DECRET 105/2001, de 12 de juny, del Govern Valencià, pel qual es crea l'Institut Valencià per al Desenrotllament de l'Educació a Distància.



Publicado en:  DOGV núm. 4022 de 15.06.2001
Número identificador:   2001/X5853
Referencia Base Datos:  2511/2001
 
  • Análisis jurídico

    Fecha de entrada en vigor: 16.06.2001
    Fecha fin vigencia: 31.08.2011
    Notas: Creació de l'Institut Valencià per al Desenvolupament de l'Educació a Distància - Vegeu Decret 115/2003, d'11 de juliol, d'aprovació del Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Cultura, Educació i Esport (DOGV núm. 4543, de 14.07.03).
    Esta disposición afecta a:
      Deroga:
      Modifica:
    Esta disposición está afectada por:
      Derogada per:
      Desenvolupada o complementada per:
  • Análisis documental

    Origen disposición: Conselleria Cultura i Educació
    Grupo Temático: Legislación
    Materias: Organització de l'administració
    Descriptores:
      Temáticos: educació a distància, reglament intern, administració regional , Institut Valencià per al Desenvolupament de l'Educació a Distància


  • DECRET 105/2001, de 12 de juny, del Govern Valencià, pel qual es crea l'Institut Valencià per al Desenrotllament de l'Educació a Distància. [2001/X5853]

    Entre les possibles estratègies que optimen els recursos actuals per a una planificació, organització i gestió de l'educació, destaca la modalitat de formació a distància. En ella s'alternen períodes d'estudi i treball individual i períodes de formació presencial, donant resposta d'una manera àgil a les necessitats, interessos i demandes educatives i formatives de la població que, a pesar de no trobar-se en edat d'escolarització obligatòria, o en situacions personals especials, demanda una formació no universitària no conclosa, o una formació permanent concorde a les necessitats d'una societat avançada i en constant desenrotllament.

    El propi Tractat de la Unió Europea, com a marc supranacional, establix com a política prioritària en matèria d'educació i formació, per als països de la Unió Europea, fomentar el desenrotllament de l'educació a distància.

    En la legislació d'àmbit estatal, la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, indica en l'article 3.6 que per a garantir el dret a l'educació dels qui no puguen assistir de mode regular a un centre docent, es desenrotllarà una oferta adequada d'educació a distància. En el seu títol II, capitol II, dels Ensenyaments d'Idiomes, fa explícita al·lusió a què les administracions educatives fomentaran també l'ensenyament d'idiomes a distància. Així mateix, en el títol III, de l'Educació de Persones Adultes, establix en l'article 51.5 que l'organització i la metodologia de l'educació d'adults es basaran en l'autoaprenentatge, en funció de les seues experiències, necessitats i interessos, a través de l'ensenyament presencial i, per les seues adequades característiques, de l'educació a distància. El propi títol III, en l'article 53.3, torna a fer al·lusió a l'educació a distància impulsant l'ampliació de l'oferta pública d'educació per esta modalitat per tal que les administracions competents donen una resposta adequada a la formació permanent de les persones adultes. Finalment, a causa de les especials característiques d'una oferta educativa d'educació a distància, pot entendre's que esta modalitat complix algun dels requisits contemplats en el títol V de la llei orgànica mencionada, sobretot en l'àmbit de compensació de desigualtats d'accés a l'educació per persones adultes.

    La Llei 1/1995, de 20 de gener, de la Generalitat Valenciana, de Formació de les Persones Adultes, precisa el desenrotllament de programes d'alfabetització, d'adquisició i actualització de formació bàsica i, al seu torn, les accions que faciliten l'obtenció de titulacions que facen possible l'accés al món del treball i als diferents nivells educatius.

    En l'article 5 de la Llei 1/1995, de 20 de gener, de la Generalitat Valenciana, s'indica que els programes per a la formació de persones adultes podran ser impartits en diferents modalitats d'ensenyament presencial i a distància.

