte i comissions sectorials.

3. Podran constituir-se les comissions de districte que es consideren necessàries quan l'elevat nombre de centres escolars d'una localitat així ho aconselle. La Comissió Municipal d'Escolarització coordinarà l'actuació d'estes comissions.

4. La Direcció Territorial podrà constituir comissions sectorials d'escolarització quan l'àmbit d'influència d'un centre comprenga més d'un municipi o quan les circumstàncies així ho aconsellen, a fi d'escolaritzar els distints nivells educatius.

5. En estes comissions estaran representats l'administració educativa, l'administració local, els directors dels centres públics, els titulars dels centres privats concertats i els representants dels pares i dels alumnes, estos últims en els nivells d'ensenyament en què disposen de participació en el Consell Escolar.

 

Article 14. Funcions de les comissions d'escolarització

Les comissions d'escolarització realitzaran, en l'àmbit respectiu, les funcions següents:

1. Rebre dels centres tota la informació i documentació que necessiten per a l'exercici de les seues funcions.

2. Supervisar el procés d'admissió de l'alumnat i el compliment de les normes que el regulen.

3. Assessorar i informar els interessats i els mateixos centres docents.

4. Quantificar les places que, en els centres del seu àmbit competencial, es reserven per a l'alumnat al qual es referix el punt 3 de l'article 9 d'este decret.

5. Resoldre els problemes d'escolarització que es plantegen.

6. Reunir la informació i la documentació que estimen necessària per a l'exercici de les seues funcions als centres docents, als ajuntaments o a les direccions territorials.

7. Resoldre els recursos que es plantegen en matèria d'escolarització dels centres públics.

 

CAPÍTOL V. Procediment i criteris d'admissió

 

Article 15. Sol·licitud de plaça [3]

1. Les sol·licituds de plaça es formularan utilitzant el model oficial que, a este efecte, aprove la conselleria competent en matèria educativa.

2. Les disposicions normatives posteriors concretaran el procediment de sol·licitud de plaça i el nombre de centres màxim que podrà sol·licitar cada una de les famílies.

3. Cada sol·licitant presentarà una única sol·licitud, junt amb la documentació acreditativa de les circumstàncies a què es referix l'article 16 d'este decret, en el centre en què se sol·licita plaça en primera opció.

4. A fi de detectar les sol·licituds duplicades, l'Administració educativa arbitrarà el procediment adequat per a remetre i obtindre informació de les sol·licituds presentades.

 

Article 16. Criteris per a la valoració de les sol·licituds de lloc escolar [4]

1. L'admissió de l'alumnat en els centres a què es referix este decret, quan no hi haja places suficients per a atendre totes les sol·licituds d'ingrés, es regirà pels criteris següents:

a) Existència de germans o germanes matriculats en el mateix centre.

b) Proximitat del domicili o lloc de treball d'algun dels pares, mares, tutors o tutores.

c) Pares, mares, tutors o tutores treballadors en el centre docent.

d) Rendes anuals de la unitat familiar.

e) Discapacitat de l'alumnat, dels seus pares, mares i germans o germanes.

f) Condició de família nombrosa.

g) Pares, mares, tutors o tutores legals, o germans i germanes antics alumnes del centre sol·licitat.

h) Simultaneïtat d'estudis reglats.

i) Circumstància específica.

j) Condició d'esportista d'elit.

k) Expedient acadèmic en Batxillerat.

2. En compliment del que establix l'article 22 de la Llei 6/2009, de 30 de juny, de la Generalitat, de Protecció a la Maternitat, els sol·licitants la mare dels quals es trobe en estat de gestació, es beneficiaran d'una puntuació idèntica a la que obtindrien si ja haguera nascut la seua nova germana o germà.

Este benefici s'aplicarà, així mateix, en el cas de gestació múltiple.

Per a la justificació del dit punt, haurà d'aportar-se certificació mèdica que acredite l'embaràs en el moment de la presentació de la sol·licitud d'escolarització.

3. Als efectes previnguts en este decret, tindran la consideració de germans o germanes, a més dels qui tinguen esta condició legal:

a) Els xiquets i xiquetes en règim d'acolliment familiar.

b) Els qui, no compartint progenitors, residisquen en el mateix domicili i existisca vincle matrimonial o assimilat entre els pares d'ambdós.

 

Article 17. Documentació a aportar

1. La Conselleria competent en matèria educativa determinarà la documentació que haurà d'aportar-se per a acreditar les circumstàncies objecte de baremació.

2. Els sol·licitants de lloc escolar en un centre públic hauran d'aportar els documents acreditatius de les circumstàncies al·legades corresponents al centre en què sol·licita lloc escolar i, si és el cas, les referides als centres a què este estiguera adscrit, en aplicació del que establix l'apartat 5 de l'article 84 de la Llei Orgànica 2/2006, que considera els centres públics adscrits a altres centres públics, que impartisquen etapes diferents, com a centres únics a l'efecte d'aplicació dels criteris d'admissió de l'alumnat.

3. Així mateix, allò que s'ha determinat en el punt anterior també s'aplicarà als centres concertats adscrits a altres centres concertats que impartisquen etapes diferents.

 

Article 18. Puntuació per germans [5]

L'existència d'un o més germans o germanes matriculats en el centre sol·licitat, quan estos vagen a continuar assistint a este en el curs escolar per al qual se sol·licita plaça, es valorarà adjudicant 8 punts pel primer germà o germana i 3 punts per cada un dels restants germans o germanes.

 

Article 19. Puntuació per proximitat del domicili [6]

1. La proximitat del domicili al centre es valorarà de la manera següent:

a) Alumnat el domicili del qual es trobe en l'àrea d'influència del centre: 5 punts.

b) Alumnat el domicili del qual es trobe en les àrees limítrofes a la zona d'influència del centre: 2 punts.

c) Alumnat el domicili del qual es trobe en altres municipis de la província: 1 punt.

2. El lloc de treball d'un qualsevol dels pares, mares, tutors o tutores, degudament acreditat, haurà de ser considerat, a instància del sol·licitant, amb els mateixos efectes que el domicili familiar.

3. Quan, per causa degudament acreditada, els pares, mares, tutors o tutores visquen en domicilis distints, es considerarà com a domicili familiar de l'alumne el de la persona que en tinga atribuïda la custòdia legal.

En els casos en què s'haja acordat la custòdia compartida de l'alumne o l'alumna, es valorarà el domicili en què estiga empadronat o empadronada.

4. La residència escolar es valorarà com a domicili familiar per a accedir als centres que compten amb internat.

 

Article 20. Puntuació per pares treballadors en el centre

La circumstància que un o ambdós pares o tutors siguen treballadors en actiu en el centre docent es valorarà amb 5 punts.

 

Article 21. Puntuació per renda familiar [7]

1. Les rendes anuals de la unitat familiar es valoraran assignant 1 punt a les rendes familiars iguals o inferiors a 1,5 vegades l'indicador públic de renda a efectes múltiples (IPREM).

2. Les rendes anuals es calcularan tenint en compte el nombre de membres de la unitat familiar.

3. La informació de caràcter tributari que cal per a obtindre les condicions econòmiques de la unitat familiar serà subministrada directament a l'Administració educativa per l'Agència Estatal de l'Administració Tributària, d'acord amb el que establix l'article 84.10 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

 

Article 22. Puntuació per discapacitat

1. S'assignaran 3 punts quan existisca una discapacitat en l'alumne entre el 33 i el 65 per 100. Si fóra de més del 65 per cent, s'assignaran 5 punts. Esta situació ha d'estar reconeguda per l'òrgan competent en matèria de valoració de minusvalidesa.

2. Quan esta circumstància concórrega en els pares o germans, s'assignaran 1,5 punt quan existisca una discapacitat entre el 33 i el 65 per 100, i 3 punts quan siga superior al 65 per cent, per cada un en qui es done esta situació.

3. A l'efecte previst en este article tindran, a més, la consideració de germans:

a) Els xiquets i xiquetes en règim d'acolliment familiar.

b) Aquells que, tot i no compartir progenitors, residisquen en el mateix domicili i existisca vincle matrimonial o assimilat entre els seus pares.

 

Article 23. Puntuació per condició de família nombrosa

La condició de família nombrosa general es valorarà amb 3 punts i la de categoria especial amb 5 punts.

 

Article 23 bis. Antics alumnes [8]

1. Si el mateix alumnat, son pare, mare, tutor o tutora legal o algun dels germans o germanes del sol·licitant té la condició d'antic alumne o antiga alumna del centre pel qual sol·licita la plaça, es valorarà amb 1 punt, independentment del nombre d'ells.

2. Només es considerarà antic alumne si s'han cursat ensenyances de segon cicle d'Educació Infantil, Educació Primària, Educació Secundària Obligatòria o Batxillerat.

 

Article 23 ter. Simultaneïtat d'estudis [9]

S'assignarà 1,5 punts a l'alumnat que curse simultàniament les ensenyances relacionades en l'article 1, junt amb alguna de les ensenyances de règim especial.