    La formació de persones adultes procedents de tercers països és una necessitat per quant constituirà un element integrador en la cultura i llengües del país que els acull i de la Comunitat Valenciana. La formació de persones adultes, contemplada en una Europa integrada i sense fronteres, requerix l'educació en les cultures i llengües, permetent el fàcil intercanvi de les mateixes, així com la integració d'immigrants i minories ètniques a fi d'aconseguir la cohesió social i la integració sociolaboral de les persones que tinguen dificultats de contractació.

    L'objectiu del present decret és impulsar una educació a distància, actualitzada, de qualitat i que done resposta a les necessitats dels ciutadans, al mateix temps que pot actuar com a element integrador dels diferents sistemes de formació, tant reglats com no reglats, formals i no formals, permetent una consolidació de la seua oferta i el desenrotllament i edició de materials didàctics adequats i adaptats a la modalitat d'educació a distància que, junt amb la incorporació de noves tecnologies de la informació i comunicació, faciliten la transferència de coneixements, fent possible una resposta adequada a les necessitats i interessos de futur dels ciutadans.

    La Generalitat Valenciana, dins de l'àmbit de les seues competències i conforme a allò que s'ha disposat en l'apartat segon de la disposició final primera de la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu, aprofundix allò que s'ha establit en els marcs jurídics abans assenyalats en crear, des de l'administració educativa, un organisme que coordine i desenrotlle actuacions en matèria d'educació a distància per a donar una resposta òptima, en paràmetres de qualitat, a les necessitats formatives pròpies de la realitat socioeconòmica, cultural i lingüística, i que tinga en compte la situació personal i laboral de l'alumnat a l'hora de dissenyar accions formatives adaptades dins d'un horari flexible.

    Este decret de creació de l'Institut Valencià per al Desenrotllament de l'Educació a Distància arreplega els aspectes fonamentals sobre la seua naturalesa i objectius, en el context de l'entorn propi de la Comunitat Valenciana. Tot això regit fonamentalment per la Constitució, l'Estatut d'Autonomia i les normes generals d'educació.

    En atenció a tot allò que s'ha exposat i en ús de les competències atribuïdes en l'article 35 de l'Estatut d'Autonomia i en l'article 38 i concordants de la Llei 5/1983, de 30 de desembre, de Govern Valencià, previ informe del Consell Escolar Valencià, del Consell de la Formació de Persones Adultes a la Comunitat Valenciana i de les conselleries d'Economia, Hisenda i Ocupació i de Justícia i Administracions Públiques, a proposta del conseller de Cultura i Educació i prèvia deliberació del Govern Valencià, en la reunió del dia 12 de juny de 2001,

    DECRETE

    Article 1. Creació

    Es crea l'Institut Valencià per al Desenrotllament de l'Educació a Distància (en avant, IVADED), que és l'òrgan de la Conselleria de Cultura i Educació, en l'àmbit territorial de gestió de la Comunitat Valenciana, la finalitat del qual serà la que a continuació es definix.

    Article 2. Finalitat

    L'IVADED té com a finalitat:

    1. Fer possible l'accés, a través de la modalitat d'educació a distància, de tots els ciutadans que hagen superat l'edat d'escolarització obligatòria o estiguen en les situacions personals que determine la Conselleria de Cultura i Educació, a:

    a) Els nivells i graus obligatoris i no obligatoris corresponents als ensenyaments de Règim General i Especial que contempla la Llei Orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'Ordenació General del Sistema Educatiu,

    b) Les accions formatives adequades a esta modalitat i que determine la Conselleria de Cultura i Educació.

    2. Gestionar els marcs de col·laboració amb altres institucions, tant educatives com socials, i els mitjans estructurals, personals i materials que siguen necessaris per a investigar, elaborar i proposar la difusió del material educatiu, així com experimentar i avaluar les respostes educatives més adequades a través de l'educació a distància.

    Article 3. Dependència

    L'IVADED dependrà de la Subsecretaria de la Conselleria de Cultura i Educació.

    Article 4. Àmbits d'actuació

    Per a complir les finalitats previstes en l'article 2, sense excloure altres accions formatives, es considerarà com a oferta educativa per la modalitat d'educació a distància:

    1. Els ensenyaments d'educació secundària obligatòria, batxillerat, formació professional específica, ensenyament oficial d'idiomes i aquells altres ensenyaments de Règim Especial que així ho requirisquen. Tot allò, respectant els ensenyaments mínims a què es referix l'article 4.2 de la llei orgànica abans mencionada.

    2. Els cursos preparatoris perquè els adults superen les proves d'obtenció del títol de Graduat en Educació Secundària per a majors de 18 anys, el títol de Batxiller per a majors de 23 anys i títols de Formació Professional Específica.

    3. Altres cursos preparatoris per a superar, pels qui reunisquen els requisits, les proves d'accés a la universitat i als cicles formatius de grau mitjà i superior.

    4. Els programes formatius que establix l'article 5 de la Llei 1/1995, de 20 de gener, de la Generalitat Valenciana, de Formació de les Persones Adultes, i considere el Govern Valencià que puguen ser impartits al Centre Específic, o en un Centre Associat, d'Educació a Distància.

    Article 5. Competències.

    Son competències de l'IVADED:

    1. Desenrotllar i difondre estudis i propostes tècniques necessàries per a l'elaboració de les mesures d'ordenació acadèmica i adequació de currículums que possibiliten la promoció personal, social i laboral de les persones adultes, segons les seues característiques i adaptades a les condicions i necessitats de la població de la Comunitat Valenciana a la qual va dirigida esta modalitat educativa.

    2. Contribuir al coneixement i ús dels dos idiomes oficials de la Comunitat Valenciana, castellà i valencià, així com al coneixement de la realitat valenciana en tots els seus aspectes, tant entre els ciutadans espanyols com entre les persones procedents de tercers països, seguint les directrius de la Conselleria de Cultura i Educació.

    3. L'atenció educativa a l'alumnat que seguisca qualsevol ensenyament a través d'esta modalitat d'educació a distància. Prestarà especial atenció en els casos que, per concórrer circumstàncies excepcionals, siguen aconsellables accions, a través d'esta modalitat, dirigides a la compensació de desigualtats en l'educació, conforme a l'article 5 de la Llei 1/1995, de 20 de gener, de la Generalitat Valenciana.

    4. Proposar a la Conselleria de Cultura i Educació l'establiment de convenis de col·laboració amb altres administracions i entitats públiques o privades per al desenrotllament d'esta modalitat educativa i de formació.

    5. Impulsar la investigació sobre les necessitats, interessos i demandes d'educació i formació existents entre els ciutadans de la Comunitat Valenciana, l'atenció de les quals siga possible a través d'esta modalitat, així com elaborar projectes que incloguen innovacions curriculars, metodològiques, tecnològiques, didàctiques i d'organització dels aprenentatges i dels centres.

    6. Elaborar i elevar a l'administració educativa, a través de les direccions generals de Centres Docents i Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, per al seu estudi per la Comissió Interdepartamental de la Formació de Persones Adultes de la Comunitat Valenciana, propostes relatives a l'establiment i foment de mesures, iniciatives i actuacions per al desenrotllament de la formació de persones adultes en la modalitat de a distància.

    7. Elevar informes a les direccions generals de Centres Docents i d' Ordenació i Innovació Educativa i Política Lingüística, sobre l'autorització d'ensenyaments als centres a través dels quals serà impartida la modalitat d'educació a distància, en funció la demanda educativa prevista i de les necessitats d'organització.

    8. Contribuir al coneixement i ús de les llengües cooficials de l'Estat i dels idiomes estrangers, prestant especial atenció als utilitzats en la Unió Europea, així com al coneixement de les cultures dels països on es fa ús d'elles de manera vehicular.

    9. La incorporació i extensió de les noves tecnologies de la comunicació i de la informació en l'educació a distància, així com el seguiment i avaluació de les experiències educatives que, referents a esta modalitat educativa, es realitzen als centres a través dels quals s'impartisca l'educació a distància..