 

Article 24. Circumstància específica [10]

1. Cada centre podrà assignar 1 punt a l'alumnat en qui concórrega la circumstància específica determinada per l'òrgan competent del centre amb criteris objectius que no podran contradir els principis establits en l'article 3.3 d'este decret.

2. El criteri o criteris acordats seran exposats públicament amb caràcter previ a l'inici del termini determinat per a la presentació de sol·licituds en el procés d'admissió.

3. Este criteri podrà ser coincident amb algun dels criteris d'admissió anteriorment indicats.

 

Article 25. Condició d'esportista d'elit

S'assignaran 2 punts a l'alumnat que acredite la condició d'esportista d'elit.

 

Article 26. Suprimit [11]

 

Article 27. Accés a Batxillerat [12]

Per a accedir a les ensenyances de Batxillerat, a més dels criteris establits en l'article 16, es valorarà l'expedient acadèmic.

 

Article 28. Desempats [13]

1. Els empats que, si és el cas, es produïsquen, es dirimiran aplicant successivament la major puntuació obtinguda en els criteris següents:

a) Germans o germanes matriculats en el centre.

b) Proximitat del domicili.

c) Pares, mares, tutors o tutores legals treballadors del centre.

d) Discapacitat de l'alumne o alumna.

e) Discapacitat del pare, mare de l'alumne o alumna.

f) Renda per càpita en la unitat familiar.

g) Família nombrosa.

h) Família nombrosa en qualsevol de les seues categories com a mare gestant.

i) Pares, mares, tutors o tutores legals, germans o germanes antics alumnes del centre.

j) Simultaneïtat d'estudis.

k) En Batxillerat: nota mitjana de l'expedient acadèmic de l'Educació Secundària Obligatòria.

l) Sorteig davant del Consell Escolar del centre.

2. Els criteris de desempat s'utilitzaran, en l'orde establit, fins al moment en què es produïsca el desempat.

 

Article 29. Assignació de places [14]

1. La puntuació de l'alumnat obtinguda en aplicació dels criteris establits en este capítol decidirà l'orde d'admissió.

2. Si l'alumne no obté plaça en el primer dels centres sol·licitats, es remetrà la documentació al centre que figure assenyalat com a segona opció.

Si tampoc se li assigna lloc escolar en el segon centre, es remetrà la documentació a cada un dels restants centres que s'hagen indicat, segons l'orde de preferència que s'haja assenyalat en la sol·licitud de plaça escolar.

La remissió s'efectuarà, successivament, fins que se li assigne lloc escolar o s'esgoten tots els que figuren en la sol·licitud, els quals no podran excedir el màxim assenyalat per la conselleria competent en matèria educativa.

3. En el cas que no obtinga plaça en cap dels centres sol·licitats, la Comissió d'Escolarització li oferirà plaça escolar en el centre més pròxim al seu domicili en què hi haja places vacants.

4. Les llistes provisionals d'alumnes admesos i no admesos es publicaran en el tauler d'anuncis de cada centre, indicant només el total de la puntuació obtinguda. La llista de no admesos indicarà el centre en què l'alumne ha obtingut plaça escolar.

5. Es podrà interposar reclamació contra les llistes provisionals.

6. L'òrgan competent del centre sobre l'admissió de l'alumnat estudiarà les reclamacions i publicarà les llistes definitives.

 

Article 30. Formalització de la matrícula i oferta de vacants posteriors

1. Els alumnes admesos hauran de formalitzar la matrícula dins del termini establit. L'omissió del tràmit de matrícula implicarà la renúncia a la plaça escolar.

2. Les vacants que hi resten, una vegada acabat el termini de matrícula, s'oferiran als alumnes que figuren en la llista de no admesos, segons l'orde de puntuació obtinguda.

3. A les vacants originades per renúncia, abandonament o altres circumstàncies, se sumaran les reservades i detretes de l'oferta inicial a l'empara del que establix l'article 9 d'este decret.

4. En qualsevol cas l'administració educativa, per resolució expressa i motivada, podrà incrementar fins a un 10% el nombre màxim d'alumnes per aula, en els centres públics i privats concertats d'una mateixa àrea d'escolarització, a fi d'atendre les necessitats immediates d'escolarització de l'alumnat d'incorporació tardana. La distribució atendrà el principi de distribució equilibrada a què es referix l'article 2.5 d'este decret.

 

CAPÍTOL VI. Recursos i infraccions

 

Article 31. En els centres públics

1. Contra els acords i decisions sobre admissió d'alumnes dels consells escolars dels centres públics, es podrà recórrer davant de les comissions d'escolarització.