    10. La proposta i, si és procedent, l'execució de mesures que facen efectiva l'elaboració, edició, producció i difusió dels diferents materials tècnics i mitjans didàctics que facen possible impartir ensenyament a distància.

    11. La proposta de criteris d'elaboració i selecció dels mitjans didàctics per a l'educació a distància.

    12. El disseny i l'elaboració de models i instruments que facen possible l'orientació i l'avaluació de l'alumnat que seguisca ensenyaments a través d'esta modalitat educativa.

    13. Orientar en l'adopció de criteris bàsics per a l'elaboració dels projectes educatius i curriculars de cadascun dels ensenyaments establits a l'article 4, que es desenrotllen als centres a través dels quals s'impartisca l'educació a distància.

    14. Quantes altres funcions li assigne la Conselleria de Cultura i Educació en l'àmbit de les seues competències.

    Article 6. Organització del IVADED

    1. Al front de l'IVADED hi haurà un director amb rang de cap d'àrea, qui tindrà les atribucions que es determinen per ordre de la Conselleria de Cultura i Educació.

    2. L'IVADED s'estructurarà en les unitats que determine l'ordre de la Conselleria de Cultura i Educació que desenrotlle el present decret, formant part del mateix el Centre Específic d'Educació a Distància.

    Article 7. Centre Específic d'Educació a Distància de l'IVADED

    1. El Centre Específic d'Educació a Distància de l'IVADED tindrà un àmbit territorial autonòmic i podrà impartir els ensenyaments als que fa referència l'article 4 del present decret.

    2. El Centre Específic d'Educació a Distància ajustarà la seua organització, funcionament, avaluació i govern a allò que establix la Llei 9/1995, de 20 de novembre, de la Participació, la Avaluació i Govern del Centres Docents, i les normes que la desenrotllen.

    Article 8. Centres associats d'Educació a Distància

    1. En base a la demanda educativa, la Conselleria de Cultura i Educació podrà autoritzar a determinats centres educatius, públics, privats i d'iniciativa social sense ànim de lucre, la impartició dels ensenyaments a distància.

    2. Estos centres tindran la condició de centres associats d'Educació a Distància, adscrits a l'IVADED.

    Article 9. Òrgans de representació

    1. La Comissió Assessora d'Educació a Distància serà l'òrgan col·legiat de caràcter consultiu sobre les actuacions de l'àmbit competencial enumerades en l'article 5 d'este decret.

    2. En la Comissió Assessora d'Educació a Distància estaran representades, en el grau que determine la ordre sobre l'estructura orgànica i funcional de l'IVADED, les unitats en què s'estructure l'IVADED, el Centre Específic i els centres associats d'Educació a Distància, les direccions territorials de Cultura i Educació i organitzacions empresarials y sindicals.

    3. El director de l'IVADED ostentarà la presidència de la Comissió Assessora d'Educació a Distància.

    4. La Comissió Assessora d'Educació a Distància es regirà en la seua actuació per allò que s'ha disposat en la regulació continguda sobre els òrgans col·legiats en el capítol II del títol II de la Llei 30/1992, de 26 de noviembre, de Règim Jurídic de les Administracions Públiques i del Procediment Administratiu Comú, les normes de desplegament posterior d'este decret i el seu reglament de règim interior.

    DISPOSICIONS ADDICIONALS

    Primera

    El personal de l'IVADED estarà integrat per funcionaris de carrera dels cossos docents no universitaris al servici de la Generalitat Valenciana i per personal d'administració general. A proposta de la Conselleria de Cultura i Educació, la Conselleria de Justícia i Administracions Públiques establirà els llocs de treball i funcions del personal d'administració i servicis destinat en l'IVADED, així com al Centre Específic, a través del qual serà impartida la modalitat d'educació a distància.

    Segona

    Les actuals plantilles de personal i equipament de l'Institut de Batxillerat a Distància de la Comunitat Valenciana i del Centre Valencià d'Educació d'Adults a Distància de la Comunitat Valenciana, que depenen de la Conselleria de Cultura i Educació, s'adscriuran i integraran funcionalment i orgànicament, com a personal del Centre Específic d'Educació a Distància, segons els terminis i forma que determinen les posteriors normes de desenrotllament d'este decret.