2. Contra les decisions de les comissions d'escolarització, es podrà interposar recurs d'alçada davant de la Direcció Territorial competent, la resolució del qual posarà fi a la via administrativa.

3. La infracció de les normes sobre admissió de l'alumnat pels centres públics donarà lloc a l'obertura del corresponent expedient administratiu, a fi de determinar les possibles responsabilitats en què s'haja pogut incórrer.

 

Article 32. En els centres privats concertats

1. Els acords i decisions sobre admissió d'alumnes dels titulars dels centres privats concertats podran ser objecte de denúncia davant de la Direcció Territorial competent.

2. La infracció de les normes sobre admissió d'alumnes pels centres concertats donarà lloc a les sancions previstes en l'article 62 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, Reguladora del Dret a l'Educació, segons la redacció que s'hi fa en la disposició final primera, núm. 10, de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació.

 

Article 33. Falsedat en la documentació aportada

La falsedat en les dades declarades o en la documentació aportada per a l'acreditació de les circumstàncies determinants dels criteris d'admissió, així com la duplicitat de sol·licituds, comportarà l'exclusió de la sol·licitud, i es procedirà a l'escolarització de l'alumne en el centre on queden places vacants. Tot això sense perjuí de l'exigència de les responsabilitats d'un altre orde que se'n puguen derivar.

En els casos de falsedat en les dades declarades, l'administració educativa haurà d'actuar d'ofici contra les persones que incórreguen en falsedat documental.

 

Article 34. Confidencialitat

Els membres dels consells escolars i de les comissions d'escolarització només podran utilitzar la informació obtinguda en el procés d'admissió de l'alumnat per al fi previst, i tindran, a este respecte, el mateix deure de sigil que els funcionaris públics.

 

DISPOSICIONS ADDICIONALS

 

Primera. Admissió d'alumnes en els centres privats no concertats

D'acord amb el que disposa l'article 25 de la Llei Orgànica 8/1985, de 3 de juliol, Reguladora del Dret a l'Educació, els centres docents privats no concertats disposaran d'autonomia per a establir els criteris i determinar el procés d'admissió dels alumnes en estos.

 

Segona. Admissió en Formació Professional i en les ensenyances de règim especial [15]

L'admissió de l'alumnat en centres públics i privats concertats per a cursar ensenyances de Formació Professional, en les escoles oficials d'idiomes, en els centres d'ensenyances artístiques, en les esportives i en els de formació de les persones adultes es regirà per les reglamentacions que establisca a este efecte la conselleria competent en matèria educativa.

 

Tercera. Escolarització de l'alumnat amb necessitats educatives especials

L'alumnat amb necessitats educatives especials es regirà pel procediment específic establit a este efecte, amb un informe previ elaborat pels servicis psicopedagògics escolars.

 

Quarta. Escolarització de l'alumnat transportat

La Direcció Territorial escolaritzarà en un o més centres tots els alumnes que, per no disposar de servici educatiu en el seu lloc de residència, hagen de desplaçar-se a una altra localitat utilitzant el servici complementari de transport escolar.

La renúncia al centre designat comportarà la pèrdua del dret de transport.

 

Quinta. Escolarització d'alumnat de residència escolar

1. La Direcció Territorial escolaritzarà en un centre que dispose del servici complementari de residència escolar l'alumnat d'ensenyament obligatori que, en el lloc de residència, no dispose de servici educatiu i no tinga servici regular de transport públic, o bé no hi siga factible la prestació de transport escolar. La renúncia al centre designat comportarà la pèrdua del dret de residència.

2. La conselleria competent en matèria educativa regularà el procediment, les condicions i els criteris per a l'accés a les residències de l'alumnat que no reunisca les condicions que s'indiquen en l'apartat anterior.

Així mateix, es podrà vincular una residència a un o més centres educatius i establir la fórmula per a prioritzar l'accés dels residents als dits centres.

 

Sexta. Escolarització per raons urgents o especials

El director territorial competent, una vegada finalitzat el procés d'admissió, adoptarà les mesures necessàries per a atendre les necessitats immediates d'escolarització de l'alumnat que, per raons urgents o especials, necessite una plaça escolar.

Particularment s'atendrà l'alumnat que tinga la consideració de víctima del terrorisme o de la violència de gènere, en aplicació del que establixen, respectivament, la Llei 1/2004, de 24 de maig, de la Generalitat, d'Ajuda a les Víctimes del Terrorisme, i la Llei Orgànica 1/2004, de 28 de desembre, de Mesures de Protecció Integral contra la Violència de Gènere.