    Tercera

    Es modifica la disposició addicional novena del Decret 111/2000, de 18 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprovà el Reglament Orgànic i Funcional de la Conselleria de Cultura i Educació, que queda redactada de la següent manera:

    «S'adscriuen l'Institut Valencià d'Avaluació i Qualitat Educativa i l'Institut Valencià per al Desenrotllament de l'Educació a Distància a la Subsecretaria de la Conselleria de Cultura i Educació, amb la composició i funcions establides en la seua normativa específica»

    DISPOSICIONS TRANSITÒRIES

    Primera

    L'oferta dels actuals estudis de Batxillerat Unificat i Polivalent i Curs d'Orientació Universitària, a través de l'Institut de Batxillerat d'Educació a Distància, s'extingiran conforme als terminis establits en els reials decrets 986/1991, de 14 de juny; 173/1998, de 16 de febrer, i 1.112/1999, de 25 de juny, pels quals es regula el calendari d'aplicació de la nova ordenació del sistema educatiu, i l'Ordre de 8 de juliol de 1998, de l'actual Conselleria de Cultura i Educació. Així com per les normes que a este respecte dicte la Conselleria de Cultura i Educació, en l'ús de les seues competències.

    Segona

    Seguirà realitzant-se la matriculació, atenció tutorial, seguiment i avaluació dels alumnes adscrits al Centre Valencià d'Educació d'Adults a Distància de la Comunitat Valenciana i a l'Institut de Batxillerat d'Educació a Distància de la Comunitat Valenciana, que cursen ensenyaments reglats a través d'estos centres, segons el calendari d'aplicació que determine la Conselleria de Cultura i Educació, com a mesura transitòria fins que es fixen els centres associats i la ubicació del Centre Específic a través dels quals siga impartida esta modalitat educativa. Igual procediment es produirà per a l'ensenyament de l'idioma anglés, en la modalitat a distància, per a persones adultes als centres docents públics autoritzats.

    Tercera

    L'alumnat que havent iniciat els seus estudis a través de l'Institut de Batxillerat d'Educació a Distància de la Comunitat Valenciana, no els hagen conclòs en les dates fixades de forma general per a l'extinció de les ofertes de Batxillerat Unificat i Polivalent i Curs d'Orientació Universitària, passarà a ser atés pels centres, associats i Específic, en la forma, terminis i metodologia didàctica que determine la Conselleria de Cultura i Educació.

    DISPOSICIÓ DEROGATÒRIA

    Queden derogats:

    1. Els decrets 206/1985, de 23 de desembre, i 195/1987, de 7 de desembre, del Govern Valencià, pels quals es creen l'Institut de Batxillerat a Distància de la Comunitat Valenciana i el Centre Valencià d'Educació d'Adults a Distància de la Comunitat Valenciana.

    2. El Decret 90/1987, de 7 de juliol, del Govern Valencià, pel qual s'aprovà el Reglament dels Òrgans de Govern de l'Institut de Batxillerat a Distància de la Comunitat Valenciana.

    3. El Decret 80/1989, de 30 de maig, del Govern Valencià, pel qual s'aprovà el Reglament dels Òrgans de Govern del Centre Valencià d'Educació d'Adults a Distància de la Comunitat Valenciana.

    4. D'igual manera, queden derogades quantes altres disposicions d'igual o inferior rang s'oposen a allò que s'ha establit en este decret.

    DISPOSICIONS FINALS

    Primera

    La Conselleria de Cultura i Educació podrà dictar totes les disposicions que siguen necessàries per a l'aplicació i desplegament d'este decret.

    Segona

    El present decret entrarà en vigor l'endemà de la seua publicació en el Diari Oficial de la Generalitat Valenciana.

    València, 12 de juny de 2001

    El president de la Generalitat Valenciana,

    EDUARDO ZAPLANA HERNÁNDEZ-SORO

    El conseller de Cultura i Educació,