 

Sèptima. Criteris addicionals pel que fa a l'alumnat de primer cicle d'Educació Infantil

L'entitat pública titular d'un centre d'Educació Infantil de primer cicle podrà establir altres criteris complementaris d'admissió, a més dels criteris establits per este decret, a fi de donar preferència a les sol·licituds formulades per les famílies més necessitades d'atenció social. Els dits criteris hauran de fer-se públics amb anterioritat a l'inici del procés d'admissió d'alumnes.

 

Octava. Centres acollits a convenis singulars

El que disposa este decret s'entén sense perjuí de les peculiaritats dels centres docents de caràcter singular acollits a convenis subscrits per la conselleria competent en matèria educativa amb altres entitats.

 

Disposició addicional novena. Incidència en les dotacions de gasto [16]

L'aplicació i el posterior desplegament d'este decret no podrà tindre cap incidència en la dotació de tots i cada un dels capítols de gasto assignats a la conselleria competent en matèria d'educació, i en tot cas haurà de ser atés amb els mitjans personals i materials de la conselleria competent per raó de la matèria.

 

DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

 

Única

- Queden derogades expressament les disposicions següents:

1. Decret 27/1998, de 10 de març, del Consell, pel qual es regula l'admissió de l'alumnat en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana sostinguts amb fons públics.

2. Orde de 3 d'abril de 1998, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària de la Comunitat Valenciana, sostinguts amb fons públics.

3. Orde de 5 de març de 1999, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, per la qual es modifica parcialment l'Orde de 3 d'abril de 1998, que es regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària de la Comunitat Valenciana, sostinguts amb fons públics.

4. El Decret 87/2001, de 24 d'abril, del Consell, pel qual es modifica parcialment el Decret 27/1998, de 10 de març, pel qual es regula l'admissió de l'alumnat en els centres docents no universitaris de la Comunitat Valenciana sostinguts amb fons públics.

5. Orde de 2 de maig de 2001, de la Conselleria de Cultura i Educació, per la qual es modifica parcialment l'Orde de 3 d'abril de 1998, de la Conselleria de Cultura, Educació i Ciència, que regula el procediment d'admissió de l'alumnat en els centres d'Educació Infantil, Educació Primària i Educació Secundària de la Comunitat Valenciana, sostinguts amb fons públics.

- Queden derogades totes les disposicions que, del mateix rang o d'un rang inferior, s'oposen al que establix el present decret.

 

DISPOSICIONS FINALS

 

Primera. Desplegament d'este decret

Es faculta el conseller de Cultura, Educació i Esport per al desplegament del que disposa el present decret.

 

Segona. Entrada en vigor

El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Comunitat Valenciana, si bé els seus efectes s'aplicaran en el procés d'admissió d'alumnat a partir del curs escolar 2007/2008 inclusivament.

 

València, 30 de març de 2007

 

El president de la Generalitat,

FRANCISCO CAMPS ORTIZ

 

El conseller de Cultura, Educació i Esport,

ALEJANDRO FONT DE MORA TURÓN

 

 

 

 



[1]  Article 1 modificat pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell, de modificació del Decret 33/2007, de 30 de març, pel qual es regula l'accés als centres docents públics i privats concertats que impartixen ensenyances de règim general. (DOGV núm. 6991 de 26.03.2013) Ref. Base de dades 002951/2013

[3]  Article 15 modificat pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

[4]  Article 16 modificat pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

[5]  Article 18 modificat pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

[6]  Article 19 modificat pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

[7]  Article 21 modificat pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

[8]  Article 23 bis introduït pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

[9]  Article 23 ter introduït pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

[11]  Article 26 suprimit pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

Redacció anterior: Article 26. Accés a cicles formatius de grau mitjà de Formació Professional.1. En els procediments d'admissió d'alumnat als cicles formatius de grau mitjà de Formació Professional, quan no hi haja prou places, es tindrà en compte exclusivament l'expedient acadèmic dels sol·licitants, amb independència que estos procedisquen del mateix centre on se sol·licita plaça o d'un altre de distint.2. Es considerarà la nota mitjana dels sol·licitants de la titulació que els hi done accés.3. Així mateix es considerarà la nota final de les proves previstes en l'article 22 del Reial Decret 1538/2006, de 15 de desembre.4. S'actuarà de la mateixa manera quan l'alumnat hi accedisca per mitjà de la superació de la prova d'accés a la universitat per a majors de 25 anys.”

[15]  Disposició addicional segona modificada pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.

[16]  Disposició addicional novena introduïda pel Decret 42/2013, de 22 de març, del Consell.